
| 1

Nobel’s EU “Champion of Peace” Makes a Mockery
of Free Speech

By Kourosh Ziabari
Global Research, October 18, 2012

Region: Europe
Theme: Media Disinformation, Police State

& Civil Rights

Only three days after being awarded the Nobel Peace Prize for its alleged role in promoting
peace and reconciliation across the European continent, the European Union made the most
undemocratic and non-peaceful decision one might think of by ordering the French-based
satellite provider Eutelsat SA to take 19 Iranian TV channels, including the 24-hour English-
language Press  TV off air,  denying  millions  of  viewers  across  the  world  the  opportunity  to
benefit  from  the  alternative,  critical  standpoint  of  a  group  of  media  which  had  for  long
endeavored to challenge the Western mainstream media’s uncontested influence over the
global public opinion.

The disputed move can be seen as the latest effort intended for pressuring and isolating Iran
over its political independence and its steadfast resistance against the warmongerings and
hawkish policies of the West is but a flagrant violation of the principles of free speech. This
decision is made while the Europeans and American have constantly, since the World War II,
been boasting of being the commander-in-chief and foremost pioneers of freedom speech
and democracy.  Albeit  their  claims are justifiable in the context that freedom of  speech is
allowed  as  long  as  it  is  used  a  pretext  to  lambaste  and  interfere  in  the  internal  affairs  of
unfriendly “others” such as Iran, Cuba, Venezuela and Syria, which these Westerners very
much like to capitalize on as the favorite villains to hit and attack.

It’s said that this controversial decision is in line with the unilateral sanctions imposed upon
Iran by the European Union; however, the question which can be raised is that, can the
belligerent states of the EU go as far as banning the television stations of a sovereign
country which have been operating in compliance with the technical rules and regulations of
the satellite providers? Are the satellite providers legally entitled to investigate the content
of the programs of the TV stations which they give coverage to?

Mike Harris, the managing director of the Arizona-based AMT Capital Partners, a private
equity investment banking firm believes that it was Israel, the uneasy and perturbed entity
in the Middle East, which triggered and encouraged the ban on Iranian TV stations.

“Let’s look at who Eutelsat really is…. and let’s look at them for a moment because their
CEO is a French-Israeli duel national citizen. If you look at the executive committee, they are
all French-Israeli duel national citizens,” said Harris in an interview with Press TV.

Of course Israel will substantially gain from the removal of Iranian television stations from
the Hot Bird frequencies. Press TV, Al-Alam and other Iranian channels on the Eutelsat’s
blacklist were giving a robust, specialized and regular coverage to the atrocities committed
by the United States, UK and their Middle East stooge and client state, Israel, and it was

https://www.globalresearch.ca/author/kourosh-ziabari
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/police-state-civil-rights
https://www.globalresearch.ca/theme/police-state-civil-rights


| 2

seemingly going beyond the pale.  No other major  media outlet  in the world,  with the
influence,  dexterity  and proficiency  of  Press  TV maintained such an anti-imperialism,  anti-
Zionism policy, and this could not be tolerated anymore, especially in the wake of the deep
socioeconomic crisis and depression which the Western world is experiencing.

“Eutelsat is an intelligence operation as are most communications billing companies, mobile
phone providers and the infamous ‘choke points’ that make sure all communication, all
progress, all privacy is subject to what is allowed. Most of such ‘chokepoints,’ companies like
‘Google’  for  one,  are  Israeli  owned.  Call  it  a  coincidence,”  wrote  Gordon  Duff  in  a  recent
article.

Since it was launched in July 2007, Press TV was under huge pressure by the Western
states,  especially  the  UK  government,  which  finally  realized  its  nightmarish  dream  of
silencing Press TV by taking it off the Sky platform in January 2012 and imposing a fine of
100,000  pounds  on  the  channel  for  what  it  called  the  violation  of  its  broadcasting
regulations.

“Ofcom is said to have close ties to Britain’s royal family. And the cables released by the
whistleblower website WikiLeaks show that Press TV’s programs on the royal  wedding,
which many in the country described as extravagant, angered the royal family,” reported
Press TV on January 20, 2012.

Now, with the intensification of the EU’s anti-Iranian hostility which has been manifested this
time  in  the  punishment  and  penalization  of  a  TV  station  whose  only  sin  is  being  different
from the corporate, Zionist-run media in policies and trajectory, it’s being proved more than
before that the European Union did not reserve such a high-profile and prestigious award as
the Nobel Peace Prize and that the decision made by the Swedish Nobel Committee was
absolutely political, aimed at salvaging the crisis-stricken Europe from the socioeconomic
predicament it’s drowning into. If the EU has contributed to global peace and fraternity, why
can’t it tolerate the free and unrestricted operation of a progressive and independent media
outlet?

The EU Commission’s decision in taking Press TV and 18 other Iranian television stations off
air is absolutely a violation of the freedom of speech, but let’s be frank: who will hold the
culprits in this criminal action responsible? Perhaps none of the European leaders will react
to this hostile and unjustifiable decision, because they are the first ones who will cheer and
relish at the “imprisonment” of Iranian media which have always been a thorn on their side.
It’s time for the international organizations, peace activists, human rights advocates and
journalists around the world to voice their protest at this blatant and unashamed assault on
free speech and put an end to the unending and inexplicable duplicity and hypocrisy of the
West.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Kourosh Ziabari, Global Research, 2012

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

https://www.globalresearch.ca/author/kourosh-ziabari
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/


| 3

Articles by: Kourosh Ziabari

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/kourosh-ziabari
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

