
| 1

No “Regime Change” in Belarus. 2010 Election: a
crushing defeat for Western policy

By Hillary Keenan
Global Research, January 01, 2011
21stcenturysocialism.com 1 January 2011

Region: Russia and FSU

As  the  US  official  in  charge  of  financing  ‘democracy  promotion’  in  Eastern  Europe  has
admitted, the foreign-funded opposition in Belarus is a “surrealistic reality show”, which had
no realistic hope of winning power through the ballot box.

The  remarkable  thing  about  recent  Western  policy  on  Belarus  is  not  the  barrage  of
condemnations  and  threats  of  intensified  sanctions  since  December  19th,  the  day  of  the
presidental election. That, as noted by The Economist magazine, was a “largely pro-forma
international response”. Alleging voting outcomes as fixed and decrying repression against
the opposition has long been the standard US and EU reaction to election results in Belarus;
for The Economist, of course, “international” does not include Russia, China, and other Third
World countries.

Rather, what was notable and different was the positive signals and statements from United
States  and  European  Union  officials  and  politicians,  and  from  Western  media  outlets,
preceding the election date.  As Ludmila Krytynskaia observed in a December 17th article in
Foreign Policy magazine:

…in early November [2010], two E.U. envoys — the Polish foreign minister and
the German foreign minister — traveled to Minsk to state that the European
Union cared primarily  about “the quality” rather  than “the results”  of  the
election,  and  was  willing  to  recognize  [President]  Lukashenko’s  reelection
provided the election is held in accordance with democratic standards. While
most observers believe there will be some voting irregularities in this election,
it remains to be seen how extensive they will be and whether the European
Union will recognize the election results as legitimate notwithstanding their
imperfection.

Ms Krytynskaia noted that:

…a fresh veneer  of  political  liberalization  has  indeed emerged during  the
current electoral campaign season in Belarus. At an informal meeting with local
journalists  earlier  this  month,  Michael  Scanlan,  the  U.S.  charge  d’affaires  in
Belarus, praised steps taken by the Belarusian government to facilitate greater
freedom of association and electoral participation. Remarks like these from a
U.S. diplomat would have been unthinkable just a few months ago.

Indeed, in a departure from past practices, there have been no widespread
pre-election arrests of political activists this campaign season. To the contrary,
public spaces have been made available for rallies, protests, and meetings with
voters. Similarly, opposition presidential candidates have not been arbitrarily

https://www.globalresearch.ca/author/hillary-keenan
http://21stcenturysocialism.com/article/belarus_election_2010_a_crushing_defeat_for_western_policy_02041.html
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
http://www.economist.com/blogs/easternapproaches/2010/12/belaruss_election_0
http://www.foreignpolicy.com/articles/2010/12/17/lukashenkos_nine_lives?page=0,0


| 2

disqualified from running against Lukashenko. As a result, nine candidates are
running against him for the presidency, three of whom have run sophisticated
campaigns and two of whom are reasonably well-funded.

BBC coverage during the run-up to the presidential election was also more favourable than
usual. According to a December 18th report:

…so far, a sudden blossoming of civic freedom in what is one of the world’s
most authoritarian political systems – Europe’s “last dictatorship” as some call
it – has caught a number of observers by surprise…

For  the  first  time,  state  television  also  aired  a  debate  among  the  nine
candidates opposing Mr Lukashenko. Since Mr Lukashenko did not show up,
the nine challengers used their air time to gang up on the Belarus leader.

And candidates have been able to make campaign broadcasts on national
television openly attacking the government – although they have been limited
to a paltry one hour each for the course of the campaign.

Nevertheless, the impression given by this and similar coverage was that the electoral
system in Belarus, despite these improvements, is still vastly less democratic than that of
the Western countries. But is that the case? Unlike in Belarus, under capitalist pluralism two
or three parties or candidates receive almost all the media attention and funding during
national election campaigns; but, with few exceptions, these are parties or candidates which
(despite their differences) unanimously support the main aspects of the country’s prevailing
economic system and its international strategic alliances. Any political forces which might
advocate  leaving  NATO and  abolishing  capitalism do  not  tend  to  find  that  they  are  either
well-funded or accorded much broadcasting time on the main national TV networks.

However, the BBC acknowleged that President Lukashenko does enjoy mass support- the
reason being that Belarus, unlike other former Soviet nations, has maintained key aspects of
the socialist system:

Many  believe  Mr  Lukashenko  would  prevail  in  an  open  vote.  He  remains
popular with large portions of the population, having preserved the subsidies
and full-employment of the Soviet system. More than 70% of the economy
remains in state hands.

‘The Minsk question’

The relatively friendly Western signals towards Belarus during the election campaign did not
come out of  the blue.  They had been preceded during the previous two years by the
beginnings of a gradual rapprochement, whose motivation on the EU and NATO side was the
aim  of  reasserting  Western  influence,  and  countering  Russian  influence,  in  former  Soviet
Eastern Europe. The policy of isolating Belarus and imposing sanctions against it- aligned to
the  Western  promotion  of  ‘colour  revolutions’  in  countries  seen  as  being  influenced  by
Russia, and explicit Western support of virulently anti-Russian governments, such as that in
Georgia- was beginning to come unstuck. 

Among the events which forced leaders of the NATO and EU countries to rethink their
strategy were the dismal failure of the attempted ‘denim revolution’ in Belarus in March

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-12002220


| 3

2006 and the Russian military victory against Georgia in August 2008; further evidence of
the futility of the previous policy was provided by the presidential election in Ukraine in
February 2010, which removed the pro-Western government that had been installed by the
2005 ‘orange revolution’ in Ukraine.

On his part, Alexander Lukashenko had never publically avowed himself to be an enemy of
the  West;  his  government  always  sought  to  attract  Western  finance  and  technology  to
improve its industries, and even stated that it was not opposed, in principle, to privatisation-
so long as that was carried out in a way that would benefit the people. In practice, that has
meant that the vast majority of the country’s industries have stayed in public ownership.

While  seeking  to  negotiate  closer  political  and  economic  integration  with  Russia,
Lukashenko has fiercely promoted the interests of his country against Russian policies which
have conflicted with those of Belarus; for instance the increase in the prices of oil and gas
imports from Russia,  and Russia’s  imposition of  customs duties on milk  products from
Belarus.

Thus the European Union eventually discarded most of its sanctions against Belarus, and
considered welcoming the country to membership of  its  special  club for  former Soviet
states, the EU Eastern Partnership. The USA’s foreign broadcasting service RFE/RL reported
in February 2009:

BRUSSELS — Next month, the EU is expected to offer six countries an upgrade
of its European Neighborhood Policy in a new arrangement it is calling the
Eastern Partnership, an initiative tailored as a response to growing Russian
assertiveness in what EU officials used to call “the shared neighborhood.”

After a meeting on February 23 in Brussels of EU foreign ministers, EU External
Relations Commissioner Benita Ferrero Waldner said Russia’s recent spats with
Georgia and Ukraine have forced the EU to react.

“I think that after the [Russian]-Georgian war and the Russia-Ukraine [gas]
crisis we see that there is a clear imperative [of] stepping up our game in the
eastern neighborhood and therefore we have a crucial interest in political and
economic stability [there],” she said.

The Eastern Partnership targets six of the EU’s immediate eastern neighbors —
Ukraine, Moldova, Georgia, Armenia, Azerbaijan, and, provisionally, Belarus.

Under the sub-heading ‘The Minsk Question’, the RFE/RL article noted that Belarus would be
favoured for EU Eastern Parnership membership if it refrained from recognising the de-facto
states of Abkhazia and South Ossetia, which had been removed from Georgian control by
Russia during the 2008 war:

The  question  of  whether  to  include  Belarus  promises  to  be  the  most
controversial aspect of the launch of the Eastern Partnership…

Belarus  continues  to  fall  short  of  the  democracy  benchmarks  set  for  the
[European] Neighborhood Policy.  But many officials  and diplomats in Brussels
believe any upgrade to the ENP aimed at counterbalancing growing Russian
influence will fall flat if Minsk is not a participant…

Some EU officials have indicated that much will depend on whether Belarus will

http://www.rferl.org/Content/EU_Foreign_Ministers_Discuss_Eastern_Partnership/1497826.html


| 4

bow  to  Russian  pressure  and  recognize  Abkhazia  and  South  Ossetia  as
independent countries. Lukashenka told Solana the issue of recognition is a
legislative  matter,  with  the  parliament  scheduled  to  debate  it  in  May  —
possibly after the meeting Prague.

Czech  Foreign  Minister  Schwarzenberg  also  warned  Minsk  that  were  it  to
recognize Abkhazia and South Ossetia, the current consensus within the EU to
include it in the Eastern Partnership could founder. “It is natural that Belarus
[has]  a  sovereign  parliament  and  the  parliament  of  Belarus  has  its  own
decision [to make],” he said, “but if they would recognize South Ossetia and
Abkhazia it would create a very, very difficult situation for Belarus.”

Whether  mindful  of  this  warning  or  otherwise,  the  sovereign  parliament  of  Belarus
postponed (and has since kept postponing) its decision on whether to recognize South
Ossetia  and Abkhazia.  Meanwhile  the European Union made its  decision.  In  an article
entitled ‘Belarusian president in from the cold, but unrepentant’, RFE/RL observed on May
6th 2009:

The past  year has seen a mind-boggling shift  in  the relationship between
Europe and Belarusian President Alyaksandr Lukashenka.

The  man  once  vilified  by  the  Bush  administration  as  presiding  over  “the  last
dictatorship in Europe” has been invited to join five other post-Soviet states in
the European Union’s Eastern Partnership, due to be formally launched at a
summit tomorrow in Prague.

Lukashenka  has  also  emerged  from  his  13-year  exile  from  the  arena  of
European  politics.  Last  year,  no  fewer  than  a  dozen  EU  conditions  stood
between  Lukashenka  and  his  right  to  travel  to  Europe.  Last  week,  the
Belarusian leader was meeting at the Vatican with Pope Benedict XVI and
enjoyed a sumptuous dinner with Italian Prime Minister Silvio Berlusconi…

Belarus’s  inclusion  in  the  Eastern  Partnership  initiative  highlights  several
intriguing  aspects  of  the  EU’s  realpolitik  in  its  dealings  with  troublesome
leaders like Lukashenka.

The bloc’s desire to coax Belarus into the European fold — despite Minsk’s
deplorable human rights record — underscores the urgent search in Brussels
for an effective antidote to Russia’s political  assertiveness after the Kremlin’s
military intervention in Georgia in August.

Surrealistic reality show

On 6th December 2010, a revealing article was published in the magazine Transitions Online
(TOL),  a  joint  US-European  journal  devoted  to  the  study  of  developments  in  former
communist countries. The author of the article was Rodger Potocki, who according to the the
magazine’s citation is “director for Europe at the National Endowment for Democracy in
Washington,  D.C.,  where he also oversees the NED’s Belarus program.” The magazine
added: “TOL receives some grant funds from the NED.”

The  National  Endowment  for  Democracy  is  the  body  which  channels  United  States
government funds ($118 million in 2009) to support foriegn ‘pro-democracy’ groups and
other ‘civil society’ organisations which are perceived as serving the interests of US foreign
policy.

http://www.rferl.org/content/Lukashenka_In_From_The_Cold_But_Unrepentant/1622872.html
http://www.tol.org/client/article/22008-enemies-of-themselves.html


| 5

The article by Rodger Potocki is remarkable not only for its frankness in detailing the US-led
Western interference in the political  process in Belarus, but for its expression of bitter
frustration at the inadequacies of the opposition groupings and leaders which the Western
powers were seeking to utilise. Entitled ‘Enemies of themselves’ (a scathing reference to the
Belarusian opposition), the article is savagely critical of the inability of the anti-Lukashenko
groups to unite. Rodger Potocki also ridiculed their lack of coherent policies, bemoaned the
poor  quality  of  the opposition presidential  candidates,  and derided their  failure to  win
significant credibility among the public in Belarus. Potocki remarked caustically:

Their programs span the social, political, and economic spectrums, and tend to
be  long  on  promises  and  short  on  specifics.  The  platforms  presented  via
television and radio addresses include a mishmash of populist promises to
“prevent  Belarusians from becoming extinct,”  stop the penal  system from
turning people “into bandits,” end “the stealing” in the Health Ministry, provide
a house for every military officer, block a monastery from being converted into
a “brothel,” cease building ice hockey palaces, and bestow a “spoon, pot, and
porridge in  it”  unto all.  Two candidates have sworn to  stop the killing of
cats.There  are,  of  course,  also  serious  proposals  on  key  issues  such  as
privatization,  geopolitical  orientation,  currency,  demographic  decline,  state
subsidies  and  benefits,  and  constitutional  reform.  But  the  multitude  of
wannabes and ideas is numbing. Karbalevich suggests that the electorate is
“likely to be confused by the large number of contenders and will find it hard to
remember who was speaking and what  he promised.”  A single opposition
program  offered  by  a  single  opposition  leader  would  have  been  more
responsible  and  effective.

How did the opposition manage to get itself into this surrealistic reality show?
The Achilles’ heel of Belarus’ democracy movement has always been its lack of
unity and common effort.

In his article, Rodger Potocki asserted: “No unified opposition or single candidate is likely to
emerge in Belarus without Western assistance.” But in the recent period, this strategy had
borne little fruit. Potocki made it clear that the US and other major Western forces were
exasperated at their failure to mould the Belarusian opposition into a viable force for pro-
Western policy; they had therefore reduced their funding for the dissident groups, and were
instead placing more emphasis on improving relations with the Belarus government: 

The  [Belarus]  regime’s  strategy  has  proved  especially  effective  this  year
because  the  West  has  adopted  a  hands-off  approach.  In  the  past,  foreign
diplomats, donors, and groups active in Belarus have played a key role in
smoothing  over  the  divisions  within  democratic  forces.  In  2001,  Western
diplomats  had  to  intercede  and  help  negotiate  the  selection  of  Uladzimir
Hancharyk  as  the  common  opposition  candidate.  Foreign  groups  worked
closely with the opposition in brokering coalitions in 2004-2007, selection of a
single opposition candidate [Alexander Milinkevich] in 2006, development of
common opposition platforms, and creation of  a common candidate list  in
2008.

The outcome of the second opposition congress and withering away of the
United Democratic Forces, however, have led to a decline in foreign interest in
and support for a broad-based coalition. Dialogue with the EU and atomization
of the opposition have resulted in closer Western ties to the regime and less
faith in the opposition. In the run up to the 2010 election, changes in the
assistance strategies of Western donors further reduced efforts and incentives



| 6

to foster unity. There was no Western backing or push for a unified candidate
process.

Potocki noted also that Russia seemed to have started to play a role within the opposition
forces, causing presidential candidates to plead with their Western ‘partners’ to provide
more money on the condition that the opposition should get its act together:

At the same time, Russia apparently began supporting certain segments of the
opposition. The inability of the democrats to come together and the lack of
interest  in  Western  partners  to  make it  happen have produced some difficult
moments in which candidates themselves have pleaded with foreign donors to
force the issue.

Noting  that  “A  June  2010  survey  found  that  only  14  percent  of  respondents  trusted
opposition  political  parties,  which  ranked  the  lowest  of  26  government  and  public
institutions,” the NED director remarked in his conclusion:

You  can  hear  complaints  to  the  effect  that  there  are  nine  candidates  and  no
one to vote for…

It’s a safe bet that the opposition will emerge from this election weaker… the
opposition  [is]  on  course  to  hit  rock  bottom…  For  opposition  figures,  this
election is about the future of leading the opposition, not about leading the
country into the future.

Fiasco in the square

Yet  barely  two  weeks  later,  from  the  evening  of  19th  December  onwards,  Western
politicians and media sources blamed Lukashenko’s overwhelming election victory on a
‘rigged’ election, and exclaimed with outrage at the beating and mass imprisonment of
opposition activists.

Of course,  it  would not be normal in a liberal  democracy for over 600 demonstrators,
including most of the presidential candidates, to be detained by the police in the immediate
aftermath of an election. But on the other hand, it is not the norm in Western countries for
electoral candidates- before the result of the vote has even been announced- to summon
thousands of  their  supporters to the centre of  the capital  city  for  an an unauthorised
demonstration, declare the collapse of the existing regime and the formation of a new
‘government  of  national  rescue’,  and  encourage their  activists  to  storm the  House  of
Government, where the Electoral Commission is in session.

Given that some elements of the opposition in Belarus have since claimed that the storming
of the House of Government in Minsk was a provocation staged by pro-government forces in
order to provide an excuse to crack down on opposition supporters, and that this claim is
being given some international credence, including by the president of the EU Parliament; it
is worth considering the blow-by-blow account of the fiasco in Independence Square which
was published on the website of the main Belarusian ‘pro-democracy’ organisation, Charter
97:

8:20  pm  Belarusian  presidential  candidates  Andrei  Sannikov,  Yaraslau

http://www.thenews.pl/international/artykul145874_who-attacked-belarusian-government-building.html
http://%20%20http//charter97.org/en/news/2010/12/19/34823/


| 7

Ramanchuk, Ryhor Kastusyou, Vital Rymasheuski, and Mikalai Statkevich came
to the square.

8:23 pm Loudspeakers  have been brought  to  the square.  They are being
installed now, so that the candidates can address the people. The number of
demonstrators is constantly increasing.

8:35 pm Candidate Andrei Sannikov has spoken at the demonstration. In his
speech, he has said the election had not been faire and transparent. The result
is  forged.  “But  the  Belarusians  are  great  people,  we  are  ready  to  fight  for
freedom,”  he  said.

8:42 pm All presidential candidates who address people on the square state
that the electoral fraud is going on now.

8:50 pm Mikalai Statkevich says Lukashenka gained only 31% according to
independent exit  polls.  The presidential  candidate suggests that protesters
should “go and ask Lukashenka to vacate his residence.” The demonstrators
welcome the suggestion. A huge crowd starts moving from the square in the
direction of Lukashenka’s administration.

9:39  pm  Nezalezhnastsi  Square  is  entirely  filled  with  people.  The  number  of
demonstrators  is  estimated  to  be  between  30  and  40  thousand  people.
Candidate Andrei Sannikov announced collapse of Lukashenka’s regime and
establishment of a new Government of National Rescue with other democratic
candidates.

10:11 pm Andrei  Sannikov announced the Government of  National  Rescue
established today at  Kastrychnistkaya Square will  hold  negotiations in  the
Government residence.

10:19 pm Glass doors are broken, people inside the Hoгse of Government
barricade themselves with cabinet units, but demonstrators break through.

10:23 pm Hundreds of strong men are crushing the furniture blocking the
doorways and are about to enter the building! Dozens of people are standing
by the Government residence chanting “Come on! Do it!” A huge crowd is
encouraging them and chanting “We demand negotiations!”.

10:30 pm Hundreds of riot policemen wearing helmets and carrying shields
came out of the House of Government. They are banging their batons on the
shields.

10:40  pm Tens  of  thousands  of  people  demanded  negotiations  from the
authorities and attempted to enter the Government buildling. In reply, special
police forces used tear-gas against the demonstrators.

11:15 pm People refuse to go away from the House of Government. Military
men are there. The military are pulled in there. Trucks with the military are
standing around the perimeter of the square.

Such actions by an opposition movement would not be tolerated by the government of any
country, and even in the liberal West one would expect a robust response by the authorities.

What  were  the  opposition  seeking  to  gain  by  announcing  that  it  was  establishing  a
‘Government of National Rescue’ and attempting to storm the House of Government? While
some of their more naive supporters, caught up in the moment, may have imagined that
these moves – particularly had they succeeded in gaining control of the main government



| 8

building – could have established a political momentum which might have ended in the
collapse of the government or the transfer of power to the opposition via negotiations,
opposition leaders had a more realistic objective: to put Lukashenko’s government into a
position in which it would certainly react with a forceful crackdown; and thus derail the
rapprochement which had begun to develop between Belarus and the West.

Andrei Sannikov- one of the two opposition presidential candidates whose campaigns were
reportedly ‘reasonably well funded’- set out his position in an interview with Bloomberg
News published on 1st November 2010:

The  European  Union  needs  to  take  a  harder  line  with  Belarus  President
Alexander Lukashenko ahead of elections next month that are certain to be “a
fraud,” said a pro-EU and free markets opposition presidential candidate.

Lukashenko, 56, is vulnerable before the Dec. 19 vote because of the economic
crisis “to which he has no answer” and the fact Russia’s leaders no longer back
him, Andrei Sannikov said in an interview in Berlin. Yet while Russia has shifted
its stance, some in Europe are now courting the president, he said.

“Europe should proceed from the view that Lukashenko is the last dictatorship
in Europe and nothing will change until he goes,” Sannikov said on Oct. 27.
Those  politicians  in  the  27-  nation  EU who  think  they  can  “Europeanize”
Lukashenko  are  pushing  an  “extremely  stupid  and  extremely  dangerous”
policy…

Russia has changed its approach to Lukashenko, yet Europe has failed to do
so, Sannikov said.

“Lukashenko is trying to sell his newly acquired status as Russia’s enemy to
Europe and not without success, I regret to say,” Sannikov said. “There are
some European politicians in Europe that are thinking of helping Lukashenko
because he’s becoming anti-Russian.” Sannikov declined to name them.

While claiming he was “campaigning to win”, Andrei Sannikov made it clear that his main
focus would be on getting demonstrators out to protest against the eventual election result:

“Everybody  in  Belarus  — not  only  the  opposition  but  ordinary  people  —
understand  that  votes  are  not  counted,”  Sannikov  said,  speaking  fluent
English. He said his goal is to document the nation’s flawed democracy to bring
out opposition demonstrators. “People will be ready, more ready than in 2006,
to go to the streets and protest the election results.”

The other generously funded opposition candidate was Vladimir Niakliaev, a well-known
poet and author. In the early part of the presidential campaign, Niakliaev’s support surged
to 17% according to one opinion poll, making him the clear front-runner among the anti-
government candidates.

But as the election approached, Niakliaev’s reputation suffered badly when it was revealed
that most of the donations to his campaign had come from Russia, raising strong suspicions
among the public that he was being used as a tool by the Russians to bring Belarus back
into line. A Transitions Online (TOL) article by Reporters Without Borders correspondent
Alyaksandr Yanusik, published on 10th December 2010, was devoted to a critique of the
Niakliaev campaign;  behind this  critique was the concern that  the massive finances which

http://%20http//www.bloomberg.com/news/2010-11-01/eu-courts-dangerous-stance-on-belarus-election-opposition-leader-says.html
http://www.tol.org/client/article/22023-truth-and-consequences.html


| 9

Niakliaev had at his disposal were damaging to the opposition as a whole; not merely
because these funds were used to lure a large proportion of activists away from the other
anti-government candidates to work for Niakliaev’s organisation, but because Niakliaev’s
funding sources and policies put the patriotism of the entire opposition into disrepute- the
various  anti-Lukashenko  candidates  could  all  be  decried  (with  much  justification)  as
representing  foreign  forces,  either  of  the  USA  and  the  EU  countries,  or  of  Russia.

The TOL article by Alyaksandr Yanusik quoted Alexander Milinkevich, whose Western-backed
presidential  campaign  in  2006  had  failed  to  win  power,  but  at  least  had  united  the
opposition:

“Some politicians believe that the main objective is to remove Lukashenka with
any partners, by any means and any money,” said Milinkevich, the former UDF
[United Democratic Forces] leader, about Niakliaev and Sannikov.

“I am not opposed to Moscow’s support in the struggle for democracy. But I am
not  sure  that  anyone  after  Lukashenka  will  be  better  than  Lukashenka,
although  I  do  not  accept  his  regime,  because  he  may  be  succeeded  by
someone who privatizes the Belarusian economy … in favor of one country [ie,
Russia]. In that case, the person will be worse than Lukashenka because the
country’s economy will be completely dependent.”

Western politicians and donors view the movement with suspicion, Niakliaev
told TOL, because of rumors that his campaign is funded by the Kremlin. “The
authorities and our mainstream opposition have put me in some pro-Russian
niche, spreading rumors … that [Russian President Dmitry] Medvedev shoved
money into one of  my pockets  and [Prime Minister  Vladimir]  Putin  in  the
other,” he told TOL at the end of November. Niakliaev said the pro-Russian
label is also pinned on him by the Belarusian authorities, adding that he wants
a “responsible neighborhood” with Russia and a fresh start  for  Belarus-EU
relations (he says that any talk of EU membership now would be populism).

To dispel those fears, Niakliaev has said his campaign is backed by Belarusian-
born business people mainly based in Russia and the CIS. When he headed the
magazine  Krynitsa  between  1987  and  1999  he  turned  the  state-funded
periodical into a profitable business and made friends with enterprising people
who later became successful, but moved their businesses to Russia and the
West  unhappy  with  what  Niakliaev  labeled  “the  criminal  and  corrupt
Lukashenka regime.”

The  Transitions  Online  article  also  noted  that  Vladimir  Niakliaev  had  promised  to  sell
Belarus’ petroleum refining industry to Russia in the event of his winning the election.

Spoiled ballot

Was the election fixed, as Western politicians and media are all now claiming? There is no
particular reason to doubt the conclusion which can be drawn from the TOL articles by
Potocki and Yanusik, or the inference which can be drawn from the Bloomberg interview
with  Andrei  Sannikov-  that  the  Belarusian  anti-government  political  forces  were  such
‘enemies of themselves’, so demoralised by the tactical change of Western policy towards
Belarus, and so fatally compromised in the eyes of the public by their exposure as tools of
foreign powers, that they were doomed to receiving negligble support at the ballot box.

In their joint statement following the election, Carl Bildt, Karel Schwarzenberg and Radoslaw



| 10

Sikorski (the foreign ministers, respectively, of Sweden, the Czech Republic and Poland)
based  their  allegation  of  ballot-rigging  on  the  supposed  findings  of  ‘all  independent  exit
polls’:

“Mr. Lukashenko probably understood that he would not get the required 50
percent of the votes needed to avoid a humiliating second round against a
single opposition candidate,” they say. “All independent exit polls gave him
significantly  less  than  this.  While  the  voting  proceeded  in  an  orderly  fashion,
the counting of the votes turned into a charade. The report of the independent
observers assessed the counting as ‘bad’ or ‘very bad’ in nearly half the polling
stations they could observe, and it is not unreasonable to assume that it was
even worse in the others. It was obvious that there were orders not to count
the votes, but to deliver a predetermined result.”

[…] “The combination of  vote rigging and outright repression makes what
Slobodan Milosevic tried to do in Serbia in 2000 pale in comparison,” they
stress.

But it is untrue that ‘all independent exit polls’ reported that Lukashenko got less than 50%
of the votes. TNS Ukraine, a branch of the major London-based company TNS Global Market
Research, announced the findings of its exit polls as follows:

Alyaksandr Lukashenka has become the president of Republic of Belarus with
72.2% votes, TNS-Ukraine suggests

Second and third results shared by Sannikau and Nyaklyaeu [Sannikov and
Niakliaev] with 6.1%. Romanchuk 3.3%.

1.5%-2% for Statkevich, Rymasheuski, Tereschenka, Kastuseu and Mihalevich

Surprisingly high rate for ‘Against all’- 5.8%

The observer mission from the Commonwealth of Independent States (CIS), which comprises
nine  former  Soviet  countries,  declared  that  the  election  results  were  transparent  and
legitimate,  as  did  the  observers  from the Central  Election  Commission  of  the  Russian
Federation.

On the other hand, the mission from the Organization for Security and Cooperation in
Europe  (OSCE)  denounced  the  election  as  ‘flawed’,  and  the  vote  counting  as  as  ‘bad’  or
‘very bad’ in nearly half the polling stations they could observe. The foreign ministers of
Sweden, the Czech Republic and Poland attributed their claim of this ‘bad’ or ‘very bad’ vote
count to the “report of the independent observers”, but in fact this was a direct quote from
the report of the OSCE mission in Belarus.

Were  the  OSCE  officials  merely  ‘independent  observers’  in  Belarus?  They  were  no  more
independent than the election monitoring mission from the CIS countries. The OSCE is a
Western-dominated organisation; its election monitoring group in Belarus was headed by
Geert-Hinrich Ahrens, a senior German diplomat who has amply demonstrated his loyalty
and skill in promoting the interests of Germany, NATO and the EU. Ahrens played a key role
for Germany and the European Union during the break-up of Yugoslavia in the 1990s, and
was head of the OSCE team in Ukraine during the ‘Orange Revolution’ of 2004-05.

http://naviny.by/rubrics/english/2010/12/24/ic_articles_259_171801/
http://www.tnsglobal.com/
http://ibelarus.eu/?p=1387
http://news.xinhuanet.com/english2010/world/2010-12/21/c_13657283.htm


| 11

Apart  from  Lukashenko’s  own  showing  of  over  79%  of  the  votes  officially  cast,  the  most
spectacular aspect of the election result was the dramatic decline of the support accorded
to Vladimir Niakliaev, who fell from being the opposition front-runner to a mere 1.78% of the
final  vote.  Could  such a  drastic  collapse in  Niakliaev’s  support  have really  taken place?  In
considering this, one should take account not only that Vladimir Niakliaev laid himself open
to charges of being a proxy for Russian economic and political interests- while Lukashenko
ensured that he was perceived as the defender of the independence of Belarus, unbeholden
to East or West- but also that Niakliaev, in the end, did not even vote for himself, but
instead spoilt his ballot paper.

This  might  be  difficult  to  believe  for  a  serious  political  leader  anywhere  except  in  the
‘surrealistic  reality  show’  which  characterises  the  opposition  movement  in  Belarus;
nevertheless, the opposition Charter ’97 website reported as the voting progressed:

Presidential candidate Uladzimir Nyaklyaeu deliberately spoiled his ballot.

He did it on December 19 at polling station #59 locating in secondary school
#54  in  Minsk.  Nyaklyaeu  took  a  black  marker  and  stroke  off  a  name  of
Alyaksandr Lukashenka from the ballot paper in front of journalists’ eyes. The
candidate  noted  that  any  elections  are  non-free,  unfair  and  invalid  if
Lukashenka run in them. He wrote “For new election” in his ballot and said
nobody would persecute Alyaksandr Lukashenka if he voluntary resigned from
his post.

Though his action appears bizarre, it was no doubt intended to discredit the voting process;
and despite the tactical  inadequacy of  the opposition candidates as described by NED
director Rodger Potocki, it is most unlikely that Niakliaev would have done this without
indicating to his loyalists and other opposition supporters that they should also refrain from
casting a valid vote.

Losers… and winners

It is clear who the losers were in Belarus’ 2010 presidential contest. Leaders and activists of
the country’s opposition movement, having emerged as actors in a theatre of the absurd,
are now being prosecuted for their part in the ‘riot’ in Mink’s Independence Square on
December 19th. The policy of the NATO counties towards Belarus is in tatters, concealed
only by the barrage of outrage by politicians and the media in the USA and EU. In its
attempt to interfere in the Belarusian political process, Russia also got its fingers burnt. In
terms of his image in the West, President Alexander Lukashenko can also be considered a
‘loser’- vilified once again as an authoritarian dictator.

But who were the winners?

Protected so far by Lukashenko’s wily balancing act between East and West, Belarus has
enabled itself to preserve an economic and social system which, when compared to other
East  European  countries  and  nations  elsewhere  with  similar  levels  of  technological
development, delivers impressive results in terms of economic security and living standards
for the vast majority of citizens.

The gap between rich and poor in Belarus is the lowest of any European country. The
government’s policy of maintaining nationalised industries has ensured the availability of

http://belarus.world-countries.net/archives/109393


| 12

reasonably well-paid jobs, and Belarus has established a good market for its manufactured
exports among the other post-Soviet countries.

But  the  entry  on  Belarus  in  the  CIA  World  Factbook  complains  that  the  Belarusian
government’s policies do not accord with capitalist orthodoxy:

Belarus  has  seen  limited  structural  reform  since  1995,  when  President
Lukashenko  launched  the  country  on  the  path  of  “market  socialism.”  In
keeping with this policy, Lukashenko reimposed administrative controls over
prices  and  currency  exchange  rates  and  expanded  the  state’s  right  to
intervene  in  the  management  of  private  enterprises.  Since  2005,  the
government has re-nationalized a number of private companies. In addition,
businesses have been subjected to pressure by central and local governments,
including  arbitrary  changes  in  regulations,  numerous  rigorous  inspections,
retroactive application of new business regulations, and arrests of “disruptive”
businessmen  and  factory  owners.  Continued  state  control  over  economic
operations hampers market entry for businesses, both domestic and foreign.

Due in large part to this state control over economic operations, the current unemployment
rate in Belarus, as recorded in the CIA Factbook, is 1% of the workforce. That astonishingly
low figure  is  predicted  to  rise  to  a  mere  1.2% to  1.5% in  2011 as  a  result  of  the  ongoing
global recession. The level of acute multidimensional poverty in Belarus, according to the
United Nations Development Programme, is 0.02%; also astonishingly low when compared
to countries with similar or even considerably higher overall wealth.

A counter-example to Belarus is that of the former Soviet republic of Estonia, which receives
high praise in the CIA World Factbook for its capitalist economic policies:

Estonia, a 2004 European Union entrant, has a modern market-based economy
and one of the higher per capita income levels in Central Europe and the Baltic
region. Estonia’s successive governments have pursued a free market, pro-
business economic agenda and have wavered little in their commitment to pro-
market  reforms.  The  current  government  has  pursued  relatively  sound  fiscal
policies that have resulted in balanced budgets – at least up until 2009 – and
low public debt. Tallinn’s priority has been to sustain high growth rates – on
average  8% per  year  from 2003  to  2007.  The  economy  benefits  from strong
electronics and telecommunications sectors and strong trade ties with Finland,
Sweden, and Germany. The government is on track to adopt the euro in 2011.

Unemployment in Estonia is currently 15.5%, and its rate of extreme poverty as defined in
the Acute Multidimensional Poverty Index is 7.22%.

The USA and its European allies will  of course be seeking to recover from their recent
debacle in Belarus. The Russian authorities will also be reconsidering their tactics. But for
now,  the main  beneficiaries  of  the  fact  that  Belarus  did  not  undergo a  ‘regime change’  in
December 2010 are the majority of the Belarusian people.

The original source of this article is 21stcenturysocialism.com
Copyright © Hillary Keenan, 21stcenturysocialism.com, 2011

http://%20https//www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/bo.html
http://21stcenturysocialism.com/article/belarus_election_2010_a_crushing_defeat_for_western_policy_02041.html
https://www.globalresearch.ca/author/hillary-keenan
http://21stcenturysocialism.com/article/belarus_election_2010_a_crushing_defeat_for_western_policy_02041.html


| 13

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Hillary Keenan

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/hillary-keenan
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

