
| 1

New York Times Peddles Alibi for US Bombing in
Syria.”Accidental”, “Mistaken”, “Errant”…

By Bill Van Auken
Global Research, September 21, 2016
World Socialist Web Site 20 September
2016

Region: Middle East & North Africa, USA
Theme: Media Disinformation

In-depth Report: SYRIA

In  a  front-page  article  entitled  “Errant  strike  impairs  effort  to  calm  Syria,”  the  New  York
Times Monday provided an unconditional alibi for the air strikes carried out by US and allied
warplanes two days earlier that claimed the lives of some 90 Syrian army soldiers, while
leaving over 100 more wounded.

“The United States’ accidental bombing of Syrian troops over the weekend has put it on the
defensive, undercutting American efforts to reduce violence in the civil war and open paths
for humanitarian relief,” reads the article.

In the second paragraph, readers are told that the “mistaken bombing” had “exposed the
White House’s struggle to put together a coherent strategy in a multisided war.”

And in the fourth paragraph, the article states that the “errant bombing” had given “both
the Russians and the Syrian government a propaganda bonanza.”

How does the Times know that Saturday’s bombing of the strategic Syrian army position,
overlooking the Deir Ezzor Airport near the Syrian-Iraqi border, was “accidental,” “mistaken”
and  “errant?”  It  provides  no  evidence  to  support  this  conclusion,  citing  neither  any
investigation nor any new facts gleaned from its own reporting.

The air strike was an accident, a mistake and an error because the US government says it
was. End of story. That is good enough for the three reporters with bylines on the article.
They see no need to include any qualifiers, such as “US officials claimed that the bombing
was accidental,” much less seek out any contrary opinions from those who firmly believe it
was not.

Nor does the supposed newspaper of record raise the slightest doubt about how the US
managed to confuse a military base, which the Syrian army has occupied for years, with an
encampment  of  the  Islamic  State  (ISIS);  or,  for  that  matter,  why  the  Pentagon’s
sophisticated military satellites and surveillance drones failed to provide accurate images of
the intended target.

That ISIS forces were able to use the bombing as air support for their own assault upon, and
overrunning of, the Syrian military base is also accepted as merely another “accident.”

The bombing, in which Australian, British and Danish warplanes participated alongside the
US  Air  Force,  has  served  to  gravely  undermine  a  week-old  cease-fire  negotiated  by  US
Secretary  of  State  John  Kerry  and  Russian  Foreign  Minister  Sergei  Lavrov  in  Geneva.

https://www.globalresearch.ca/author/bill-van-auken
http://www.wsws.org/en/articles/2016/09/20/pers-s20.html
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war


| 2

Commenting on this connection,  the Times  article states:  “Many American officials believe
that the Russians were never serious about the deal that was sealed in Geneva. The officials
argue that the Russians were looking for an excuse that would derail it and keep a status
quo in which they have more control over events in Syria than any other power, with the
possible exception of Iran. If so, the accidental bombing made that process easier.”

Citing  unnamed  “American  officials,”  the  Times  floats  the  perverse  thesis  that  the  real
significance  of  an  unprovoked  attack,  which  killed  and  wounded  nearly  200  Syrian
government soldiers, in a country where US imperialism is carrying out military operations in
flagrant violation of international law, is that it provided a pretext for Russia to abrogate a
ceasefire agreement that Moscow, itself, had proposed. In other words, whatever evidence
to the contrary, it is all Putin’s fault.

The Times  article itself suggests a far more plausible explanation for Saturday’s bloody
events.  It  notes  that  the ceasefire deal  “faced many skeptics  in  Washington,”  adding that
“Chief among them was Defense Secretary Ashton B. Carter,” who “feared that the accord
would reveal too much to the Russians about American targeting intelligence…”

The article, however, does not indicate the intensity and depth of the Pentagon’s hostility to
the  ceasefire.  It  was  not  just  a  matter  of  Carter’s  “skepticism.”  Top  US  uniformed
commanders openly called into question whether they would abide by an agreement that
had been adopted by the president of the United States.

Lt.  General  Jeffrey  Harrigian,  commander  of  the  US  Air  Forces  Central  Command,  told  the
media in respect to the agreement: “I’m not saying yes or no. It would be premature to say
that we’re going to jump right into it.”

Army Gen. Joseph Votel, commander of the US Central Command, expressed similar views,
declaring, “We have to see how this goes first of all … see what direction it goes … whether
it actually pans out or not, I don’t know.”

Also unreported in the Times article is the fact that on Friday, on the eve of the US bombing,
Obama convened a meeting of his security cabinet, including both Kerry and Carter, to
discuss the crisis gripping his administration over the Syria ceasefire.

Given these facts, the Times’ parroting of the official US line that the air strike in Deir Ezzor
was “accidental” has the unmistakable characteristics of an alibi and a coverup.

The  opposition,  which  borders  on  insurbordination  to  the  ceasefire  within  the  US  military,
suggests a more likely scenario: rather than being an accident, the attack was carried out
with the deliberate aim of scuttling the agreement, either by the military acting on its own,
or  following  a  change  in  policy  reached  by  the  Obama administration,  under  intense
pressure from the US military and intelligence apparatus.

The opposition stemmed, in the first instance, from the immediate practical implications of
the  agreement  in  Syria.  Washington  had  committed  itself  to  separating  the  so-called
“moderate opposition,” which it has armed and bankrolled, from the now renamed Al Nusra
Front,  Al  Qaeda’s  longtime  affiliate  in  the  country.  But  this  is  a  virtually  impossible  task,
given the integration of the US-backed militias with the Al Qaeda forces, which form the
backbone of the US-orchestrated war for regime change in Syria.



| 3

More decisively, the predominant layers within the military brass oppose any collaboration
with the Russian military because they fear it could compromise US preparations for direct
military confrontation with Russia itself, the world’s number two nuclear power.

Moreover, the bombing fits a definite agenda, clearly articulated by top figures in the ruling
establishment.  Just  last  month,  former  acting  CIA  director  Michael  Morell  advocated
bombing Syria to “scare Assad” and “make the Russians pay a price,” by which he meant
killing them. Morell  is  a  prominent  supporter  of  Democrat  Hillary Clinton’s  presidential
candidacy.

On a similar note, Human Rights Watch director Kenneth Roth, a proponent of the “human
rights” pretexts used by US imperialism to justify  its  interventions in  the Middle East,
tweeted his approval of the US bombing raid: “As US kills 80 Syrian soldiers, is it sending
Assad a signal for his deadly intransigence?”

In evaluating the alibi crafted by the Times in relation to the Syria bombing, it should be
recalled that the newspaper provided nearly identical services a year ago, in the aftermath
of the October 3, 2015 US airstrike on the Doctors without Borders (MSF) hospital in Kunduz,
Afghanistan. In the face of charges by the MSF and survivors of the attack that this was a
deliberate slaughter, the Times, working with US government sources, concocted a story
that the mass killing stemmed from “mistaken decisions” and inadequate intelligence.

What  the  response  to  the  Syria  bombing  so  clearly  exposes  is  the  degree  to  which
the Times functions as a propaganda organ of the US government and a leading promoter of
its  militarist  policies.  The  exposure  of  the  newspaper’s  complicity  in  foisting  onto  the
American people the illegal war of aggression against Iraq, prepared by the lying reports of
its  correspondent Judith Miller  on non-existent  weapons of  mass destruction,  has done
nothing to change this fact. If anything, the correspondence between government policy
and Timescoverage has only grown more seamless.

The concrete nature of this relationship is made evident by a closer examination of the first
two bylines on the Times story. The first is that of chief Washington correspondent David E.
Sanger. In addition to his 30-year career writing for the Times, Sanger has found time to
teach as an adjunct lecturer in public policy at Harvard’s Kennedy School of Government, an
academy  for  top  political  and  military  officials.  The  faculty  has  also  included  figures  now
playing a key role in executing US policy in Syria, such as Ashton Carter and Washington’s
ambassador to the UN, Samantha Power. Sanger is also a member of both the Council on
Foreign Relations and the Aspen Strategy Group, think tanks that bring together senior
government,  military  and intelligence officials,  along with  corporate  executives,  to  discuss
US imperialist strategy.

The second byline is that of national security correspondent Mark Mazzetti. In 2011, Mazzetti
gained some notoriety by secretly “leaking” a piece on the Osama bin Laden assassination
by New York Times columnist Maureen Dowd to the CIA, prior to its publication, along with a
note reading, “this didn’t come from me… and please delete after you read. See, nothing to
worry about!”

In other words, these are figures completely integrated into the state and trusted defenders
of its interests. The conception, dating back to the 18th century bourgeois revolutions, that
the press represents a “Fourth Estate,”  functioning as a watchdog,  with a critical  and
adversarial  attitude  toward  the  government  and  its  officials,  is  a  dead  letter  within  these



| 4

circles.

Among those presiding over this operation and its steady march to the right is the recently
installed editor of the Times editorial page, James Bennet. His connections to the ruling
establishment and the top echelons of the Democratic Party include a father who was a
former head of USAID, a front for the CIA, and a brother who is the senior senator from
Colorado.

Under the direction of such figures, the Times has become the premier conduit for US state
disinformation and propaganda, and a key ideological instrument in the preparations for
world war.

The original source of this article is World Socialist Web Site
Copyright © Bill Van Auken, World Socialist Web Site, 2016

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Bill Van Auken

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://www.wsws.org/en/articles/2016/09/20/pers-s20.html
https://www.globalresearch.ca/author/bill-van-auken
http://www.wsws.org/en/articles/2016/09/20/pers-s20.html
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/bill-van-auken
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

