
| 1

New York Times on Syria and Ukraine: How
Propaganda Works

By Robert Parry
Global Research, December 03, 2014
Consortium News 2 December 2014

Region: USA
Theme: Media Disinformation, US NATO

War Agenda
In-depth Report: SYRIA, UKRAINE REPORT

In the multilayered double standards of its international coverage, the New York Times
demonstrates how propaganda works: Outrage is the only appropriate response when an
adversary breaks a rule but a shrug is okay when it’s “our side.” Plus, there must be perfect
evidence to accuse “our side” of an offense but anything goes when it’s an adversary.

Recent Times’ articles illustrate how this hypocrisy works. Take, for example, international
law, especially prohibitions against aggression. When the topic is Ukraine and the alleged
violator is Russia, no extreme is too extreme in denouncing Russia’s President Vladimir
Putin. But the concern about international law simply disappears when discussing Syria and
the desirability of U.S. President Barack Obama overthrowing the government there.

In Ukraine, despite the murky circumstances surrounding last February’s coup d’etat ousting
the elected president and unleashing war in the ethnic Russian east, the Times refuses to
see any merit in the Russian side of the argument. It’s all about the sacred principle of non-
intervention; the mitigating circumstances don’t matter.

However, when it comes to demanding Obama dispatch the U.S. military to take out Syria’s
government, the Times forgets international law; it’s all about the mitigating circumstances
that justify the U.S. bombing of Syrian government troops and paving the way for a rebel
victory.

Image: Amid the crisis over Syria, President Vladimir Putin of Russia welcomed President Barack
Obama to the G20 Summit at Konstantinovsky Palace in Saint Petersburg, Russia, Sept. 5, 2013.
(Official White House Photo by Pete Souza)

A good example of this is a Nov. 28 article by Times correspondent Anne Barnard that

https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
http://consortiumnews.com/2014/12/02/nyt-shows-how-propaganda-works/
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/ukraine-report
http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2014/12/obama-putin-300x200.jpg
http://www.nytimes.com/2014/11/28/world/middleeast/conflicting-policies-on-syria-and-islamic-state-erode-us-standing-in-mideast-.html?_r=0


| 2

hammers Obama over the supposed inconsistencies in his policy of bombing Islamic State
radicals  inside  Syria  but  not  also  turning  the  U.S.  military  loose  against  the  Syrian
government of President Bashar al-Assad.

Barnard writes that anti-Assad forces inside Syria “conclude, increasingly, that the Obama
administration is siding with Mr. Assad, that by training United States firepower solely on the
Islamic  State  it  is  aiding  a  president  whose  ouster  is  still,  at  least  officially,  an  American
goal.

“Their dismay reflects a broader sense on all sides that President Obama’s policies on Syria
and  the  Islamic  State  remain  contradictory,  and  the  longer  the  fight  goes  on  without  the
policies  being resolved,  the more damage is  being done to  America’s  standing in  the
region.”

It may be a fair point that the U.S. military strikes inside Syria against Islamic State radicals,
who have also seized territory in Iraq, is at least a technical violation of international law,
but the Syrian government has acquiesced to these attacks since they are aimed at a rebel
force that is widely regarded as terrorist. Thus, the bombings have some color of legitimacy.

However, attacking Syrian government forces is a horse of an entirely different color. That
would be a clear-cut violation of international law. It would be a war of aggression deemed
by the Nuremberg Tribunal after World War II  to be the “supreme international crime”
because it “contains within itself the accumulated evil of the whole.” Yet, this important
legal point is entirely missing from the Times article, which focuses instead on how Obama
has offended Assad’s opponents by attacking the Islamic State, not Assad.

In effect,  the Times is  pushing the neoconservative line that the United States should first
undertake “regime change” in Syria before it deals with the Islamic State. In making that
case, the Times not only leaves out the question of international law but gives short-shrift to
the danger that destroying Assad’s military might open the gates of  Damascus to the
Islamic State or al-Qaeda’s affiliate Nusra Front, the only two effective fighting forces among
the Syrian rebels.

Addressing International Law

A more professional news article would have seriously addressed both the international law
issue and the dangers inherent in a U.S.-driven Syrian “regime change,” including the very
real possibility that a jihadist victory in the heart of the Middle East could force a full-scale
U.S. military intervention, requiring hundreds of thousands of troops and costing hundreds
of billions of dollars.

Indeed, the Times’ coverage of the Syrian crisis often looks like a replay of the newspaper’s
gullible acceptance of the neocon-predicted “cakewalk” through Iraq in 2003. In the Iraq
War, too, there was scant attention paid to the question of the United States violating
international law and to the chance that the invasion might not go as smoothly as the
neocons dreamt.

While ignoring the issue of U.S. aggression in a war on Syria, the Times presents the Ukraine
crisis as a simple matter of Russian “aggression” by leaving out the context of a U.S.-backed
coup  on  Feb.  22  that  forced  President  Viktor  Yanukovych  and  his  officials  to  flee  for  their
lives and prompting resistance to the new order from eastern and southern Ukraine which



| 3

had been Yanukovych’s political base.

As former Rep. Dennis Kucinich has written, this important background – and the earlier
expansion  of  NATO  into  eastern  Europe  –  would  put  the  Ukraine  story  in  a  very  different
light:

“NATO encirclement, the U.S.-backed coup in Ukraine, an attempt to use an
agreement with the European Union to bring NATO into Ukraine at the Russian
border,  a  U.S.  nuclear  first-strike  policy,  are  all  policies  which  attempt  to
substitute  force  for  diplomacy.

“Russia’s response to the terror unleashed by western-backed neo-nazis in
Crimea and Odessa came after the local population appealed to Russia to
protect them from the violence. Russia then agreed to Crimea joining the
Russian Federation, a reaffirmation of an historic relationship.

“The Western press  begins  its  narrative  on the Crimea situation with  the
annexation, but completely ignores the provocations by the West and other
causal factors which resulted in the annexation. This distortion of reality is
artificially  creating  an  hysteria  about  Russian  aggressiveness,  another
distortion which could pose an exceptionally dangerous situation for the world,
if  acted  upon  by  other  nations.  The  U.S.  Congress  is  responding  to  the
distortions, not to the reality.”

Propaganda Vehicle

Another way that the New York Times makes itself useful as a neocon propaganda vehicle is
by applying two radically  different  standards for  proof  when an accusation is  made.  If,  for
instance, anyone notes that U.S.-funded “non-governmental organizations” played a behind-
the-scenes role in instigating the Ukrainian coup – even though there is clear documentary
evidence from the public reports of the National Endowment for Democracy and similar U.S.-
funded entities – that is deemed a “conspiracy theory.”

However,  if  you  want  to  accuse  the  Russians  of  secretly  financing  anti-fracking  groups  in
Romania, you don’t need any evidence at all, just vague assertions. So, on Dec. 1, the Times
published  a  lengthy  article  by  Andrew Higgins  promoting  the  Romanian  government’s
suspicions that local environmental groups which have blocked Chevron’s use of hydraulic
fracturing for shale gas are fronts for Russia’s energy industry.

The article acknowledges that “this belief that Russia is fueling the protests, shared by
officials in Lithuania, where Chevron also ran into a wave of unusually fervent protests and
then decided to pull out, has not yet been backed up by any clear proof. And [Russia’s]
Gazprom has denied accusations that it has bankrolled anti-fracking protests.

“But circumstantial evidence, plus large dollops of Cold War-style suspicion, have added to
mounting alarm over covert Russian meddling to block threats to its energy stranglehold on
Europe.”

It’s not exactly clear what the Times’ “circumstantial evidence” is either, but the article next
turns to more unsubstantiated accusations aired in September by then-NATO Secretary
General  Anders  Fogh  Rasmussen,  who  “pointed  a  finger  at  Russia”  by  citing  its  alleged
support for NGOs, another hypocritical twist because many NGOs are actually funded by the
U.S. government and are deployed to disrupt or destabilize adversaries around the world.

http://www.truthdig.com/report/item/no_to_war_hot_or_cold_with_russia_20141201
http://www.nytimes.com/2014/12/01/world/russian-money-suspected-behind-fracking-protests.html?_r=0


| 4

Ignoring  this  hypocrisy,  Rasmussen  declared:  “Russia,  as  part  of  their  sophisticated
information  and  disinformation  operations,  engaged  actively  with  so-called
nongovernmental organizations — environmental organizations working against shale gas —
to maintain dependence on imported Russian gas.”

Again, the Times notes that Rasmussen presented no proof, saying that his judgment was
based on what NATO allies had reported. Yet, despite this admitted lack of evidence, the
Times  still  devotes  portions  of  two  pages  to  this  Russian-hand-hidden-behind-the-anti-
fracking-cause  hypothesis.  If  such  flimsy  speculation  were  aimed  at  the  United  States,  it
would  be  laughed  off  as  a  paranoid  conspiracy  theory  or  labeled  “disinformation.”

Also not noted in the Times article is Rasmussen’s record for getting facts wrong. As Danish
prime minister in 2003, he supported the U.S. invasion of Iraq and famously declared that

“Iraq has WMDs. It is not something we think; it is something we know. Iraq
has  itself  admitted  that  it  has  had mustard  gas,  nerve  gas,  anthrax,  but
Saddam won’t disclose. He won’t tell us where and how these weapons have
been destroyed. We know this from the UN inspectors, so there is no doubt in
my mind.”

Of course, pretty much everything that Rasmussen declared about Iraq’s WMD was wrong,
but it succeeded in tricking the Danish parliament into voting to join Bush’s “coalition of the
willing” to invade Iraq. Rasmussen was later rewarded for his role in this aggressive war
against Iraq by getting a plum job as NATO secretary general where he similarly has hyped
alarms about Russia.

Yet,  the New York Times ignores this history as this “newspaper of record” applies its
endless double standards to ratchet up tensions in Syria and Ukraine.

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated
Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen Narrative,
either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com). For a limited
time, you also can order Robert Parry’s trilogy on the Bush Family and its connections to
various right-wing operatives for only $34. The trilogy includes America’s Stolen Narrative.
For details on this offer, click here.

The original source of this article is Consortium News
Copyright © Robert Parry, Consortium News, 2014

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Robert Parry

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will

https://org.salsalabs.com/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037
http://www.amazon.com/Americas-Stolen-Narrative-Washington-ebook/dp/B009RXXOIG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350755575&sr=8-1&keywords=americas+stolen+narrative
http://www.barnesandnoble.com/s/americas-stolen-narrative?keyword=americas+stolen+narrative&store=ebook&iehack=%E2%98%A0
http://consortiumnews.com/2014/06/25/continuing-parrys-3-book-offer/
http://consortiumnews.com/2014/12/02/nyt-shows-how-propaganda-works/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
http://consortiumnews.com/2014/12/02/nyt-shows-how-propaganda-works/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry


| 5

not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

