
| 1

Shaping Public Opinion: The New York Times’ Long
History of Endorsing US-Backed Coups
The New York Times Editorial Board, it seems, rarely meets a coup backed by
the US government that it doesn’t approve of.

By Alan MacLeod
Global Research, November 30, 2019
MintPress News 27 November 2019

Region: USA
Theme: Intelligence, Media Disinformation,

US NATO War Agenda

Bolivian President Evo Morales was overthrown in a U.S.-backed military coup d’état earlier
this month after Bolivian army generals appeared on television demanding his resignation.
As  Morales  fled  to  Mexico,  the  army  appointed  right-wing  Senator  Jeanine  Añez  as  his
successor. Añez, a Christian conservative who has described Bolivia’s indigenous majority as
“satanic”,  arrived at  the presidential  palace holding an oversized Bible,  declaring that
Christianity was re-entering the government. She immediately announced she would “take
all measures necessary” to “pacify” the indigenous resistance to her takeover. 

This included pre-exonerating the country’s notorious security services of all future crimes in
their “re-establishment of order,” leading to massacres of dozens of mostly indigenous
people.

The New York Times, the United States’ most influential newspaper, immediately applauded
the events, its editorial board refusing to use the word “coup” to describe the overthrow,
claiming instead that Morales had “resigned,” leaving a “vacuum of power” into which Añez
was forced to move. The Times presented the deposed president as an “arrogant” and
“increasingly autocratic” populist  tyrant “brazenly abusing” power,  “stuffing” the Supreme
Court with his loyalists, “crushing any institution” standing in his way, and presiding over a
“highly fishy” vote.

This, for democratic-minded Bolivians, was “the last straw” and forcing him out “became the
only remaining option,” the Times extolled. It expressed relief that the country was now in
the hands of “more responsible leaders” and stated emphatically that the whole situation
was his fault; “There can be little doubt who was responsible for the chaos: newly resigned
president Evo Morales,” the editorial board stated in the first paragraph of one article.

The Times, according to Professor Ian Hudson of the University of Manitoba, co-author of
“Gatekeeper: 60 Years of Economics According to the New York Times,” remains America’s
most influential news outlet in shaping public opinion.

“Despite the changing media landscape and the financial  troubles of old school journalism
models – including the New York Times – it remains the agenda setter. Social media often
use or respond to Times stories. It is still probably the single most referenced news outlet in
the U.S. Other websites, like Yahoo get more hits, but they do not report or create their own
stories. The New York Times still ranks as the top investigative and opinion setting news
organization” he told MintPress News.

https://www.globalresearch.ca/author/alan-macleod
https://www.mintpressnews.com/long-history-new-york-times-endorsing-us-backed-coups/263059/
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.mintpressnews.com/bolivia-latest-successful-us-backed-coup-latin-america/262773/
https://twitter.com/AlanRMacLeod/status/1194606470119202817
https://twitter.com/CNNArgentina/status/1194399284210348033?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1194399284210348033&ref_url=https%3A%2F%2Fmorningstaronline.co.uk%2Farticle%2Fw%2Fchristian-supremacist-anoints-herself-interim-president-of-bolivia
https://www.france24.com/en/20191113-jeanine-anez-stand-in-president-vowing-to-pacify-bolivia
https://www.mintpressnews.com/media-silent-bolivia-massacre-indigenous-protesters/262858/
https://www.mintpressnews.com/human-rights-watch-right-wing-massacre-bolivia/262887/
https://www.mintpressnews.com/human-rights-watch-right-wing-massacre-bolivia/262887/
https://www.nytimes.com/2019/11/11/opinion/evo-morales-bolivia.html
https://www.nytimes.com/2019/11/11/opinion/evo-morales-bolivia.html
https://www.amazon.com/Gatekeeper-Years-Economics-According-Times/dp/1594516820


| 2

The first draft of history

Newsrooms across America are sent advanced copies of the Times’ front page so they will
know what is “important news” and adjust their own coverage accordingly. In this way its
influence extends well beyond its nearly 5 million subscribers, its output becoming the first
draft  of  history.  Yet,  when  it  comes  to  U.S.  intervention,  the  Times  offers  its  “consistent
support” for  American actions around the world,  Hudson says,  claiming that the latest
Bolivia example “very much followed this trend.” Indeed, there has rarely been an effort at
regime change that the paper did not fully endorse, including the following six examples.

Iran 1953

In 1953, the CIA engineered a coup against the administration of Mohammad Mossadegh,
installing the Shah as an autocrat in his place. Mossadegh, a secular liberal reformer, had
angered Western governments by nationalizing Iran’s oil industry, arguing that the country’s
resources  should  be  owned by  and  used  to  benefit  the  people  of  Iran.  The  Shah  presided
over decades of terror and human rights abuses, finally being overthrown in the revolution
of 1979.

The front page of the New York Times on August 20, 1953. Photo | @OnThisDayNYT

The Times expressed a “deep sense of relief,” many felt that Mossadegh, a “fanatical power-
hungry  man”  and  a  Kremlin  stooge  who  had  “wrecked  the  economy”  in  his  “bid  for
dictatorship” had been deposed. The editorial board gave a warning to others who might try
to nationalize industries owned by American corporations: “Underdeveloped countries with
rich resources now have an object lesson in the cost that must be paid by one of their
number  which  goes  berserk  with  fanatical  nationalism,”  it  wrote,  two  days  after
Mossadegh’s ouster.

Brazil 1964

Like Mossadegh, Brazilian President Joao Goulart was far from a communist; the center-left
reformer who had been in power since 1961 modeled himself after John F. Kennedy. He was

https://www.nytimes.com/2019/08/07/business/media/new-york-times-earnings.html
https://www.mintpressnews.com/iran-lawsuit-united-states-coup-international-law/167993/
https://twitter.com/OnThisDayNYT


| 3

overthrown in a U.S.-supported military coup d’état that brought about over twenty years of
fascist dictatorship that saw tens of thousands of people arrested and tortured.

Two days after the event, the Times’ editorial board announced, “We do not lament the
passing of a leader who had proved so incompetent and so irresponsible.” As with Bolivia, it
refused  to  use  the  word  “coup,”  instead  claiming  that  Goulart,  who  “had  almost  no
supporters,” was deposed in “another peaceful revolution.”

One month later, a report entitled “Brazil relieved by Goulart’s Fall” claimed there was “no
outcry or even concern” over the events, but instead a “widespread feeling of deep relief
and  optimism”  in  the  country.  It  stated  that  all  of  Brazil  had  “written  off”  the  “extremist”
and “far leftist” “regime” and supported the “revolt” against him. In particularly Orwellian
fashion, it claimed that the “nation appears to have been yearning” for a “political clean up”
of  “extremists,”  applauding  the  widespread  imprisonment  of  officials  in  the  Goulart
administration  on  the  grounds  that  they  were  “communists.”

Chile 1973

The overthrow of the democratically-elected Chilean socialist Salvador Allende in 1973 and
his replacement with the fascist dictator Augusto Pinochet is one of the most well-known
and infamous events in CIA history. The fallout from Pinochet’s economic mismanagement
and reign of terror continues to this day and provides the backdrop for the enormous anti-
government protest movement currently engulfing the country.

As soon as Allende was elected, the Times began a campaign to demonize the new leader,
claiming that Chile’s “free institutions” likely would not survive the “sharp turn to the left”
he was proposing. The day after the coup, when Pinochet’s forces bombed the presidential
palace and forced Allende to commit suicide, the Times editorial board blamed the President
for his own downfall, just as it did with Morales and with Mossadegh, claiming:

No Chilean party or faction can escape some responsibility…but a heavy share
must  be  assigned to  the  unfortunate  Dr.  Allende himself.  Even when the
dangers of  polarization had become unmistakably evident,  he persisted in
pushing  a  program  of  pervasive  socialism  for  which  he  had  no  popular
mandate.

https://www.nytimes.com/1964/04/03/archives/finis-for-goulart.html
https://www.nytimes.com/1964/05/08/archives/brazil-relieved-by-goulart-fall-tour-shows-that-hostility-to-him.html
https://www.mintpressnews.com/a-tale-of-two-9-11s-and-the-lessons-america-chooses-never-to-learn/249149/
https://www.mintpressnews.com/chile-protests-revolt-against-neoliberalism-media-refuses-acknowledge/262565/
https://www.mintpressnews.com/chile-protests-revolt-against-neoliberalism-media-refuses-acknowledge/262565/
https://www.nytimes.com/1973/09/12/archives/tragedy-in-chile.html


| 4

The front page of the New York Times on September 12, 1973. Photo | @OnThisDayNYT

It  also  pre-determined  that  the  very  obvious  involvement  of  the  U.S.  government,
conducting a campaign of economic war against Chile, in order to “make the economy
scream” in the words of President Nixon and Henry Kissinger to the CIA, was non-existent.
The  board  advised  that  “It  is  essential  that  Washington  meticulously  keep  hands  off  the
present  crisis…There must  be no grounds whatsoever  for  even a  suspicion of  outside
intervention.”

Venezuela 2002 and 2019

In  April  2002,  the  U.S.  government  bankrolled  and supported a  coup attempt  against
Venezuelan President Hugo Chavez. In a consistent pattern, the Times editorial board came
out to heartily endorse proceedings, again deliberately refraining from using the word coup.
Two days after the event it noted:

 With  yesterday’s  resignation  of  President  Hugo  Chavez,  Venezuelan
democracy is  no longer threatened by a would-be dictator.  Mr.  Chavez,  a
ruinous demagogue, stepped down after the military intervened and handed
power to a respected business leader, Pedro Carmona.”

And like with other coups, the Times immediately treated the idea of U.S. involvement as
utterly impossible, adding, “Rightly, his removal was a purely Venezuelan affair.”

What was unique about this  event was that  the coup was dramatically  overturned by
hundreds of thousands of people in the streets, who convinced military units loyal to Chavez
to retake the presidential palace. Since then, successive U.S. governments have dedicated

https://twitter.com/OnThisDayNYT
https://www.cia.gov/library/reports/general-reports-1/chile/
https://www.cia.gov/library/reports/general-reports-1/chile/
https://www.nytimes.com/1973/09/12/archives/tragedy-in-chile.html
https://www.nytimes.com/2002/04/13/opinion/hugo-chavez-departs.html
https://www.nytimes.com/2002/04/13/opinion/hugo-chavez-departs.html
https://www.youtube.com/watch?v=FEsSf7ARpw8


| 5

significant  resources  to  regime  change  in  Venezuela.  The  Times  also  applauded  self-
declared President Juan Guaidó’s attempt to gain power earlier this year, presenting him as
a man of the people,claiming he was “cheered on by thousands of supporters in the streets
and a growing number of governments, including the United States.”

But  as  Guaidó’s  attempt  collapsed  under  the  weight  of  its  own  unpopularity,  the
Timesexpressed its anger that Maduro, a corrupt Russian agent, who pushed Venezuela “to
utter ruin,” remained in power. “It  would be a great relief for Venezuela to be rid” of
Maduro, the editorial board mused, “the sooner the armed forces evict the thieves” the
better, it said, disappointed that, for once, it could not celebrate a successful U.S. coup.

Manufacturing consent

Studying the Times’ coverage of U.S.-orchestrated coup attempts, it becomes clear that
there is a checklist of talking points it employs time and again to justify events.

  Blame all economic and political problems on the government; ignore the effect1.
of any U.S. sanctions.
  Constantly  present  the  targeted  leader  as  a  tyrannical  autocrat  crushing2.
dissent, no matter what the reality is.
  Insist that the leader is actually a Russian plant controlled by the Kremlin.3.
  Refrain  from using the word “coup”.  Prefer  instead words like “uprising”,4.
“revolt” or “transition”.
  Express ridicule at the idea that the U.S. could be involved in the affair.5.
  Depict the new U.S.-backed rulers as democratically-minded and downplay any6.
violence they commit in establishing their rule.
  Blame the deposed leaders for their own overthrow.7.

To  be  sure,  the  New  York  Times  is  not  the  only  major  media  outlet  guilty  of  reflexively
supporting every U.S. action around the world. The Economist and the Washington Post both
came out to support the coup in Bolivia, as they had done before with Venezuela. But the
Times’ position as “the paper of record” sets it apart in terms of importance.

This position makes it a crucial weapon in the propaganda war waged on the American
people in order to manufacture consent for regime change abroad.

*

Note to readers: please click the share buttons above or below. Forward this article to your
email lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

Alan MacLeod is a MintPress Staff Writer as well as an academic and writer for Fairness and
Accuracy in Reporting. His book, Bad News From Venezuela: Twenty Years of Fake News and
Misreporting was published in April.

Featured image: Graphic by Claudio Cabrera

The original source of this article is MintPress News
Copyright © Alan MacLeod, MintPress News, 2019

https://www.nytimes.com/2019/01/23/world/americas/venezuela-protests-guaido-maduro.html
https://www.nytimes.com/2019/04/03/opinion/venezuela-maduro-russia.html
https://www.nytimes.com/2019/04/03/opinion/venezuela-maduro-russia.html
https://www.economist.com/the-americas/2019/11/14/evo-morales-leaves-bolivia-dangerously-divided
https://www.economist.com/the-americas/2019/11/14/evo-morales-leaves-bolivia-dangerously-divided
https://www.washingtonpost.com/opinions/global-opinions/bolivia-is-in-danger-of-slipping-into-anarchy-its-evo-moraless-fault/2019/11/11/53f1889a-04ac-11ea-ac12-3325d49eacaa_story.html
https://www.washingtonpost.com/opinions/global-opinions/bolivia-is-in-danger-of-slipping-into-anarchy-its-evo-moraless-fault/2019/11/11/53f1889a-04ac-11ea-ac12-3325d49eacaa_story.html
https://www.economist.com/leaders/2019/05/04/how-to-get-rid-of-nicolas-maduro
https://www.washingtonpost.com/archive/opinions/2002/04/14/venezuelas-breakdown/5bd358b9-d2a8-492a-b1d6-4595860312a4/
https://www.amazon.co.uk/Record-Paper-Misreports-Foreign-Policy/dp/1844675831
https://fair.org/author/alan-macleod/
https://fair.org/author/alan-macleod/
https://www.amazon.com/Bad-News-Venezuela-misreporting-Communication/dp/1138489239/ref=sr_1_6?ie=UTF8&qid=1524768350&sr=8-6&keywords=alan+macleod
https://www.amazon.com/Bad-News-Venezuela-misreporting-Communication/dp/1138489239/ref=sr_1_6?ie=UTF8&qid=1524768350&sr=8-6&keywords=alan+macleod
https://www.mintpressnews.com/long-history-new-york-times-endorsing-us-backed-coups/263059/
https://www.globalresearch.ca/author/alan-macleod
https://www.mintpressnews.com/long-history-new-york-times-endorsing-us-backed-coups/263059/


| 6

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Alan MacLeod

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/alan-macleod
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

