Center for Research on Globalizaticn

New York Times Editorial on South China Sea
Misleading, Partial

By Xinhua Region: Asia
Global Research, June 02, 2016 Theme: Media Disinformation, US NATO
Xinhua War Agenda

A recent New York Times editorial that criticized China’s rightful territorial claims in South
China Sea is misleading by misconstruing and ignoring facts and international norms, said
Ben Reynolds, a U.S. foreign policy analyst.

The Times editorial, “Playing Chicken in the South China Sea,” accused China of escalating
tensions between itself, its neighbors, and the United States.

The editorial has vastly overstated the importance of the South China Sea to an audience
that is increasingly skeptical of overseas interventions, argued Reynolds in a column piece
with China-US Focus, an open-platform website focusing on China-U.S. relations based in
Hong Kong.

Overinflating the Sea’s Importance

The editorial misstated and overly exaggerated the fact of the South China Sea being rich in
resources, wrote Reynolds, pointing out that the only resource currently being extracted
from the region in significant quantities is fish.

Regarding other energy resources like oil and natural gas, the vast majority of their reserves
lie outside disputed areas according to the U.S. Energy Information administration, wrote
the columnist.

Reynolds acknowledged the argument that the South China Sea is of vital strategic
importance because it contains major trade flows is partially correct, but he argued that no
party to the territorial disputes believes or suggests that China’s claims pose a threat to
peacetime trade.

Ignoring Facts

The Times editorial blamed China’s land reclamation and construction activities in the South
China Sea as an “aggressive and outrageous tactic,” but it ignored the fact that U.S. allies
and partners involved in the dispute have also expanded or constructed islands in the South
China Sea in recent years, argued Reynolds.

Reynolds continued his rebuttal on the Times’ innuendo from bringing up China’s rising
military budget, noting that the editorial deliberately omitted the fact that the 2015 U.S.
military budget was 601 billion U.S. dollars, more than three times than that of China.


https://www.globalresearch.ca/author/xinhua
http://news.xinhuanet.com/english/2016-06/01/c_135404966.htm
https://www.globalresearch.ca/region/asia
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda

Reynolds pointed out that the Times editors offered little criticism on the United States’ own
astronomical military budget and its deployments in the Asia-Pacific.

“I should not have to remind the reader, much less the editors of a major global newspaper,
that the United States is not located in Asia,” wrote Reynolds.

Mouthpiece For U.S. Interventionist Foreign Policy

Reynolds proceeded to point out the hypocrisy of the editorial’s argument that China is
attempting to dangerously revise the post-World War Il international norms.

The argument ignored the fact that the post-war order in Asia was designed by the United
States to hedge against the influence of the Soviet Union, wrote Reynolds. “It was not
designed to promote freedom and democracy”.

“Again, we see that the object of the Times’ critique is not militarism, threatening behavior,
or the revision of international norms as such...Rather, the Times is critiquing Chinese
behavior because China is a geopolitical rival of the United States,” wrote Reynolds.

Misleading the American people about U.S.-China rivalry in the South China Sea with
omissions and half-truths is the job of the Defense Department, not the press, said
Reynolds.

The New York Times has been on the wrong side of history in almost every proposed foreign
intervention since World War II, which in its history endorsed the Vietnam War, the 2003
Irag War, and the bombing of Libya, according to the columnist.

“Let us hope that the New York Times is more thorough and careful with the facts in future
pieces, lest it sell the American public on yet another disastrous foreign intervention.”

The original source of this article is Xinhua
Copyright © Xinhua, Xinhua, 2016

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Xinhua

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.



http://news.xinhuanet.com/english/2016-06/01/c_135404966.htm
https://www.globalresearch.ca/author/xinhua
http://news.xinhuanet.com/english/2016-06/01/c_135404966.htm
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/xinhua
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



mailto:publications@globalresearch.ca

