4 GlobalResearch

Center for Research on Globalizaticn

New York Times bows to White House pressure over
CIA tapes story

By Bill Van Auken Region: USA
Global Research, December 23, 2007 Theme: Intelligence, Media Disinformation

wsws.org 23 December 2007

The decision by the New York Times to bow to White House pressure and publish a
correction of the sub-head on its December 19 story linking senior Bush advisors to the
destruction of CIA torture tapes has been hailed by the Republican right—echoed by large
sections of the media—as a major political victory.

Rupert Murdoch’s Fox News, for example, headlined its story on the correction, “White
House Slams New York Times Piece on Destroyed CIA Tapes,” while Murdoch’s main
American print outlet, the New York Post, published a story with the headline “Times suffers
a ‘head’ wound over CIA story.”

In interviewing Mark Mazzetti, one of the reporters who wrote the story for the Times, CNN’s
John Roberts declared, “The White House tried to beat the stuffing out of you.”

At least for the moment, the cowardly climbdown by the Times has tended to overshadow
the substance of the story itself, which points to the administration’s role in a criminal
coverup of acts of torture that amount to war crimes.

The Times story established that at least four senior lawyers and White House
advisors—Alberto Gonzales, Bush’s White House counsel and then attorney general; Harriet
Miers, his successor in the counsel position; David Addington, counsel and then chief of staff
to Vice President Dick Cheney; and John Bellinger Ill, the National Security Council’s top
lawyer—had participated in discussions on the tapes and their destruction.

The story also cited one former senior intelligence official, who stated that “there had been
‘vigorous sentiment’ among some top White House officials to destroy the tapes.”

Given their political record, there is every reason to believe that Gonzales and Addington
were directly involved in the decision to destroy the tapes, in what amounted to criminal
obstruction of justice, under conditions in which a federal court had ordered that all such
evidence be preserved. They are both identified with the Bush administration’s contempt for
the law and assertion of the most extreme interpretation of unilateral executive power.

Moreover, given that all four worked as the closest advisors to the president and vice
president, it strains credulity to claim that Bush and Cheney were kept in the dark about the
criminal action that they were discussing with the CIA.

This is the basis of the extreme sensitivity of the White House to the Times story. There is a
potential—given a sharp shift in the political situation—that these revelations could lead to
an unraveling of the administration and criminal prosecution of its leading figures, including


https://www.globalresearch.ca/author/bill-van-auken
http://wsws.org
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation

Bush himself.

So a campaign was mounted to change the story by focusing on the offending second deck
of the Times headline, which read, “White House Role Was Wider Than It Said.”

White House press secretary Dana Perino issued a written statement Wednesday morning
claiming that the eight-word subhead implied “that the White House has been misleading in
publicly acknowledging or discussing details related to the CIA’s decision to destroy
interrogation tapes.”

The statement insisted that the White House press secretary, acting on the advice of the
White House general counsel, had refused to comment publicly on the issue because of an
ongoing investigation by the Department of Justice and the CIA Inspector General. In other
words, the role of the White House could not be wider “than it said,” because Perino had
refused to say anything.

“The New York Times' inference that there is an effort to mislead in this matter is pernicious
and troubling, and we are formally requesting that NYT correct the sub-headline of this
story,” the statement declared.

It went on to criticize the paper for its “reliance on un-named sources and individuals lacking
a full availability of the facts,” comparing this method unfavorably to what it portrayed as
the more sensible method favored by the White House, the CIA and the Justice Department,
“where facts can be gathered without bias or influence and later disseminated in an
appropriate way.”

Later on Wednesday, the better part of the White House press briefing by Perino was given
over to an exchange on the matter that frequently descended to the level of the absurd.
Much of it consisted of Perino taking umbrage over what she claimed was the newspaper’s
suggestion that she personally had “misled the American public.”

Her argument consisted of the assertion that only she could speak formally for the White
House, and therefore to publish the subhead “White House Role Was Wider Than It Said”
constituted a direct charge that she had either lied or changed her story. Instead, she
insisted, she had refused to comment on the destruction of the tapes, as she continued to
do during the press conference.

“I speak for the President and the White House,” Perino said at one point. “This says that |
was misleading, and | was not.”

“It doesn’t say you,” a reporter responded. “It doesn’t say you at all...They didn’t specifically
say its you. It's talking about the White House, the administration in general.”

“I speak for the White House,” Perino reiterated. “I represent the White House.”

Asked why she was “taking it personally,” Perino responded: “It’s not a personal thing. The
White House asked for a correction. And | would remind you, the New York Times is going to
do one.” Thus ended the discussion.

As anyone with even a passing acquaintance with American politics knows, the phrase
“White House” is routinely used—particularly in the enforced shorthand of newspaper



headlines—to refer to the executive branch of the US government.

Whatever the intellectually challenged Ms. Perino did or did not say from her podium in the
White House briefing room, administration officials had assured reporters that the White
House had no significant involvement in the discussions that led to tapes’ destruction. That
had now been exposed as a lie.

Therefore, there was nothing to retract in relationship to the headline, and instead of
printing a correction, any newspaper genuinely committed to upholding its independence
and defending first amendment rights in general would have told the administration to get
lost and denounced the demand from Perino as a blatant attempt at political intimidation
and censorship.

Instead, the Times quickly caved in to the White House’s attack, publicly announcing that it
would print the retraction. In its Thursday edition, it stated that the headline referred
“imprecisely to the White House’s position thus far on the matter.” The newspaper accepted
the specious argument that “the White House itself has not officially said anything on the
subject, so its role was not ‘wider than it said.””

This revealing episode is only the latest in a long series of actions that have exposed the so-
called “paper of record” as a willing and servile accomplice of the Bush administration.

It is worth recalling that in August 2002, precisely when Abu Zubaydah and Abd al-Rahim al-
Nashiri were being waterboarded and subjected to other forms of torture at
Guantanamo—acts filmed on the videotapes that we now know were destroyed—the Times
published a feature article by its national security correspondent Eric Schmitt under the
sarcastic headline, “There are ways to make you talk.” The article, based entirely on the
assurance of US officials, told the Times’ readers that the interrogation methods being
employed by the American military, CIA and FBI were all in strict compliance with the
Geneva Conventions and that “torture is not an option.”

Needless to say, the Times’ editors felt no compunction to retract or correct this article,
which has since been revealed as false and a whitewash of war crimes.

The incestuous relationship between the Times, known as the voice of America’s erstwhile
liberal establishment, and the right-wing Republican administration was revealed most
clearly in the newspaper’s handling of a story exposing the illegal warrantless wiretapping
carried out by the National Security Agency against American citizens under Bush’s orders.

The Times reported the massive NSA spying operation in December 2005, acknowledging
that it had—at the urging of the Bush administration—suppressed the story “for a year.”
Only later did the newspaper’s public editor reveal that the discussions on squelching the
exposé had actually unfolded in the weeks leading up to the November 2004 election.

The effect of the Times' editors’ decision to stop the story’s publication was to deny
American voters as they went to the polls the knowledge that the incumbent president was
carrying out a massive abuse of power by spying on US citizens in violation of the law and
the Constitution. It could well be argued that this act of self-censorship played a decisive
role in Bush’s re-election.

It should be noted that the publication in the Times earlier this month of the original article
on the destruction of the CIA videotapes came only after discussions with the government,

| 3



the contents of which are unknown. The newspaper’s forewarning allowed CIA director
Michael Hayden to have the first word on the destruction of the tapes, in which he sought to
frame the decision as an entirely legal and necessary act.

There is no telling how long the Times sat on this story, but leading Democrats were aware
of the tapes’ destruction at least as early as November 2006. They knew of the existence of
the tapes themselves in 2003. There is every reason to suspect that the Times, which its
myriad ties to the political establishment, had at least some knowledge of the story as well.

Then there is the paper’s long record of promoting the illegal war against Iraq, both in the
disseminating false information about non-existent “weapons of mass destruction” by its
former senior correspondent, the ideologically driven Judith Miller, and in the noxious
opinion columns of its foreign affairs columnist Thomas Friedman.

The Times, as with the American media as a whole, has done everything it can to cover up
the real brutality of the American occupation of Iraq. It helped to bury the story of the
estimated number of Iraqi civilians killed as a result of the US invasion—655,000 through
June 2006—produced by the medical journal Lancet. It did not even report on a subsequent
estimate by the British polling agency ORB, which put the number at 1.2 million.

This latest capitulation over the headline of the CIA tapes story is only one more verification
of a fundamental trend: the disappearance of anything that could legitimately be described
as a “fourth estate,” a genuinely independent media committed to the exposure of abuses
of state power and the defense of the democratic rights of the population.

Instead the mass media, itself run by massive capitalist corporations, serves largely as a
propaganda arm of the government and the ruling elite, suppressing and distorting
information as needed and seeking to shape public opinion to conform to their interests.

The original source of this article is wsws.org
Copyright © Bill Van Auken, wsws.org, 2007

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Bill Van Auken

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



http://wsws.org
https://www.globalresearch.ca/author/bill-van-auken
http://wsws.org
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/bill-van-auken
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca




