Center for Research on Globalizaticn

New York Times Attempts to Whitewash its Role in
Publishing Faked Ukraine Photos

By Alex Lantier Region: Russia and FSU
Global Research, April 26, 2014 Theme: Media Disinformation
World Socialist Web Site In-depth Report: UKRAINE REPORT

Yesterday, amid rising anger among New York Times readers over the newspaper’s
publication of faked US State Department photos, the Times issued a whitewash of its role
by its public editor, Margaret Sullivan, titled “Aftermath of Ukraine Photo Story Shows Need
for More Caution.”

The Times’ original piece, “Photos Link Masked Men in East Ukraine to Russia,” used
doctored photos to falsely identify armed pro-Russian protesters in eastern Ukraine as
Russian soldiers. In one instance, the Times posted photos of two different bearded men,
one a protester in Ukraine and the other a Russian fighter in Chechnya, down-sampled to
such a low resolution that they appeared to be the same person. In another case,
theTimes published a photo taken in Ukraine but claimed it was taken in Russia to
supposedly prove that the fighters in it were Russian.

Since then, Sullivan admits, “some of those grainy photographs have been discredited.” She
continues: “The Times has published a second article backing off from the original and airing
questions about what the photographs are said to depict, but hardly addressing how the
newspaper may have been misled.”

She adds, “It all feels rather familiar—the rushed publication of something exciting, often
based on an executive branch leak. And then, afterward, with a kind of ‘morning after’
feeling, here comes a more sober, less prominently displayed follow-up story, to deal with
objections while not clarifying much of anything.”

This acknowledgment of similar cases in the past shows, in fact, that the publication of the
faked photos was not due to a momentary lack of “caution,” but to longstanding journalistic
methods that discredit the work of the entire newspaper. As Sullivan writes, the Times’
excited rush to publish propaganda lies stove-piped by the US government, followed by
moves to bury the issue once the lies are exposed, “all feels rather familiar.”

The Times has served for years as a de facto state propaganda organ, uncritically
broadcasting government lies to justify US wars while covering up stories embarrassing to
the White House, and using a “public editor” to issue impotent criticisms in the face of
popular anger.

In recent years, the Times public editor has admitted that reporting by Judith Miller of Iraqi
weapons of mass destruction, used to justify the 2003 US invasion of Iraqg, was false; that
the newspaper covered up the Bush administration’s operation of an illegal NSA electronic
spying program after discussions with the government; and that it decided for two months


https://www.globalresearch.ca/author/alex-lantier
http://www.wsws.org
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/ukraine-report

to suppress news of the US Marines’ 2006 Haditha massacre in Iraq.

These empty mea culpas are exercises in damage control, aimed at shielding
the Times from the anger of its readers while concealing far more than they reveal about
the operations of the newspaper and its relations with government military and intelligence
agencies. They change nothing about the paper’s role.

Times Foreign Editor Joseph Kahn “rightly points out,” Sullivan writes, “that the Times had
made a major commitment to covering the Russia-Ukraine story over the past several
months, using as many as 12 staff reporters, many of them on the ground.” Sullivan
continues: “He [Kahn] calls the coverage ‘voluminous, competitive, and excellent.” He
rejects the idea that theTimes’ coverage has lacked skepticism and sees this instance as a
result of a simple mistake: the State Department’s mislabeling.”

Sullivan cites Kahn as saying his staff is “on guard” against the example of Judith Miller’s
reporting. The article was “published on a tight deadline, [Kahn] said, because of
competitive pressures.”

Kahn's response shows that Times staff no longer function as journalists—seeking to
establish the facts of the situation and critically examine and challenge state officials’
claims—but as state propagandists. Far from being “on guard” against state disinformation,
the Times took the faked, grainy photos provided by its masters in the State Department
and published them on schedule and as ordered, without bothering even to carry out
elementary fact-checking.

It does not even occur to figures such as Kahn to be critical of their sources. He apparently
takes the view that the Times bears no responsibility to check material given to it by the
government, but only to transmit material received from the State Department.

If the material turns out to consist of “mislabeled” photos or other lies, that is simply a
“mistake” by the government (not the result of deliberate falsification by the Times). That
such “mistakes” could lead to a nuclear war between the US and Russia is evidently not a
matter of concern to Sullivan, who says nothing of the possible consequences of the
fabricated story.

To better appreciate the Times’ role as a sounding board for US imperialism, it is as
important to note the stories it did not publish as the trash it did. For all the Times’
enormous resources and its 12 reporters working on Ukraine, its articles are not
“competitive” or “excellent,” but misleading and pedestrian—primarily because its total
support for US foreign policy precludes it from writing on the dramatic and tragic events
stemming from US imperialism’s intervention in Ukraine.

What incisive articles has it published on the character of the fascist Right Sector militia,
which led the putsch that installed a US-backed government in Kiev?

Why did it decide to remain silent on CIA Director John Brennan'’s trip to Kiev, shortly before
the regime launched its first crackdown on the eastern Ukrainian protests, leaving it to the
Russian media to break the news of the visit?

Why did it not expose as a provocation the anti-Semitic leaflet circulated in Donetsk and
falsely attributed to pro-Russian protesters?



One answer comes to mind: the State Department had other priorities.

The original source of this article is World Socialist Web Site
Copyright © Alex Lantier, World Socialist Web Site, 2014

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Alex Lantier

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



http://www.wsws.org
https://www.globalresearch.ca/author/alex-lantier
http://www.wsws.org
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/alex-lantier
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

