
| 1

Myanmar: The Rohingya, Saudi Backed ISIS
Militants, Aung San Suu Kyi is a US Proxy

By Tony Cartalucci
Global Research, September 06, 2017

Region: Asia
Theme: Intelligence, Media Disinformation,

Police State & Civil Rights, Terrorism

The unfolding crisis in Southeast Asia’s state of Myanmar has confounded many geopolitical
analysts due to its complex history and the intentionally deceptive and now contradictory
coverage provided by the Western media.

The current government of Myanmar is headed by Aung San Suu Kyi and her National
League for Democracy (NLD). It has ascended into power after a decades-long struggle
against the nation’s military who ruled the nation for decades.

Aung San Suu Kyi is a Creation and Proxy of US and European Interests

Suu Kyi and her NLD are the recipients of tens of millions of dollars in US, British, and
European aid. Entire networks of fronts posing as nongovernmental organizations (NGOs)
have been created to undermine and overwrite Myanmar’s sovereign institutions.

The extent of this support and funding is covered by many of the Western organizations
themselves, including the Burma Campaign UK, who in its 36 page 2006 report, “Failing the
People of Burma?” (.pdf) details extensively how it and its American counterparts have built
up Suu Kyi’s now impressive political domination of Myanmar.

The report states explicitly:

The National Endowment for Democracy (NED – see Appendix 1, page 27) has
been  at  the  forefront  of  our  program  efforts  to  promote  democracy  and
improved human rights in Burma since 1996. We are providing $2,500,000 in
FY 2003 funding from the Burma earmark in the Foreign Operations legislation.
The  NED  will  use  these  funds  to  support  Burmese  and  ethnic  minority
democracy-promoting organizations through a sub-grant program. The projects
funded are designed to disseminate information inside Burma supportive of
Burma’s democratic development,  to create democratic infrastructures and
institutions, to improve the collection of information on human rights abuses
by the Burmese military and to build capacity to support the restoration of
democracy  when  the  appropriate  political  openings  occur  and  the
exiles/refugees  return.

It also reports:

Both Voice of America (VOA) and Radio Free Asia (RFA) have Burmese services.
VOA broadcasts a 30-minute mix of international news and information three
times a day. RFA broadcasts news and information about Burma two hours a

https://www.globalresearch.ca/author/tony-cartalucci
https://www.globalresearch.ca/region/asia
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/police-state-civil-rights
https://www.globalresearch.ca/theme/9-11-war-on-terrorism
http://burmacampaign.org.uk/images/uploads/DFIDReview.pdf
http://burmacampaign.org.uk/images/uploads/DFIDReview.pdf


| 2

day. VOA and RFA websites also contain audio and text material in Burmese
and English. For example, VOA’s October 10, 2003 editorial, “Release Aung
San Suu Kyi” is prominently featured in the Burmese section of VOAnews.com.
RFA’s  website  makes  available  audio  versions  of  16  Aung  San  Suu  Kyi’s
speeches from May 27 and 29, 2003. U.S. international broadcasting provides
crucial  information  to  a  population  denied  the  benefits  of  freedom  of
information  by  its  government.

Regarding the indoctrination and education of future leaders of this Western proxy political
bloc, it states:

The State  Department  provided $150,000 in  FY  2001/02 funds to  provide
scholarships  to  young  Burmese  through  Prospect  Burma,  a  partner
organization with close ties to Aung San Suu Kyi. With FY 2003/04 funds, we
plan  to  support  Prospect  Burma’s  work  given  the  organization’s  proven
competence  in  managing  scholarships  for  individuals  denied  educational
opportunities by the continued repression of the military junta, but committed
to a return to democracy in Burma.

In regards to the Open Society and its role in interfering with Myanmar’s internal politics, the
report states:

Our assistance to the Open Society Institute (OSI) (until 2004) provides partial
support for a program to grant scholarships to Burmese refugee students who
have  fled  Burma and  wish  to  continue  their  studies  at  the  undergraduate,  or
post-graduate  level.  Students  typically  pursue  degrees  in  social  sciences,
public health, medicine, anthropology, and political science. Priority is given to
students who express a willingness to return to Burma or work in their refugee
communities for the democratic and economic reform of the country. 

The report, written in 2006 when another US proxy – Thaksin Shinawatra – presided over
Thailand as prime minister until his ouster later that year, would detail the role Thailand was
then playing to undermine and overthrow Myanmar’s political order:

Last  year  the  U.S.  government  began  funding  a  new  program  of  the
International Organization for Migration (IOM) to provide basic health services
to Burmese migrants outside the official refugee camps in cooperation with the
Thai Ministry of Public Health. This project has been supported by the Thai
government  and  has  received  favorable  coverage  in  the  local  press.  Efforts
such  as  this  that  endeavor  to  find  positive  ways  to  work  with  the  Thai
government in areas of common interest help build support for U.S.-funded
programs that support Burmese pro-democracy groups.

Myanmar’s current minister of information, Pe Myint – for example – underwent training at
the NED and Open Society-funded Indochina Media Memorial Foundation in Bangkok.

A US diplomatic cable made available via Wikileaks would reveal just how integral such
training was in building up the US client state that now rules Myanmar.

Titled, “An Overview of Northern Thailand-Based Burmese Media Organizations,” the 2007
cable states (emphasis added):

https://journal-neo.org/2016/08/11/how-the-us-took-over-myanmars-ministry-of-information/
https://journal-neo.org/2016/08/11/how-the-us-took-over-myanmars-ministry-of-information/
https://wikileaks.org/plusd/cables/07CHIANGMAI33_a.html


| 3

Other  organizations,  some  with  a  scope  beyond  Burma,  also  add  to  the
educational  opportunities  for  Burmese  journalists.  The  Chiang  Mai-based
Indochina  Media  Memorial  Foundation,  for  instance,  last  year  completed
training  courses  for  Southeast  Asian  reporters  that  included  Burmese
participants.  Major  funders  for  journalism training  programs in  the
region include the NED,  Open Society Institute (OSI),  and several
European governments and charities….

…A number of active media training programs attract exiles and those from
inside Burma to Chiang Mai for journalism courses ranging from one week to
one year. These training programs identify would-be journalists who are active
in communities inside Burma, as well as NGOs in Thailand, and help them
secure  reporting  positions  with  Burmese  media  outfits  in  the  region.  The
training programs help ensure that future generations will be able to succeed
the founders of the current organizations.

The cable also links US funding to the very predictable “pro-American” attitude adopted by
those receiving the benefits of such funding:

In a refreshing take for U.S. diplomats interacting with foreign media, the exile
journalist community here remains steadfastly pro-American. Groups such as
DVB  and  The  Irrawaddy  continually  seek  more  input  from  U.S.  officials  and
make frequent use of interviews, press releases and audio clips posted on USG
websites. A live interview with a U.S. diplomat is a prized commodity, one even
capable of stoking a healthy competition among rival news organizations to
land a scoop. A 2006 Irrawaddy interview with EAP DAS Eric John multiplied
into several articles and circulated widely throughout the exile community and
mainstream media. 

USG funding plays some role in this goodwill…

Without doubt, Suu Kyi and those occupying top positions within her government, are the
product of decades of US-UK and European backing, training, and indoctrination.

Saudi-backed “Rohingya Militants” No More Represent All Rohingya than ISIS Represents All
Sunnis 

An  unfortunate  narrative  is  taking  shape  across  the  alternative  media,  portraying
Myanmar’s Rohingya minority as “Islamists” taking up “jihad.”

In  reality,  Myanmar’s  Rohingya  minority  have  lived  in  Myanmar  for  generations.  Until
recently,  they have lived in harmony with their  Buddhist-majority neighbors across the
country, including in Rakhine state.

Many of the talking points now being adopted against the Rohingya are quite literally copied
and pasted from US-backed extremist groups in Myanmar. Claims that the term “Rohingya”
is simply made-up, that the Rohingya are actually illegal Bengalis, and that they should be
expelled  by  force  from  Myanmar  have  been  the  key  points  of  Suu  Kyi’s  violent  “Saffron
monk”  supporters  for  years.

http://landdestroyer.blogspot.com/2012/10/pro-democracy-groups-behind-myanmar.html
http://landdestroyer.blogspot.com/2012/10/pro-democracy-groups-behind-myanmar.html


| 4

The increasingly empowered supporters of Aung San Suu Kyi – many of whom were present
during  the  2007  “Saffron  Revolution”  –  are  the  primary  agitators  of  the  Rohingya  crisis.
While  the  Western  media  has  attempted  to  portray  the  military  as  being  behind  the
violence, it is often the military that intervenes to separate attacking extremists from the
Rohingya villages and refugee camps they seek to slash and burn.

It was the military-led government that attempted to move forward the process of granting
the  Rohingya  citizenship,  opposed  vehemently  by  Suu  Kyi’s  political  party  and  her
supporters, and ended entirely once Suu Kyi came to power.

More recently, the Western media has noted the emergence of Rohingya-aligned militants
who have reportedly carried out several large-scale attacks on police and military units
across Rakhine state.

Of  course,  no  militant  group  exists  without  substantial  political,  financial,  and  material
support.  And  just  as  other  politically-convenient  conflicts  have  erupted  in  Libya,  Syria,
Yemen, and the Philippines,  US-Saudi  funding is  evident among the latest  outbreak of
violence in Myanmar as well.

http://landdestroyer.blogspot.com/2012/09/us-funded-activsts-exposed-as-genocidal.html
https://journal-neo.org/2016/12/14/myanmar-nobel-laureate-aung-san-suu-kyi-oversees-genocide/
https://journal-neo.org/2016/12/14/myanmar-nobel-laureate-aung-san-suu-kyi-oversees-genocide/


| 5

It  is  a  combination  of  gasoline  and  fire  –  the  tools  of  a  single  arsonist
intentionally put into place to create a geopolitically convenient conflagration. 

The Wall Street Journal in a recent article titled, “Asia’s New Insurgency Burma’s abuse of
the Rohingya Muslims creates violent backlash.” claims:

Now this immoral policy has created a violent backlash. The world’s newest
Muslim  insurgency  pits  Saudi-backed  Rohingya  militants  against  Burmese
security forces.  As government troops take revenge on civilians,  they risk
inspiring more Rohingya to join the fight.

The article also claims:

Called Harakah al-Yaqin, Arabic for “the Faith Movement,” the group answers
to  a  committee  of  Rohingya  emigres  in  Mecca  and  a  cadre  of  local
commanders  with  experience  fighting  as  guerrillas  overseas.  Its  recent
campaign—which continued into November with IED attacks and raids that
killed several more security agents—has been endorsed by fatwas from clerics
in Saudi Arabia, Pakistan, the Emirates and elsewhere. 

Rohingyas have “never been a radicalized population,” ICG notes, “and the
majority of the community, its elders and religious leaders have previously
eschewed violence as counterproductive.” But that is changing fast. Harakah
al-Yaqin was established in 2012 after ethnic riots in Rakhine killed some 200
Rohingyas and is now estimated to have hundreds of trained fighters.

While many causal observers note that the violence the Rohingya have been subjected to
was bound to provoke a violent reaction, armed insurgencies do not spontaneously emerge.
Isolated acts of violence, organized gangs with very limited capacity are possible, but the
violence  the  Wall  Street  Journal  is  describing  is  not  “backlash,”  it  is  foreign-funded
politically-motivated militancy operating under the cover of “backlash.”

Aung San Suu Kyi and “Rohingya” Militants: Gasoline and Fire, Not Good vs. Evil  

The current client regime presiding over Myanmar – created and perpetuated by American
cash and support – is being intentionally pitted against a militancy funded and organized by
America’s closest ally in the Middle East – Saudi Arabia.

It is a combination of gasoline and fire – the tools of a single arsonist intentionally put into
place to create a geopolitically convenient conflagration.

It should be noted that Rakhine state is the starting point of one of several of China’s One
Belt One Road projects – connecting Sittwe Port located there to infrastructure that leads
across Myanmar to China’s southern city of Kunming.

http://www.wsj.com/articles/asias-new-insurgency-1482192636
http://www.wsj.com/articles/asias-new-insurgency-1482192636


| 6

This map provided by VOA accompanies stories by the US State Department-funded media platform
eagerly reporting how violence is disrupting China’s OBOR projects. 

Not only does the violence in Rakhine state threaten Chinese interests, it also helps set a
pretext for direct US military involvement – either in the form of “counter-terror assistance”
as  is  being  offered  to  the  Philippines  to  fight  US-Saudi-backed  militants  from  the  Islamic
State,  or  in  the  form  of  a  “humanitarian  intervention.”

In either case, the result will be US military assets placed in a nation directly on China’s
border – in Southeast Asia, just as US policymakers have sought to do for decades.

For  example,  The Project  for  a  New American Century  (PNAC)  in  a  2000 paper  titled
“Rebuilding America’s Defenses” (PDF) would unabashedly declare its intentions to establish
a wider, permanent military presence in Southeast Asia.

The report would state explicitly that: 

…it is time to increase the presence of American forces in Southeast Asia.

It would elaborate in detail, stating:

In Southeast Asia, American forces are too sparse to adequately address rising
security requirements. Since its withdrawal from the Philippines in 1992, the
United  States  has  not  had  a  significant  permanent  military  presence  in
Southeast Asia.  Nor can U.S.  forces in Northeast Asia easily operate in or
rapidly  deploy to  Southeast  Asia  –  and certainly  not  without  placing their
commitments in Korea at risk. Except for routine patrols by naval and Marine
forces, the security of this strategically significant and increasingly tumultuous
region has suffered from American neglect. 

Noting the difficultly of placing US troops where they are not wanted, the PNAC paper notes:

This will be a difficult task requiring sensitivity to diverse national sentiments,
but it is made all the more compelling by the emergence of new democratic

https://journal-neo.org/2017/01/12/is-the-us-positioning-itself-for-military-presence-in-myanmar/
https://journal-neo.org/2017/01/12/is-the-us-positioning-itself-for-military-presence-in-myanmar/
http://www.informationclearinghouse.info/pdf/RebuildingAmericasDefenses.pdf


| 7

governments in the region. By guaranteeing the security of our current allies
and newly democratic nations in East Asia, the United States can help ensure
that the rise of China is a peaceful one. Indeed, in time, American and allied
power in the region may provide a spur to the process of democratization
inside China itself.

It  should  be  noted  that  the  paper’s  reference  to  “the  emergence  of  new democratic
governments in the region” is a reference to client states created by the United States on
behalf of its own interests and in no way constituted actual “democratic governments”
which would otherwise infer they represented the interests of the very people possessing
the “national sentiments” that opposed US military presence in the region in the first place.

In 2000, the US had several prospective client regimes emerging – including Suu Kyi in
Myanmar, Thaksin Shinawatra in Thailand, and Anwar Ibrahim in Malaysia. Since then, only
Suu Kyi remains – while Shinawatra and his sister have fled abroad and Ibrahim resides in
prison.

Conclusions

It is important that readers and analysts alike understand several key points regarding the
crisis in Myanmar:

Aung San Suu Kyi and her political party are whole-cloth creations of US and1.
European interests;
The Rohingya have lived in Myanmar for generations; 2.
Saudi-backed “Rohingya militants” no more represent the Rohingya people than3.
the Islamic State represents the Sunnis of Syria and Iraq; 
These “militants” are admittedly supported and directed from Saudi Arabia and4.
do not represent a legitimate “backlash” against anti-Rohingya violence and; 
The US does not seek “regime change” in Myanmar, it seeks to disrupt Chinese5.
interests, undo Chinese-Myanmar ties, and if possible, place US military assets
on China’s border. 

The further from these facts analysts start out with, the further from the truth they will find
themselves  as  the  conflict  in  Myanmar  continues  to  unfold.  Readers  and  analysts  should
hold in suspicion narratives based on ideological rhetoric or built upon geopolitical analogy
rather than actual evidence regarding finances, logistics, and socioeconomic motivations.

In Myanmar, Suu Kyi’s movement, anti-Rohingya violence, and alleged “backlash” all come
accompanied  with  very  obvious  and  significant  foreign-footprints.  It  is  a  testament  to  the
scale and complexity of manipulation the West is still capable of undertaking and places in
jeopardy not only the majority of the people in Myanmar – Buddhist and Rohingya alike –
who wish to live in peace, but the entire region as the US attempts to continue its pursuit of
regional hegemony.

This article was originally published by Land Destroyer Report.

All images in this article are from the author.

The original source of this article is Global Research

http://landdestroyer.blogspot.com/2017/09/myanmar-gasoline-and-fire-not-good-vs.html


| 8

Copyright © Tony Cartalucci, Global Research, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Tony Cartalucci

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/tony-cartalucci
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/tony-cartalucci
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

