
| 1

Moon Waning in Washington
Reverend Moon and the Bush Family

By Bill Berkovitz
Global Research, April 15, 2007
mediatransparency.org 15 April 2007

Region: USA
Theme: Media Disinformation, Religion

Despite an upcoming appearance by George H.W. Bush at the newspaper’s 25th anniversary
celebration,  a  20+-year  former  Washington  Times  reporter  says  that  the  newspaper’s
survival is threatened

On May 17, former president George H. W. Bush will deliver the keynote address at the 25th
anniversary  celebration  of  the  Reverend  Sun  Myung  Moon-owned  Washington  Times
newspaper at the National Building Museum. According to Fishbowl DC, a letter from the
newspaper’s President Thomas McDevitt pointed out that ”The evening includes a special
reception; the inaugural Founding Spirit Awards; dinner; and a Founder’s Address from …
[Moon], whose commitment to the need for diverse viewpoints in the nation’s capital during
the Cold War era led to the launch of the Washington Times on May 17, 1982.”

“You would think Bush would be given pause by a long record of behavior such as: Moon’s
claim to be Jesus Christ’s replacement; his reputation among the Southern Baptists as a
‘wolf  in  sheep’s  clothing,'”  John  Gorenfeld,  an  investigative  reporter  and  a  longtime
chronicler of Moon’s activities, recently reported in a post at the blog Talk To Action. “But it
turns out, their decades-long association has withstood many such bumps in the road.”

A history of mutual support

Over the years, Bush 41 — and family — have benefited from both the Rev. Moon’s political
and financial support:

* In 1996, Bush 41 was the featured speaker at a Moon-sponsored Buenos Aires banquet, for
which he may have received as much as $100,000 according to the Washington Post, to
launch Moon’s Latin American publication “Tiempos del Mundo” (Times of the World). “A lot
of  my friends in  South America  don’t  know about  the Washington Times but  it  is  an
independent voice,” the former president said. “The editors of the Washington Times tell me
that never once has the man with the vision interfered with the running of the paper, a
paper that in my view brings sanity to Washington DC.”

Bush added that he was certain that “Tiempos del Mundo is going to do the same thing.”

According to The Consortium’s Robert Parry, “Bush then held up the colorful new newspaper
and  complimented  several  articles,  including  one  flattering  piece  about  Barbara  Bush.
Bush’s  speech  was  so  effusive  that  it  surprised  even  Moon’s  followers”:

“Once again, heaven turned a disappointment into a victory,” the Unification News exulted.
“Everyone was delighted to hear his compliments. We knew he would give an appropriate

https://www.globalresearch.ca/author/bill-berkovitz
http://mediatransparency.org
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/politics-and-religion


| 2

and ‘nice’ speech, but praise in Father’s presence was more than we expected. … It was
vindication. We could just hear a sigh of relief from Heaven.”

Parry also pointed out that “Bush’s claims about the newspaper’s editorial independence
“was not truthful.” Practically from the day it opened its doors, Parry wrote, “a string of
senior editors and correspondents have resigned, citing the manipulation of the news by
Moon and his subordinates. The first editor, James Whelan, resigned in 1984, confessing that
he had ‘blood on his hands’ for helping the church achieve greater legitimacy.”

The day after the Buenos Aires event, Bush accompanied Moon to Uruguay “to help him
inaugurate a seminary in the capital Montevideo to train 4,200 young Japanese women to
spread the word of his Church of Unification across Latin America,” Reuters reported.

It was also reported in November 1996, that Carlos Menem, then the President of Argentina,
told reporters from La Nacion that Bush had claimed privately to be only a mercenary who
did not really know Moon. “Bush told me he came and charged money to do it,” Menem
said.

In  February  of  this  year,  Robert  Parry  pointed  out  that  “Throughout  these  public
appearances  for  Moon,  Bush’s  office  refused  to  divulge  how  much  Moon-affiliated
organizations  have  paid  the  ex-President.”  While  “Bush’s  fee  for  the  Buenos  Aires
appearance alone ran between $100,000 and $500,000 …. Sources close to the Unification
Church told me that the total spending on Bush ran into the millions, with one source telling
me that Bush stood to make as much as $10 million from Moon’s organization.”

* The Houston Chronicle reported in June 2006, that Moon’s Washington Times Foundation
used  the  Greater  Houston  Community  Foundation  to  funnel  $1  million  for  Bush  41’s
presidential library. Parry reported that the newspaper “obtained indirect confirmation that
Moon’s money was passing through the Houston foundation to the Bush library from Bush
family spokesman Jim McGrath. Asked whether Moon’s $1 million had ended up there,
McGrath responded, ‘We’re in an uncomfortable position. … If a donor doesn’t want to be
identified we need to honor their privacy.’

“But when asked whether the $1 million was intended to curry favor with the Bush family to
get President George W. Bush to grant a pardon for Moon’s 1982 felony tax fraud conviction,
McGrath answered, ‘If that’s why he gave the grant, he’s throwing his money away. …
That’s not the way the Bushes operate.’

“McGrath then added, ‘President Bush has been very grateful for the friendship shown to
him by the Washington Times Foundation, and the Washington Times serves a vital role in
Washington. But there can’t be any connection to any kind of a pardon.'”

*  In  2001,  the  day  before  the  first  inauguration  of  George  W.  Bush,  the  newspaper’s
foundation sponsored a prayer luncheon that was attended by some 1,700 religious, civic,
and  political  leaders,  including  the  Rev.  Jerry  Falwell,  former  National  Evangelical
Association President Don Argue, Trinity Broadcasting Network’s Paul Crouch and a host of
leaders from the Southern Baptist Convention.

* Two years ago, Neil Bush accompanied Moon on a few legs of the Reverend’s “World
Peace King Bridge-Tunnel” tour, showing up at the Reverend’s side in the Philippines and
Taiwan.



| 3

In Manila, Bush attended the inaugural convocation of the Universal Peace Federation (UPF),
the Manila Bulletin reported. Bush met with Philippine president Gloria Macapagal Arroyo
who “praised Moon for his global peace efforts and God-centered, family-centered economic
and social  initiatives  in  various  parts  of  the  world,  including  projects  in  a  number  of
Philippine cities,” the Manila paper reported.

“Some 3,000 people, including Vice President Annette Lu, US President George W. Bush’s
younger brother Neil Bush and Washington Times president Joo Dong Moon, listened to
Reverend Moon’s speech at the Sun Yat-sen Memorial Hall  in Taipei,” the Taipei Times
reported.

The “World Peace King Bridge-Tunnel” was described by Moon: “For thousands of years,
Satan used the Bering Strait to separate East and West, North and South, as well as North
America and Russia geographically. I propose that a bridge be constructed over the Bering
Strait, or a tunnel be dug under it, so that it will be able to connect the world super highway
starting from the Cape of Good Hope in South Africa to Santiago in Chile, and from London
to New York, making the world a single community.”

* Late last year, Business Week reported (“No Bush Left Behind” October 16, 2006) that Neil
Bush’s Ignite! Inc. –featuring what the company calls its “curriculum on wheels,” or COWs —
received $1 million from “A foundation linked to the controversial Reverend Sun Myung
Moon … for a COWs research project in Washington (D.C.)-area schools.”

While these items have been reported, the density of the Bush Family/Moon relationship has
been basically ignored by the traditional press. Ironically, especially in light of Bush 41’s
upcoming appearance at  the Moon-sponsored Washington Times gala,  last  May,  David
Brooks, a New York Times columnist and a commentator on PBS’ News Hour with Jim Lehrer
wrote — in a column headlined “The Paranoid Style” — that Kevin Phillips’ claims in his
bestselling book “American Theocracy” that the Bush family has close ties to Moon was one
of a number of “bizarre assertions” in the book.

Dire analysis from former WT insider

In an Internet essay titled “Can the Washington Times Survive?” (December 21, 2006),
George Archibald, who says in his biography that he was an investigative reporter at the
Washington Times for more than two decades, points out that “a festering internal civil war
within the company, featuring ideological and abusive micro-management by senior TWT
editors, backed by the founder’s top corporate manager at the Washington Times Corp.,
that has driven out the newspaper’s best people over the past five years, and continues to
drive people out,” casts doubt on the newspaper’s survivability.

While praising the paper’s “feisty Commentary section” for being “the best newspaper
opinion section in the country for its variety of opinion, writers who are on top of national
and world  stories,  and originality  in  presenting best  current  views of  all  sorts,  mainly
libertarian,” and excoriating the editorial page and op-ed page run by Tony Blankley, former
press secretary to Newt Gingrich when he was House speaker, for being “lame beyond
belief,” Archibald writes that the “newsroom … is in a morale slump that is so low that, as a
recently  retired  21-year  veteran  of  the  newspaper’s  national  news  staff  and author  of  the
newspaper’s  20-year  corporate  anniversary  coffee-table  book  in  2002,  I  cannot  think  of  a
worse period in the TWT newsroom’s history since the paper’s founding in May 1982 in
terms of  low reporter  and editor  morale and low productivity when it  comes to really



| 4

important breaking news scoops.”

Beyond  the  declining  credibility  and  morale  questions,  Archibald  points  out  that  the
newspaper’s  current  management  is  the  “main  cause  of  the  dramatic  decline  of  the
influence  and  respect.”  The  newspaper’s  top  management:  Washington  Times  Corp.  CEO
Dong Moon Joo (who anglicized his first name to Douglas) and the paper’s two top editors —
Wesley Pruden, scheduled to retire in five months, and Fran Coombs managing editor.

“Pruden,” writes Archibald “is an unreconstructed Confederate from Little Rock, Arkansas,
who still  believes the South and slavery were right and President Abraham Lincoln was
wrong in going against the Confederate rebellion to emancipate the slaves and save the
union.” Archibald also confirms that charges in the October 9, 2006, story in The Nation that
“Coombs is a raging racist who despises blacks, Jews, and Hispanic immigrants, and looks
down on women (unless they are white and have nice tits and well-shaped body),” was
“reported factually.”

Archibald notes that “There is a corporate struggle under way between Washington Times
Corp. CEO Joo … and the reverend’s youngest son, Preston Moon, an MBA graduate of
Harvard,  who  has  been  anointed  by  his  father  as  corporate  successor.”  According  to
Archibald “Preston Moon wants to move The Times into profitability as quickly as possible,
after decades of red ink, and boost the paper’s sagging advertising, circulation, and editorial
staff in order to move the paper back into possible profitability, prestige, and a pace-setting
position again.

Smearing its way into the 21st century

Has the nearly $3 billion that he has sunk into the newspaper paid off for Reverend Moon?
Given Archibald’s dire report, should the public expect the newspaper to fold anytime soon?
Despite low circulation — Archibald says it hovers around the 100,000 mark on a daily basis
— Moon is clearly still  drawing A-listers into his sphere, as evidenced by the upcoming
appearance of George H.W. Bush at the paper’s anniversary bash.

While Archibald paints a rather rosy picture of the newspaper’s past history, Robert Parry,
author of “Secrecy & Privilege: Rise of the Bush Dynasty from Watergate to Iraq,” pointed
out in a mid-February story that over the years “the Times has targeted American politicians
of the center and left with journalistic attacks — sometimes questioning their sanity, as
happened with  Democratic  presidential  nominees  Michael  Dukakis  and  Al  Gore.  Those
themes then resonate through the broader right-wing echo chamber and often into the
mainstream media.”

“In 2000, the Washington Times was at the center of the assault on Al Gore’s candidacy —
highlighting apocryphal quotes by Gore and using them to depict him as either dishonest or
delusional.”

Earlier this year Insight, Moon’s former print news weekly — which is currently online only —
reported that Hillary Clinton’s opposition research team had dug up information on her
Democratic Party rival for the 2008 presidential nomination, Barack Obama that had him
attending a  fundamentalist  Muslim “madrassah” while  a  young child  and that  he was
seeking to conceal his allegiance to Islam.

According to Parry, “The Insight attack on Obama was framed as a heartfelt desire to test



| 5

out the credibility of the 45-year-old Illinois senator who identifies himself as a Christian and
belongs to a church in Chicago. ‘He was a Muslim, but he concealed it,’ a source supposedly
close to Clinton’s background investigation of Obama told Insight. ‘The idea is to show
Obama as deceptive.'”

“Insight used no named sources for the allegations, nor did the magazine check out the
facts  about  the school.”  The report  “quickly  spread to  the wider  audiences  of  Rupert
Murdoch’s right-wing media outlets, Fox News and the New York Post, and then into the
mainstream press. To further the subliminal link between Obama and Islamic terrorism, the
New York Post ran its story under the headline ‘Osama’ Mud Flies at Obama.'”

Fox’s John Gibson picked up the baton: “Hillary Clinton reported to be already digging up the
dirt on Barack Obama,” said Gibson, anchor of the network’s “The Big Story.” “The New York
senator  has  reportedly  outed Obama’s  madrassah past.  That’s  right,  the Clinton team
reported to have pulled out all the stops to reveal something Obama would rather you didn’t
know — that he was educated in a Muslim madrassah.”

According to Parry, Obama had written “in his autobiography that after he had attended a
Catholic school for two years, his Indonesian stepfather sent him to a ‘predominantly Muslim
school’ in Jakarta when he was six. This inconsequential fact apparently became the basis
for Insight’s suggestion that Obama was indoctrinated at a radical ‘madrassa.'”

Obama  spokesman  Robert  Gibbs  told  the  Washington  Post  that  “The  allegations  are
completely false. To publish this sort of trash without any documentation is surprising, but
for Fox to repeat something so false, not once, but many times is appallingly irresponsible.”

Howard Wolfson, a Clinton spokesman, called the Insight piece “an obvious right-wing hit job
by a Moonie publication that was designed to attack Senator Clinton and Senator Obama at
the same time.”

Bill Berkowitz is a longtime observer of the conservative movement and a frequent writer for
Media  Transparency.  He  documents  the  strategies,  players,  institutions,  victories  and
defeats of the American Right.

The original source of this article is mediatransparency.org
Copyright © Bill Berkovitz, mediatransparency.org, 2007

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Bill Berkovitz

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

http://mediatransparency.org
https://www.globalresearch.ca/author/bill-berkovitz
http://mediatransparency.org
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/bill-berkovitz
mailto:publications@globalresearch.ca


| 6

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

