
| 1

Misreporting Manafort and the Julian Assange
Affair: A Case Study in Journalistic Malpractice

By Alan MacLeod
Global Research, December 08, 2018
FAIR 3 December 2018

Region: Europe, USA
Theme: Intelligence, Media Disinformation

In what has been described as potentially the biggest story of the year, the Guardian’s Luke
Harding (11/27/18) reported last week that Donald Trump’s former campaign manager, Paul
Manafort, held a series of secret talks with WikiLeaks editor Julian Assange. These meetings
were said to have occurred inside the Ecuadorian embassy between 2013 and 2016. The
report  also  mentions that  unspecified “Russians”  were also among Assange’s  visitors.  The
scoop, according to the newspaper, could “shed new light” on the role of WikiLeaks’ release
of Democratic Party emails in the 2016 presidential election.

The story was picked up across the US, including by  USA Today(11/27/18), the Washington
Post (11/27/18), Bloomberg (11/27/18), Yahoo! News (27/11/18), The Hill  (11/27/18) and
Rolling Stone (11/27/18). One CNN analyst (11/27/18) analyst excitedly commented that the
news  was  “hugely  significant”  and  “could  be  one  of  the  two  missing  links  to  show  real
interference  and  knowledge  of  Russian  involvement”  in  the  election.

However, there were serious problems with the report. Firstly, the entire story was based
upon anonymous intelligence sources, sources that could not tell the newspaper exactly
when the meetings took place.

https://www.globalresearch.ca/author/alan-macleod
https://fair.org/home/misreporting-manafort-a-case-study-in-journalistic-malpractice/
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.vanityfair.com/news/2018/11/the-guardian-paul-manafort-julian-assange
https://www.theguardian.com/us-news/2018/nov/27/manafort-held-secret-talks-with-assange-in-ecuadorian-embassy
https://eu.usatoday.com/story/news/politics/2018/11/27/manafort-meetings-assange/2125595002/
https://twitter.com/pbump/status/1067472449359437824
https://www.bloomberg.com/news/videos/2018-11-27/paul-manafort-met-with-julian-assange-the-guardian-video
https://www.yahoo.com/news/paul-manafort-met-julian-assange-171616188.html
https://thehill.com/homenews/administration/418407-manafort-held-secret-talks-with-assange-in-ecuadorian-embassy
https://www.rollingstone.com/politics/politics-news/manafort-assange-mueller-760314/
https://edition.cnn.com/videos/politics/2018/11/27/paul-manafort-julian-assange-ecuadorian-embassy-meeting-vpx.cnn


| 2

The Guardian (11/27/18) added “sources say” to the headline after publication.

Furthermore, the Ecuadorian embassy is one of the most surveilled buildings in the most
surveilled city in the world, and was under 24-hour police guard and monitoring, costing the
UK government over £11 million between 2012 and 2015. The embassy also had very tight
internal security, with all visitors thoroughly vetted, required to sign in and leave all their
electronic  devices  with  security.  Is  it  really  possible  any  figure,  let  alone  Donald  Trump’s
campaign manager, could walk in for a series of secret meetings without leaving record with
Ecuador, or being seen by the media or police?

For their part, both Manafort and WikiLeaks have strenuously denied the accusation, with
the latter announcing, “This is going to be one of the most infamous news disasters since
Stern published the Hitler Diaries.” It also declared it was planning to sue the Guardian,
setting up a Go Fund Me appeal to help with legal costs.

The Guardian immediately started to walk back its claims, editing the article a number of
times, changing its headline from “Manafort Held Secret Talks With Assange in Ecuadorian
Embassy” to “Manafort Held Secret Talks With Assange in Ecuadorian Embassy, Sources
Say.”  It  inserted  qualifiers,  denials  and  words  like  “hoax”  into  the  text,  quietly  changing
much of the tense of the report to the conditional. Thus, the passage “It is unclear why
Manafort wanted to see Assange and what was discussed. But the last meeting is likely to
come under scrutiny” was changed to (emphasis added) “It is unclear why Manafort would
have wanted to see Assange and what was discussed. But the last apparent meeting is likely
to come under scrutiny.” Thus a piece that started as a factual news report was transformed
into an allegation—after it went viral and was picked up across international media.

https://www.theguardian.com/us-news/2018/nov/27/manafort-held-secret-talks-with-assange-in-ecuadorian-embassy
https://www.businessinsider.com.au/despite-being-the-most-watched-city-in-the-world-london-is-no-safer-for-all-its-cctv-2012-2
https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/wikileaks/11685451/Julian-Assanges-three-year-stay-in-Ecuadorean-embassy-has-cost-taxpayer-11.1m.html
https://edition.cnn.com/2018/11/27/politics/paul-manafort-julian-assange-meetings/index.html
https://twitter.com/wikileaks/status/1067435182863527936
https://www.gofundme.com/wikileaks-suing-the-guardian-over-manafort-story
https://www.newssniffer.co.uk/articles/1706143/diff/1/2


| 3

The story that threatened to become the political news event of the winter was quickly
dropped by the media, with search interest for terms such as “Manafort” and “Assange”
dropping by around 90 percent in one day.

‘The Most Logical Explanation’

As the story crumbled, Politico (11/28/18) put forward a bizarre explanation for the event,
written  by  an  anonymous  ex-CIA  officer,  who  argued  that  Russian  intelligence  had  likely
planted the story as a means to discredit Harding and the Guardian, noting that, if it is all
false, “the most logical explanation is that it is an attempt to make Harding look bad.” Thus,
Trump, WikiLeaks and Russia’s vast “disinformation network” would be able to deride the
press as purveyors of “fake news.” It appears not to have occurred to the CIA alum that the
story could have been planted to discredit WikiLeaks, Russia or Manafort (and by extension,
Trump).

Politico (11/28/18) puts forward a corporate media version of the “false flag” theory.

The anonymous spy ended by stating he “finds it  hard to believe Harding would not go to
great  lengths to  confirm his  story.”  Russia  certainly  would have an interest  in  discrediting
the Guardian and Harding, who has a long history of criticizing Putinism and was refused re-
entry to the country in 2011. But the newspaper appears not to have done even basic
diligence over what must have been multiple new, unknown sources by checking with the
embassy or with the police, if this was indeed the case. It also ignores that one source
appears to have been Ecuadorian intelligence itself, not Russian.

State  officials  have  a  long  history  of  using  a  pliant  media  to  manipulate  public  discourse
around international struggles by introducing false information. A central part of the drive to

https://trends.google.com/trends/explore?date=now%207-d&geo=US&q=manafort%20assange
https://www.politico.com/magazine/story/2018/11/28/paul-manafort-julian-assange-222694
https://www.politico.com/magazine/story/2018/11/28/paul-manafort-julian-assange-222694


| 4

the invasion of Iraq was the false claim that Saddam Hussein was just 45 minutes from
attacking  the  US  and  UK  with  WMDs.  Officials  urged  that  we  could  not  wait  for  the
mushroom  cloud  and  had  to  act  now.  In  2016  US  officials  planted  a  false  story  in  the
Washington Post (12/31/16) that Russia had hacked into the US electric grid. That these
claims were demonstrably incorrect did not delegitimize or scupper the interests of the
state, or dampen the dominant narrative. There is rarely, if ever, any price to pay for official
sources lying to journalists. This was why “the most logical explanation” was certainly not
that Iraqi or Russian intelligence had fed the media fake information as to discredit Western
reporting. The Manafort story went viral, while the retraction of some of its claims received,
in comparison, scant attention.

Harding also has an ongoing and bitter feud with Assange. (He wrote a highly critical
biography of the WikiLeaks editor that was subsequently turned into the movie, The Fifth
Estate, which Assange described as a “massive propaganda attack” on him.)

He also has a history of publishing deeply inflammatory claims without being able to back
them up. His book, Collusion, on alleged Russian interference in the 2016 election was a
New York Times No. 1 bestseller, and yet he could not give any evidence of collusion when
asked in a now-infamous interview with Aaron Maté of The Real News, unable to defend
even the title of his book, let alone his thesis. After being pressed harder by Maté, he simply
disconnected the interview prematurely.

Therefore, Occam’s razor suggests the most logical explanation is likely that the Guardian
published anonymous official sources without checking their claims’ validity.

‘Sources Say’

It is standard journalistic practice to name and check sources. Without a name to match to a
quote, its credibility (and therefore that of the story) immediately drops, as there are no
repercussions for that individual if they are untruthful. Sources (or journalists themselves)
could  simply  make  up  anything  they  wanted  with  no  consequences.  Therefore,  using
anonymous sources is strongly discouraged, except in rare circumstances, generally when
sources would face retaliation for revealing information of vital public interest. The Society
of  Professional  Journalists’  code of  ethics  insists  journalists  “identify  sources whenever
feasible” and that journalists must “always question sources’  motives before promising
anonymity.”

Image on the right: Robert Fisk (cc photo: Mohamed Nanabhay/Wikimedia)

https://www.motherjones.com/politics/2011/12/leadup-iraq-war-timeline/
http://fortune.com/2017/01/03/hacked-vermont-utility-washington-post-report-wrong/
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/russian-hackers-penetrated-us-electricity-grid-through-a-utility-in-vermont/2016/12/30/8fc90cc4-ceec-11e6-b8a2-8c2a61b0436f_story.html?utm_term=.82302e81b698
https://www.theguardian.com/media/2013/jan/24/julian-assange-attacks-wikileaks-film
https://therealnews.com/stories/wheres-the-collusion-2
https://www.spj.org/ethics-papers-anonymity.asp
https://www.spj.org/ethics-papers-anonymity.asp


| 5

Unfortunately,  the  use  of  anonymous  officials  in  reporting  is  increasing,  and  is  a  worrying
trend in modern journalism, as the veteran reporter Robert Fisk once explained:

I’m just looking at a copy of the Toronto Globe and Mail. It’s a story about Al
Qaeda in Algeria. And what is the sourcing? “US intelligence officials said,” “a
senior US intelligence official said,” “US officials said,” ‘the intelligence official
said,”  “Algerian  officials  say,”  “national  security  sources  considered,”
“European security sources said”…. We might as well name our newspapers
“Officials Say.” This is the cancer at the bottom of modern journalism, that we
do not challenge power anymore. Why are Americans tolerating these garbage
stories with no real sourcing except for very dodgy characters indeed, who
won’t give their names?

In this way, anonymous state officials can influence and drive media narratives without even
needed to have their name associated with a claim. However, we appear to be entering a
new  era  where  unnamed  state  officials  not  only  influence,  but  actually  write  the  news
themselves,  as  demonstrated  by  the  Politico  article.

Furthermore,  as  FAIR  (8/22/18,  9/25/18)  has  already  cataloged,  media  giants  such  as
Facebook are already working with governmental organizations like the Atlantic Council to
control what we see online, under the guise of battling Russian-sponsored fake news. The
Atlantic  Council  is  a  NATO  offshoot  whose  board  of  directors  includes  neo-conservative
hawks like Condoleezza Rice, Colin Powell, Henry Kissinger and James Baker; CIA directors
like Robert Gates, Leon Panetta and Michael Hayden; as well as retired generals like Wesley
Clark and David Petraeus.

Leave alone that much of the most sensational reporting and claims about Russian influence
comes from the Atlantic Council’s reports in the first place, thus creating a perfect feedback
loop justifying more active measures. Therefore, much of the coverage of Russian state
propaganda is itself state propaganda!

The Utility of Misreporting

Why was a highly questionable report from a foreign media outlet based upon anonymous
sources picked up far and wide, sometimes without even a basic follow-up, such as asking
for  comment  from  the  Ecuadorian  embassy,  Assange  or  Manafort  (again,  standard
journalistic practice)?

As I argued previously (FAIR.org, 7/27/18), there is great utility for the establishment in
promoting the idea of foreign interference in American domestic issues. For one, it helps
develop a conspiratorial mindset among the public, encouraging them to be less critical of
the state when the United States is “under attack.” Liberals’ trust in the FBI has markedly
increased since Trump’s election and the focus on Russia.

Kremlin-sponsored “fake news” also serves as a pretext for mainstream media monopolies
to re-tighten their grip over the means of communication. Media giants such as Google,
Facebook, Bingand YouTube have changed their algorithms, supposedly to fight fake news.
However,  the consequence has been to strangle alternative media that challenged the
mainstream  narrative.  Since  Google  changed  its  algorithm,  WikiLeaks’  search  traffic
dropped 30 per cent, AlterNet by 63 per cent, Democracy Now! 36 per cent and Common
Dreams by 37 per cent.

https://www.democracynow.org/2013/5/7/robert_fisk_on_syrias_civil_war?autostart=true
https://fair.org/home/that-facebook-will-turn-to-censoring-the-left-isnt-a-worry-its-a-reality/
https://fair.org/home/facebooks-new-propaganda-partners/
http://www.atlanticcouncil.org/about/history
http://www.atlanticcouncil.org/about/board-of-directors
http://www.atlanticcouncil.org/news/press-releases/atlantic-council-launches-comprehensive-website-to-track-russian-disinformation
https://fair.org/home/the-utility-of-the-russiagate-conspiracy/
https://www.motherjones.com/kevin-drum/2018/05/a-majority-of-republicans-think-they-cant-trust-the-fbi/
https://www.motherjones.com/kevin-drum/2018/05/a-majority-of-republicans-think-they-cant-trust-the-fbi/
https://www.wsws.org/en/articles/2017/08/02/pers-a02.html


| 6

Finally, for the political establishment, the Russian fake news story gives them a convenient
excuse as to why Trump was able to win the Republican nomination and defeat Hillary
Clinton and to why new movements, from the alt-right to Black Lives Matter and the Bernie
Sanders phenomenon on the left, have occurred. They are not responses to the decay of the
political and economic system, but examples of foreign interference.

Adam Johnson’s “North Korea Law of Journalism” states that journalistic standards “are
inversely proportional to a country’s enemy status,” meaning that the more antagonistic the
US is to a country, the more lackadaisical journalists can be with the truth while reporting on
said state.  FAIR has consistently cataloged misreporting of  enemy states,  such as Iran
(9/9/15; 7/25/17) North Korea (5/9/17; 3/22/17) Venezuela ( 5/16/17; 3/2/07), Cuba or Syria
(10/21/15), where their supposed threat to the world or their human rights violations are
ramped up, while downplaying crimes of friendly states (2/1/09).

The same can equally be said of enemy political figures like Assange, Sanders or Jill  Stein.
When it serves a political function, stories about official enemies too good to be true are also
too good not to publish.

*

Note to readers: please click the share buttons above. Forward this article to your email
lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

Alan MacLeod @AlanRMacLeod is a member of the Glasgow University Media Group. His
latest book, Bad News From Venezuela: 20 Years of Fake News and Misreporting, was
published by Routledge in April.

Featured image is from FAIR

The original source of this article is FAIR
Copyright © Alan MacLeod, FAIR, 2018

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Alan MacLeod

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://fair.org/home/after-1379-days-nyt-corrects-bogus-claim-iran-sponsored-911/
https://fair.org/home/irans-nuclear-ambitions-go-unquestioned-in-coverage-of-iran-deal-momentum/
https://fair.org/home/vox-cia-iran-saudi-arabia-middle-east-cold-war/
https://fair.org/home/npr-cant-help-hyping-north-korean-threat/
https://fair.org/home/right-wing-foundation-scary-nuke-maps-drive-narrative-on-north-korea-threat/
https://fair.org/home/writing-off-democracy-in-venezuela-us-press-and-politicians-dream-of-a-coup/
https://fair.org/take-action/action-alerts/nyt-hypes-venezuelan-threat/
https://fair.org/home/fox-daily-beast-stories-on-cubans-in-syria-lack-one-thing-evidence-of-cubans-in-syria/
https://fair.org/extra/fair-study-human-rights-coverage-serving-washingtons-needs-2/
https://twitter.com/AlanRMacLeod
https://fair.org/home/misreporting-manafort-a-case-study-in-journalistic-malpractice/
https://www.globalresearch.ca/author/alan-macleod
https://fair.org/home/misreporting-manafort-a-case-study-in-journalistic-malpractice/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/alan-macleod
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca


| 7


