Center for Research on Globalizaticn

MH-17 Case Slips into Propaganda Fog

By Robert Parry Region: Russia and FSU, USA
Global Research, July 10, 2015 Theme: Media Disinformation, US NATO
Consortium News 9 July 2015 War Agenda

In-depth Report: UKRAINE REPORT

The Dutch investigation into the shoot-down of Malaysia Airlines Flight 17 over eastern
Ukraine last July has failed to uncover conclusive proof of precisely who was responsible for
the deaths of the 298 passengers and crew but is expected to point suspicions toward the
ethnic Russian rebels, fitting with the West’s long-running anti-Russian propaganda
campaign.

A source who has been briefed on the outlines of the investigation said some U.S.
intelligence analysts have reached a contrary conclusion and place the blame on “rogue”
elements of the Ukrainian government operating out of a circle of hard-liners around one of
Ukraine’s oligarchs. Yet, according to this source, the U.S. analysts will demur on the Dutch
findings, letting them stand without public challenge.

Throughout the Ukraine crisis, propaganda and “information warfare” have overridden any
honest presentation of reality - and the mystery around the MH-17 disaster has now
slipped into that haze of charge and counter-charge. Many investigative journalists,
including myself, have been rebuffed in repeated efforts to get verifiable proof about the
case or even informational briefings.

In that sense, the MH-17 case stands as an outlier to the usual openness that surrounds
inquiries into airline disasters. The Obama administration’s behavior has been particularly
curious, with its rush to judgment five days after the July 17, 2014 shoot-down, citing
sketchy social media posts to implicate the ethnic Russian rebels and indirectly the Russian
government but then refusing requests for updates.

But why the later secrecy? If Director of National Intelligence James Clapper decided that
unverified information about the shoot-down could be released five days after the event,
why would his office then decide to keep the U.S. public in the dark as more definitive data
became available?

Over the past 11 months, the DNI’s office has offered no updates on the initial assessment,
with a DNI spokeswoman even making the absurd claim that U.S. intelligence had made no
refinements of its understanding about the tragedy since July 22, 2014.

I'm told that the reason for the DNI's reversal from openness to secrecy was that U.S.
intelligence analysts found no evidence that the Russian government had given the rebels
sophisticated anti-aircraft missiles capable of downing an aircraft at 33,000 feet, the altitude
of MH-17, and that an examination of U.S. satellite and electronic intelligence instead
implicated extremists linked to Ukraine’s U.S.-backed regime, although not to Kiev’s political
leadership.


https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2015/07/09/mh-17-case-slips-into-propaganda-fog/
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/ukraine-report
http://www.globalresearch.ca/the-mh17-airline-crash-methodology-of-an-international-cover-up/5460126
https://consortiumnews.com/2015/03/14/us-intel-stands-pat-on-mh-17-shoot-down/

At that point, admitting to an erroneous rush to judgment would have embarrassed the
administration and undermined the “public diplomacy” campaign around the MH-17 case.
By blaming Russia and its President Vladimir Putin last summer, the Obama administration
whipped Europe into an anti-Russian frenzy and helped win the European Union’s support
for economic sanctions against Russia. Keeping Putin on the defensive is a top U.S. priority.

As one senior U.S. government official explained to me, information warfare was the only
area in the Ukraine crisis where Washington felt it had an edge over Moscow, which
benefited from a host of other advantages, such as geography, economic and cultural ties,
and military pressure.

‘False Flags’

It also appears that right-wing Ukrainian political forces, which seized power in the Feb. 22,
2014 coup, have understood the value of propaganda, including “false flag” operations that
pin the blame for atrocities on their opponents. One of the most successful may have been
the mysterious sniper attacks on Feb. 20, 2014, that slaughtered both police and protesters
in Kiev's Maidan square, with the violence immediately blamed on President Viktor
Yanukovych and used to justify his overthrow two days later.

Later independent investigations indicated that extreme right-wing elements seeking
Yanukovych’s ouster were more likely responsible. Two European Union officials, Estonia’s
Foreign Minister Urmas Paet and European Union foreign affairs chief Catherine Ashton,
were revealed discussing in a phone call their suspicions that elements of the protesters
were responsible for the shootings.

“So there is a stronger and stronger understanding that behind snipers it was
not Yanukovych, it was somebody from the new coalition,” Paet told Ashton, as reported by
the UK Guardian. [A worthwhile documentary on this mystery is “Maidan Massacre.”]

Even U.S. officials have faulted the new regime for failing to conduct a diligent investigation
to determine who was to blame for the sniper attack. During a rousing anti-Russian speech
in Kiev last month, U.S. Ambassador to the United Nations Samantha Power inserted one
criticism of the post-coup regime - that

“investigations into serious crimes such as the violence in the Maidan and in
Odessa [where scores of ethnic Russians were burned alive] have been
sluggish, opaque, and marred by serious errors - suggesting not only a lack of
competence, but also a lack of will to hold the perpetrators accountable.”

In other words, regarding the Maidan sniper massacre, the Kiev regime wasn’t willing to
reveal evidence that might undermine the incident’s use as a valuable propaganda ploy.
That attitude has been shared by the mainstream Western media which has sought to glue
white hats on the post-coup regime and black hats on the ethnic Russian rebels who
supported Yanukovych and have resisted the new power structure.

For instance, since Yanukovych’s ouster nearly 1% years ago, The New York Times and
other mainstream outlets have treated reports about the key role played in the coup regime
by neo-Nazis and other far-right nationalists as “Russian propaganda.” However, this week,
the Times finally acknowledged the importance of these extremists in Kiev's military


http://www.theguardian.com/world/2014/mar/05/ukraine-bugged-call-catherine-ashton-urmas-paet
http://www.theguardian.com/world/2014/mar/05/ukraine-bugged-call-catherine-ashton-urmas-paet
http://www.imdb.com/title/tt4052016/
https://consortiumnews.com/2015/06/15/samantha-power-liberal-war-hawk/
https://consortiumnews.com/2014/05/05/ukraines-dr-strangelove-reality/

operations. [See Consortiumnews.com’s “Ukraine Merges Nazis and Islamists.”]

A similar propaganda fog has enveloped the MH-17 investigation, with the lead investigators
- the Dutch, British, Australians and Ukrainians - all firmly in the pro-Kiev and anti-Moscow
camp. (Specialists from the United States, Russia and Malaysia have also been involved in
the inquiry.)

Not surprisingly, leaders in Ukraine and Australia, as well, didn’t wait for the investigation to
reach a conclusion before placing the blame on Putin. Last October, Australian Prime
Minister Tony Abbott used an Australian football term in vowing to “shirtfront” Putin about
his supposed guilt in the MH-17 case.

Media Fakery

Keeping the later U.S. intelligence analysis secret also allows for the Putin-did-it propaganda
campaigns to go forward in mainstream media outlets and various propaganda fronts. A
good example was the Australian “60 Minutes” report in May presenting bogus video
evidence supposedly corroborating “Russia-did-it” claims made by British blogger Eliot
Higgins.

While the segment appeared to be authoritative - supposedly proving that Putin was
responsible for mass murder - a closer examination showed that the program had relied on
video fakery to mislead its viewers. The key scene supposedly matching up a video of a
getaway Buk anti-aircraft missile battery with landmarks in the rebel-controlled city of
Luhansk didn’t match up at all. [See Consortiumnews.com’s “You Be the Judge.”]

After | revealed the fraud by showing how the two scenes were almost entirely different, the
Australian show fell back on a claim that one utility pole in the getaway video looked like a
utility pole that its reporting team had found in Luhansk. It is perhaps a sign of how crazy
the anti-Russian propaganda has gotten that a major news program could feel that it can
make such an absurd argument and get away with it.

In a rational world, matching up the two scenes would require all the landmarks to fit, when
in this case none of them did. Further, to cite similarities between two utility poles as
evidence ignored the fact that most utility poles look alike and there was the additional fact
that none of the area around the two utility poles matched at all, including a house behind
one that didn’t appear in the scene of the other. [See Consortiumnews.com’s “A Reckless
Stand-upper on MH-17."]

However, as long as the U.S. government’s comprehensive intelligence information on
MH-17 is kept secret, such sleights of hand can continue to work. I'm told that the Dutch
report is likely to contain similar circumstantial claims, citing such things as the possible
angle of the fired missile, to suggest that the ethnic Russian rebels were at fault.

Last October, the Dutch Safety Board’s initial report answered very few questions, beyond
confirming that MH-17 apparently was destroyed by “high-velocity objects that penetrated
the aircraft from outside.” Other key questions went begging, such as what to make of the
Russian military radar purporting to show a Ukrainian SU-25 jetfighter in the area, a claim
that the Kiev government denied.

Either the Russian radar showed the presence of a jetfighter “gaining height” as it closed to
within three to five kilometers of the passenger plane - as the Russians claimed in a July 21

| 3


https://consortiumnews.com/2015/07/07/ukraine-merges-nazis-and-islamists/
http://www.cnn.com/2014/10/14/world/asia/australia-russia-abbott-putin-shirt-front/
https://consortiumnews.com/2015/05/20/you-be-the-judge/
https://consortiumnews.com/2015/05/28/a-reckless-stand-upper-on-mh-17/
https://consortiumnews.com/2015/05/28/a-reckless-stand-upper-on-mh-17/
http://rt.com/news/174412-malaysia-plane-russia-ukraine/

press conference - or it didn’t. The Kiev authorities insisted that they had no military aircraft
in the area at the time.

But the 34-page Dutch report was silent on the jetfighter question, although noting that the
investigators had received Air Traffic Control “surveillance data from the Russian
Federation.” The report also was silent on the “dog-not-barking” issue of whether the U.S.
government had satellite surveillance that revealed exactly where the supposed ground-to-
air missile was launched and who may have fired it.

The Obama administration has asserted knowledge about those facts, but the U.S.
government has withheld satellite photos and other intelligence information that could
presumably corroborate the charge. Curiously, too, the Dutch report said the investigation
received “satellite imagery taken in the days after the occurrence.” Obviously, the more
relevant images in assessing blame would be aerial photography in the days and hours
before the crash.

The Dutch report’s reference to only post-crash satellite photos was also odd because the
Russian military released a number of satellite images purporting to show Ukrainian
government Buk missile systems north of the eastern Ukrainian city of Donetsk before the
attack, including two batteries that purportedly were shifted 50 kilometers south of Donetsk
on July 17, the day of the crash, and then removed by July 18.

Russian Lt. Gen. Andrey Kartopolov called on the Ukrainian government to explain the
movements of its Buk systems and why Kiev's Kupol-M19518 radars, which coordinate the
flight of Buk missiles, showed increased activity leading up to the July 17 shoot-down.

The Ukrainian government countered these questions by asserting that it had “evidence
that the missile which struck the plane was fired by terrorists, who received arms and
specialists from the Russian Federation,” according to Andrey Lysenko, spokesman for
Ukraine’s Security Council, using Kiev’s preferred term for the rebels.

Lysenko added: “To disown this tragedy, [Russian officials] are drawing a lot of pictures and
maps. We will explore any photos and other plans produced by the Russian side.” But
Ukrainian authorities have failed to address the Russian evidence except through broad
denials.

Where’s the Intelligence?

On July 29, 2014, amid escalating rhetoric against Russia from U.S. government officials and
the Western news media, the Veteran Intelligence Professionals for Sanity called on
President Obama to release what evidence the U.S. government had on the shoot-down,
including satellite imagery.

“As intelligence professionals we are embarrassed by the unprofessional use of partial
intelligence information,” the group wrote.

“As Americans, we find ourselves hoping that, if you indeed have more
conclusive evidence, you will find a way to make it public without further delay.
In charging Russia with being directly or indirectly responsible, Secretary of
State John Kerry has been particularly definitive. Not so the evidence. His
statements seem premature and bear earmarks of an attempt to ‘poison the
jury pool.””


http://www.onderzoeksraad.nl/uploads/phase-docs/701/b3923acad0ceprem-rapport-mh-17-en-interactief.pdf
http://consortiumnews.com/2014/07/29/obama-should-release-ukraine-evidence/

However, the Obama administration has failed to make public any intelligence information
that would back up its earlier suppositions or any new evidence at all. One source told me
that U.S. intelligence analysts are afraid to speak out about the information that contradicts
the original rush to judgment because of Obama’s aggressive prosecution of whistleblowers.

If the Dutch final report emerges with carefully circumscribed circumstantial evidence
implicating the pro-Russian rebels, the nuances will surely be carved away when the report
is fed into the existing propaganda machinery. The conventional wisdom about “Russian
guilt” will be firmed up.

A sense of how that will go can be seen in a recent New York Times article by David
Herszenhorn on June 29:

“Pro-Russian separatist leaders in the eastern Ukrainian region of Luhansk
have blocked access to Dutch law enforcement officials pursuing an
investigation into the downing of a Malaysian jetliner nearly a year ago, the
Netherlands Public Prosecution Office said. ...

“The obstruction by separatist officials prompted the investigators, from the
Dutch National Police and Ministry of Defense, to cut short their field work in
Ukraine without conducting research into cellphone towers and cellular
networks in the region, the public prosecution office said. ...

“Based on preliminary analysis and intelligence, including from the United
States government, the aircraft was widely believed to have been destroyed by
a surface-to-air missile fired from territory controlled by Russian-backed
separatist forces.”

While the thrust of Herszenhorn’s article made the ethnic Russian rebels look bad - and
foreshadows some of the points likely to be featured in the Dutch investigative report -
perhaps the most significant word in the story is “preliminary.” While it’s true that the U.S.
government’s “preliminary” report on July 22, 2014, implicated the rebels, the more
pertinent question - not asked by the Times - is why there has been no refinement of that
“preliminary” report.

The Dutch Safety Board issued a brief progress report on July 1 noting that it had submitted
a draft of its final report to “accredited representatives of the participating States on ... June
2,” giving them 60 days to submit comments before a “definitive final” report is published in
October.

Meanwhile, Dutch prosecutors handling the criminal investigation say they have no specific
suspects, but lead investigator Fred Westerbeke claims the probe has a number of “persons
of interest.” Westerbeke said the criminal probe will likely run through the end of the year or
later.

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated
Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen Narrative,
either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com). You also can
order Robert Parry’s trilogy on the Bush Family and its connections to various right-wing
operatives for only $34. The trilogy includes America’s Stolen Narrative. For details on this
offer, click here.



http://www.nytimes.com/2015/06/29/world/europe/dutch-say-inquiry-into-malaysia-jet-crash-is-being-blocked-in-ukraine.html?ref=topics
http://www.onderzoeksraad.nl/en/onderzoek/2049/investigation-crash-mh17-17-july-2014/inzage/1643/progress-of-the-mh17-investigation#fasen
https://org.salsalabs.com/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037
http://www.amazon.com/Americas-Stolen-Narrative-Washington-ebook/dp/B009RXXOIG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350755575&sr=8-1&keywords=americas+stolen+narrative
http://www.barnesandnoble.com/s/americas-stolen-narrative?keyword=americas+stolen+narrative&store=ebook&iehack=%E2%98%A0
https://consortiumnews.com/2015/06/15/the-bush-dynastys-back-story/

The original source of this article is Consortium News
Copyright © Robert Parry, Consortium News, 2015

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Robert Parry

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



https://consortiumnews.com/2015/07/09/mh-17-case-slips-into-propaganda-fog/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2015/07/09/mh-17-case-slips-into-propaganda-fog/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

