
| 1

Media Disinformation: Washington´s “Regime
Change Hit List”: Iran versus Honduras
Part 1

By Edward S. Herman and David Peterson
Global Research, October 07, 2010
MRzine 5 October 2010

Theme: Media Disinformation, US NATO
War Agenda

It would be hard to find a better test of the integrity of the establishment U.S. media than in
their  comparative  treatment  of  Iran  and  Honduras  over  the  past  couple  of  years
(2009-2010).

Iran has been on the United States’ regime-change hit list for many years.  Since the first-
half of 2003 (and overlapping its soon-to-be-discredited lies about Iraq’s “weapons of mass
destruction”),  the  United  States  has  worked  hard  to  inflate  the  alleged  threat  posed  by
Iran’s nuclear program and to enlist allied governments as well as the International Atomic
Energy Agency and the UN Security Council in the same cause.  This U.S. and U.S.-allies’
focus on Iran’s nuclear program bore tremendous fruit throughout most of the past decade. 
A survey that we once published in MRZine[1] of wire-service and newspaper reports’ focus
on ten states’ nuclear programs for the seven-year period from 2003 through 2009 found
that the amount of media attention paid to Iran’s dwarfed that of any of the other nine
states  (i.e.,  36,778  print  and  wire-service  items  mentioning  Iran’s  nuclear  program,
compared to 6,237 for second-place India’s).  More strikingly, the ratio of media attention
paid to Iran’s versus Israel’s nuclear program was 114-to-1 (92-to-1 on the pages of the New
York Times) — astounding ratios, as Iran’s nuclear program has never been determined to
be anything other than in accord with its Non-Proliferation Treaty obligations, while Israel
steadfastly rejects joining the NPT, and remains the only state in the Middle East with
nuclear weapons (perhaps 200-300) as well as the means of delivering them.[2]  Thus by
the spring of 2009, with Iran’s June 12 presidential election fast approaching, Iran’s nuclear
program had been kept on the agenda of major U.S.-dominated multilateral bodies and
media for six consecutive years, and a harsh Western media and intellectual focus on its
incumbent President Mahmoud Ahmadinejad had accompanied this U.S. agenda since the
time he took office in the summer of 2005.

Honduras, on the other hand, had been out of U.S. media headlines for many years.  But this
changed suddenly on June 28, when in what sardonically came to be known as the “Pajama
Coup,” the country’s democratically-elected President José Manuel Zelaya was overthrown
and replaced in office by a member of his own Liberal Party, Roberto Micheletti.  The coup
regime accused Zelaya of “treason, abuse of authority, and usurpation of powers” for his
proposal, first announced in November 2008, to add a “popular consultation” to the national
elections scheduled for the following November: a referendum-type question that would
have asked voters whether or not they favored convening a National Assembly to study
amending the Honduran Constitution.  Both the Honduran oligarchy and military bitterly
opposed Zelaya’s idea, and took extraordinary steps to have it declared unconstitutional

https://www.globalresearch.ca/author/edward-s-herman
https://www.globalresearch.ca/author/david-peterson
http://mrzine.monthlyreview.org/
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda


| 2

and to suspend all moves to carry it out.  After months of conflicts between Zelaya and the
judiciary, with Zelaya losing in court but gaining enormous support among the 60% or more
of Honduran society who live below the poverty level, Zelaya issued an executive decree on
June 25 announcing that a special vote, now referred to as a “public opinion survey,” would
be held on June 28, that asked essentially the same question as before.  Three days later,
the  Honduran  military  snatched  Zelaya  from  his  residence  at  five  o’clock  in  the  morning,
drove him to the Mejía Air Base outside Tegucigalpa, and shipped him to Costa Rica.[3] 
Despite condemnations of the coup by the Organization of American States and the UN
General Assembly,[4] and very loud support for Zelaya’s restoration from regional powers
such as Brazil and Venezuela, Zelaya never again served another minute as the president of
Honduras.

The Honduran military executed its coup d’état against President Zelaya only 16 days after
the presidential election in Iran, in the middle of a tsunami of U.S. and Western media
coverage of Iran’s election and its aftermath, which saw the opposition’s claims of vote
fraud[5]  spark  massive  public  demonstrations  against  both  the  official  results  and  Iran’s
clerical regime itself, and also saw large and sustained expressions of solidarity with Iran’s
“democratic movement” dominating the metropolitan centers of the West.  Yet, when the
coup in  Honduras  took place against  its  democratically-elected and populist  president,
nothing comparable was to be observed in U.S. and Western media interest in this event
and its aftermath, much less in public displays of solidarity on behalf of Honduras’ ousted
president and its anti-coup protestors.  This kind of disparity in responses can hardly be
explained by a greater violation of democratic principles in Iran’s presidential election than
in the Honduras coup.  Indeed, the coup terminated democracy altogether in Honduras,
whereas the election in Iran was bitterly contested, even if allegedly “stolen” (a matter to
which we return in Part 2).  On the contrary, we believe that in the cases of Iran and
Honduras 2009-2010,  the establishment  media  once again  focused their  attention and
channeled their benevolence and indignation on behalf of those who demonstrated against
a U.S.-targeted regime, and once again ignored the victims — here the Hondurans — now
subjected to a return to the familiar pattern of a U.S.-approved theft of democracy in the
hemisphere.

Interests and Standards at the New York Times

Double standards in attention, solidarity, benevolence, and indignation can be illustrated in
the New York Times’ coverage of the two events for the first 30 days following each of them
— June 13-July 12, 2009 for Iran’s election; and June 29-July 28, 2009, for the Honduran
coup.  During the first of these 30-day periods, the Times devoted at least 100 news reports
to  Iran,  with  at  least  23  of  these  reports  beginning  on  Section  1,  page  1;  in  fact,
the  Times  devoted  page-one  reports  to  Iran  for  the  first  15  consecutive  days  after  the
election (June 13-27).  Following the coup in Honduras, the Times devoted 26 reports to the
coup and its aftermath, and placed only two of these reports on Section 1, page 1 (June
29-30).  Whereas the attention devoted to Iran was sustained and the interest taken in the
public  demonstrations  and  charges  of  vote  fraud  fed  off  itself,  the  attention  devoted  to
Honduras was short-lived, and though interest in the coup couldn’t be avoided for at least a
couple of days, it quickly faded away.  The ratio of news reports on the election in Iran to
reports on the coup in Honduras thus was 100-to-26 on the pages of the New York Times. 
For page-one reports it was 23-to-2; and for op-eds plus editorials, it was 17-to-3.

But the Times’ real standards were revealed with even greater clarity by the fact that
whereas the two op-ed columns and single editorial that it published on Honduras were both



| 3

anti-Zelaya and apologetic towards the coup, none of the 14 op-eds and three editorials it
published on Iran was anything but hostile towards Iran’s government while also highly
critical of the official election results.

In its only editorial on Honduras in our 30-day sample, the Timesrepeated the coup-regime’s
false justification for  the coup:  That the “rich businessman turned left-wing populist  and a
close ally of Venezuela’s Hugo Chavez” had sought to “change the Constitution so he can
run for a second term.” [6]  Likewise with its two op-eds.  Zelaya was “pushing the limits of
democracy by trying to force a constitutional change that would permit his re-election,”
wrote Alvaro Vargas Llosa in a commentary filled with warnings about,  not the threat that
the coup posed to democracy in Honduras, but the threat that “Venezuela’s caudillo” poses
to the hemisphere.  Roger Marin Neda mentioned the referendum that Zelaya had urged,
but  also  turned  it  into  his  “laying  the  groundwork  for  an  assembly  to  remake  the
Constitution to allow him to serve one more term,” his “larger goal” being to change the
“democratic  system  into  a  kind  of  21st-century  socialism,”  a  “Hugo  Chavez-type  of
government.”  No mention of the illegality of the coup or its inherent repressiveness.  Hardly
any mention of actual violence — Roger Marin Neda conceded that “At least one person is
reported to have died,” but added that “despite this, life for many Hondurans has continued
as usual.” [7]

Turning to the Times and Iran, everything reverses.  “[T]he hard-line mullahs brazenly stole
the election for the hard-line president,” the third and last Times editorial in our sample
stated (July 3).  “Government authorities bulldozed the results of last week’s presidential
election — declaring the incumbent,  Mahmoud Ahmadinejad, the winner by a landslide
before the votes could be credibly counted,” the second editorial claimed.  “If the authorities
want to resolve this impasse peacefully . . . they should call a new election. . .” (June 18). 
“Neither Real Nor Free,” the Times’ first post-election editorial proclaimed (June 15).[8]

In what must have been a first in the Times’ history, it published a commentary under the
pseudonym “Shane M.”  According to theTimes, “Shane M.” is a “student in Iran who, for
reasons of safety, did not want to be identified by his full name.”  “[I]n important sectors of
the American press a disturbing counternarrative is emerging,” S.M. wrote: “That perhaps
this election wasn’t a fraud after all . . . and that perhaps Mahmoud Ahmadinejad is the
president the Iranian people truly want. . . .”  “Do not believe it,” S.M. countered.  “Those
so-called experts warning Americans to be leery of claims of fraud by the opposition are
basing their arguments on an outdated understanding of Iran that has little to do with the
reality we here are experiencing during these singular days.”[9]

Why S.M. was so concerned about “what our friends in the United States are saying about
us” was only vaguely addressed.  But since this commentary appeared on June 19, S.M.’s
fears  were unfounded.   In  Western metropolitan centers,  the belief  that  Iran’s  Interior
Ministry and clerical regime had stolen the election was not weakening — in fact, it kept
strengthening,  and  the  U.K.-based  Chatham  House’s  attempt  to  discredit  Iran’s  official
results  (entirely  by  misrepresenting  how  Iran’s  election  was  conducted)  wouldn’t  be
published until June 21.[10]  “Let’s also forget the polls, carried out in May by Terror Free
Tomorrow,”[11] S.M. counseled.  As we describe in Part 2, all other credible public opinion
polls in Iran, both before and after the election, produced results contrary to S.M.’s claims,
but  were suppressed by theNew York Times,  including a major  assessment of  12 different
opinion  polls  by  the  Program  on  International  Policy  Attitudes  in  February
2010.[12]  Moreover, of the 14 op-eds the Times published on Iran during our sample period,
no fewer than 9 of them characterized Iran’s June 12 presidential election variously as



| 4

rigged,  fraudulent,  or  stolen,  with  the  “self-discrediting  thuggery  by  Iran’s  clerical
leadership”  (Ross  Douthat,  June  16)  and  the  thwarting  of  democracy  being  the  most
commonly repeated themes. [13]

Overall, the Times’ editorials, opinion columns, and news reports on Iran and Honduras
coordinated nicely with each other in the months of June and July 2009 to articulate the U.S.
government’s and Times’ political position that whereas democracy allegedly thwarted in
Iran constituted a major human rights violation and was of urgent interest to the world, an
actual coup d’état in Honduras was a relatively minor affair.

Neda versus Isis (and 23 Other Hondurans)

Beyond the New York Times, the establishment U.S. media’s biases can also be shown in
their treatment of public demonstrations in the two countries: For post-election protesters in
Iran, we find intensive and sympathetic media treatment; but for the anti-coup protestors in
Honduras, coverage was minimal and quickly declined towards nothing.

A dramatic illustration of the scale and intensity of this bias can be seen in the treatment of
protesters killed by the security forces of their own states.  On June 20, 27-year-old Neda
Agha-Soltan was shot to death while participating in a peaceful demonstration on one of the
streets  of  Tehran.   Her  death  became  “a  galvanizing  symbol,  both  within  Iran  and
increasingly around the world,” Rachel Maddow said on her MSNBC cable television program
in the United States.  “As people near her tried desperately to staunch her bleeding and try
to keep her alive, two different witnesses on the scene captured her last moments on video.
 Those images have now rocketed around the world.”  Maddow then telecast a portion of
one of the videos — “not to be gratuitously graphic,” she explained, “but because this has
become one of the most, if not the single most iconic moment of this uprising.”  “Martyrdom
is a powerful force in Shia Islam,” Roger Cohen wrote in the New York Times, recounting his
attendance  at  a  memorial  for  Neda  at  Nilofar  Square  in  Tehran.   “The  cause  is  the
annulment of Iran’s fraudulent election and, beyond that, freedom.”[14]

But  not  all  youthful  and innocent  victims of  their  own states’  security  forces  became
galvanizing symbols of dissent in 2009.  In near identical circumstances just 15 days after
images of Neda’s shooting death went viral, 19-year-old Isis Obed Murillo was shot dead by
the  Honduran  military  when  it  opened  fire  on  a  peaceful  demonstration  at  the  Toncontín
airport in Tegucigalpa, and a bullet struck him in his head.  Like Neda’s death, video images
of Isis’s death were recorded in his dying moments at the scene, and like Neda’s, image sets
of Isis’s death were placed on the Internet and made available to the global media.  But
whereas  Neda’s  death received massive coverage,  and images of  her  dying moments
“rocketed around the world,” Isis’s  death passed almost unmentioned in the dominant
English-language media and created no global martyrdom out of it.

Table 1 captures the different level of interest the media showed in each death.  Whereas
Isis’s murder by his state’s security forces was reported once on CNN (July 7), Neda’s was
reported by ABC,  NBC, CBS,  PBS,  CNN, Fox,  MSNBC, NPR,  and by other TV and radio
programs in the States as well as abroad; eventually, it even receivedFrontline documentary
treatment on PBS.[15]

Overall, Neda’s death was mentioned by a large sample of English-language media, 107
times as frequently as was Isis’s — and this discrepancy doesn’t begin to convey the kind of



| 5

passionate indignation expressed over Neda’s death and the complete lack of anything
remotely similar over the death of Isis.

Table 1. Differential media interest in two young victims murdered by the security forces of
their own governments[16]

Newspaper coverage

TV, Radio, and other coverage

TOTALS

Neda Agha-Soltan, aged 27, shot dead while participating in a peaceful street demonstration
in Tehran on June 20[17]

736

231

967

Isis Obed Murillo, aged 19, shot dead while participating in a peaceful demonstration at the
Toncontín airport in 
Tegucigalpa on July 5[18]

8

1

9

We also compared newspaper coverage of Neda’s death with the deaths of 24 Hondurans
over a 12-month period (see Table 2).  Here we found a similar discrepancy: By a ratio of 35-
to-1, newspapers showed more interest in the death of this single young woman than they
did in the deaths of all 24 Honduran protestors, journalists, social organizers and human
rights advocates taken together.

Table 2.  Differential media interest in one Iranian victim killed by the security forces of her
own government and 24 Honduran victims murdered by the security forces of their own
government or by death squad assassinations[19]

Newspaper coverage

Neda Agha-Soltan, aged 27, shot dead while participating in a peaceful street demonstration
in Tehran on June 20[20]

1,359

Twenty-four Honduran deaths, including 7 protestors, 7 journalists, and 10 social organizers
or human rights advocates[21]

39



| 6

Conclusion

This  evidence  on  the  interest  in  and  treatment  of  protests  and  protestors  in  two  different
countries is a testimonial to a beautifully working propaganda system, where attention and
indignation are focused on evils in the country whose government is being delegitimized,
while similar evils are downplayed or entirely ignored in the country whose rulers are being
protected.

In Part 2 we will describe how the government-media nexus worked to delegitimize the June
12, 2009 presidential election in Iran as “stolen,” based on a serious misrepresentation of
evidence, while the same government-media nexus legitimized the November 29, 2009
elections in Honduras, even though carried out in a coup- and state-terror environment and
without a popular electoral option on the ballot, and therefore truly fraudulent.

 

Edward  S.  Herman  is  professor  emeritus  of  finance  at  the  Wharton  School,  University  of
Pennsylvania and has written extensively on economics, political economy, and the media.
 Among his  books areCorporate Control,  Corporate Power (Cambridge University Press,
1981), The Real Terror Network (South End Press, 1982), and, with Noam Chomsky, The
Political  Economy  of  Human  Rights  (South  End  Press,  1979),  and  Manufacturing
Consent (Pantheon, 2002).  David Peterson is an independent journalist and researcher
based in Chicago.  Together they are the co-authors of The Politics of Genocide, recently
published by Monthly Review Press.
 

Notes

1.  See Edward S. Herman and David Peterson, “The Iran Threat in the Age of Real-Axis-of-
Evil Expansion,” MRZine, March 16, 2010, Table 1, “Differential Media Focus on Ten Nuclear
Programs for the Seven-Year Period, January 1, 2003 – December 31, 2009.”

2.  See Avner Cohen, Israel and the Bomb (New York: Columbia University Press, 1998);
and  “Israel  Crosses  the  Threshold,”National  Security  Archive  Electronic  Briefing  Book  No.
189,  April  28,  2006.

3.  See Honduras: Human Rights and the Coup d’État, Inter-American Commission on Human
Rights, December 30, 2009, “The ‘fourth ballot box’,” para. 82-87.

4.  On June 28, the Permanent Council of the Organization of American States “condemn[ed]
vehemently the coup d’état staged this morning against the constitutionally-established
Government of Honduras .  .  .  which has produced an unconstitutional alteration of the
democratic  order,”  demanded  Manuel  Zelaya’s  return  to  office,  and  declared  that  “no
government arising from this unconstitutional  interruption will  be recognized” (“Current
Situation  in  Honduras,”  June  28,  2009,  para.  1-3).   Two days  later,  the  U.N.  General
Assembly condemned the coupand made the same demands as the OAS, but also called
upon all “States to recognize no Government other than that of the Constitutional President.
. .” (“Situation in Honduras: Democracy Breakdown,” A/RES/63/301, June 30, 2009, para. 3).

5.  The allegation that Iran’s June 12, 2009 presidential election was “stolen,” and that the
official  results  were  “rigged”  (those  results  were  reported  as  24,525,209  (63%)  for
Mahmoud Ahmadinejad, and 13,225,330 (34%) for Mir Hossein Mousavi), has never been

http://www.amazon.com/Corporate-Control-Power-Twentieth-Century/dp/0521289076
http://www.amazon.com/Real-Terror-Network-Terrorism-Propaganda/dp/0896081346
http://books.google.com/books?id=Jy8KGwAACAAJ
http://books.google.com/books?id=Jy8KGwAACAAJ
http://www.amazon.com/Manufacturing-Consent-Political-Economy-Media/dp/0375714499
http://www.amazon.com/Manufacturing-Consent-Political-Economy-Media/dp/0375714499
http://www.monthlyreview.org/books/politicsofgenocide.php
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp160310.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp160310.html
http://cup.columbia.edu/book/978-0-231-10482-1/israel-and-the-bomb
http://www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB189/index.htm
http://www.cidh.oas.org/pdf%20files/HONDURAS2009ENG.pdf
http://www.oas.org/consejo/resolutions/res953.asp
http://www.oas.org/consejo/resolutions/res953.asp
http://www.unhcr.org/refworld/pdfid/4a535f4a2.pdf


| 7

substantiated by evidence,  and we regard it  as  disinformation spread by the Mousavi
campaign and by  a  foreign  destabilization  campaign,  and uncritically  repeated by  the
establishment U.S. and Western media.  See the analysis of vote-fraud allegations by Eric A.
Brill, “Did Mahmoud Ahmadinejad Steal the 2009 Iran Election?” (Self-published), August 29,
2010.  For additional analysis of Iran’s 2009 election, also see Edward S. Herman and David
Peterson,  “Riding  the  ‘Green  Wave’  at  the  Campaign  for  Peace  and  Democracy  and
Beyond,” MRZine, July 24, 2009; and see Herman and Peterson, “Iran and Honduras in the
Propaganda System — Part 2” (forthcoming).

6.  The allegation that Honduran President Manuel Zelaya sought to use the referendum
(whether  to  be  held  on  June  28  or  November  29  or  any  other  date)  to  subvert  the
Constitution of Honduras and thereby extend his presidency to a second term has never
been substantiated by evidence, and we regard it as disinformation spread by the coup
regime to justify Zelaya’s arrest and exile, and uncritically repeated by the establishment
U.S. media.  See Joe Emersberger, “Criminalizing Democracy in Honduras,” ZNet, July 21,
2009.  Emersberger provides an English translation of the final “public opinion survey” that
Zelaya tried to call for June 28.  That question would have read: “Do you agree that in the
general election of November 2009 a fourth ballot box should be installed to decide whether
to convene a National Constituent Assembly that would approve a political Constitution?” 
Not only was there “nothing in this question about presidential term limits,” as Emersberger
points out, and not only was it strictly non-binding.  But as Zelaya’s term in office was set to
expire in January 2010, there clearly was no possibility of the Constitution being amended in
time to permit him to run for a second term in office.

7.  “Mr. Arias Steps In,” Editorial, New York Times, July 10, 2009; Alvaro Vargas Llosa, “The
Winner in Honduras: Chávez,” New York Times, June 30, 2009; Roger Marin Neda, “Who
Cares About Zelaya?” New York Times, July 7, 2009.

8.   “Neither  Real  Nor  Free,”  Editorial,  New  York  Times,  June  15,  2009;  “Iran’s
Nonrepub l i c , ”  Ed i to r ia l ,  New  York  T imes ,  June  18 ,  2009 ;  “A f te r  the
Crackdown,”  Editorial,  New  York  Times,  July  3,  2009.

9.  Shane M., “A Different Iranian Revolution,” New York Times, June 19, 2009.

10.  See Ali Ansari et al.,Preliminary Analysis of the Voting Figures in Iran’s 2009 Presidential
Election, Chatham House (U.K.), June 21, 2009.

11.  See Results of a New Nationwide Public Opinion Survey of Iran before the June 12, 2009
Presidential Elections, (May 11 – 20), Terror Free Tomorrow, Center for Public Opinion, and
New America Foundation, June, 2009.  Also see Ken Ballen and Patrick Doherty, “The Iranian
People Speak,” Washington Post, June 15, 2009.

12.  See Steven Kull et al., An Analysis of Multiple Polls of the Iranian Public, PIPA – WPO.org,
February 3, 2010; Steven Kull et al.,Iranian Public on Current Issues: Questionnaires, PIPA –
WPO.org, February 3, 2010; and the accompanying Press Release.

13.   Thomas  L.  Friedman,  “Winds  of  Change,”  New York  Times,  June  14,  2009;  Ross
Douthat, “Recession and Revolution,” New York Times, June 16, 2009; Danielle Pletka and
Ali  Alfoneh,  “Iran’s  Hidden  Revolution,”  New  York  Times,  June  17,  2009;  Thomas  L.
Friedman, “The Virtual Mosque,” New York Times, June 17, 2009; Nicholas D. Kristof, “Tear
Down This Cyberwall!” New York Times, June 18, 2009; John Kerry, “With Iran, Think Before

http://iran2009presidentialelection.blogspot.com/
http://mrzine.monthlyreview.org/hp240709.html
http://mrzine.monthlyreview.org/hp240709.html
http://www.zcommunications.org/criminalizing-democracy-in-honduras-by-joe-emersberger
http://www.nytimes.com/2009/07/10/opinion/10fri3.html
http://www.nytimes.com/2009/06/30/opinion/30Vargasllosa.html
http://www.nytimes.com/2009/06/30/opinion/30Vargasllosa.html
http://www.nytimes.com/2009/07/07/opinion/07Marin.html
http://www.nytimes.com/2009/07/07/opinion/07Marin.html
http://www.nytimes.com/2009/06/15/opinion/15mon1.html
http://www.nytimes.com/2009/06/18/opinion/18thu2.html
http://www.nytimes.com/2009/06/18/opinion/18thu2.html
http://www.nytimes.com/2009/07/03/opinion/03fri1.html
http://www.nytimes.com/2009/07/03/opinion/03fri1.html
http://www.nytimes.com/2009/06/19/opinion/19shane.html
http://www.chathamhouse.org.uk/files/14234_iranelection0609.pdf
http://www.chathamhouse.org.uk/files/14234_iranelection0609.pdf
http://www.terrorfreetomorrow.org/upimagestft/TFT%20Iran%20Survey%20Report%200609.pdf
http://www.terrorfreetomorrow.org/upimagestft/TFT%20Iran%20Survey%20Report%200609.pdf
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/06/14/AR2009061401757.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/06/14/AR2009061401757.html
http://www.worldpublicopinion.org/pipa/pdf/feb10/IranElection_Feb10_rpt.pdf
http://www.worldpublicopinion.org/pipa/pdf/feb10/IranElection_Feb10_quaire.pdf
http://www.worldpublicopinion.org/pipa/articles/brmiddleeastnafricara/652.php?nid=&id=&pnt=652&lb
http://www.nytimes.com/2009/06/14/opinion/14friedman.html
http://www.nytimes.com/2009/06/16/opinion/16douthat.html
http://www.nytimes.com/2009/06/17/opinion/17pletka.html
http://www.nytimes.com/2009/06/17/opinion/17friedman.html
http://www.nytimes.com/2009/06/18/opinion/18kristof.html
http://www.nytimes.com/2009/06/18/opinion/18kristof.html
http://www.nytimes.com/2009/06/18/opinion/18kerry.html


| 8

You Speak,”New York Times, June 18, 2009; Shane M., “A Different Iranian Revolution,” New
York Times, June 19, 2009; David Brooks,“Fragile at the Core,” New York Times, June 19,
2009; Reuel Marc Gerecht, “The Koran and the Ballot Box,” New York Times, June 21, 2009;
Roger Cohen, “A Supreme Leader Loses His Aura as Iranian’s Flock to the Streets,” New York
Times, June 21, 2009; Thomas L. Friedman, “Bullets and Barrels,” New York Times, June 21,
2009; Roger Cohen, “Life and Death in Tehran,” New York Times, June 23, 2009; Thomas L.
Friedman, “The Green Revolution(s),” New York Times, June 24, 2009; Roger Cohen,“Iran’s
Second Sex,” New York Times, June 27, 2009.

14.  The Rachel Maddow Show, MSNBC, June 22, 2009; Roger Cohen, “Life and Death in
Tehran,” New York Times, June 23, 2009.

15.  See Monica Garnsey et al., “A Death in Tehran,” Frontline, PBS, November 17, 2009.

16.  Factiva database searches carried out under the “Newspapers: All” and “Transcripts”
categories on August 25, 2010.  The exact search parameters for each column are described
in notes 17 and 18.  The time-periods searched for each individual murder victim began on
the day they were murdered and continued for four-weeks-to-the-day (or 28 days more). 
We selected the murders of both Neda Agha-Soltan and Isis Obed Murillo for study based on
several  factors,  one  of  which  is  that  both  murders  were  highlighted  in  Amnesty
International’sThe  State  of  the  World’s  Human  Rights  (London:  Amnesty  International
Publications, 2010), p. 173 and p. 163, respectively.

17.  The exact search parameters were: Rst=(tnwp or ttpt) and Iran and (neda or agha-
soltan) for the 29 day period June 20 – July 18, 2009.

18.  The exact search parameters were: Rst=(tnwp or ttpt) and Honduras and (isis murill* or
obed murill*) for the 29 day period from July 5 – August 2, 2009.

19.  Factiva database searches carried out under the “Newspapers: All” category on August
25, 2010.  The exact search parameters for each column are described in notes 20 and 21. 
Our  list  of  the  24  Honduran  victims  derives  from  two  Inter-American  Human  Rights
Commission reports: Honduras: Human Rights and the Coup d’État, “The right to life,” para.
235-251,  December  30,  2009;  andPreliminary  Observations  of  the  Inter-American
Commission on Human Rights on Its Visit to Honduras, May 15 to 18, 2010, “Murders of
journalists in 2010,” para.  23 -24, and “Murders of  human rights defenders and social
leaders,” para. 52-62, June 3, 2010.

20.  The exact search parameters were: Rst=tnwp and Iran and (neda or agha-soltan) from
the date of her death, June 20, 2009 through June 20, 2010.

21.   The  exact  search  parameters  were:  Rst=tnwp  and  Honduras  and  [each  victim’s
name] from the date of the first victim’s death, July 5, 2009 through July 5, 2010.

The original source of this article is MRzine
Copyright © Edward S. Herman and David Peterson, MRzine, 2010

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

http://www.nytimes.com/2009/06/18/opinion/18kerry.html
http://www.nytimes.com/2009/06/19/opinion/19shane.html
http://www.nytimes.com/2009/06/19/opinion/19brooks.html
http://www.nytimes.com/2009/06/21/opinion/21gerecht.html
http://www.nytimes.com/2009/06/21/opinion/21tehran.html
http://www.nytimes.com/2009/06/21/opinion/21friedman.html
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9E06E3D8153FF930A15755C0A96F9C8B63
http://www.nytimes.com/2009/06/24/opinion/24friedman.html
http://www.nytimes.com/2009/06/27/opinion/27cohen.html
http://www.nytimes.com/2009/06/27/opinion/27cohen.html
http://www.msnbc.msn.com/id/31506579/ns/msnbc_tv-rachel_maddow_show/
http://www.msnbc.msn.com/id/31506579/ns/msnbc_tv-rachel_maddow_show/
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9E06E3D8153FF930A15755C0A96F9C8B63
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9E06E3D8153FF930A15755C0A96F9C8B63
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/tehranbureau/deathintehran/
http://thereport.amnesty.org/sites/default/files/AIR2010_EN.pdf
http://www.cidh.oas.org/pdf%20files/HONDURAS2009ENG.pdf
http://www.cidh.org/countryrep/Honduras10eng/IACHRPreliminaryObservationsHondurasVisitMay2010.pdf
http://www.cidh.org/countryrep/Honduras10eng/IACHRPreliminaryObservationsHondurasVisitMay2010.pdf
http://mrzine.monthlyreview.org/
https://www.globalresearch.ca/author/edward-s-herman
https://www.globalresearch.ca/author/david-peterson
http://mrzine.monthlyreview.org/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG


| 9

Become a Member of Global Research

Articles by: Edward S. Herman
and David Peterson

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/edward-s-herman
https://www.globalresearch.ca/author/david-peterson
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

