
| 1

Media Disinformation; Britain’s The Economist
backs down over misleading its readers on
Venezuela

By Francisco Dominguez
Global Research, August 03, 2009
Venezuela Solidarity Camp 3 August 2009

Region: Latin America & Caribbean
Theme: Media Disinformation

On its July 18, 2009, edition The Economist on article on Bolivia (“Bolivia’s divisive president.
The  Permanent  Campaign”,  July  18),  asserted  that  “Venezuelan  troops  helped quell  a
rebellion centred on the airport at Santa Cruz in the east in 2007.” The article did not bother
to substantiate such a serious charge against Venezuela and is buried as one of several
unjustified and unsubstantiated allegations against the president and government of Bolivia,
 
The piece “Bolivia’s divisive president. The Permanent Campaign” does not even  pretend to
be ‘even-handed’ or ‘balanced.’ Some of the statements in it are simply unalloyed anti-
Morales propaganda.  Putting the blame squarely on Evo Morales,  for  example,  for  the
diplomatic  difficulties  Bolivia  has  been  having  with  the  US  (without  informing  the  readers
that Bush unilaterally had ended Bolivia’s export preferential treatment on some exports or
that Bolivia expelled US ambassador Mr Phillip Goldberg because he had been actively
supporting  secessionist  efforts  in  Santa  Cruz),  and  with  Peru  (without  telling  readers  that
Peru gave asylum to Bolivian Cabinet minister indicted for civilian deaths resulting from
military repression of protests six years ago during the government of Gonzalo Sanchez de
Lozada),  but  explaining them as a deliberate Morales drive to isolate Bolivia  because,
according to The Economist,  “Many in the government dream of an economic autarky,
powered by gas.” The article goes even further by quoting government’s opponents in Santa
Cruz, who describe Morales as an “indigenous fascist” with The Economist accepting such a
highly inflammatory label with no qualification whatsoever. And, if there was any doubt as to
where The Economist stands on the Morales government, the piece ends by sympathetically
paraphrasing  one  pundit  who  says  “Bolivia  is  suffering  a  classic  bout  of  Latin  American
populism: personalised politics, mild paranoia, bad economic policy and a weak opposition.”
No journalistic objectivity or even the pretension of it.
 
Venezuelan Ambassador to the United Kingdom, HE Samuel Moncada, responded to the
allegation regarding the participation of Venezuelan troops in the suppression of a rebellion
in Santa Cruz in 2007, with letter to Michael Reid, The Economist’s Latin American editor, in
which he stated that “Unfortunately, dangerous and negative consequences in the region
may arise due to this blunder published in your magazine. I would therefore demand a
correction  of  such  fallacy”.  (The  Ambassador’s  letter  can  be  found  in  full  at
http://www.vicuk.org/index.php?ption=com_content&task=view&id=503&Itemid=30).
 
Subsequently Ambassador Moncada wrote again to Michael Reid who had responded to the
first  letter  by  saying  that  The  Economist  stood  by  their  story.  In  his  second  letter
Ambassador  Moncada  wrote:  “As  we  believe  that  the  videos  in  your  possession  are

https://www.globalresearch.ca/author/francisco-dominguez
https://www.globalresearch.ca/region/latin-america-caribbean
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
http://www.vicuk.org/index.php?ption=com_content&task=view&id=503&Itemid=30


| 2

absolutely false, this matter can only be settled with evidence. Therefore, either you publish
your data in order to prove your point, or our request in the first letter stands. Then, you will
have no choice but to correct the statement in your article issued on the 18th of July.”
 
A campaign of letter writing to Michael Reid was initiated so that he published the video
material in his possession and proved his story or correct the false statement made about
Venezuelan troops having participated in quelling a rebellion in Santa Cruz, Bolivia.
 
On  its  July  25,  2009,  edition,  The  Economist  did  publish  a  ‘correction’  on  its  story
“Clarification:  Bolivia  and  Venezuela”  
(http://www.economist.com/world/americas/displaystory.cfm?story_id=14142418).
 
See also the video footage on which the allegation was based:
http://video.economist.com/index.jsp?fr_story=f2f7691c61dd984f635cbc089e53ecb3666628
9f
 
The full text of the ‘correction’ is:
 
Clarification: Bolivia and Venezuela
July 30th 2009

From The Economist print edition

In  our  recent  story  on Bolivia  (“The permanent  campaign”,  July  18th),  we stated that
“Venezuelan troops helped quell a rebellion centred on the airport at Santa Cruz in the east
in  2007”.  Both the Venezuelan and Bolivian governments deny this  (see Letters),  and
Venezuela’s government has publicly asked us to retract  this  assertion.  We based our
statement on television footage aired at the time which shows a Venezuelan air force plane
and uniformed Venezuelan personnel at Santa Cruz airport shortly after it had been seized
by the Bolivian government from the local authorities. No official explanation has been given
for their  presence. However,  we are happy to clarify that this footage does not prove
Venezuelan troops played an active role in quelling the rebellion.  We have placed the
television footage on our website.
 
The explanation, “we are happy to clarify that this footage does not prove Venezuelan
troops played an active role in quelling the rebellion”, not only TOTALLY contradicts the
assertion made in the July 18 story -defended by Latin American editor, Michael Reid in
correspondence  with  Venezuela’s  ambassador-,  but  also  shows  the  type  of  bias  The
Economist  tends  engage in  when it  comes to  covering  developments  in  Venezuela  in
particular but also in Latin America in general.
 
The fact is that the assertion that “Venezuelan troops helped quell a rebellion centred on
the  airport  at  Santa  Cruz  in  the  east  in  2007”  was  based  on  the  flimsiest  of  ‘evidences’
which no serious editor should use to make such a grave assertion. Furthermore, the facts
themselves, as presented by The Economist ‘correction’ speak for themselves. The footage
which Latin American editor Michael  Reid was forced to made public NOWHERE shows
anything of any kind whatsoever that could be construed as “Venezuelan troops [having]
helped quell a rebellion” in Bolivia in 2007 as affirmed in the July 18 article.
 
The footage comes from a TV channel which is clearly opposed to President Evo Morales, at

http://www.economist.com/world/americas/displaystory.cfm?story_id=14142418
http://video.economist.com/index.jsp?fr_story=f2f7691c61dd984f635cbc089e53ecb36666289f
http://video.economist.com/index.jsp?fr_story=f2f7691c61dd984f635cbc089e53ecb36666289f


| 3

a time when the Bolivian government faced a serious destabilisation threat from a radical
opposition to the Bolivian government whose epicentre was/is the Department of Santa Cruz
and the capital city of the same name. The Half Moon ‘autonomist’ movement in Bolivia has
strenuously tried to demonstrate in its propaganda that Morales is a puppet of Hugo Chavez
and falsely claim that it is Venezuelan ‘domination’ they have been fighting against. 
 
The Economist ‘explanation’ as to why it had asserted that there had been Venezuelan
military participation in the quelling of  an anti-government rebellion at the Santa Cruz
airport is that the TV “footage aired at the time […] shows a Venezuelan air force plane and
uniformed Venezuelan personnel at Santa Cruz airport shortly after it had been seized by
the  Bolivian  government  from  the  local  authorities”,  adding,  “No  official  explanation  has
been given for their presence”. None was asked. Mr Reid, as the Latin American editor,
ought  ot  have  corroborated  the  story  by  requesting  confirmation  or  otherwise  from  the
Bolivian and Venezuelan authorities as to the alleged participation of Venezuelan troops in
repressive activities against Bolivian citizens on Bolivian soil. It is just incredible that such
grave assertion could have been made on the bases of the video footage published in The
Economist and without this elementary safeguard of sound journalism.
 
Francisco Dominguez is Secretary of the Venezuela Solidarity Campaign 

The original source of this article is Venezuela Solidarity Camp
Copyright © Francisco Dominguez, Venezuela Solidarity Camp, 2009

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Francisco
Dominguez

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/francisco-dominguez
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/francisco-dominguez
https://www.globalresearch.ca/author/francisco-dominguez
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

