
| 1

Media Complicity Is Key to Blacklisting Websites

By Norman Solomon
Global Research, December 05, 2016

Region: USA
Theme: Intelligence, Media Disinformation

We still don’t have any sort of apology or retraction from the Washington Post for promoting
“The List” — the highly dangerous blacklist that got a huge boost from the newspaper’s
fawning coverage on November 24. The project of smearing 200 websites with one broad
brush  wouldn’t  have  gotten  far  without  the  avid  complicity  of  high-profile  media  outlets,
starting  with  the  Post.

On Thursday — a week after the Post  published its front-page news article hyping the
blacklist  that  was  put  out  by  a  group  of  unidentified  people  called  PropOrNot  —  I  sent  a
petition statement to the newspaper’s executive editor Martin Baron.

“Smearing is not reporting,” the RootsAction petition says. “The Washington Post’s recent
descent into McCarthyism — promoting anonymous and shoddy claims that a vast range of
some 200 websites are all accomplices or tools of the Russian government — violates basic
journalistic standards and does real harm to democratic discourse in our country. We urge
the Washington Post to prominently retract the article and apologize for publishing it.”

After mentioning that 6,000 people had signed the petition (the number has doubled since
then), my email to Baron added: “If you skim through the comments that many of the
signers added to the petition online, I think you might find them to be of interest. I wonder if
you see a basis for dialogue on the issues raised by critics of the Post piece in question.”

The reply came from the newspaper’s vice president for public relations, Kristine Coratti
Kelly, who thanked me “for reaching out to us” before presenting the Post’s response,
quoted here in full:

“The Post reported on the work of four separate sets of researchers, as well as independent
experts, who have examined Russian attempts to influence American democracy. PropOrNot
was one. The Post did not name any of the sites on PropOrNot’s list of organizations that it
said  had  —  wittingly  or  unwittingly  —  published  or  echoed  Russian  propaganda.
The  Post  reviewed  PropOrNot’s  findings  and  our  questions  about  them  were  answered
satisfactorily  during  the  course  of  multiple  interviews.”

But that damage-control response was as full of holes as the news story it tried to defend.

For one thing,  PropOrNot wasn’t  just  another source for  the Post’s  story.  As The New
Yorker noted in a devastating article on Dec. 1, the story “prominently cited the PropOrNot
research.” The Post’s account “had the force of revelation, thanks in large part to the
apparent  scientific  authority  of  PropOrNot’s  work:  the  group  released  a  32-page  report
detailing its methodology, and named names with its list of 200 suspect news outlets…. But
a close look at the report showed that it was a mess.”

Contrary to the PR message from the Post vice president, PropOrNot did not merely say that

https://www.globalresearch.ca/author/norman-solomon
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.washingtonpost.com/business/economy/russian-propaganda-effort-helped-spread-fake-news-during-election-experts-say/2016/11/24/793903b6-8a40-4ca9-b712-716af66098fe_story.html?utm_term=.dada6e3cc36f
https://act.rootsaction.org/p/dia/action3/common/public/?action_KEY=12566
http://www.newyorker.com/news/news-desk/the-propaganda-about-russian-propaganda


| 2

the sites on its list had “published or echoed Russian propaganda.” Without a word of the
slightest  doubt  or  skepticism  in  the  entire  story,  the  Post  summarized  PropOrNot’s
characterization of all the websites on its list as falling into two categories: “Some players in
this online echo chamber were knowingly part of the propaganda campaign, the researchers
concluded, while others were ‘useful idiots’ — a term born of the Cold War to describe
people or institutions that unknowingly assisted Soviet Union propaganda efforts.”

As The New Yorker pointed out, PropOrNot’s criteria for incriminating content were broad
enough to include “nearly every news outlet in the world, including the Post itself.”

Yet “The List” is not a random list by any means — it’s a targeted mish-mash, naming
websites that are not within shouting distance of the U.S. corporate and foreign policy
establishment.

And so the list includes a few overtly Russian-funded outlets; some other sites generally
aligned with  Kremlin  outlooks;  many pro-Trump sites,  often unacquainted with  what  it
means  to  be  factual  and sometimes overtly  racist;  and other  websites  that  are  quite
different  —  solid,  factual,  reasonable  —  but  too  progressive  or  too  anti-capitalist  or  too
libertarian or too right-wing or just plain too independent-minded for the evident tastes of
whoever is behind PropOrNot.

As The New Yorker’s writer Adrian Chen put it: “To PropOrNot, simply exhibiting a pattern of
beliefs  outside  the  political  mainstream  is  enough  to  risk  being  labeled  a  Russian
propagandist.” And he concluded: “Despite the impressive-looking diagrams and figures in
its report, PropOrNot’s findings rest largely on innuendo and conspiracy thinking.”

As for the Post vice president’s defensive phrasing that “the Post did not name any of the
sites on PropOrNot’s list,”  the fact is  that the  Post  unequivocally promoted PropOrNot,
driving web traffic to its site and adding a hotlink to the anonymous group’s 32-page report
soon  after  the  newspaper’s  story  first  appeared.  As  I  mentioned  in  my  reply  to  her:
“Unfortunately, it’s kind of like a newspaper saying that it didn’t name any of the people on
the Red Channels blacklist in 1950 while promoting it in news coverage, so no problem.”

As much as the Post news management might want to weasel out of the comparison, the
parallels to the advent of the McCarthy Era are chilling. For instance, the Red Channels list,
with 151 names on it, was successful as a weapon against dissent and free speech in large
part  because,  early  on,  so many media outlets  of  the day actively aided and abetted
blacklisting, as the Post has done for “The List.”

Consider how the Post story described the personnel of PropOrNot in favorable terms even
while hiding all of their identities and thus shielding them from any scrutiny — calling them
“a  nonpartisan  collection  of  researchers  with  foreign  policy,  military  and  technology
backgrounds.”

So far The New Yorker has been the largest media outlet to directly confront the Post’s
egregious  story.  Cogent  assessments  can  also  be  found  at  The  Intercept,  Consortium
News, Common Dreams, AlterNet, Rolling Stone, Fortune, CounterPunch,  The Nation and
numerous other sites.

But many mainline journalists and outlets jumped at the chance to amplify the Post’s piece
of work. A sampling of the cheers from prominent journalists and liberal partisans was

https://theintercept.com/2016/11/26/washington-post-disgracefully-promotes-a-mccarthyite-blacklist-from-a-new-hidden-and-very-shady-group/
https://consortiumnews.com/2016/11/27/washington-posts-fake-news-guilt/
https://consortiumnews.com/2016/11/27/washington-posts-fake-news-guilt/
http://www.commondreams.org/news/2016/11/28/journalists-denounce-wapo-fake-news-blacklist-red-scare-redux
http://www.alternet.org/media/washington-post-promotes-shadowy-website-accuses-200-publications-russian-propaganda-plants
http://www.rollingstone.com/politics/features/washington-post-blacklist-story-is-shameful-disgusting-w452543
http://fortune.com/2016/11/25/russian-fake-news/
http://www.counterpunch.org/2016/12/02/counterpunch-as-russian-propagandists-the-washington-posts-shallow-smear/
https://www.thenation.com/article/the-washington-post-promotes-a-mccarthyite-blacklist/


| 3

published by FAIR.org under the apt headline “Why Are Media Outlets Still Citing Discredited
‘Fake News’ Blacklist?”

FAIR’s media analyst Adam Johnson cited enthusiastic responses to the bogus story from
journalists like Bloomberg’s Sahil Kupar and MSNBC’s Joy Reid — and such outlets as USA
Today, Gizmodo, the PBS NewsHour, The Daily Beast, Slate, AP, The Verge and NPR, which
“all  uncritically  wrote  up  the  Post’s  most  incendiary  claims  with  little  or  minimal
pushback.” On the MSNBC site, the Rachel Maddow Show’s blog “added another breathless
write-up hours later, repeating the catchy talking point that ‘it was like Russia was running a
super PAC for Trump’s campaign.’”

With  so  many people  understandably  upset  about  Trump’s  victory,  there’s  an  evident
attraction to blaming the Kremlin, a convenient scapegoat for Hillary Clinton’s loss. But
the  Post’s  blacklisting  story  and  the  media’s  amplification  of  it  — and  the  overall  political
environment  that  it  helps  to  create  — are  all  building blocks  for  a  reactionary  order,
threatening the First Amendment and a range of civil liberties.

When liberals have green lighted a witch-hunt, right wingers have been pleased to run with
it. President Harry Truman issued an executive order in March 1947 to establish “loyalty”
investigations in every agency of the federal government. Joe McCarthy and the era named
after him were soon to follow.

In  media  and  government,  the  journalists  and  officials  who  enable  blacklisting
are  cravenly  siding  with  conformity  instead  of  democracy.

Norman Solomon is  co-founder  of  the  online  activist  group RootsAction.org.  His  books
include “War Made Easy: How Presidents and Pundits Keep Spinning Us to Death.” He is the
executive director of the Institute for Public Accuracy.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Norman Solomon, Global Research, 2016

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Norman Solomon

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://fair.org/home/why-are-media-outlets-still-citing-discredited-fake-news-blacklist/
http://fair.org/home/why-are-media-outlets-still-citing-discredited-fake-news-blacklist/
https://twitter.com/sahilkapur/status/802154980530671617
https://twitter.com/JoyAnnReid/status/802164022829285376
http://www.usatoday.com/story/news/2016/11/25/reports-russian-operation-boosted-fake-news-phenomenon/94424206/
http://www.usatoday.com/story/news/2016/11/25/reports-russian-operation-boosted-fake-news-phenomenon/94424206/
http://gizmodo.com/research-confirms-that-russia-played-a-major-role-in-sp-1789363613
http://www.pbs.org/newshour/rundown/russian-propaganda-effort-behind-flood-fake-news-preceded-election/
http://www.thedailybeast.com/cheats/2016/11/25/russian-propaganda-bolstered-fake-news-during-election.html?via=desktop&source=copyurl
http://www.slate.com/blogs/the_slatest/2016/11/25/how_russian_propaganda_used_facebook_to_spread_fake_news_during_the_election.html
http://bigstory.ap.org/94878e22421544ab860c8eae93c6c50d
http://www.theverge.com/2016/11/25/13746250/us-election-russia-influence-fake-news-propaganda
http://www.npr.org/2016/11/25/503361296/experts-say-russian-propaganda-helped-spread-fake-news-during-election
http://www.msnbc.com/rachel-maddow-show/it-was-russia-was-running-super-pac-trumps-campaign
https://www.globalresearch.ca/author/norman-solomon
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/norman-solomon
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca


| 4


