
| 1

Was There Really a Massacre in Tiananmen Square,
Or Was It an Illusion Fabricated by U.S. Politicians
and Corporate Media to Make Americans Hate
China?

By Jeremy Kuzmarov
Global Research, August 23, 2023
CovertAction Magazine 7 August 2023

Region: Asia, USA
Theme: History, Intelligence

All  Global  Research  articles  can  be  read  in  51  languages  by  activating  the  Translate
Website button below the author’s name.

To receive Global Research’s Daily Newsletter (selected articles), click here.

Click the share button above to email/forward this article to your friends and colleagues.
Follow us on Instagram and Twitter and subscribe to our Telegram Channel. Feel free to
repost and share widely Global Research articles.

*** 

In  1989,  the  American  public  was  flooded  with  iconic  images  of  brave  Chinese  students
standing up to Chinese Communist tanks in Tiananmen Square—students who were then
brutally slaughtered by the Chinese military. Or so we were led to believe.

But  a  startling  new book  reveals  that  the  American  public  may have  been deceived.
According to A. B. Abrams, author of Atrocity Fabrication and Its Consequences: How Fake
News Shapes World Order (Atlanta: Clarity Press, 2023), there were no killings in Tiananmen
Square, let alone a massacre. There was just the same old manipulation of public perception
by the U.S. government and its echo chamber erroneously known as the free press.

False Atrocity Reporting Is As American As Apple Pie

One by one, Abrams describes and scathingly dissects the many lies fed to the American
public, from its earliest days to the present, in order to justify imperial wars of conquest and
exploitation  as  well  as  to  generate  multi-billion-dollar  profits  for  the  military-industrial
complex.

False atrocity reporting was indispensable in perpetrating the Uyghur genocide hoax along
with other disinformation campaigns targeting U.S. adversaries like Libya, Syria, North Korea
and Russia.

In the case of Tiananmen Square, Abrams emphasizes that most of the protesters who
initially occupied the square were not advocating Westernization or the overthrow of the
Chinese  government,  but  rather  a  stronger  affirmation  of  China’s  1949  Communist

https://www.globalresearch.ca/author/jeremy-kuzmarov
https://covertactionmagazine.com/2023/08/07/was-there-really-a-massacre-in-tiananmen-square-or-was-it-an-illusion-fabricated-by-u-s-politicians-and-corporate-media-to-make-americans-hate-china/
https://www.globalresearch.ca/region/asia
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/culture-society-history
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://lp.constantcontactpages.com/su/IJiNQuW?EMAIL=&go.x=0&go.y=0&go=GO
https://www.instagram.com/globalresearch_crg/
https://twitter.com/CrGlobalization
https://t.me/gr_crg


| 2

Revolution and removal  of  corrupt  officials  who had betrayed Maoist  ideals.  Many workers
involved in the movement were more anti-CCP compared to the students, and aimed to
establish a socialist democracy.

The protests were non-violent and demonstrators left the square peacefully after being
dispersed by Chinese police and soldiers who were equipped primarily with anti-riot gear.

Famous scene from Tiananmen Square in June 1989. [Source: ibtimes.com]

Abrams cites a telling cable from the U.S. Embassy in Beijing published by WikiLeaks in
2016, which reported on the eyewitness account of a Chilean diplomat and his wife who
were present when Chinese soldiers moved into Tiananmen Square to disperse protesters.

The  diplomat  and  his  wife  were  able  to  enter  and  leave  many  times,  and  faced  no
harassment.

They observed no mass firing of  weapons into the crowds and no incidents  of  lethal  force
being used by the authorities.

The former Beijing Bureau Chief for The Washington Post, Jay Mathews, conceded in 1998
that  “all  verified  eyewitness  accounts  say  that  the  students  who  remained  in  the  square
when troops arrived were allowed to leave peacefully.”

Mathews referred to the Tiananmen Square massacre as a “myth,” stressing that it was
“hard to find a journalist  who has not contributed to the misimpression.” As far  as can be
determined from the available evidence, no one died that night in Tiananmen Square.

This view was corroborated also by Reuters correspondent Graham Earnshaw, who spent
the night of June 3-4 at the center of Tiananmen Square and interviewed many students. He
said that  most  of  the students  had already left  peacefully  by this  time,  and that  the
remaining few hundred were persuaded to do the same. “There was no violence, let alone a

https://jacobin.com/2019/06/tiananmen-square-worker-organization-socialist-democracy
https://www.ibtimes.com/pompeo-tries-provoke-china-meeting-survivors-1989-tiananmen-square-massacre-2988025


| 3

massacre.”

The main source used by Western media claiming a massacre took place was an anonymous
Qinghua student that was circulated in the Hong Kong press and widely cited by British
sources.  Gregory  Clark,  former  Australian  diplomat  and  Tokyo  bureau  chief  for  The
Australian,  was  one  of  many  to  attribute  the  dominant  narrative  to  a  British  black
information operation.

Chinese state television showed film of students marching peacefully away from the square
shortly  after  dawn  as  proof  that  they  were  not  slaughtered.  Even  the  BBC’s  Beijing
correspondent,  James  Miles,  confirmed  that  “there  was  no  massacre  at  Tiananmen
square….Western reporting had conveyed the wrong impression and protesters who were
still in the square when the army reached it were allowed to leave after negotiations.”

Hou Dejian, who had been on a hunger strike in Tiananmen Square to show solidarity with
the student protesters, recalled: “Some people said that 200 died in the square and others
claimed that as many as 2,000 died. There were also stories of tanks running over students
who were trying to leave. I have to say that I did not see any of that. I myself was in the
square until 6:30 in the morning.”

The people who were killed at Tiananmen Square were killed in street battles between
soldiers  and  anti-government  insurgents  far  from the  square.  The  insurgents  violently
attacked People’s Liberation Army (PLA) officers—who carried no firearms, according to U.S.
State Department reports—with petrol bombs, burning many alive and torturing them in the
streets before PLA shooting began.

Protesters throwing stones at PLA officers away from the square. [Source: buzzfeednews.com]

According to Abrams, the goal of the violent minority was to provoke a military response
against themselves and the peaceful majority, which in turn would provide grounds to vilify
the  Chinese  Communist  government  and  swell  the  ranks  of  radical  anti-government
factions.

https://www.buzzfeednews.com/article/gabrielsanchez/pictures-tiananmen-square-anniversary


| 4

Some of the provocateurs may have been trained in Taiwan, possibly by U.S. intelligence

assets.[1] The most extreme of the protest leaders, Chai Ling, reportedly worked very closely
with Gene Sharp, America’s leading expert on exploiting internal dissent in countries outside
the Western sphere of influence to achieve their destabilization.

Sharp worked very closely with the CIA and CIA-linked National Endowment for Democracy
(NED) and played an important role in similarly destabilizing efforts in the Warsaw Pact and
European regions of the Soviet Union, as well as the Middle East during the Arab Spring.

Uyghur Genocide Hoax

U.S.  and Western  disinformation  about  Tiananmen Square  set  the  groundwork  for  the
elaborate  disinformation  campaign  accusing  the  Chinese  Communist  government  of
committing genocide against the Uyghur in Xinjiang.

As Abrams points out, these claims relied overwhelmingly on U.S. government-funded anti-
China groups dominated by hard-line Uyghur dissidents with Islamist or separatist positions.

They were heavily funded by the U.S. Congress through the NED, which had been closely
affiliated with the CIA since its founding in 1983 and was tasked with carrying out what the

Agency had formerly done alone and more covertly.[2]

The dissidents’ testimony was often contradictory and undercut by the fact that the Uyghur
population in Xinjiang grew by 25% from 2010 to 2018 (people who are victims of genocide
obviously experience a contraction of their populations).

Camps that were labeled as concentration camps in the Western media were actually a
logistics park, regular detention center, and elementary and middle school.

[Source: shapehistory.com]

https://www.shapehistory.com/social-impact-briefing-justice-for-uyghurs-america-first-and-saving-the-arts-industry/


| 5

Former  London  Metropolitan  Police  Officer  Jerry  Grey,  who  spent  much  time  traveling  in
Xinjiang,  recalled  how  Western  allegations  were  totally  at  odds  with  his  first-hand
observations:

“This is absolute rubbish—there are not a million Uyghur in concentration camps, that is
just total  baloney…The Uyghurs that we spoke to didn’t  seem to have a problem.
Remember there are 11 to 12 million Uyghurs there. There is absolutely no evidence,
no real evidence, to suggest that one million of them are in camps…We went to a
restaurant, where they had dancers. This was not a tourist restaurant—this was just a
normal restaurant. They sing and they dance. That’s what Uyghurs tend to do when
they are having fun. I heard and saw the language is very much alive. People speak
their local language. And every shop, every menu, every restaurant had their local
language written there, so when I read that the local language was being destroyed, I
disagree with that.”

Xinjiang looks good, safe and secure, and all the people I spoke with seem happy about it,
Grey concluded.

Daniel Dumbrill, a Canadian businessman and Chinese political analyst who resided in China
for more than a decade, noted to similar effect:

“We’re expected to believe that the population of Uyghurs is being eradicated. It’s a
ridiculous statement whether it is in a literal sense or even a cultural sense. Uyghurs in
China have been growing faster than the majority Han Chinese in part because they
weren’t subject to the one-child policy, they have 20,000 mosques built, their script is
written on the national currency [something he later noted Canada didn’t do for its
indigenous people], the biggest star in China is a Uyghur woman who was recently
signed on by Louis Vuitton as their brand ambassador, where Uyghur children can get
into top universities easier than Han Chinese, and have halal foods prepared for them in
canteens and they have a prayer area on campus.”

In the past, the U.S. had helped to stir unrest in Xinjiang by supporting the East Turkestan
Islamic Movement (ETIM), which killed more than 1,000 Chinese civilians in terror attacks
carried out between 1997 and 2014 and, with Turkish backing, fought the Bashar al-Assad
government in Syria.



| 6

ETIM fighters. [Source: archive.shine.cn]

In  2018,  Colonel  Lawrence  B.  Wilkerson,  former  chief  of  staff  to  Secretary  of  State  Colin
Powell, noted that a primary reason for the U.S. military presence in Afghanistan was its
proximity to the Uyghur militants in Xinjiang who could be used to destabilize and weaken
Communist China.

From 2017 onwards, the Chinese government took measures to deradicalize the Uyghur
population and better integrate those vulnerable to radicalization into society. New centers
were established to teach Uyghurs in need of practical skills that would help them gain
employment and cope with modern life, and thereby reduce the appeal of criminal activities
or terrorism.

These were the much-vilified Chinese Communist re-education camps, which actually were
successful in helping to reduce Uyghur crime and terrorism by 2019.

FBI whistleblower Sibel Edmonds predicted that the West would fabricate allegations of
humanitarian abuses in Xinjiang and ensure that its media gave the issue considerable
attention to fuel anti-Chinese sentiments, just as the U.S. had previously done in Tibet,
where a similar campaign of training militants outside the country had been pursued from
the 1950s.

This anti-Chinese sentiment helped to justify a large-scale U.S. military build-up in Southeast
Asia  and  military  encirclement  of  China,  which  was  seen  as  increasingly  threatening
because of its growing economic success and challenge to American unipolar power.

Atrocity Fabrication in History

In Atrocity Fabrication and Its Consequences, Abrams writes that “portraying an adversary
as committing particularly egregious crimes, especially when one intends to initiate military
action  or  other  hostile  measures  against  the  adversary,  has  consistently  provided  an

https://archive.shine.cn/world/UK-adds-ETIM-to-its-list-of-terrorists/shdaily.shtml


| 7

effective  means  of  moving  public  and  international  opinion  and  justifying  [U.S.  imperial]
actions.”

An important blueprint was established in World War I when the Bryce Committee in Britain
spread false atrocity stories in 1915 about German soldiers in Belgium, which moved the
British public to support intervention in the Great War and lowered resistance to the war in
the U.S.

Chaired by the former British ambassador to the United States, Viscount James Bryce, the
committee sensationally described German public rapes and mutilation of Belgian women
and girls and the bayoneting of a two-year-old child by eight German soldiers.

The report was based mostly on the testimony of anonymous Belgian refugees, with hearsay
evidence being accepted at full value.



| 8

British war propaganda. [Source: reddit.com]

A 1922 Belgian commission of inquiry, which conducted investigations at the scenes of the

alleged atrocities, failed to confirm even a single report of German excesses.[3]

The CIA tried to emulate the success of the Bryce Committee as it developed what Abrams
calls a “potent global information network to control political narratives” during the Cold
War.

Abrams writes that “the CIA’s Operation Mockingbird was one of the more prominent related
operations  and  saw  American  journalists  recruited  to  publish  articles  dictated  by  the
Agency—articles  which  very  often  vilified  the  USSR  and  its  allies  with  totally  fabricated
information.”

[Source: whatyouthoughtwentaway.wordpress.com]

In  1962,  the  U.S.  Department  of  Defense  and  the  Joint  Chiefs  of  Staff  (JCS)  proposed  an
operation to turn public and world opinion against Cuba, which involved staging terrorist
attacks in Miami, Florida, that could be blamed on the Cuban government and would justify
a U.S. military invasion following the CIA’s humiliation in the Bay of Pigs.

In  Vietnam,  CIA  doctor  Tom Dooley  followed the  Bryce  Committee  playbook  when he
invented stories of the Vietminh disemboweling 1,000 pregnant women, beating a naked
priest on the testicles with a bamboo club, and jamming chopsticks into the ears of children
to keep them from hearing Christian scripture.

The CIA at this time was in the process of installing a client government led by Ngo Dinh
Diem, which strove to systematically liquidate the political opposition, with CIA backing.

In 1964, the Johnson administration fabricated the Gulf of Tonkin incident, in which a U.S.
naval vessel was allegedly attacked in the South China Sea by the North Vietnamese in
order to justify a full-scale U.S. troop invasion and the largest bombing campaign in world
history targeting North Vietnam, the National Liberation Front (NLF) in South Vietnam, and
supply lines in neighboring Laos and Cambodia.

https://www.reddit.com/r/AskHistorians/comments/1wwo9u/what_was_the_truth_behind_the_allies_accusations/
https://whatyouthoughtiwentaway.wordpress.com/2018/11/08/operation-mockingbird/


| 9

Despite the magnitude of the response, White House tapes released in 2002 showed that
even President Lyndon B. Johnson was highly skeptical of claims that North Vietnam had
launched an attack in the Gulf of Tonkin, with the tapes, as well as evidence from the
succeeding  38  years,  leaving  little  question  that  a  North  Vietnamese  attack  had  not

occurred.[4]

As the Vietnam War dragged on throughout  the 1960s,  the U.S.  government  and CIA
continued to fabricate atrocities to cover up the massive atrocities committed by U.S.
troops.

Senator Stephen Young (D-OH) was quoted as saying that, while he was in Vietnam, he was
told by the CIA that the Agency disguised people as Viet Cong (Vietnamese Communists) to
commit atrocities such as murder and rape in order to discredit them in the eyes of the
population.

Abrams writes that this kind of atrocity was far from unusual: In the Philippines, U.S.-aligned
government forces disguised as insurgents (Huks) were allowed to pillage villages and
murder  civilians  in  order  to  undermine the public  image of  the Huks,  who wanted to
redistribute land and opposed U.S. regional designs.

L. Fletcher Prouty, a U.S. Air Force officer who coordinated operations between the U.S. Air
Force and the CIA, said this technique was “developed to a high art form in the Philippines”
under the direction of CIA operative Edward Lansdale, and that many of the same methods
were used in Vietnam.

The Crime of Korea

Much like the Vietnam War, the Korean War was an atrocity that was framed before the
public as a “humanitarian intervention” designed to save the local population from the evil
communists.

To help institutionalize this narrative, the Pentagon sponsored a propaganda film, The Crime
of  Korea,  narrated  by  Humphrey  Bogart,  which  falsely  accused  the  North  Koreans  of
committing  atrocities  that  were  actually  committed  by  the  South  Korean  government
backed by the U.S.

Abrams  writes  that,  “widely  circulated  in  the  U.S.  media,  [The  Crime  of  Korea]  lent
considerable moral imperative to the war effort in the public eye.”

So too did a Time magazine column entitled “Barbarity,” which described a large-scale
communist  massacre  at  Taejon,  that  a  later  investigation  determined  to  have  been
committed by South Korean troops allied with the U.S.

The Chairman of the Senate Subcommittee on Korean Atrocities, Charles E. Potter (R-MI),
who was appointed by Senator Joseph McCarthy (R-WI), stressed that U.S. adversaries were
guilty of “beast-like acts committed against civilized humanity.”

He claimed that a “Red Chinese” nurse “cut off the toes of a GI with a pair of garden shears,
without  benefit  of  anesthesia,”  and  that  American  prisoners  of  war  were  tortured  with
bamboo spears and “put into small  iron cages and starved to death like animals, with
maggots coming out of the eye sockets.”

https://en.wikipedia.org/wiki/U.S._Air_Force
https://en.wikipedia.org/wiki/U.S._Air_Force
https://iowaculture.gov/sites/default/files/primary-sources/pdfs/KW-atrocities-Report_0.pdf
https://iowaculture.gov/sites/default/files/primary-sources/pdfs/KW-atrocities-Report_0.pdf


| 10

These claims were inconsistent with the testimonies of American and British POWs who said
they were treated decently by their captors, though they complained about having to attend
lectures about communism.

Meanwhile, North Korean and Chinese prisoners were subjected to extreme brutalization in
U.S.-run POW camps, where inmates were massacred for singing revolutionary songs and
violently coerced into renouncing repatriation to their homes.

This was so the U.S. could score propaganda points in the Cold War by claiming that the
prisoners wanted to defect to the West because of its allegedly superior political-economic
system.

Serious abuses occurred at the Koje-Do prison camp run by the U.S. during the Korean War. [Source:
kushibo.org]

The propaganda offensive against North Korea continued into the 21st  century where ever-
more outlandish stories were invented to demonize it.

Many of these stories were spread by North Korean defectors who were pressured or paid by
South Korea, if not the CIA.

One such defector,  Shin Dong-hyuk,  wrote a best-selling book with a Washington Post
correspondent, Blaine Harden, Escape From Camp 14: One Man’s Remarkable Odyssey from
North Korea to Freedom in the West, that was exposed as a fabrication. Dong-hyuk later
recantied much of his story.

Another  defector  who commanded a  $12,500 speaking fee in  the West,  Park  Yeonmi,
ridiculously  claimed  that  her  friend’s  mother  was  executed  for  watching  a  Hollywood

https://www.kushibo.org/2006/06/korean-war-officially-enters-its-57th.html


| 11

movie.[5]

Yet  another,  Lee  Soon-ok  testified  before  a  House  committee  in  2004  that  she  had
witnessed Christians being tortured and burned to death with irons in North Korean political
prisons, though the head of the North Korean Defectors’ Association, Chang In-suk said he
knew first-hand that Lee was never a political prisoner.

According  to  Abrams,  fabricated  reports  of  North  Korean  state  executions  of  high  profile
North Korean figures, from leading pop singers to generals, were frequently followed up by
the miraculous reappearance on camera of the supposedly dead figures.

A  CNN  report  in  May  2015—which  it  framed  as  “revealing  the  ugly  truth  about  the
regime”—alleged that Chairman Kim Jong Un had personally ordered his aunt Kim Kyong Hui
to be poisoned and killed, though Mrs. Kim was alive and made a public appearance in
January 2020.

According to Abrams, the false defector testimonies and biased media coverage “were
highly  valued  in  the  West  for  the  self-gratification  they  provided,  appearing  to  affirm  the
idea of Western superiority over the world’s least Westernized state, as well as providing
pretexts  for  hostile  policies  against  the East  Asian adversary,  usually  including further
economic sanctions.”

Gulf War Fabrications

Perhaps  the  best  known  atrocity  fabrication  occurred  on  the  eve  of  the  first  Persian  Gulf
War,  when  a  fifteen-year-old  Kuwaiti  girl  who  identified  herself  as  Nayirah  testified  live
before the U.S. Congressional Human Rights Caucus on October 10, 1990, that Iraqi soldiers
invading Kuwait had ripped babies out of their incubators in Kuwaiti hospitals and left them
to die on the floor.

As it turned out, Nayirah was the daughter of the Kuwaiti ambassador to the U.S., Saud al-
Sabah, as the Senators who sponsored her hearings well knew, and she had not been in
Kuwait since the Iraqi invasion.



| 12

[Source: midnightwriternews.com]

The leading orchestrator of the testimony was a Washington, D.C.-based public relations
committee, Citizens for a Free Kuwait (CFK), which was funded by the Kuwaiti government
and worked closely  with  the  public  relations  firm Hill+Knowlton  to  influence  world  opinion
against Iraq, and gain support for U.S. military action against the country.

The Chairmen of the Human Rights Caucus, Tom Lantos (D-CA) and John E. Porter (R-IL),
received $50,000 from CFK in donations and were given free office space at Hill+Knowlton’s
Washington headquarters.

A  decade  later,  more  atrocity  stories  were  spread  about  Saddam  Hussein,  who  was
baselessly accused of feeding his enemies to a human shredder and using the remains as
fish food, along with the famous allegation about Weapons of Mass Destruction (WMD).

Former Wall Street reporter John MacArthur noted in reference to consistencies in fabricated
atrocity propaganda between the two Persian Gulf Wars that “these are the same people
who were running it more than 10 years ago. They’ll make up just about anything…to get
their way.”

Yugoslavia, the Balkans War and Syria

In Yugoslavia in the 1990s, U.S. war propaganda focused on vilifying Serb leader Slobodan
Milosevic, and accusing him unfoundedly of committing genocide in Kosovo and elsewhere.

Milosevic was a socialist  who had sought to keep Yugoslavia together and prevent its
balkanization,  which would allow Western countries to expand their  regional  influence and
the U.S. to establish military bases in a key strategic area.

The worst acts of ethnic cleansing in the war were actually carried out by the Croats in
Operation Storm, which was planned by the CIA.

The  Clinton  administration  further  supported  the  Kosovo  Liberation  Army (KLA),  which
sought  to  establish  an ethnically  pure Albanian state,  with  Serbs and other  minorities
singled out for targeting.

Heavily  reliant  on  funds  from  the  narcotics  trade,  the  KLA  was  branded  a  “terrorist
organization” by the State Department, and considered by NATO’s North Atlantic Council to
have been the “main initiator of violence” in Kosovo.

Leading efforts to portray the Serbs as the “new Nazis,” reporter Roy Gutman published a
front-page article in Newsday alleging that the Serbs ran concentration camps where Croat
and other victims were burned in cremation furnaces and turned into animal feed.

The story rested solely on the testimony of one man who himself admitted he had not
witnessed any killings, and was disproven when a British journalist visited the alleged death
camp  only  to  find  that  inmates  had  entered  it  willingly  to  find  safety  from the  fighting  in
nearby villages.

Gutman would later play a major role in a similar campaign to vilify the Bashar al-Assad
government in Syria, which by the early 2010s had succeeded Yugoslavia and the Serbs as
the primary target for Western fabrications of war-time atrocity stories.

https://midnightwriternews.com/operation-desert-lie-bush-41-nayirah-and-saddam-hussein/


| 13

The campaign of vilification included an attempt to blame al-Assad for carrying out chemical
gas attacks on his own people which were more likely carried out by U.S.-backed rebel
forces or never carried out at all.

Libya—Following an Old Playbook

The lies used to sell U.S. military intervention in Syria were similar to those adopted in Libya
against Muammar Qaddafi who was accused of providing his troops with viagra to carry out
mass rapes and planning to commit major massacres that had to be stopped.

The only actual massacres in the country, however, were carried out by jihadist rebels
financed by the West and Qatar who ethnically cleansed Libya’s Blacks following Qaddafi’s
overthrow.

Qaddafi  referred  to  the  insurgent  forces  as  “traitors  working  for  the  United  States  and
Britain,  the  colonialists.”

These  colonialists  committed  large-scale  war  crimes  in  their  attack  on  Libya  in  2011,
including bombing the Great Man-Made River, a $27 billion irrigation project initiated by
Qaddafi’s government that had eradicated water scarcity in Libya.

Once again fake atrocities were used by the U.S. and its allies to justify actual atrocities and
destroy a nation that sought to forge an independent political and economic path.

Additional Case Studies: Rwanda and Russia

Abrams’s  book  is  quite  comprehensive,  though  it  leaves  out  a  few  key  cases.  The  first  is
Rwanda, where Hutu extremists were accused of carrying out a one-sided genocide against
Tutsi in April 1994 in which around 800,000 people were killed while the world stood by.

However, the 1991 census in Rwanda listed 596,000 Tutsi living in the country, with 300,000
estimated to have survived. That would mean that 296,000 Tutsi were killed by Hutu and

that the rest of the dead, over 500,000, were Hutu.[6]

Researchers Allan Stam and Christian Davenport found that Hutu and Tutsi played the roles
of both attackers and victims, and that the theatres where the killing was greatest in April
1994 correlated with spikes in military operations carried out by the Tutsi-led Rwandan
Patriotic Front (RPF), whose invasion of Rwanda from Uganda in May 1990—which triggered

the whole conflict—was supported by the U.S. and UK.[7]

Exaggerated  claims  of  Hutu  atrocities  were  later  used  by  the  Clinton  and  Bush  II
administrations  to  justify  arming Rwanda’s  RPF government  led by Paul  Kagame as  it
invaded  the  Democratic  Republic  of  Congo  (DRC),  ostensibly  to  hunt  down  Hutu
genocidaires.

This invasion resulted in millions of deaths and resulted in the plunder of Congo’s natural
resources by Rwanda and its ally Uganda, along with U.S.-based multinational corporations.

A final example worth mentioning is Russia, which the U.S. government has been spreading

disinformation about for more than 100 years.[8]



| 14

Following  the  October  1917  Bolshevik  Revolution,  the  U.S.  Congress  held  inflammatory
hearings comparable to the Bryce Commission depicting Soviet Russia as a “kind of bedlam
inhabited by abject slaves completely at the mercy of an organization of homicidal maniacs
[the Bolsheviks] whose purpose was to destroy all traces of civilization and carry the nation

back to barbarism,” as historian Frederick Schuman put it.[9]

William Graves, Commanding General of the U.S. Expeditionary Force which invaded Russia
in  support  of  former  czarist  army  officers  (“whites”)  seeking  to  overthrow  the  Bolshevik
regime (“reds”), said, however, that for every person the Bolsheviks killed in the Russian
civil war, the whites killed one hundred.

Lieutenant Colonel Robert Eichelberger said that the white—and not red—atrocities would

have been “shameful in the Middle Ages.”[10]

Today, the Biden administration is following an old playbook in fabricating yet more Russian
atrocities to justify the escalation of military support for Ukraine in the proxy war with
Russia.

On April 4, 2022, Biden called Russian President Vladimir Putin a war criminal following
reports of a mass killing of civilians by Russian forces in the Ukrainian town of Bucha, telling
reporters: “You saw what happened in Bucha. This warrants him—he is a war criminal…this
guy is brutal, and what’s happening in Bucha is outrageous, and everyone’s seen it.”

Oddly, however, there is not a single piece of video footage of Russian troops in Bucha
engaged in civilian killings, and considerable evidence indicates that the majority of people
killed in Bucha were killed after Russian troops had left during sweeps by the neo-Nazi Azov

Battalion.[11]

The U.S. government had earlier accused Russia of shooting down a Malaysia Airlines plane
over eastern Ukraine in July 2014 when crime-scene evidence indicated it was shot down
with an air-to-air missile that only the Ukrainian Air Force possessed.

The  false  accusations  directed  against  Russia  have  been  significant  in  shaping  domestic
public support for aggressive military policies that have now placed us on the brink of
potential nuclear war. History has many parallels but the dangers today seem even greater
than before.

*

Note to readers: Please click the share button above. Follow us on Instagram and Twitter
and  subscribe  to  our  Telegram Channel.  Feel  free  to  repost  and  share  widely  Global
Research articles.

Jeremy Kuzmarov is Managing Editor of CovertAction Magazine. He is the author of four
books on U.S. foreign policy, including Obama’s Unending Wars (Clarity Press, 2019) and
The Russians Are Coming, Again, with John Marciano (Monthly Review Press, 2018). He can
be reached at: jkuzmarov2@gmail.com.

Notes

https://www.nbcnews.com/news/world/live-blog/ukraine-russia-war-live-updates-rcna22748
https://covertactionmagazine.com/2022/05/13/remember-the-maine-the-alleged-russian-atrocity-at-bucha-looks-like-another-in-a-long-line-of-false-pretexts-for-war/
https://covertactionmagazine.com/2022/05/13/remember-the-maine-the-alleged-russian-atrocity-at-bucha-looks-like-another-in-a-long-line-of-false-pretexts-for-war/
https://covertactionmagazine.com/2023/01/04/eight-year-old-debunked-lie-blaming-russia-for-shooting-down-malaysian-passenger-flight-in-2014-is-given-new-life-by-dutch-judge/
mailto:jkuzmarov2@gmail.com


| 15

A number of these leaders openly endorsed Western colonization of Hong Kong, with one,1.
Liu Xiaobo, who was awarded a Nobel Peace prize in 2010 claiming that China “needed at
least 300 years of Western colonialism imposed on it in order to advance.” 

Since 2004, the NED granted $8,758,300 to Uyghur advocacy groups. The Network of2.
Chinese Human Rights Defenders (CHRD) was another major source of Xinjiang genocide
allegations that was heavily funded by the U.S. Congress through the NED, receiving
approximately $500,000 annually. It relied for information on Radio Free Asia, a CIA
broadcasting venture with a long history of producing particularly ludicrous fabricated
stories to vilify Western adversaries. Another source was German “scholar” Adrian Zenz,
who taught exclusively at evangelical theological institutions, and never published in any
peer-reviewed journals. 
American correspondent Irvin S. Cobb said that one out of ten atrocities reported in the3.
media may have actually taken place. 
North Vietnam’s innocence was “well established,” according to U.S. Naval Intelligence’s4.
Acting Director of Naval History and senior historian of the U.S. Navy, Dr. Edward J.
Marolda. 
Park gained 600,000 subscribers on her YouTube channel, Voice of North Korea, and was5.
publishing new videos several times per week making consistently ludicrous claims and
frequently predicting the country’s imminent collapse and leadership’s imminent
overthrow. Examples from the first half of 2021 alone include: Kim Jong Un’s sister and
many North Korean children being frequent consumers of crystal meth; disabled people
and AIDS patients being executed or experimented on with chemical weapons; and Kim
Jong Un being secretly gay and having female sex slaves, among hundreds of others. 
Marijke Verpoorten, “Rwanda: Why claim that 200,000 Tutsi died in the genocide is6.
wrong,” African Arguments, October 27, 2014. 
Christian Davenport and Allan Stam, “What Really Happened in Rwanda?” Miller-McCune,7.
October 6, 2009, http://faculty.virginia.edu/visc/Stam-VISC.pdf; Christian Davenport and
Allan Stam, Rwandan Political Violence in Space and Time, http://www.cdavenport.com;
Edward S. Herman and David Peterson, The Politics of Genocide (New York: Monthly
Review Press, 2010), 58, 132, 133. Davenport and Stam suggest only 200,000 Tutsi were
killed based on the belief that there were 506,000 Tutsis in Rwanda in 1996, though other
researchers like Marijke Verpoorten suggest that the 506,000 figure was too low and that
there were around 596,000 Tutsi in Rwanda. However, even accepting her figure, the
official total of Tutsi dead would be far less than the official version. 
See Jeremy Kuzmarov and John Marciano, The Russians Are Coming, Again: The First Cold8.
War as Tragedy, the Second as Farce (New York: Monthly Review Press, 2018). 
Kuzmarov and Marciano, The Russians Are Coming, Again, 50. The press afterwards9.
became filled with sensationalistic stories claiming that the Bolsheviks had even
nationalized [taken control over] women. 
Kuzmarov and Marciano, The Russians Are Coming, Again, 50. 10.
Former U.S. Marine Corps Intelligence Officer Scott Ritter extracted from satellite images11.
showing dead bodies lying on the street that the people had been killed 24-36 hours before
their discovery—which was after the Russian troops had withdrawn. Many of the bodies
had white cloth strips tied to their upper arm, a visual designation which indicated either
loyalty to Russia or that the persons did not pose a threat to Russians. 

Featured image is from blogspot.com

http://faculty.virginia.edu/visc/Stam-VISC.pdf
http://www.cdavenport.com/
https://consortiumnews.com/2022/04/13/scott-ritter-twitter-wars-my-personal-experience-in-twitters-ongoing-assault-on-free-speech/
https://consortiumnews.com/2022/04/13/scott-ritter-twitter-wars-my-personal-experience-in-twitters-ongoing-assault-on-free-speech/
http://derfcity.blogspot.com/2014/06/tank-man.html


| 16

The original source of this article is CovertAction Magazine
Copyright © Jeremy Kuzmarov, CovertAction Magazine, 2023

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Jeremy Kuzmarov

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://covertactionmagazine.com/2023/08/07/was-there-really-a-massacre-in-tiananmen-square-or-was-it-an-illusion-fabricated-by-u-s-politicians-and-corporate-media-to-make-americans-hate-china/
https://www.globalresearch.ca/author/jeremy-kuzmarov
https://covertactionmagazine.com/2023/08/07/was-there-really-a-massacre-in-tiananmen-square-or-was-it-an-illusion-fabricated-by-u-s-politicians-and-corporate-media-to-make-americans-hate-china/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/jeremy-kuzmarov
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

