
| 1

Mass Media and Social Movements
A Critical Examination of the Relation Between the Mainstream Media and
Social Movements

By Michael Barker
Global Research, April 22, 2008
22 April 2008

Theme: Media Disinformation

Social movements come and go, represent all manner of political beliefs, and aim to achieve
their  political  objectives  by  influencing  a  particular  target  group’s  opinion.  Some  groups
reach out directly to just a few key decision makers or constituencies, while others act more
indirectly by broadcasting their message to as wide an audience as possible.

Writing in 1993, William Gamson and Gadi Wolfsfeld suggested that social movements rely
on the media for three main services, (1) mobilisation of political support, (2) legitimisation
(or validation) in the mainstreams discourse, and (3) to broaden the scope of conflicts. [1]
Consequently, the quality and nature of the media coverage that social movements obtain
strongly influences how they are perceived in the public eye – to the extent that good or bad
coverage can help to make or break a social movement.

Social  movements  that  are  long  lived  and  effectively  institutionalised  within  society,  tend
not to challenge the status quo directly, and so consequently are less dependent on media
coverage for their survival.

However, media coverage may be crucial  for other,  less well  known social  movements
whose often transitional and adversarial  nature tends to weaken their ability to secure
public legitimacy. Their outsider status – that is, their marginalisation from central political
decision-making  processes  –  along  with  their  often  resource-poor  nature,  means  that
traditional  avenues of  publicity are not easily  accessible which forces them to rely on
alternative methods to obtain media access. Traditionally, this involves some form of public
spectacle – like a protest – to attract media attention.

Typical  protest  actions  include  sit-ins,  pickets,  street  theatre,  strikes,  rallies,  mass
demonstrations and their more recent relative, reclaim the street parties. These activities
have become accepted as mechanisms by which social problems are communicated in the
public sphere, alongside public opinion polls and elections and they act as vital means by
which citizens can signal their discontent. Consequently, the way that such protest activities
are reported in the media is fundamental to the effectiveness of the feedback loop between
the public and their politicians.

Unlike other ‘legitimate’ social  groups, like the police and mainstream politicians, most
social movements are not the focus of regular news beats. This means that unless social
movements stage big public events, they struggle to get their message heard, as “the vast
majority  of  demonstrations  are  ignored  by  the  mainstream media”–  particularly  small
demonstrations.  [2]  Governments  are  often  openly  critical  of  social  movements  that
undermine their authority, but perhaps what is more damaging is the subtle nature of the

https://www.globalresearch.ca/author/michael-barker
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
http://www2.bc.edu/~gamson/Homepage(Frames).html
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Gadi_Wolfsfeld


| 2

mass media’s marginalisation of the activities of many social movements. Linda Kensicki
highlighted some of these consequences:

“There are repeated cases of slanting, trivialisation, and outright omission of
those who deviate from the norms of  an elite media and form a political
movement to combat injustice. Negative media frames have been discovered
in the antinuclear movement, the women’s movement (Barker-Plummer 1995),
and the gay and lesbian movement, and the National Environmental Policy Act
faced a media blackout.” [3]

Joseph Chan and Chin-Chuan Lee first described the “protest paradigm” in 1984 to illustrate
how the mass media tended to focus on limited features of  social  protests to portray
protestors as the ‘other’.  [4]  Characteristics of  this  reporting paradigm, which work to
separate protestors (them) from non-protesting audiences (us,  or  at  least  some of  us)
include a reliance on official sources to frame the event, a focus on police confrontation, and
an analysis of the protestors activities (and appearances) rather than their objectives. This
somewhat  internalised  selection  process  serves  to  filter  which  protests  are  reported,  and
which are ignored (for more on this, see my recent article, Conform or Reform? Social
Movements  and  the  Mass  Media).  Reporting  within  this  paradigm  typically  gives  the
impression that protests “‘erupt out of nowhere’ and are ‘irrational’ manifestations of self-
interest by sectional interest groups operating without concern for, and at the expense of,
the ‘organic whole’ – the national interest.” [5]

Understanding the relationship between social movements and the media’s coverage of
their actions is crucial, especially if this increasingly important political resource is to be
utilised  effectively  for  progressive  social  change.  This  article  aims  to  analyse  this  pivotal
relationship from two directions. Firstly, it will examine incidents where the media facilitates
social change via protest actions within democratic countries, which will be followed by an
examination of the media’s role in catalysing major social change, that is, revolutions in
authoritarian nations.  Secondly,  the article  will  chart  the ways in  which the media (in
democratic countries) can act to undermine social movements in the public sphere. Finally,
the article will attempt to understand why social movement protest coverage is so variable
and conclude by making recommendations for how progressive organisations may best
address their relationships with the media.

Media ‘Supported’ Social Movements
Gaining positive media coverage is crucial for many social movements, as the way they are
portrayed in the mass media can have important implications for their ability to mobilise
citizens to participate in their protests. Indeed in 1987, social movement researchers Bert
Klandermans and Dirk Oegema found that only 5% of the people who agreed with the
objectives of  a peace protest were motivated enough to participate in the subsequent
protest. [6]

Despite such evident barriers to participation, in Belgium on 20 October 1996, a brand new
social movement (formed in the wake of the controversy surrounding the arrest of murderer
Marc Dutroux) mobilised the White March. What made this event remarkable was that the
White  March  involved  around  300,000  citizens  and  was  Belgium’s  largest  ever
demonstration. Stefaan Walgrave and Jan Manssens studied the media coverage of this
mobilisation and concluded that, contrary to most social movement research, it was the

http://www.posc.canterbury.ac.nz/people/kenix.shtml
http://www.project-syndicate.org/contributor/463
http://wwwarc.murdoch.edu.au/staff/cclee.html
http://www.fair.org/index.php?page=1729
http://www.fifth-estate-online.co.uk/criticsm/conformorreformsocialmovements.html
http://www.fifth-estate-online.co.uk/criticsm/conformorreformsocialmovements.html


| 3

media itself that made the White March successful. In fact, they described how the media
“undertook  large-scale  and  unconcealed  motivational  framing  efforts”  to  actively  break
down  barriers  to  participation.  [7]

Similarly in Australia, the media took on an advocacy role for a protest in Australia when
Howard Sattler, the host of a popular Australian talkback radio program, stirred up racist
sentiments amongst his listeners, when a young indigenous boy was involved in a fatal hit
and run car incident in 1991. Sattler heavily promoted a “Rally for Justice” amidst the
ensuing “public hysteria” – generated for the most part from his radio show – which drew
thirty  thousand angry  protestors  on to  the  streets.  Worryingly,  the  rally  succeeded in
pressuring the Australian government to “introduc[e] poorly framed, racist legislation which
contravene[d] the Convention on Human Rights, the Convention on the Rights of the Child,
the  International  Convention  on  Civil  and  Political  Rights  and  possibly  the  Racial
Discrimination Act (1975)”. [8]

One US group that  seem to have their  protest  coverage (positively)  amplified in  the mass
media is the Promise Keepers, “an evangelical men’s organization with an anti-feminist and
anti-gay theology”. Dane Claussen analysed their coverage in US newspapers – from 1991
(their founding year) through to April 1996 – and concluded that it was “overwhelmingly
positive”. [9] In fact, one of their protests in Washington DC received “more than three
times the coverage” the television networks devoted to a women’s march held the day
before, which was more than double its size.

Another example of contrasting media coverage can be seen in the reporting of the protests
surrounding the US-led invasion of Iraq (in 2003). Catherine Luther and Mark Miller analysed
pro-war and anti-war coverage in eight US newspapers and showed how reporters were
more likely to use delegitimation cues when referring to anti-war protestors, while using
legitimation cues to refer to pro-war campaigners. Recent anti-war protests held in the US
(in September 2005) were downplayed by the media, when between 100,000 and 300,000
people marched through Washington DC. There were however,  a few hundred pro-war
protestors  and  the  Washington  Post  amazingly  managed  to  produce  a  headline  that
reported: “Smaller but spirited crowd protests antiwar march; more than 200 say they
represent majority.” Clear Channel, the US media conglomerate took this one step further in
the lead-up to the war in Iraq by “sponsoring and supporting” a number of pro-war rallies
through its radio stations. The various examples of media-supported protests examined
here, raise concerns over the role of the media in democracies. Yet even more startling
questions arise in the following section, which demonstrates how the media can in some
circumstances actually work to support social movements to overthrow governments.

Media-Facilitated Revolutions (and Democracy?)
Since the recent revolution in Serbia, which ousted President Slobodan Milosevic in 2000, a
series of ‘coloured revolutions’ have swept across Eastern Europe. These were the Rose
revolution  in  Georgia  (2003),  the  Orange  revolution  in  Ukraine  (2005)  and  the  Tulip
revolution in Kyrgyzstan (2005). In each case, after stolen elections, the media played an
important role in catalysing public participation in mass protests, which led to success of
each of the revolutions. This section will outline, the integral role the independent media
played in each of these four revolutions (for further background information on the nature of
the  ‘coloured  revolutions’  see  Taking  the  Risk  Out  of  Civil  Society:  Harnessing  Social
movements and Regulating Revolutions). 

http://www.fair.org/index.php?page=1966
http://www.fair.org/index.php?page=1966
http://www.cci.utk.edu/node/3759
http://www.fair.org/index.php?page=2677
http://www.newcastle.edu.au/school/ept/politics/apsa/PapersFV/IntRel_IPE/Barker,%20Michael.pdf
http://www.newcastle.edu.au/school/ept/politics/apsa/PapersFV/IntRel_IPE/Barker,%20Michael.pdf


| 4

To many political commentators and media scholars, it  was clear that the independent
media in Serbia “facilitated the regime change and paved the way for democracy”. [10]
Names of independent media broadcasters (particularly, Radio B 92) were even “[c]hanted
as slogans during the numerous street protests” during the 1990s, becoming “symbols of
resistance” for democracy. In this case, the Serbian independent media fulfilled an overtly
political  function  and  were  highly  involved  in  coordinating  and  organizing  protests
throughout  the  decade  prior  to  the  revolution  (in  2000).  These  activities  made  the
independent media particularly prone to pressure from government censors, especially after
1998  when  Milosevic’s  government  cracked  down  on  their  efforts  to  undermine  his
authority.  [11] However,  Western countries had significant interests in toppling Milosevic’s
regime, so they stepped in to support Serbia’s opposition groups and the independent
media. Thus, external financial and diplomatic assistance from foreign countries, particularly
from the United States, played a vital role in protecting and amplifying the voice of the
independent media. Assistance for the creation of the Asocijacija Nezavisnih Elektronskih
Medija (Association of Independent Electronic Media) which was formed in 1993, turned out
to be crucial for the survival of the Serbian independent electronic media after 1998, as the
international support it received helped protect many broadcasters from state repression.
External  funding  for  media  development  was  not  insignificant  and  during  the  early  1990s
the international community provided between US$7-10 million to the former Yugoslavia for
this goal, while after 1995 the US gave a further US$23 million and the European Union
augmented this with another 17 million Euros.

As  in  Serbia,  Georgia’s  independent  media  played  an  important  role  in  challenging
legitimacy  of  their  authoritarian  government  led  by  President  Eduard  Shevardnadze.
Consequently, this meant that the independent media was often viewed by Shevardnadze
as an enemy of the state. So in October 2001, Shevardnadze tried to “shut down Georgia’s
most popular independent TV station Rustavi 2”. This prompted Rustavi 2 and other media
outlets to draw widespread public attention to the governments heavy handed attempt at
censorship,  which  “led  to  three  days  of  non-stop  protest  demonstrations”  against  the
actions of the government. [12] These protests were so successful in mobilising popular
support that they led to the resignation of several ministers, and enabled Rustavi 2 to
continue broadcasting without further state interference. This turned out to be a critical win
for  the opposition parties.  This  is  because when Shevardnadze attempted to steal  the
elections in November 2003, Rustavi 2 acted as a vital part of the opposition’s propaganda
machinery, providing “almost non-stop” protest coverage and “inform[ing] Georgians about
upcoming  demonstrations  and  actions”.  [13]  These  protests  were  part  of  the  Rose
Revolution, which led to the ousting of Shevardnadze, and the election (in January 2004) of
the opposition’s leader, Mikhail Saakashvili. During the protests Saakashvili was aware of
Rustavi  2  significance  and  “called  on  [his]  supporters  to  protect  was  Rustavi-2’s
headquarters”.

As  the International  Institute  for  Democracy and Electoral  Assistance recognised:  “The
development  of  independent  media  is  often  considered  to  be  the  single  greatest
achievement of Georgia’s democratic transition.” Thus foreign assistance was arguably the
key to the success of the independent media and of the Rose revolution, with opposition
organisations  receiving  significant  financial  assistance  from  international  democracy
promoting  bodies.  In  addition,  Shevardnadze  was  placed  under  significant  diplomatic
pressure from the US government and the World Bank and International Monetary Fund to
leave the opposition organisations alone. [14] It is interesting to note that the independent
media that helped oust Shevardnadze, have now replaced their adversarial relationship with

http://www.monthlyreview.org/1007herman-peterson1.htm
http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-dyn?pagename=article&contentId=A18395-2000Dec3&notFound=true
http://www.ellenhume.com/articles/missionaries.pdf
http://www.mediachannel.org/views/dissector/mcalert197.shtml
http://wiki.zmag.org/International_Institute_for_Democracy_and_Electoral_Assistance
http://www.idea.int/publications/georgia/index.cfm
http://www.idea.int/publications/georgia/index.cfm
http://www.hinduonnet.com/thehindu/2003/12/02/stories/2003120201791400.htm
http://www.guardian.co.uk/ukraine/story/0,15569,1360236,00.html
http://www.guardian.co.uk/ukraine/story/0,15569,1360236,00.html


| 5

the government with a symbiotic one: “For instance, before the new elections on March 28,
2004, major TV stations announced the shut down of all political talk-shows and debates”
and the abolishment of public debate of the elections. [15]

The focal point for Ukraine’s Orange revolution was the December 2004 elections, in which
authoritarian  President  Leonid  Kuchma  was  accused  of  tampering  with  the  electoral
processes for  his  preferred candidate Viktor  Yanukovich.  Again the independent  media
played an important part in the success of the revolution. Indeed, prior to the revolution in
July 2003, Andrii Shevchenko, the first president of the Independent Journalists Trade Union,
argued that the “media is the thread which can be used to unravel  the power of  the
establishment”. Coincidentally, around this time in mid-2003, two small media companies
were able to secure a broadcast license for what was to be the opposition’s first TV station –
Channel 5. Up until this point, Kuchma and his supporters had maintained control of “all the
mainstream media outlets in the county”,  which had enabled them to sustain an effective
“information blockade” against the opposition leader Viktor Yushchenko. [16]

A top Ukrainian television critic, explained how this information blockade was also used to
denigrate  opposition-led  protests  following  the  contested  parliamentary  elections  in
September 2002: “Initially the large protests in Kiev were not reported at all on national
television, then the number of protesters who turned up was dramatically under-reported,
and later the situation was misrepresented by showing images of street people and drunks
when reporting on the protests”. Kuchma’s government had always tolerated some degree
of dissent within society, but just before the 2004 elections they clamped down on Channel
5  by freezing their bank accounts and attempting to revoke their broadcasting license.
However,  Channel  5  still  remained  on  air,  so  their  staff  launched  a  hunger  strike  on  25
October  2004 that  was  broadcast  until  the  government  stopped harassing them on 2
November 2004. [17]

Channel 5 went on to play an important mobilising role during the revolution, providing
information on where protests were taking place: they even had a participatory presence at
the opposition rallies themselves on large TV screens which broadcasted Yushchenko’s
speeches and provided news and music to the protestors in the streets. The situation in
previous  elections  had  been  very  different,  as  in  September  2002,  the  Kuchma’s
government only allowed TV stations to broadcast once the regime was in “full control of all
the  news  rooms”.  While  Marta  Dyczok  suggests  that  this  difference  might  be  partly
explained by presences of  the large international  media contingent  covering the 2004
elections, it also seems likely that other more direct external assistance may have had a
hand in explaining Kuchma’s comparably tolerant attitude towards dissent.  [18] This is
because over the previous two years Ukrainian opposition groups had received around
US$65 million from US democracy promoting organisations.

Kyrgyzstan’s Tulip revolution – which resulted in the ousting of President Askar Akayev –
occurred in March 2005,  following the disputed parliamentary elections.  US democracy
promoters (amongst others)  were again working behind the scenes,  providing US$26.5
million to various ‘independent’ groups between 2003 and 2004. [19] That said, it appears
that the US was not always interested in ousting Akayev, as for most of the 15 years he was
in  power  the  US  maintained  fairly  positive  relations  with  Kyrgyzstan.  Such  congenial
relations were disrupted by 2003, a change which may be partly explained by Akayev’s
greater diplomatic engagement with Russia.

http://www.signonsandiego.com/uniontrib/20041211/news_1n11usaid.html
http://www.guardian.co.uk/world/2005/apr/01/usa.russia
http://www.hindu.com/2005/03/29/stories/2005032903891000.htm


| 6

During his long reign in power, Akayev had not any qualms with closing down opposition
newspapers that threatened his authority, so in May 2003 he forced an important opposition
newspaper, Moya Stolitsa, out of business with a libel suit. Just one month later though, the
indignant editor of Moya Stolitsa created a new opposition newspaper, called Moya Stolitsa-
Novosti  (MSN) which obtained funding from the US-based neoconservative organisation,
Freedom House.  In  November  2003,  the  US  then  also  funded  the  creation  of  a  new
independent printing press, on which MSM and other opposition papers were produced. [20]

The Kyrgyz regime was demonstrably worried by MSN’s adversarial coverage and at one
point they cut off the electricity supply to the newspaper’s offices: however, “pressure from
foreign governments” came quickly which subsequently “forced” the Kyrgyz administration
to stop harassing the ‘independent’ media. In this case, as in the lead-up to the other
revolutions, the foreign diplomatic and financial support for MSN (and the opposition media)
was vital, as MSN has been credited as being “a major, transformative force”, “fanning the
fires of dissent” and printing the locations of opposition demonstrations, facilitating the Tulip
revolution that drove Akayev out of the country. [21]

As the revolutionary examples in this section have demonstrated, the media has a powerful
role  in  both  generating  and  harnessing  public  sentiment  around  specific  issues.  It  then
seems logical to conclude that if the media can rig the rules of the media game to create
winners, it can certainly select losers.

Undermining Social Movements and Democracy

One  of  the  first  comprehensive  studies  on  the  communicative  aspects  of  a  protest
(completed  in  1970)  investigated  the  press  and  television  coverage  of  a  mass
demonstration held against the Vietnam War, in London (UK) on 27 October 1968. The
demonstration  in  question  involved  approximately  60,000  protesters,  most  of  whom
marched  peacefully  through  the  streets  of  London  (with  an  insignificant  number  of
protestors involved in violent actions). Yet despite the overwhelmingly peaceful nature of
the march, the media concentrated most of its coverage on the issue of violence – where
even “[r]eporting  of  the  peaceful  main  march suggested disorder  and quasi-violence”.
[22]Since then, many researchers have followed up on this investigation, examining how the
interplay between social movements and the media. A notable study is Todd Gitlin’s (1980)
The Whole World Is Watching, which illustrated how the mass media worked to undermine
the objectives of both the Students for a Democratic Society and the anti-war movement.
More  recently,  Christopher  Martin  has  updated  the  longstanding  thesis  that  has
demonstrated the media’s hostility towards the labour movement in his excellent book
Framed! Labor and the Corporate Media.

One  characteristic  that  strongly  influences  a  social  movement’s  media  treatment  are  the
degree to which they are perceived to be ‘extreme’ (that is, challenging the status quo) and
‘militant’  (in their tactics);  whereby, the more extreme and militant a group, the more
critical the media coverage. Critical coverage is also sometimes complemented by another
delegitimising  strategy,  which  involves  downplaying  the  size  of  a  protest.  Prominent
examples include: the British May Day protests in both 1973 and in 2001, the biggest ever
British  anti-war  march,  Washington  DC’s  biggest  ever  protest,  protests  opposing  the
bombing of  Yugoslavia in 1999, and protests opposing the North American Free Trade
Agreement in Seattle. Research in the US has shown that protests or social movements that
challenge the legitimacy of the governments foreign policies, are less likely to be covered
by the mass media or more likely to be heavily “denigrated and delegitimized”.

http://www.nytimes.com/2005/03/30/international/asia/30kyrgyzstan.html?_r=1&pagewanted=2&oref=slogin
http://mrzine.monthlyreview.org/barahona030107.html
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Todd_Gitlin
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Students_for_a_Democratic_Society
http://www.units.muohio.edu/english/People/Faculty/I_P/MartinChristopher.html
http://www.medialens.org/alerts/04/041130_Protest_BBC_1.HTM
http://www.fair.org/index.php?page=1966
http://www.fair.org/index.php?page=1821
http://www.fair.org/index.php?page=1821


| 7

Laura Ashley and Beth Olson studied how women’s movements were represented in the
New York Times, Time and Newsweek from 1986 to 1996, and concluded that one of the
“most astounding” results of their research was that the “women’s movement was rarely
covered”. [23] This is important, because as James Hertog and Douglas McLeod’s work
demonstrated, depending on the version of protest coverage audiences watched, people
showed big  differences  in  opinion  on  the  way  they  viewed both  the  issues  raised  and  the
protestors themselves. [24] Other research has shown how media coverage of protests can
act  to  increase  public  hostility  towards  the  protestors’  cause.  These  findings  have
particularly important implications for social movements because, if  a single report can
determine how sympathetic the public is to their goals, consistently antagonistic media
treatment is likely to have very negative repercussions regarding public support of protests
themselves.

In 1998, John McCarthy and his colleagues compared the number and coverage of protests
which took place in Washington DC in 1982 and 1991, and found that although there were
50% more protests in 1991, the number reported in the media (the New York Times, the
Washington Post, ABC, CBS, and NBC) decreased by 16% (from 158 to 133). [25] Critically,
this  reduction  in  protest  coverage  serves  to  increase  competition  between  social
movements  to  secure  a  piece  of  the  valuable  media  pie.  Rising  financial  pressure  is  then
placed on smaller social movements unable to secure consistent positive media coverage,
because donor organisations (especially corporate ones) may prefer to fund groups with
better media profiles. Indeed, well-publicised media events – like the recent tsunami – can
encourage donors to switch from funding smaller social movements towards larger more
media-philic  ones.  Critically  in  order  to  gain  a  ticket  to  this  exclusive  media  club,  an
unwritten price must be paid; because as William Gamson points out “the media may offer
occasional models of collective action that make a difference, but they are highly selective
ones”. [26] Moreover as Todd Gitlin points out, for progressive reformist groups to maintain
any  semblance  of  positive  media  coverage,  they  have  to  partake  in  an  ongoing  fight  to
shape the daily news to prevent their messages being rendered unintelligible. [27] These
processes encourage social movements to water down their political demands – to make
themselves appear less challenging to the status quo – which in turn leaves them more
vulnerable  to  cooption  by  political  and  economic  elites.  Problematically  even  when
progressive activist  groups obtain positive media coverage supportive of  some of their
objectives, their longer-term ambitions may still be undermined – on this point, see Josh
Greenberg and Graham Knight’s work for a discussion of the US anti-sweatshop movements
relations with the media. [28]

Discussion
The issues arising in this article amply demonstrate the wide variety in the quality and
quantity of the media’s coverage of protests: but how might these differences be explained,
and what are there consequences for progressive social change? Answering these questions
is particularly important, as it is fundamental to the maintenance of democratic institutions
that  citizens  are  able  to  participate  actively  in  the  administration  of  their  society  to
determine  their  collective  objectives.  On  this  point  it  is  important  to  reflect  upon  the
neoliberal environment in which the media currently operates (within Western democracies
at least). This is because neoliberal politics facilitates the rising power of (predominantly
Western) global media conglomerates and serves to marginalise the majority of citizens
from  meaningful  participation  in  media  policy  making.  Consequently  for  any  social
movement  to  draw  beneficial  attention  to  its  activities  in  the  media  the  first  barrier  they

http://www.sociology.psu.edu/people/faculty/mcCarthy.shtml
http://www.independent.co.uk/news/uk/this-britain/help-charities-in-crisis-501230.html
http://www.carleton.ca/jmc/facultystaff/greenberg.html
http://www.carleton.ca/jmc/facultystaff/greenberg.html
http://socserv.mcmaster.ca/sociology/knight.htm
http://www.thirdworldtraveler.com/Herman%20/Interview_GlobalMedia.html


| 8

must overcome are the structural constraints of this communicative medium itself.

Despite the extremely negative picture painted in the previous section, there are still some
winners  in  the  ‘media  game’.  So  while  losers,  like  the  largest  protest  ever  held  in
Washington, DC (the 2004 Women’s March) received just a “handful of march-related stories
over a few days” in the New York Times and the Washington Post; other protestors have
their  message  amplified  by  the  media,  as  the  first  two  sections  of  this  article  illustrated.
Stefaan  Walgrave  and  Jan  Manssens  suggest  that  the  specific  contextual  factors  that
encouraged  the  media  to  support  the  White  March  protests  in  Belgium  included,

(1) clear opposition between the public and elites;

(2) a “highly emotional and symbolic issue that create[s] an atmosphere of consensus,
emotion, and togetherness”;

(3) lack of a social movement – so that the media can appear objective and committed to
the public good;

(4) a simple issue;

(5) a politically neutral, valence issue;

(6) a media environment that is “commercial and characterized by depoliticisation and de-
ideologisation”;

(7) turbulent times during which the reporting should take place (that is, not under normal
circumstances); and lastly

(8) a high degree of public trust in the media. Mobilising criteria like these are unlikely to be
met by many social movements, and are even less likely to be fulfilled by any progressive
movements.  However,  whatever  the ultimate reason,  the media’s  differential  treatment  of
protestors is unlikely to be conducive to supporting the diversity and longevity of social
movements required to support democratic forms of governance. This appears especially
true  when  genuine  grassroots  social  movements  find  themselves  competing  alongside
manufactured  (media  friendly)  corporate  social  movements  or  astroturf  groups,  whose
business driven interests are cleverly disguised from their participants and the public. All
social movements and interest groups should be able to compete on equal grounds for
media coverage, not just a select few that satisfy the media’s news values – which usually
act to “reinforce conventional opinions and established authority”. [29]

Although the discussion so far may help explain why certain protests are ‘backed’ by the
media, it does not explain why the independent media has often been able to play such a
crucial  role  in  ousting  governments  during  revolutions.  Interestingly,  similar  forms  of
independent media exist in Western democracies, but there they have little influence on the
public  sphere  (see  www.projectcensored.org)  and  are  unlikely  to  facilitate  a  popular
revolution  in  the  near  future.  In  fact,  the  independent  media  in  the  West,  like  their
counterparts in authoritarian regimes, have often been targets of secret state-led ‘wars’.
[30] During the 1960s and 1970s, in America:

“This offensive included a variety of repressive actions, including: the monitoring of personal
finances  of  underground  journalists;  arrests  and  assaults  on  staff  members;  government-
inspired distribution hurdles for  radical  periodicals;  loss of  printing facilities;  grand-jury

http://homepage.mac.com/herinst/sbeder/pharm-agenda.html
http://www.projectcensored.org/
http://www.medialens.org/weblog/richard_keeble.php


| 9

subpoenas for editors and reporters; the release of ‘disinformation’ falsely attributed to
underground  media;  publication  of  ‘underground’  papers  secretly  funded  by  the
government; the bombing, burning, and ransacking of newspaper offices; and, possibly, the
destruction of the transmitter of a listener-sponsored radio station.” [31]

So how are the independent media in authoritarian states able to successfully challenge the
status quo, when, in even democratic countries, governments have succeeded in repressing
and marginalising their voices so effectively? Part of the answer to this question, seems to
lie  in  the  support  foreign  governments  provide  to  the  independent  media  (and  social
movements) in authoritarian states, financially and diplomatically, through both supportive
and coercive mechanisms. The National Endowment for Democracy (NED) is important in
this regard, as they are the main US-based democracy promoting organisation, and they act
as a key coordinating body for many of the world’s democracy promoting organisations.

Since the late 1980s, Ellen Hume – who herself sits on the advisory council for the NED’s
Center  on  International  Media  Assistance  –  estimates  that  international  democracy
promoting organisations have spent anywhere up to US$1 billion promoting independent
media  overseas.  Many  scholars  have  questioned  the  benign  rhetoric  surrounding  the
intentions  of  these  ‘democracy  promoters’,  and  they  have  illustrated  that  democracy
promoting initiatives are usually strongly tied to the donor countries’ geo-strategic priorities,
or more generically to the interests of transnational capitalism. Thus, in 1991, the NED’s
president noted that “[a] lot of what [the NED] do today was done covertly 25 years ago by
the CIA”.

William  I.  Robinson  suggests  it  is  more  appropriate  to  refer  to  the  activities  of  the
democracy  manipulating  community  as  promoting  polyarchy  (that  is,  low-intensity
democracy)  and  explains  that:

“The promotion of ‘low-intensity democracy’ is aimed not only at mitigating the social and
political  tensions  produced  by  elite-based  and  undemocratic  status  quos,  but  also  at
suppressing popular and mass aspirations for more thoroughgoing democratisation of social
life in the twenty-first century international order.” [32]

The implications of  such revelations are huge for the promotion of independent media
organisations overseas (a phenomenon dealt with in full by Barker, In Press, The National
Endowment for Democracy and the promotion of ‘democratic’ media systems worldwide).
However, rather than just focusing on revolutions supported by foreign so-called ‘democracy
promoters’  (read: democracy manipulators),  it  is  enlightening to examine a case of an
unsuccessful revolution in which the independent media played a supportive role for the
would-be-revolutionaries.

In Azerbaijan, on 15 October 2003, the incumbent authoritarian President Heydar Aliyev was
accused of stealing the election results when he handed over control of his regime to his
son, Ilham Aliyev. Thousands of citizens immediately took to the streets to protest the
results, but unlike the other successful colour revolutions in Eastern Europe, these protests
were violently broken up, with hundreds of protestors imprisoned and one killed. For the
three weeks following the elections, Ilgar Khudiyev compared the media coverage of the
protests  between state  and independent  newspapers,  and found that  the independent
media were supportive of the protestors. He also showed how the independent media, as in
the  colour  revolutions,  “cited  the  protestors  more  than  official  and  authoritative  sources”
and quoted “those sources that strengthened the position of the protestors”. [33] However,

http://www.sourcewatch.org/index.php?title=National_Endowment_for_Democracy
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Ellen_Hume
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Center_on_International_Media_Assistance
http://www.ellenhume.com/articles/missionaries.pdf
http://uppingtheanti.org/node/1917
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=William_I._Robinson
http://www.resistancebooks.com/catalog/product_info.php?products_id=322
http://www.resistancebooks.com/catalog/product_info.php?products_id=322
http://www.guardian.co.uk/world/2004/jul/02/usa.oil


| 10

although external  democracy  manipulating  organisations  provided financial  support  to  the
independent media in Azerbaijan, it seemed that without international diplomatic support
(as well), the calls for a revolution fell on deaf ears. So the revolution failed, with the US
government even congratulating Ilham on his election ‘win’.

In part, the contradictory nature of the international democracy manipulating communities
support  for  Azerbaijan’s government may be explained by the favorable relations they
maintain with the US and other transnational elites. A relationship that was further bolstered
by their support for the ‘War on Terrorism’, and for American and British interests in the
development of the geostrategically important Baku-Tiblisi-Ceyhan oil  pipeline. So while
democracy  manipulating  groups  are  happy  to  support  and  defend  independent  media
organisations overseas (within limits) as a means of promoting social change, they will only
fully support regime change when they are certain that they can ensure a smooth transition
to polyarchal political arrangements that will serve the interests of imperial transnational
elites more effectively than the incumbent government. So without apparent contradiction,
while the US is openly supportive of Azerbaijan’s authoritarian regime it also simultaneously
supports the ousting of other less ‘friendly’ authoritarian governments in other countries
(i.e. the colour revolutions).

Not surprisingly the selective nature of the US’s ‘democracy promoting’ policies are echoed
in  the  American  media,  which  effectively  serves  to  manufacture  public  consent  for  elite
interests. So the US media provided strong support for the ousting of Milosevic while they
‘ignored’ other revolutions: [34] for example, in 2000 Greg Palast demonstrated how the
Washington Post dismissed one of the biggest international stories of the year – the people’s
revolution in Bolivia (which rejected the US corporate-led privatisation of their water supply)
– which it covered, or rather marginalised, in the Style section “dangled from the bottom of
a cute little story on the lifestyle of some local anti-WTO protesters.” It seems that in the
minds of the democracy manipulators and the US media that the Bolivian citizens were
supporting the wrong type of democracy, that is, popular democracy rather than polyarchy.

A similar affront on popular democracy occurred in Venezuela, in April 2002, when President
Hugo Chávez (who was democratically elected in 1998) was temporarily removed from
power in coup. In a manner reminiscent of the colour revolutions in Eastern Europe, there
was clear support for the ouster of Chávez by transnational elites. In fact, the group which
led the coup against Chávez received financial support from the NED, while the coup itself
also  received  widespread  support  from the  local  independent  media  and  from “some
sections of the international media”. [35]

Prior to the coup, the Venezuelan independent media – “which includes five out of the seven
major TV networks and nine out of the 10 major daily papers” – had called for the ousting of
Chávez, and made regular broadcasts encouraging people to participate in the coup. That is,
they were working in direct opposition to the will of the majority of the Venezuelan public
who had shown their overwhelming support for Chávez in numerous democratic elections. In
the days following the coup,  the radio,  television and press then ignored the massive
protests calling for the return of Chávez, casting a veil of invisibility over the protestors
presence on the streets: this was clearly evident to Chávez’s supporters, who subsequently
focused their countercoup campaign on the primary supporters of the coup, the media
institutions. [36] However, even when the media gave in to the protestors’ demands for
media coverage, they depicted the pro-Chávez campaigners as “the mob”, in stark contrast
to their coverage of the protestors who led the coup, who were framed as “civil society”. So
as this example illustrates, the presence of a vigorous independent media system, free from

http://www.lidiotduvillage.com/imprimersans.php3?id_article=2096
http://www.guardian.co.uk/world/2004/jul/02/usa.oil
http://live-wirez.gu.edu.au/jea.papers/Barker.doc
http://www.mediachannel.org/views/oped/palast.shtml
http://www.ncronline.org/NCR_Online/archives2/2004b/040204/040204a.php
http://www.fair.org/index.php?page=2796


| 11

government control or manipulation, does not necessarily facilitate democratic decision-
making.  Lastly,  it  is  important  to  acknowledge  that  both  internal  and  external  efforts  to
undermine Chávez’s government continue to this day, with the strong support of the US
media and government.

Conclusion
The  Eastern  European  case  studies  provided  in  this  article  demonstrate  how  the
development and selective support of  independent media outlets may be used as one
important part of  an array of foreign policy tools that are used by neoliberal  elites to
promote polyarchy through the ouster of ‘unfriendly’ governments (be they authoritarian or
democratic). In part this helps explain why progressive social movements challenging the
status quo in Western democracies are so regularly denigrated, while those groups whose
interests are more easily incorporated into, already aligned with, or of marginal importance
to  the  policy  frameworks  of  powerful  political  and  economic  elites  are  more  readily
supported by the media. This occurs because the media in the West are powerful corporate
actors themselves and are staunch defenders of the status quo, and their interests are one
and the same as those of transnational capitalism. [37] Consequently, it is readily apparent
that Western media systems are not fulfilling their democratic role within Western societies,
and  are  in  fact  acting  instead  in  ways  that  work  to  undermine  popularly  understood
conceptions of democracy. In the light of this information, social movement activists need to
start  seriously  thinking  about  how  they  might  improve  the  (often  anti-democratic)
mainstream media they are forced to operate within, as Robert McChesney notes:

“…regardless  of  what  a  progressive  group’s  first  issue  of  importance  is,  its
second issue should be media and communication, because so long as the
media are in corporate hands, the task of social change will be vastly more
difficult, if not impossible, across the board.” [38]

In the US, media reform groups are already on the rise (see www.freepress.org), but in other
countries the signs of change are less promising. So now is the time for social movements
from across the board to work together in solidarity, to support independent, or what might
be more accurately termed autonomous media, so they may begin to focus their efforts on
the urgent task of global media reform.

Two particularly strong reasons stand out for why activists should address the issue of
media democratisation right now, and they are

(1) a democratic media would let them get their unadulterated message out to the public
“enabling  the  movement  to  have  its  own  definition  of  the  situation  featured  rather  than
marginalized”,  and

(2) it is “integral to any radically democratic politics… because media corporations are part
of the system that critical social movements are challenging”.

Each  group  may  opt  for  different  tactics,  but  together  they  need  to  collaborate  on  a
common project that serves to democratise the mainstream media. In fact, media reform
may be the one issue that can unite all progressive social movements in a “broadly resonant
counter-hegemonic  discourse”  that  may  enable  them  to  overcome  their  differences  and
allow them to begin to work together against the antidemocratic discourse of neoliberalism

http://www.fair.org/index.php?page=2796
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Robert_McChesney
http://www.wacc.org.uk/wacc/publications/media_development/2004_1/critical_social_movements_and_media_reform,
http://www.wacc.org.uk/wacc/publications/media_development/2004_1/critical_social_movements_and_media_reform,


| 12

for a progressive and equitable new world order.

This article was presented as a peer-reviewed paper at the Asian Media Information and
Communication  Centre’s  conference  titled:  “Convergence,  Citizen  Journalism  &  Social
Change: Building Capacity” (Brisbane, Australia, March 26-28, 2008). The referenced paper
with all references can be found here. Michael Barkers other articles can be found here.

Endnotes
[1] Gamson, W. A. and Wolfsfeld, G. (1993) “Movements and media as interacting systems”
in Annals of the American Academy of Political and Social Science, vol. 528 pp. 114-125.

[2] McCarthy, J.  D.,  McPhail,  C. and Smith, J.  (1996) “Images of protest: Dimensions of
selection  bias  in  media  coverage  of  Washington  demonstrations,  1982  and  1991”  in
American Sociological Review, vol. 61 no. 3 p.494.

[3] Kensicki, L. J. (2001a) “Deaf president now! Positive media framing of a social movement
within a hegemonic political environment” in Journal of Communication Inquiry,  vol. 25,
p.150.

[4] Chan, J. M. and Lee, C. C. (1984) “The journalistic paradigm on civil protests: A case
study of Hong Kong” in A. Arno and W. Dissanayake (eds) The news media in national and
international conflict, pp.183-202. Boulder: Westview Press

[5] Goldlust, J. (1980) “The mass media and the social typification of industrial conflict: The
case of the air traffic controllers strike” in P. Edgar (eds) The news in focus: The journalism
of exception, pp. 77-102, South Melbourne: Macmillan company of Australia, p.98.

[6] Klandermans, B. and Oegema, D. (1987) “Potentials, networks, motivations and barriers:
Steps towards participation in social movements” in American Sociological Review, vol. 52,
p.529.

[7] Walgrave, S. and Manssens, J. (2005) “Mobilizing the White March: Media frames as
alternatives to movement organizations”, in H. Johnston and J. A. Noakes (eds) Frames of
protest: Social movements and the framing perspective, pp. 113-140, Lanham: Rowman &
Littlefield Publishers, Inc, p.132.

[8] Mickler, S. (1998) The myth of privilege: Aboriginal status, media visions, public ideas,
Fremantle: Fremantle Arts Centre Press, p.64; Stockwell, C. (1992) “The role of the media in
the  juvenile  justice  debate  in  Western  Australia”,  Australian  Institute  of  Criminology
Conference Proceedings, September 22-24, 1992, p.279.

[9]  Claussen,  D.  (1998) “Print  mass media coverage of  the Promise Keepers:  The first  five
years” in Association for Education in Journalism and Mass Communication Convention,
August 5 to 8, Baltimore, Maryland.

[10]  Kumar,  K.  (2004)  USAID’s  media  assistance:  Policy  and  programmatic  lessons.
Evaluation working paper 16, U.S. Agency for International Development, Bureau for Policy
and Program Coordination, p.xiii.

[11] Bosnjak, S. (2005) “Fight the power, The role of the Serbian independent electronic
media in the democratization of Serbia”, Simon Fraser University, Unpublished MA thesis,

http://www.uq.edu.au/sjc/docs/AMIC/Michael_Barker_Mediating_Protests.pdf
http://michaeljamesbarker.wordpress.com/
http://ir.lib.sfu.ca/retrieve/669/etd1528.pdf
http://ir.lib.sfu.ca/retrieve/669/etd1528.pdf


| 13

p.5, 71.

[12] Sulkanishvili, G. (2003) “Freedom of Expression in the Republic of Georgia: Framing the
Attempted Shut-down of the Independent TV Station”, Unpublished MSc thesis, Louisiana
State University, p.2.

[13] Khudiyev, I. (2005) “Coverage of the 2003 post-election protests in Azerbaijan: Impact
of media ownership on objectivity”, Unpublished BA thesis, Louisiana State University, p.60.

[14] Ashwell,  N. (2003) “World Bank ready to co-operate with Georgia” in WMRC Daily
Analysis, 28 November 2003.

[15]  Koplatadze,  B.  (2004)  “Media coverage of  the 2003 parliamentary election in  the
Republic of Georgia”, Unpublished MA thesis, Louisiana State University, p.39.

[16] Dyczok, M. (2006) “Was Kuchma’s censorship effective? Mass media in Ukraine before
2004” in Europe-Asia Studies, vol. 58 no. 2, p.223; Dyczok, M. (2005) “Breaking through the
information blockade: Election and revolution in Ukraine 2004” in Canadian Slavonic Papers,
vol. 47, p.262, 248.

[17] Dyczok,  “Was Kuchma’s censorship effective?”,  p.224; Dyczok,  “Breaking through the
information blockade”, p.255-6.

[18] Dyczok, “Breaking through the information blockade”, p.259, 257.

[19]  Olcott,  M.  B.  (2005)  Central  Asia’s  second  chance,  Washington,  D.C.:  Carnegie
Endowment for International Peace, p.256.

[20] Manzella, J. and Yacher, L. (2005) “The Kyrgyz republic’s liminal media: Assessing a
journalistic rite of passage” in Journalism Studies, vol. 6 no. 4, p.435, 437.

[21] Manzella and Yacher, “The Kyrgyz republic’s liminal media”, p.411.

[22] Halloran, J. D., Elliott, P. and Murdock, G. (1970) Demonstrations and communication: A
case study, Harmondsworth: Penguin, p.237.

[23] Ashley, L. and Olson, B. (1998) “Constructing reality: Print media’s framing of the
women’s movement, 1966 to 1986” in Journalism & Mass Communication Quarterly, vol. 75
no. 2, p.272.

[24]  Hertog,  J.  K.  and  McLeod,  D.  M.  (1995)  “Anarchists  wreak  havoc  in  downtown
Minneapolis: A multi-level study of media coverage of radical protest” in Journalism and
Mass Communication Monographs, vol. 151.

[25] McCarthy, J. D., McPhail, J. D., Smith, J. and Crishock, L. J. (1998) “Electronic and print
media representations of Washington, D.C. demonstration, 1982 and 1991: A demography
of description bias” in D. Rucht, R. Koopmans and F. Neidhardt (eds) Acts of Dissent: New
Developments in the Study of Protest, Berlin.

[26] Gamson, W. A. (1995) “Constructing social protest” in H. Johnston and B. Klandermans
(eds) Social movements and culture, pp. 85-106, London: UCL Press, p.99.

[27] Gitlin, T. (1980) The whole world is watching: Mass media in the making and unmaking

http://etd.lsu.edu/docs/available/etd-01192004-053159/unrestricted/Sulkhanishvili_thesis.pdf
http://etd.lsu.edu/docs/available/etd-01192004-053159/unrestricted/Sulkhanishvili_thesis.pdf
http://etd.lsu.edu/docs/available/etd-11152005-113447/unrestricted/Khudiyev_thesis.pdf
http://etd.lsu.edu/docs/available/etd-11152005-113447/unrestricted/Khudiyev_thesis.pdf
http://etd.lsu.edu/docs/available/etd-11082004-135255/unrestricted/Koplatadze_thesis.pdf
http://etd.lsu.edu/docs/available/etd-11082004-135255/unrestricted/Koplatadze_thesis.pdf
http://www.politicalscience.uwo.ca/faculty/dyczok/dyczokcsp.pdf
http://www.politicalscience.uwo.ca/faculty/dyczok/dyczokcsp.pdf
http://wiki.zmag.org/Carnegie_Endowment_for_International_Peace
http://wiki.zmag.org/Carnegie_Endowment_for_International_Peace
http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_storage_01/0000019b/80/1d/96/36.pdf
http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_storage_01/0000019b/80/1d/96/36.pdf


| 14

of the New Left, Berkeley: University of California Press, p.287.

[28] Greenberg, J. and Knight, G. (2004) “Framing sweatshops: Nike, global production, and
the American news media” in Communication and Critical/Cultural  Studies,  vol.  [28]pp.
151-175.

[29] Seaton, J. (1997) “The sociology of the mass media” in J. Curran and J. Seaton (eds)
Power without responsibility: The press and broadcasting in Britain, pp. 264-287, London:
Routledge, p.277.

[30] Mackenzie, A. (1997) Secrets: The CIA’s war at home, London: University of California
Press.

[31] Armstrong, D. (1981) A trumpet to arms: Alternative media in America, Boston: South
End Press, p.137-8.

[32]  Robinson,  W.  I.  (1996)  Promoting  polyarchy:  Globalization,  US  intervention,  and
hegemony, Cambridge: Cambridge University Press, p.6.

[33] Khudiyev, “Coverage of the 2003 post-election protests in Azerbaijan”, p.10, 58.

[34] Hammond, P. and Herman, E. S. (2000) Degraded capability: The media and the Kosovo
crisis, London: Pluto Press.

[35]  Castillo,  A.  (2003)  “Breaking  democracy:  Venezuela’s  media  coup”  in  Media
International Australia, vol. 108 no. 12, p.151.

[36] Castillo, “Breaking democracy”, p.149.

[37] Berry, D. and Theobald, J. (2006) Radical mass media criticism: A cultural genealogy.
Montreal: Black Rose Books; Klaehn, J. (2005) Filtering the news: Essays on Herman and
Chomsky’s propaganda model, Montreal: Black Rose Books; McChesney, R. W. and Scott, B.
(2004) Our unfree press: 100 years of radical media criticism, New York: New Press.

[38] McChesney, R. W. (1997) Corporate media and the threat to democracy, New York:
Seven Stories Press, p.71.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Michael Barker, Global Research, 2008

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Michael Barker

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants

https://www.globalresearch.ca/author/michael-barker
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/michael-barker


| 15

permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

