Center for Research on Globalizaticn

Kyiv Independent Deep Dive: The West’s In-Kind
Answer to Putin’s Propaganda

By Alan MacLeod Region: Europe, Russia and FSU
Global Research, April 14, 2022 Theme: Media Disinformation
MintPress News 8 April 2022 In-depth Report: UKRAINE REPORT

All Global Research articles can be read in 51 languages by activating the “Translate
Website” drop down menu on the top banner of our home page (Desktop version).

To receive Global Research’s Daily Newsletter (selected articles), click here.

Visit and follow us on Instagram, Twitter and Facebook. Feel free to repost and share widely
Global Research articles.

Xk

While staff members of The Kyiv Independent grandstand about how “independent
journalism is the cornerstone of democracy,” they are quietly being funded by Western
governments - a fact that should ring alarm bells with critical media consumers.

As the Russian attack on Ukraine has come to dominate global news feeds, so has a
previously little-known outlet called The Kyiv Independent. Since its inception in November
of last year, the Independent’s profile has risen rapidly and has been promoted and
endorsed by both social media giants and the corporate press.

The Kyiv Independent has become the toast of the town. It seems virtually impossible to
turn on cable news without seeing its reporters on CNN, Fox News, MSNBC, ABC, CBS, or
other networks. Its staff has been given the opportunity to write multiple op-eds in the
pages of The New York Times and The Washington Post, something considered the ultimate
seal of approval by many journalists. NPR listeners might also have heard interviews with
reporters from the Independent.

But, while almost universally presented as a collective of unbiased journalists producing
credible content, the Independent’s history, funding sources, and the proximity of many of
its key staff to Western governments suggest that the news organization is not nearly as
independent as its name implies.

Since November, the outlet has amassed over two million Twitter followers, up from around
just 20,000 one week before the Russian invasion of Ukraine on February 24. Twitter also
constantly promotes its content on its homepage, encouraging hundreds of millions of
people to read and follow them.

The Independent has also managed to raise more than $3.2 million from two
separate crowdfunding campaigns on GoFundMe and rakes in more than $72,000 per month
from supporters on Patreon. This is partially down to ringing endorsements from the likes of


https://www.globalresearch.ca/author/alan-macleod
https://www.mintpressnews.com/280167-2/280167/
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/ukraine-report
https://lp.constantcontactpages.com/su/IJiNQuW?EMAIL=&go.x=0&go.y=0&go=GO
https://www.instagram.com/globalresearch_crg/
https://twitter.com/CrGlobalization
https://www.facebook.com/Global-Research-109788198342383
https://edition.cnn.com/2022/03/20/media/reliable-sources-kyiv-independent/index.html
https://video.foxnews.com/v/6302412557001#sp=show-clips
https://www.msnbc.com/rachel-maddow/watch/as-millions-flee-putin-s-war-in-ukraine-journalists-focus-on-the-individuals-135106629858
https://www.youtube.com/watch?v=DZ_wu2z77MA
https://www.cbsnews.com/video/russian-troops-ordered-to-invade-ukraine/#x
https://www.nytimes.com/2022/03/05/opinion/ukraine-russia-invasion.html
https://www.nytimes.com/2022/02/21/opinion/ukraine-russia-zelensky-putin.html
https://www.washingtonpost.com/opinions/2022/02/24/kyiv-explosions-putin-invasion-divided-family/
https://www.washingtonpost.com/opinions/2022/02/27/ukraine-russia-zelensky-president-changed-my-mind-inspired-millions/
https://www.washingtonpost.com/opinions/2022/03/15/if-there-was-room-mixed-loyalties-before-there-is-none-now-russia-has-lost-ukrainians-forever/
https://www.npr.org/2022/03/01/1083664568/a-reporter-in-kyiv-remains-in-the-capital-city-and-has-no-plans-to-leave
https://socialblade.com/twitter/user/kyivindependent
https://www.gofundme.com/f/kyivindependent-launch
https://www.gofundme.com/f/keep-ukraines-media-going
https://www.patreon.com/kyivindependent

The Washington Post, CBS News and PBS, who endorsed their funding drives as the perfect
way to do something to help Ukrainians.

“Journalists with The Kyiv Independent have done tremendous work covering the war,
offering the world constant updates as they fear for themselves, their families, and their
homes,” the Post wrote. Meanwhile, the Times has regularly signal-boosted its coverage as
well, recommending it to readers as a way to “avoid drowning in an ocean of information.”
Another article instructing teachers on how to discuss the war states that “Ukrainian sources
like The Kyiv Independent” are a “good starting point” as “reliable news sources.”

In short, there has been nothing short of a ringing, wall-to-wall endorsement of the startup
news organization. However, few, if any, of these reports and appearances hint at how close
The Kyiv Independent and many of its staff members are to Western governmental power.

A newborn raised on the milk of regime change

The Kyiv Independent was born in November when dozens of staff members from The Kyiv
Postclashed with ownership on that paper’s political coverage. New Post owner Adnan Kivan
reportedly wished his employees to be more deferential to the administration of President
Volodymyr Zelensky, leading to an acrimonious split whereby dozens of Post employees
were fired and began their own outlet. While some have pointed to this as an example of
the Independent’s credibility and unwillingness to be controlled, others are not so sure.

Commenting on the split, journalist Mark Ames remarked that, “Ukraine’s western-backed
civil society (along with the hardline Ukrainian diaspora) loathed Zelensky right up to the
invasion, suspecting him of being insufficiently nationalist.” Ames’ Moscow-based
newspaper, The eXile, was closed down by Vladimir Putin in 2008. His analysis seems to
have been proven correct by the Independent’s editor-in-chief, Olga Rudenko, who wrote in
the pages of The New York Times that, “Mr. Zelensky, the showman and performer, has
been unmasked by reality. And it has revealed him to be dispiritingly mediocre.”



https://www.washingtonpost.com/world/2022/02/27/how-to-help-ukraine/
https://www.cbsnews.com/news/russia-ukraine-refugees-donations-charity/
https://www.pbs.org/newshour/world/how-to-help-people-in-ukraine-and-refugees-fleeing-the-conflict-with-russia
https://www.washingtonpost.com/world/2022/02/27/how-to-help-ukraine/
https://www.nytimes.com/2022/03/07/opinion/ukraine-social-media-disinformation.html
https://www.nytimes.com/2022/03/16/learning/lesson-plans/teaching-resources-to-help-students-make-sense-of-the-war-in-ukraine.html
https://niemanreports.org/articles/ukraine-russia-war-press-freeedom/
https://twitter.com/MarkAmesExiled/status/1506671151950532613
https://www.nytimes.com/2022/02/21/opinion/ukraine-russia-zelensky-putin.html

Background

It is argued that the Arab Spring highlighted
the EU's lack of means to react swiftly and
decisively to events occurring in its
neighbourhood.! To tackle this, a proposal
from Poland to set up a European
Endowment for Democracy (EED) was
endorsed by the European Council in
December 2011. The EED was then
established in June 2012, along with a
global EU strategy on human rights and
democracy.

The EED was proposed as an initiative aimed
at facilitating rapid and flexible funding to
political actors in countries on their way
towards democratisation, which may not
otherwise be able to access EU funding. EED
is named after and inspired by the US
National Endowment for Democracy (NED).

Existing instruments for promotion of
democracy

The 30 Kyiv Post staff members were immediately able to fund their new venture, thanks to
more than CA$200,000 in cash from the Canadian government, which made the donation
through the European Endowment for Democracy. Outside of Russia, Canada has the largest
Ukrainian diaspora in the world and has taken an active role in trying to shape the country’s
political trajectory.

Established in 2013 and directly modeled after the U.S. National Endowment for Democracy
(NED), the European Endowment for Democracy is an EU organization that functions in
much the same way as the NED does. Although it couches its actions in the language of
“democracy promotion,” it exists to hand out large sums of money, support, and training to
political groups, journalists, and NGOs in enemy countries with the goal of promoting EU
interests, including the overthrow of hostile governments. It does not “promote democracy”
inside the EU; its operations are limited to Eastern Europe and the Middle East-North Africa
region. In recent years, it has backed anti-government movements in Belarus, Russia, Syria,
and Lebanon.

None of this information, including any connection to Canada or the European Endowment
for Democracy, is on The Kyiv Independent’s website. Indeed, the outlet presents itself as
totally independent and supported by readers. In its “About” section, it proclaims that “The
Kyiv Independent won’t be dependent on a rich owner or an oligarch. The publication will
depend on fundraising from readers and donors and later on, commercial activities.” It does
not expand on who these donors are. However, its staff presents its funding as above board:
“We’'re not taking dirty money,” said one reporter. MintPress asked both The Kyiv
Independent and the Canadian Embassy in Ukraine for comment about their funding
arrangement but has not received a response.


https://www.theglobeandmail.com/world/article-how-the-shuttering-of-the-kyiv-post-fuelled-a-journalism-rebirth-in/#comments
https://www.europarl.europa.eu/RegData/bibliotheque/briefing/2013/130458/LDM_BRI(2013)130458_REV1_EN.pdf
https://democracyendowment.eu/en/our-work/where-we-work.html
https://kyivindependent.com/about/
https://www.theglobeandmail.com/world/article-how-the-shuttering-of-the-kyiv-post-fuelled-a-journalism-rebirth-in/#comments

Troubling CVs

The troubling connections undermining The Kyiv Independent’s credibility do not end there,
however. For example, its contributing editor, Liliane Bivings, used to work and write for the
NATO think tank The Atlantic Council, specifically covering Ukraine. Producer Elina-Alem
Kent worked for the U.S. Embassy in Kyiv in 2017; not exactly the background one would
associate with grassroots, independent media. Chief financial officer Jakub Parusinski was
previously employed by the International Center for Policy Studies, a Ukraine-focused think
tank sponsored by numerous Western governments. In 2020, culture reporter Artur
Korniienko was awarded a fellowship to work for Radio Free Europe/Radio Liberty, an
organization that The New York Times once described as a “worldwide propaganda network
built by the CIA.” Meanwhile, contributor to The Kyiv Independent Lucy Minicozzi-Wheeland
previously worked for the Council on Foreign Relations, was given a scholarship by the State
Department to study Ukraine, and also worked at the Ukraine Crisis Media Center, an
organization directly funded by the U.S. government.

The unquestioned star of The Kyiv Independent, however, is defense reporter lllia
Ponomarenko, who, in a short time, has built up a following of over 1.1 million people on
Twitter. From the front lines, his tweets and videos go viral daily and provide the basis for
much of the Western media’s reporting on the conflict. Yet Ponomarenko is far from a
neutral actor, and spends an inordinate amount of his time embedded with the Azov
Battalion, the Neo-Nazi group whom he describes as his “good friend[s]” and his “brothers in
arms.”


https://www.linkedin.com/in/liliane-bivings-630b189b/
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/ukraines-powerful-interior-minister-avakov-under-fire-over-police-reform-failures/
https://www.linkedin.com/in/elina-alem-kent-071b4714a/details/experience/
https://www.linkedin.com/in/jakubparusinski/details/experience/
https://imi.org.ua/en/news/artur-kornienko-won-vaclav-havel-journalism-fellowship-i37056
https://www.nytimes.com/1977/12/26/archives/worldwide-propaganda-network-built-by-the-cia-a-worldwide-network.html
https://www.mintpressnews.com/documents-reveal-us-ned-spent-22m-promoting-anti-russia-narrative-ukraine/279734/
https://web.archive.org/web/20220329004041/https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1135269130582581249
https://web.archive.org/web/20220402203256/https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1120407477659553792
https://web.archive.org/web/20220402203256/https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1120407477659553792

y lllia Ponomarenko ™ @ .
@IAPDnomarenKD

Brothers in arms.

It was a fine day in August 2017 when Azov
guys consecrated me an artillery guy
#Ukraine #Donbas #Azov

@Polk_Azov

12:22 PM - 22 Apr 2019
48 Retweets 60 Likes O@-a&t &,.e a‘.‘._’a

The Azov Battalion is a Neo-Nazi paramilitary group that has been formally incorporated into
the Ukrainian armed forces. Their units wear the mark of the wolfsangel on their sleeves,
the symbol that the notorious Nazi 2nd SS Panzer Division - a unit infamous for overseeing
the systematic extermination of Jews and Slavs in Eastern Europe - wore during the Second
World War.

Azov's first leader, parliamentarian Andriy Biletsky, said that his mission was to “lead the
white races of the world in a final crusade ... against Semite-led Untermenschen,” the word
Hitler used to describe Jews and other “subhumans,” including Ukrainians.

Ponomarenko has, on at least two separate occasions, declared himself to be “consecrated”
by the Azov Battalion and has previously used language potentially hinting at his political
leanings. For instance, in 2019, he tweeted that he was “absolutely devastated to learn that
my good friend, Sn. Lt. Igor Prozapas, the former chief artillery officer with the Azov
Battalion, has passed away. Valhalla today meets a dedicated gunman and true patriot. He
was a Kyiv Postcontributor too.” Modern Nazis regularly appropriate Viking concepts such as



https://jewishunpacked.com/the-azov-movement-lets-talk-about-ukraines-nazi-problem/
https://web.archive.org/web/20220402203256/https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1120407477659553792
https://web.archive.org/web/20220325211238/https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1128196579125551104
https://web.archive.org/web/20220329004041/https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1135269130582581249
https://www.ualberta.ca/folio/2020/07/white-supremacists-are-misappropriating-norse-mythology-says-expert.html

the Valhalla afterlife for warriors killed in combat.

g lllia Ponomarenko ™=

@IAPonomarenko

I'm absolutely devastated to learn that my good friend,
Sn. Lt. Igor Prozapas, the former chief artillery officer
with @Polk Azov has passed away.

Valhalla today meets a dedicated gunman and true

patriot.
He was a @KyivPost contributor too...

kyivpost.com

Igor Prozapas: Ukraine’s military needs master network-centric warfare - KyivP...
Editor's Mote: The following is an excerpt from an academic article published by
Igor Prozapas, a first lieutenant in Ukraine’s National Guards who serves as a ...

737 PM - Jun 2, 2019 - Twitter Web Client

19 Retweets 13 Quote Tweets 29 Likes

Perhaps unsurprisingly, given their contributors, neither The Kyiv Post nor The Kyiv
Independent seems particularly interested in scrutinizing the Azov Battalion or the insurgent
Neo-Nazi movement in Ukraine. Indeed, the latter calls Azov the “defenders of Mariupol”.

Independent journalism™ : brought to you by the CIA

As noted previously, virtually all of The Kyiv Independent’s essential staff came from The
Kyiv Post exodus. Yet the Post’s sources of income are, if possible, even more eyebrow-
raising than the Independent’s, coming as they do from the CIA cutout organization National
Endowment for Democracy.

At the time of the Russian invasion, the NED pulled from its website all records of its
widespread project of funding a broad range of Ukrainian political parties, NGOs, media
outlets, and civil-society groups. From the few, unofficial and incomplete archived records of
NED grants that still exist, however, MintPress has ascertained that, through its affiliated



https://kyivindependent.com/uncategorized/defenders-of-mariupol-refuse-russias-proposal-to-surrender/
https://www.mintpressnews.com/documents-reveal-us-ned-spent-22m-promoting-anti-russia-narrative-ukraine/279734/
https://web.archive.org/web/20220225145303/https:/www.ned.org/wp-content/themes/ned/search/grant-search.php?organizationName=&region=&projectCountry=Ukraine&amount=&fromDate=2014&toDate=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&search=&maxCount=100&orderBy=Country&sbmt=1
https://www.al-akhbar.com/PDF_Files/4581/NEDUkraine.pdf

foundations, The Kyiv Post has sought and received at least $459,000 in NED cash. A
minimum of $394,000 went through the Media Development Foundation (MDF), a
fundraising vehicle The Post launched in 2013 and one of its primary sources of income,
according to former Editor-in-Chief Brian Bonner.

A further $65,000 went to another Post project, the Free Press Foundation (FPF), including
one $35,000 grant to “support the editorial team of a leading independent newspaper to
produce investigative reporting on corruption and violations of media freedoms.” That this
“leading independent newspaper” was The Kyiv Post is barely in question, given that the
FPF’'s founder and executive director was the Post’s commercial director, and therefore
responsible for fundraising. Furthermore, The Kyiv Post shares the same address as the FPF,
whose websitemakes it clear that the two organizations are essentially one and the same.

A second, $30,000, NED project, the FPF boasts, paid for over 100 Kyiv Post articles,
podcasts, and videos covering the 2019 elections, plus the establishment of a fact-checking
team. In Ukraine, the U.S. Dollar evidently goes a very long way.

Project Title: Increasing the Capacity of Regional Media Year: 2018

Organization Name: Award Amount: $120,000
Project Region: Europe

Project Country: Ukraine

Project Focus: Freedom of Information

Description: To build the capacity of regional media. The organization will conduct a

training and exchange program for reporters and media outlets from across
the country. In addition, it will assist regional journalists to develop new
media, video news, and editorial writing skills through trainings and
internships with prominent news outlets in the capital.

A now-deleted 2018 NED document shows a sizable donation to The Kyiv Post’s primary funding vehicle,
the “Media Development Foundation.”

A further example of just how far the NED’s money goes is a $15,000 grant to the MDF
entitled “promoting reforms in key sectors.” In return for the cash, the agreement states
that the Post would “publish at least 100 articles and analyses on the progress of reforms”
in sectors such as defense, the judiciary and healthcare, suggesting that they were directly
paying for content to be produced. On its website, however, The Kyiv Post insists that “the

donor doesn’t influence the content.”
Zelensky on shelling of railway
station in ...
April 8, 1:32 pm

Editor’s Note: Election Watch is a regular update on the state of the presidential race in
Ukraine. The country will elect its next president on March 31, 2019, with a possible runoff on

April 21. The Election Watch project is supported by the el E B ls (oo i@ blolea gl Another cyberattack ongoing
"o . . on Ukraine government ...
The donor doesn't influence the content. Go to kyivpost.com for more election coverage. Aol &, 127
pril 8, 1:27 pm

A 2019 Kyiv Post article acknowledges the papers NED funding

What “reform” could allude to here is the massive course of economic “shock therapy” in
which the government conducted a firesale of state-owned businesses and assets, in the
process dismantling its welfare state and removing barriers to Western corporations’
operations in the country. This process has helped to keep Ukraine the poorest country in
Europe, although both the domestic and international billionaire classes have benefited
enormously.


https://www.kyivpost.com/article/opinion/op-ed/brian-bonner-one-way-to-reduce-oligarchs-influence-support-independent-news-media-in-ukraine-398614.html
https://freepressfoundation.net/#about
https://freepressfoundation.net/strengthening-independent-election-coverage/
https://www.kyivpost.com/ukraine-politics/more-candidates-enter-presidential-race-officially-but-not-poroshenko.html
https://foreignpolicy.com/2014/09/10/ukraine-cant-afford-the-imfs-shock-therapy/
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/ukraines-new-privatization-faces-array-of-old-obstacles/
https://www.kyivpost.com/ukraine-politics/wealth-of-100-richest-ukrainians-highest-since-2014.html

The Kyiv Post was already strongly supportive of many of these reforms. Indeed, the outlet
has an entire “Reform Watch” vertical, replete with more than 2,600 articles dedicated to
assessing and promoting them, more than 1,500 of which have been published since 2017.
It has also published glossy infomercials aimed at foreign investors, describing in glowing
detail how the “profound reforms” have reshaped Ukraine into a promising space for
international business.

Reading the language of these grants, it is clear that “increasing the capacity” of outlets like
The Kyiv Post was of primary importance to the U.S.. This led Washington to pay for the
training of huge numbers of interns in writing, video editing, camera usage and other
journalism skills at “leading Kyiv media outlets” - principal among them, the Post. The level
of funding also rapidly increased through the years, starting with relatively modest sums in
2014 but rising to over $200,000 by 2018, no doubt building considerable capacity indeed.

“Without the NED, there would be nothing”

The NED was set up by the Reagan administration in the 1980s explicitly as a front for the
CIA, whose public image had been seriously tarnished by a series of scandals. Technically a
private organization, and therefore not subject to the same public scrutiny or legal
regulations, the NED carried out the CIA’s dirtiest operations abroad, specifically those of
regime change and foreign interference. In this, they are relatively open, although they are
careful to couch their activities in the language of “democracy promotion.”

“It would be terrible for democratic groups around the world to be seen as subsidized by the
CIA,” NED President Carl Gershman said, explaining its creation. NED co-founder Allen
Weinstein agreed: “A lot of what we do today was done covertly 25 years ago by the CIA,”
he told The Washington Post.

The NED has played a key role in recent U.S. regime-change attempts. In Hong Kong, it
funneled money to the leaders of the domestic protest movement, in order to sustain it. In
Venezuela, it has organized music concerts to undermine the Maduro administration. Last
summer, it fomented a nationwide campaign of demonstrations in Cuba. And it currently has
40 active projects in Belarus, all with the goal of removing President Alexander Lukashenko
from office. Ukraine, however, is the NED’s “top priority” according to its 2019 annual

report.

The Kyiv Post also sought out and received other highly questionable sources of funding,
including, by its own admission, the Danish government and NATO itself.

During the NATO-backed 2014 Euromaidan insurrection, in which the democratically-elected
President Viktor Yanukovych was overthrown and replaced by a successor handpicked by
the United States government, the European Endowment for Democracy also rushed
through what it described as “emergency support” to The Kyiv Post. What exactly this
support entailed is not disclosed in much detail, leaving cynics wondering whether the
European Union was channeling cash to pliant local media in order to push through a coup.

The Post’s post-split staff might also raise a skeptic’'s eyebrow. Among them is the new chief
editor, Bohdan Nahaylo, who spent two decades working for Radio Free Europe/Radio
Liberty, rising to become its director of Ukrainian services between 1989 and 1991.
Nahaylo’s boss, Richard Carlson (Tucker Carlson’s father) stated that Radio Free
Europe/Radio Liberty played a “very critical role” in the dissolution of the USSR and the


https://www.kyivpost.com/hot/reform-watch
https://labs.kyivpost.com/ukraine-investment/
https://www.mintpressnews.com/hong-kong-protest-united-states-destabilize-china/261712/
https://www.mintpressnews.com/hong-kong-protest-united-states-destabilize-china/261712/
https://www.mintpressnews.com/hong-kong-protest-united-states-destabilize-china/261712/
https://www.jacobinmag.com/2020/06/us-intervention-venezuela-hugo-chavez-ned
https://www.mintpressnews.com/documents-point-to-us-hand-in-cuba-protests/277987/
https://www.mintpressnews.com/us-writes-belarus-familiar-regime-change-script/278700/
https://www.ned.org/annual-report/2019-annual-report/
https://www.kyivpost.com/about-us
https://www.mintpressnews.com/victoria-nuland-hand-in-every-us-intervention-past-30-years/275272/
https://www.democracyendowment.eu/en/our-work/initiatives/913-emergency-support-to-kyiv-post.html?filter_thematic=&filter_country=&filter_status=&filter_year=&search=
https://www.mintpressnews.com/tucker-carlson-biography-nicaragua-cia/279782/

transition to a hyper-capitalist model, adding:

International broadcasters were equally important in laying the groundwork for the
democratic revolutions that we have seen. Isn't it incredible how Western all those
Eastern Europeans sound in talking about freedom, democracy, free enterprise,
environmental concerns. And they didn’t get those ideas from their own media or from
textbooks in their own countries; they got them mainly from international broadcasters
like Voice of America, the BBC, Radio Liberty and Radio Free Europe.”

These sources of income mean that almost everybody at The Kyiv Post or The Kyiv
Independent was, for quite some time, in the pay of NATO and/or the U.S. national security
state. Indeed, in 2015, Daryna Shevchenko, current CEO of The Kyiv Independent and then a
staff writer for The Kyiv Post, openly acknowledged how much the CIA cutout organization
had done for her and her colleagues. “To our partners, the National Endowment for
Democracy, without them there would be nothing,” she wrote. Shevchenko made the
comments after a Media Development Foundation training event attended by a host of Kyiv
Post/Kyiv Independent journalists. Also attending was Aric Toler of Bellingcat, another NED-
sponsored outlet which masquerades as independent journalism. Toler went on to work for
The Atlantic Council.

While these journalists often speak in the language of objectivity and neutrality, they are, at
the same time, crystal clear that the purpose of The Kyiv Independent is to “counter the
Russian narrative,” in the words of Editor-in-Chief Rudenko. Thus, they see themselves as
fighters in an information war. And as the battle for public opinion rages, they are among
the West’'s most potent weapons.

A necessary skepticism

While experts disagree on how well or poorly the military invasion is going, it seems clear
that Russia is losing the information war. President Putin has been widely condemned, has
breathed new life into NATO, and has united European countries in resistance. Russian
media and pro-Russian sources have been wiped from the Internet. And while Putin declared
that the point of his “special military operation” was to “denazify” his neighbor, few have
accepted that premise, despite the well-documented far-right insurgence in Ukraine. Further
undermining this claim was a video released this week of the head of the Russia-backed
Donetsk People’s Republic awarding a medal to a soldier sporting two separate fascist
symbols on his jacket.

Despite Russia being the chief belligerent in this war and some Russian sources spreading
false information, we must still be skeptical of claims made by the other side. In war, the
ancient Greek playwright Aeschylus noted, truth is always the first casualty.

As ferocious as the fighting has been, the propaganda war has been, if anything, more
intense. And supposedly “independent” Ukrainian media have been a key part of it. There is
already a serious problem in modern discourse with the term “independent media,” a
phrase commonly used to refer to any media outlet, no matter how big an empire it is, that
is not owned or funded by the state (as if that is the only form of dependence or control to

which media is subject).

But even at this extremely low hurdle, The Kyiv Post and The Kyiv Independent fall. While
key staff members grandstand about how “independent journalism is the cornerstone of


https://www.facebook.com/daryna.shevchenko/posts/1029118017110452
https://www.mintpressnews.com/bellingcat-intelligence-agencies-launders-talking-points-media/276603/
https://www.mintpressnews.com/bellingcat-intelligence-agencies-launders-talking-points-media/276603/
https://declassifieduk.org/cia-sidekick-gives-2-6m-to-uk-media-groups/
https://www.theglobeandmail.com/world/article-how-the-shuttering-of-the-kyiv-post-fuelled-a-journalism-rebirth-in/#comments
https://www.mintpressnews.com/nato-arm-neo-nazi-units-ukraine-afghan-style-insurgency/279997/
https://www.newsweek.com/russia-ukraine-mariupol-azov-nazi-1695125
https://www.kyivpost.com/article/opinion/op-ed/brian-bonner-one-way-to-reduce-oligarchs-influence-support-independent-news-media-in-ukraine-398614.html

democracy,” they are quietly being funded by Western governments - a fact that should
ring alarm bells with critical media consumers. Again, this does not mean that what they
publish is false or that there is no worthwhile reporting being done. But it does undermine
their claims of independence or impartiality. That The Kyiv Independent does not even
acknowledge its foreign funding and presents itself as reader-supported is especially
troubling.

*

Note to readers: Please click the share buttons above or below. Follow us on Instagram,
Twitter and Facebook. Feel free to repost and share widely Global Research articles.

Alan MaclLeod is Senior Staff Writer for MintPress News. After completing his PhD in 2017 he
published two books: Bad News From Venezuela: Twenty Years of Fake News and
Misreporting and Propaganda in the Information Age: Still Manufacturing Consent, as well
as a number of academic articles. He has also contributed to FAIR.org, The

Guardian, Salon, The Grayzone, Jacobin Magazine, and Common Dreams.

Featured image is from LinkedIn

The original source of this article is MintPress News
Copyright © Alan MacLeod, MintPress News, 2022

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Alan Macl.eod

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the

copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance

a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca

| 10


https://twitter.com/AlanRMacLeod
https://www.routledge.com/Bad-News-from-Venezuela-Twenty-years-of-fake-news-and-misreporting/Macleod/p/book/9781138489233
https://www.routledge.com/Bad-News-from-Venezuela-Twenty-years-of-fake-news-and-misreporting/Macleod/p/book/9781138489233
https://www.routledge.com/Propaganda-in-the-Information-Age-Still-Manufacturing-Consent-1st-Edition/MacLeod/p/book/9781138366404?fbclid=IwAR2xQQWJd98C25wapG4ynmlEnGvL5wxG_mp5RwpBwtwPDxInjNZ1Oo7KD-E
https://journalcontent.mediatheoryjournal.org/index.php/mt/article/view/65/56
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0306396818823639#articleShareContainer
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/blar.12940
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fcomm.2018.00064/full
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0896920518820934
https://fair.org/author/alan-macleod/
https://www.theguardian.com/profile/alan-macleod
https://www.theguardian.com/profile/alan-macleod
https://www.salon.com/writer/alan-macleod
https://thegrayzone.com/author/alan-macleod/
https://jacobinmag.com/author/alan-macleod
https://www.commondreams.org/author/alan-macleod
https://www.mintpressnews.com/280167-2/280167/
https://www.globalresearch.ca/author/alan-macleod
https://www.mintpressnews.com/280167-2/280167/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/alan-macleod
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

