Center for Research on Globalizaticn

Killing Corbyn

By Media Lens Region: Europe
Global Research, June 30, 2016 Theme: Media Disinformation

Media Lens 29 June 2016

The ‘Brexit’ referendum vote, split 52% to 48% in favour of leaving the European Union, has
been exploited by the ‘mainstream’ media to launch yet another assault on Labour leader
Jeremy Corbyn. ‘Impartial’ BBC News, directed by former Murdoch editor James Harding, has
been one of the worst culprits.

Consider the wave of resignations of Labour shadow ministers which was heavily promoted
in advance on the front page of the BBC News website: * “Half” of Labour top team set to
resign...the BBC's Laura Kuenssberg understands’. When the Labour resignations started to
roll in, Kuenssberg could be heard virtually gloating over Corbyn’s predicament:

‘A bad day at the office. A very bad day.” (BBC Weekend News, BBC1, June 26,
2016)

(]

She wrote on the BBC website:

There have been concerns about Jeremy Corbyn’s performance for months and
months. But it was his role, or lack of role, in the campaign to keep the UK in
the EU, and his sacking of Hilary Benn in the middle of the night, that has given
members of the shadow cabinet the final reasons to quit.Corbyn

The laughably biased reference to ‘months and months’ and ‘final reasons to quit’ were
intended to portray Labour MPs as exasperated and understandably at the end of their
tether. Clearly reaching for some kind of ‘smoking gun’ to finish Corbyn, Kuenssberg added:

documents passed to the BBC suggest Jeremy Corbyn’s office sought to delay
and water down the Labour Remain campaign. Sources suggest that they are
evidence of “deliberate sabotage”.

But, as Carlyn Harvey wrote on The Canary website, the ‘evidence’ - a sparse selection of
leaked emails that the BBC deigned not to show to the public - was bogus:

The emails themselves are not sent from Corbyn’s office and are not published
in the BBC article. The broadcaster merely handpicks a few select quotes from
them, and allows Kuenssberg to let rip in her analysis of the cache’

Harvey summarised: ‘Is this the level of analysis we should tolerate from the BBC?”’


https://www.globalresearch.ca/author/media-lens
http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/2016/822-killing-corbyn.html
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
http://ow.ly/SFiq301IvOJ
http://www.bbc.com/news/uk-politics-36633238
http://www.thecanary.co/2016/06/27/bbc-puts-full-weight-behind-corbyn-coup-bogus-evidence/

Kuenssberg concluded her attempted hit piece by observing that Corbyn ‘has had
persuasive and vehement backing from the party’s members’:

But as the Labour Party reels from Thursday’s result, it is not clear that support
will be as solid as it was. MPs report that some of their members are contacting
them to say they’'ve changed their minds about Mr Corbyn. We’'ll see. It's
possible that within days, both of our two main political parties will be looking
for a new leader.

These anonymous ‘MPs’ were the same Blairite coup plotters, of course. No balance was
included in the original article, no response to the damning allegations, no recognition that
these were indeed cynical Blairite plotters seeking any excuse to be rid of Corbyn. Indeed
the word ‘Blairite’ does not appear in Kuenssberg’s piece, just as it didn’t in a supposedly
impartial Observer analysis. Honest commentators, of course, understand that the word
‘Blairite’ is crucial for anyone trying to make sense of the relentless attacks on Corbyn.
Thus, former Guardian journalist Jonathan Cook:

Corbyn and his supporters want to revive Labour as a party of social justice...
This is nothing more than a class war to pave the way for a return of the
Blairites to lead Labour.

The BBC later added balancing comments, after receiving complaints.

The following morning, BBC News misinformed the public that Tom Watson, deputy leader of
the Labour Party, had told Corbyn that he must resign. This was false. BBC News quietly
retracted the claim without admitting their error. Indeed, as captured by a Labour activist,
BBC News had threesignificantly different headlines in just twenty minutes.

‘Labour’s Watson tells Corbyn to quit’

became:

‘Tom Watson tells Jeremy Corbyn to consider his position’

which became:

‘Tom Watson tells Jeremy Corbyn he faces leadership challenge’

It looked as though the BBC’s desire to be rid of Corbyn had raced ahead of the facts.

A couple of days earlier, in common with other corporate news media, the BBC pushed a
manufactured story about Corbyn being heckled at Gay Pride. The staged incident was also
given significant coverage on ITN and Sky News, and even front-page treatment in
the Guardian. In fact, as Craig Murray observed, the ‘heckler’ turned out to be Tom
Mauchline who works for the public relations firm Portland Communications. Mauchline had
also previously worked on the Liz Kendall campaign for the Labour leadership. Portland’s
‘strategic counsel’ is the notorious Alastair Campbell, Blair's former media chief who helped


http://www.thecanary.co/2016/06/28/truth-behind-labour-coup-really-began-manufactured-exclusive/
http://www.theguardian.com/politics/2016/jun/26/hilary-benn-revolt-jeremy-corbyn
http://www.theguardian.com/politics/2016/jun/26/hilary-benn-revolt-jeremy-corbyn
http://www.jonathan-cook.net/blog/2016-05-03/the-true-anti-semites-past-and-present/#sthash.r4y3hQg3.OgDxvsGh.dpuf
https://twitter.com/LabourEoin/status/747372537122795520
https://www.craigmurray.org.uk/archives/2016/06/news-agenda-set/
https://twitter.com/TomMauchline
https://twitter.com/TomMauchline

to sell the illegal invasion-occupation of Iraq. None of this was spelled out in
the Guardian report by Heather Stewart, the paper’s political editor. Instead, there was a
single cryptic line that concealed more than it delivered:

Allies of the Labour leader said the confrontation at Pride had been staged by
anti-Corbyn activists who were attempting to undermine the leader’s position.

There was no further explanation or context. When challenged on Twitter,
Stewart responded:

Story makes clear it was regarded as staged by Corbyn backers; but if part of
plot to destabilise him it’s news.

This was a facile reply. Craig Murray himself then asked her:

1) why does it not make clear that Mauchline is a PR man for Portland Comms?
2) How did you become aware of the story?

As far as we can see, the Guardian's political editor simply ignored the awkward questions.

Meanwhile, BBC News ran a live feed on their home page with the headline, ‘Corbyn crisis
and Brexit’. Brexit was almost an afterthought; it certainly seemed to be playing second
fiddle to the ‘Corbyn crisis’. Anyone seeing this could be forgiven for asking about the BBC
News editorial agenda and its setting of priorities. It was as though we were to forget that
Prime Minister David Cameron had announced his resignation three days earlier; and that
Cameron and the Tory party had led the country into a referendum that had resulted in the
FTSE 100 index falling more than 8%, and the pound falling against the dollar by 10%; and
that a number of Tories were scrambling to become the new leader, including the
warmongering, climate-denying Boris Johnson. But, true to form, BBC News was happy to
hammer on about the ‘Corbyn crisis’; this despite the fact that ‘Labour persuaded two-thirds
of its supporters to vote remain’.

It was actually surreal to read a post-Brexit BBC article on June 28, ‘Conservative leader:
Who might succeed David Cameron?’, reminding readers of Johnson’s ‘unique brand of
charisma making him a household name... he is regarded as being an electoral asset’, while
Michael Gove was ‘reforming, if controversial’” and ‘is still respected on both the Remain and
Leave wings of the party’. No serious criticism of either politician was included, despite their
deep responsibility for the Brexit crisis. By contrast, as we saw above, the BBC was only too
happy to include damning judgements of Corbyn.

Perhaps the worst example of an anti-Corbyn attack, post-Brexit, was in the Mail on Sunday.
A pieceby Dan Hodges was illustrated by a Photoshopped image of a malevolent vampiric
Corbyn in a coffin with the despicable headline, ‘Labour MUST kill vampire Jezza'. That this
should appear just ten days after Labour MP Jo Cox was brutally murdered is almost beyond
belief.

When challenged by readers, Hodges responded with the standard cop-out:


http://www.theguardian.com/politics/2016/jun/25/jeremy-corbyn-vows-to-face-down-any-leadership-challenge-brexit
http://www.theguardian.com/politics/2016/jun/25/jeremy-corbyn-vows-to-face-down-any-leadership-challenge-brexit
https://twitter.com/GuardianHeather/status/746743222513319936
https://twitter.com/CraigMurrayOrg/status/746951250445475840
http://ow.ly/7Wtg301GlKk
http://www.bbc.co.uk/news/business-36611512
https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/jun/26/corbyn-leader-brexit-labour-rebels-sabotage
http://www.bbc.com/news/uk-politics-36618738
http://www.dailymail.co.uk/debate/article-3660328/Labour-kill-vampire-Jezza-MPs-don-t-vote-Jexit-party-doomed-says-DAN-HODGES.html
https://twitter.com/spacecommunism/status/747101053288603649
https://twitter.com/DPJHodges/status/747113864433639424

‘Sorry, but | don’t write the headlines.’

It is true that sub-editors write newspaper headlines. But Hodges could still have indicated
that he recognised the callousness and irresponsibility of the headline and photo.

One reader fired off this rational follow-up challenge:

‘But are you condoning the headline? Do you agree with it? Or is just no
comment from you?’

Hodges did not reply; understandably enough. In March, a tragi-comic announcement was
issued: ‘Britain’s best political columnist DAN HODGES joins the Mail on Sunday.’ A lucrative
contract for Hodges, to be sure, and one he would be reluctant to jeopardise by criticising
his paymasters. ‘It's hard to make the sums add up when you are kicking the people who
write the cheques’, as the BBC's Andrew Marr once observed. (Andrew Marr, ‘My Trade - A
Short History Of British Journalism’, Macmillan, 2004, p.112)

In a blog piece, Craig Murray rightly noted:

The demonstrable public contempt of the public for the political class has been
mirrored these last few days by the demonstrable contempt of the political
class for the public. This has been obvious in the response to the Brexit vote,
and in the Labour parliamentary party’s move against Corbyn. Both are
evidence that the political class feel that they should not be directed by a
wider public

This explains why the corporate media have avoided mentioning that Corbyn won last year’s
leadership election by a ‘landslide’, winning 60% of the vote, more than all the rest of the
candidates combined. Despite noting that Angela Eagle is the likely leadership contender,
the media have also ignored a February YouGov poll that found that 60% of Labour
members would vote for Corbyn in a new leadership race, with 15% supporting Hilary Benn
and just 6% supporting Angela Eagle.

Murray continued:

Everybody knows that the Labour parliamentary party is well to the right of
both the membership and the trade unions, and has been itching to get rid of
Corbyn from day one. For those who have constantly stabbed him in the back
for a year to criticise his effectiveness in fighting their opponents is ridiculous.

Investigative journalist Nafeez Ahmed points out that:

The latest coup attempt against Jeremy Corbyn within the Labour Party is being
led by an elitist Blairite network who have always seen his sudden rise to
leadership as a threat to their waning control of the party.

Attempts to unseat Corbyn have been supported by Left Foot Forward Ltd, a company set
up by Will Straw, which runs the country’s ‘No. 1 left-wing blog’ of the same name. Straw is

| 4


https://twitter.com/Damian0706/status/747138787784986624
http://www.dailymail.co.uk/debate/article-3489693/March-Corbinators-Britain-s-best-political-columnist-DAN-HODGES-joins-Mail-Sunday-reveals-Labour-plot-ditch-Corbyn.html
https://www.craigmurray.org.uk/archives/2016/06/multiple-crises-democracy/
https://twitter.com/medialens/status/747447540640006144
https://twitter.com/medialens/status/747685383203356673
http://www.thecanary.co/2016/06/27/tony-blairs-crony-elite-want-to-snatch-labour-back-from-the-working-class/

the son of Jack Straw who served as Home Secretary and Foreign Secretary under Tony
Blair. Ahmed notes that Will Straw is:

among a network of longtime Blairite stalwarts trying to “re-found” the Labour
Party - a project demolished by Jeremy Corbyn’s landslide victory in the Labour
leadership elections in September 2015.

The independent journalist Steve Topple highlights the links between coordinated attacks on
Corbyn and a network of Labour figures with direct links to the PR company, Portland
Communications (mentioned above). The PR firm was set up in 2001 by a former adviser to
Blair. Its clients include the World Economic Forum, the EU, the UK government, Barclays
Bank and large companies, including Morrisons and Nestle.

Two weeks ago, the Daily Telegraph reported that:

‘Labour rebels hope to topple Jeremy Corbyn in 24-hour blitz after EU
referendum’.

The article continued:

By fanning the flames with front bench resignations and public criticism they
think the signatures needed to trigger a leadership race can be gathered within
a day.

BBC News - in particular, its political editor Laura Kuenssberg - continues to play a
disreputable role in fanning these flames. In a BBC News article on Tuesday, Kuenssberg
pointed to two more Labour figures who have called on Corbyn to resign as ‘signs that his
backing away from Parliament could be starting to fray.” Extrapolating wildly, she
concluded:

‘The wave of enthusiasm he built outside Parliament may be starting to
recede.’

This is all part of a bigger picture of how the BBC has put ‘its full weight behind the Corbyn
coup’, as Carlyn Harvey notes. Readers may recall that Kuenssberg helped
to orchestrate the on-air resignation of a shadow Labour minister earlier this year: another
attempt to undermine Corbyn’s leadership.

The ‘Guardian view’ is that the ‘Corbyn experiment is effectively over at Westminster’. This
casual dismissal comes from the ‘liberal’ paper which opposed Corbyn from the start, and
which makes no mention of the relentless media wrecking campaign against him, including
its own ugly role. The ‘Corbyn experiment’ is an experiment in real democracy; something
which the Guardian has sought to destroy. A responsible newspaper would relentlessly
expose the truth about society; namely, that ‘politics is the shadow cast on society by big
business’, as the American philosopher John Dewey said.

Nobody should be surprised at the shameful performance of the corporate media,
especially BBC News. Any threat to the ‘natural order’ of power brings the schism between


http://www.thecanary.co/2016/06/28/truth-behind-labour-coup-really-began-manufactured-exclusive/
http://www.telegraph.co.uk/news/2016/06/13/labour-rebels-hope-to-topple-jeremy-corbyn-in-24-hour-blitz-afte/
http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-36647464
http://www.thecanary.co/2016/06/27/bbc-puts-full-weight-behind-corbyn-coup-bogus-evidence/
http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/2016/810-our-only-fear-was-that-he-might-pull-his-punches-bbc-caught-manipulating-the-news.html
https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/jun/28/the-guardian-view-on-jeremy-corbyn-after-the-experiment
https://en.wikiquote.org/wiki/John_Dewey
http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/2016/821-the-fairy-tale-of-the-self-questioning-bbc.html

private interests and public interests into sharp focus. The heightened, almost farcical,
attacks on Corbyn are thus entirely predictable. Rather than feeling anguished at this state
of affairs, we can regard it is a sign of how nervous and vulnerable the establishment is
when an awakened public challenges elite power.

The original source of this article is Media Lens
Copyright © Media Lens, Media Lens, 2016

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Media Lens

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/2016/822-killing-corbyn.html
https://www.globalresearch.ca/author/media-lens
http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/2016/822-killing-corbyn.html
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/media-lens
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

