€ ' GlobalResearch

Center for Research on Globalizaticn

“Je Suis Netanyahu”: Again, BBC Caves to Israeli
Pressure to Rewrite Headline

By 21st Century Wire Region: Europe
Theme: Media Disinformation
21st Century Wire 21 November 2015 In-depth Report: PALESTINE

Are Israel and Saudi Arabia really ‘friends’ of press freedom?
Wait, what about free speech? Ce qui est arrivé a...’Je Suis Charlie’?

Back in April, 2IWIRE discovered in interesting media anomaly which no other media outlet
picked up.

The New York Times had run a front page story in their early morning US domestic print
edition, with a headline that read:

“Saudi Defiance on Yemen Reflects Limits of U.S. Strategy”

PRESS INTIMIDATION: Netanyahu’s photo-op at Charlie Hebdo seems
even more meaningless now after bullying BBC.


https://www.globalresearch.ca/author/21st-century-wire
http://21stcenturywire.com/2015/11/21/je-suis-netanyahu-again-bbc-caves-to-israeli-pressure-to-change-headline/
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/palestine
http://21stcenturywire.com/2015/04/25/did-saudi-pressure-cause-new-york-times-to-change-its-negative-headline/
http://21stcenturywire.com/wp-content/uploads/2015/11/1-Netanyahu-Charlie-Hebdo.jpg

Later, we looked for this same article online, only to find that the headline has been
changed to:

“Saudi Resolve on Yemen Reflects Limits of U.S. Strategy”

Why? Was pressure applied on the NYT editors, and if so, who applied pressure to the
editors to make such a significant change on a lead story to change it
from ‘Defiance’ to ‘Resolve’? In an effort to sanitize the carnage in Yemen, did Saudi Arabia
throw its weight around, causing NYT editors to cave in?

Perhaps a much worse situation happened yesterday with BBC and Israel, with Israel
pressuring the BBC into changing its headline (see full report below). Who did Israel manage
to do this to the BBC? Incredibly, it not only time that Israel has used intimidation
to make the BBC to change its headlines. On at least one occasion, Israel even demanded
an official apology from the BBC and issued a threat to revoke press cards of BBC journalists
working in Israel.

Very few people are aware that the pressure applied to the BBC emanates from an Israel
lobby organization that's embedded in the UK called BICOM (Britain Israel Communications
and Research Centre). They claim to be, “An independent organisation devoted to creating a
more supportive environment for Israel in the UK.”

As we can now see, it's anything but independent, and its hardly supportive, especially
when it comes to press freedom and free speech.

BICOM’s mission is simple: to sanitize UK media coverage in the in the event that Israel is
ever exposed doing what it does on a daily basis: oppressing the native Palestinian
population.

A Dark Double Standard

Imagine if Russia, or any other country were caught trying to run a media racketeering scam
like this. The western media would be awash with righteous indignation. But when Israel
does it? Not even a mention anywhere in the press. So it should come as no surprise how
Israel has been able to get away with running a brutal, racist apartheid state for long.

What's even more ridiculous is the meme we hear so often - that “Israel is the only
democracy in the Middle East” (no if you are Palestinian, and not if you are western press).

It’s yet another example of the BBC being in violation of its public broadcasting charter by
willfully deceiving the public - and not standing up for freedom of the press in Britain.
Tragic.



http://www.nytimes.com/2015/04/23/world/middleeast/yemen-airstrikes.html
http://www.bicom.org.uk/
http://21stcenturywire.com/2015/03/14/bbc-climate-change-propaganda-violates-its-own-charter/

World Afnica A Austraka Europe Latin America Mudose East US & Canada WU]‘ld Alrica Asia Ausiralia Eurcpe Latin America Migdie East S & Canaoa
e e

Israelis shoot dead Palestinian in Hebron Israelis in disguise raid Hebron hospital,
hospital raid seizing suspect

(@ 20 ervstes age Middle East (0 1 hour ago | Middis East

Before (left) and after: a BBC headline was changed to obscure the fact Israeli killed a
Palestinian in cold blood. (Screenshots by Media Lens)

Electronic Intifada reports:

In the early hours of 12 November, approximately two dozen Israeli gunmen,
one disguised as a pregnant Palestinian woman, others wearing fake
beards, invaded a hospital in Hebron and gunned down a 28-year-old man.

In a rare burst of reporting on an Israeli atrocity, the BBC ran an article on its website
headlined: “Israelis shoot dead Palestinian in Hebron hospital raid.”

It was a straightforward headline which summed up the story. But later in the day, a
different headline appeared above the report, reading: “Israelis in disquise raid Hebron

hospital, seizing suspect.”

As is standard practice for the BBC, the amendment was not noted at the bottom of the
page, so newcomers to the story would not have known the headline had been altered.

It was spotted, however, by the watchdog Media Lens, which posted a screengrab of the two
headlines on its Facebook page, asking: “What happened? Pro-Israeli flak? Bending to pro-
Israeli pressure?”

These questions are even more pertinent in the light of a documented exchange which took
place between the BBC, the Israeli Government Press Office (GPO) and the Israeli embassy
in London at the beginning of October about another of the broadcaster’s headlines.

Headline changes

The Times of Israel reported then on Israeli fury sparked by the 4 October BBC Online
headline “Palestinian shot dead after Jerusalem attack kills two.”



http://21stcenturywire.com/wp-content/uploads/2015/11/1-bbc-headline.jpg
https://electronicintifada.net/blogs/amena-saleem/how-israel-pressures-bbc-changing-headlines
https://electronicintifada.net/blogs/ali-abunimah/israel-executes-palestinian-hospital-room
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-34801195
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-34801195
http://www.medialens.org/
https://www.facebook.com/147079088662589/photos/pb.147079088662589.-2207520000.1447695582./914368301933660/?type=3&theater
http://www.timesofisrael.com/israel-raps-bbc-for-unethical-terror-attack-headline/
http://www.timesofisrael.com/israel-raps-bbc-for-unethical-terror-attack-headline/
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-34435197
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-34435197

The headline is factually correct, but ‘offense’ was caused to Israel’s PR machine because
the killing of 19-year-old Muhannad Halabi took precedence in the headline over the slaying
of two Israelis.

The Times of Israel wrote: “The [Israeli] Government Press Office on Sunday warned the BBC
it could face sanctions for running a news headline highlighting the death of the Palestinian
terrorist shot by the police Saturday after fatally stabbing two Israelis, rather than the attack
itself.”

The website added that a “harshly worded letter was sent to Richard Palmer, the head of
the BBC Bureau in Israel, by the head of the GPO,” and that “the Israeli Embassy in London
asked the network to change the headline.”

Whatever the GPO’s harsh words were, they appear to have been enough to scare the BBC
into changing the headline, which went through three alterations - documented by the
Zionist lobby group BBC Watch - before it met with the satisfaction of the Israeli embassy
and the Israeli GPO.

The Israeli-approved headline ran: “Jerusalem: Palestinian kills two Israelis in Old City.”

(This headline has since been changed again, apparently unnoticed by either the Israeli
embassy or the GPO, to “Israelis killed in Jerusalem, Palestinians banned from Old City.”)

In its report of 4 October, The Times of Israel noted: “According to a GPO official, Israel
expects an official apology from the network, and said the office was considering annulling
the press cards of BBC journalists, a decision that if implemented would not allow the
network to continue operating in Israel.”

This is not an idle threat, and BBC staff know it.
“A very evil light”

In 2003, the Israeli government severed ties with the corporation, accusing it of the “worst
of Nazi propaganda” after it broadcast the documentary Israel’s Secret Weapon which shed
light on the country’s nuclear and chemical arsenal.

Danny Seaman, then head of the Israeli GPO, said it was “because of what we feel to be a
bias and an anti-Israel line ... that portray Israel in a very evil light.” Seaman said
government officials would no longer help BBC journalists get expedited press accreditation.

When Orla Guerin, then a BBC Middle East correspondent, questioned Israel’s repressive
attitude towards the corporation, she too found herself in the Israeli government’s line of
fire.

In an interview with the London Evening Standard in 2003, she said, “How can you still be a
democracy and try to harass the press? This is not how a democracy behaves.”

Guerin was later pulled from the Middle East, the decision being announced just days after
the BBC’s director general at the time, Mark Thompson, returned from a visit to Israel in
2005 where he met with then Prime Minister Ariel Sharon.



http://bbcwatch.org/2015/10/03/bbc-news-flunks-headline-of-report-on-jerusalem-terror-attack/
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-34435197
http://www.theguardian.com/media/2003/jul/01/israel.bbc
http://www.tomgrossmedia.com/mideastdispatches/archives/000360.html
http://www.independent.co.uk/news/media/greg-dyke-on-broadcasting-332622.html

[Undue] Influence

Journalist Keith Dovkants, writing in the London Evening Standard in 2012, noted that “on
[Thompson’s] return to London the corporation instituted the Middle East reporting regime
that exists today and which, many believe, influenced the decision to refuse to show the
charity aid appeal for Gaza.”

This is a reference to the Disasters Emergency Committee appeal of January 2009, which
was aired by major television channels to raise money for Gaza as another Israeli massacre
there came to an end. But the BBC, in an unprecedented move, refused to show it.

Arthur Neslen, a journalist who worked at the BBC for four years, told me: “They take Israeli
calls very seriously, and critical stories about Israel get shot down through official pressure
and the fear of official pressure. These are very powerful lobbyists — people know their
careers can be broken.”

Swedish academic and media expert Leon Barkho told Dovkants: “I have investigated this
and | am convinced [BBC] policy is dictated from the top because of the enormous
sensitivity ... The message is: don’t antagonize the Israelis.”

And so the questions asked by Media Lens when the BBC amends a headline to soften public
perception of an Israeli crime — “What happened? Pro-Israeli flack? Bending to pro-Israeli
pressure?” - answer themselves.

It is a sad state of affairs for a news organization which prides itself as a leader in global
journalism. BBC journalists and editors, it would seem, sit at their desks in London and
cower in fear at the thought of an angry phone call from the Israeli embassy.

They let us all down, but, most of all, they let down the Palestinian people, whose cry for
freedom goes unheard at BBC Broadcasting House, drowned out by the undemocratic

| 5


http://21stcenturywire.com/wp-content/uploads/2015/11/1-BBC-BICOM-Israel.jpg
http://www.standard.co.uk/news/the-secret-report-at-heart-of-bbc-s-gaza-paranoia-6870301.html
http://www.standard.co.uk/news/the-secret-report-at-heart-of-bbc-s-gaza-paranoia-6870301.html
http://www.standard.co.uk/news/the-secret-report-at-heart-of-bbc-s-gaza-paranoia-6870301.html
http://www.theguardian.com/media/2009/jan/24/bbc-gaza-palestine-aid-appeal
https://electronicintifada.net/content/israeli-lies-unchecked-palestinian-perspectives-censored-bbc/11610
http://ac-journal.org/journal/pubs/2010/Barkho.pdf

machinations of the Israeli PR machine.

The original source of this article is 21st Century Wire
Copyright © 21st Century Wire, 21st Century Wire, 2015

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: 21st Century Wire

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



http://21stcenturywire.com/2015/11/21/je-suis-netanyahu-again-bbc-caves-to-israeli-pressure-to-change-headline/
https://www.globalresearch.ca/author/21st-century-wire
http://21stcenturywire.com/2015/11/21/je-suis-netanyahu-again-bbc-caves-to-israeli-pressure-to-change-headline/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/21st-century-wire
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

