
| 1

Israeli Journalist Held Under Secret House Arrest

By Global Research
Global Research, April 05, 2010
Ma'an News Agency 27 March 2010

Region: Middle East & North Africa
Theme: Law and Justice

New York – Ma’an – An Israeli  journalist has been held secretly under house arrest for
months,  sources confirmed this  week,  amid allegations she obtained and leaked classified
military information to an Israeli newspaper. 

Israel’s Shin Bet intelligence service has banned news media from mentioning the case or
identifying the reporter, Anat Kam, 23, who former colleagues say worked for the Israeli
news site Walla! until her arrest last December.

A group of Israeli journalists will challenge the ban in court on 12 April, 48 hours before Kam
goes on trial for espionage and treason. Prosecutors will  claim she copied at least two
classified  military  documents  during  her  mandatory  army service  years  earlier.  These  two
documents are believed to have inspired a 2008 investigation by Haaretz reporter Uri Blau
detailing Israeli army assassination procedures.

Most of the Israeli journalists who contacted Ma’an said they believed Israel’s intelligence
community  wanted  to  make  an  example  of  Kam  in  an  effort  to  dissuade  others  from
exposing secret documents in the future. But knowledgeable Israeli sources have also said
Blau could be the real target. “This is bigger than you think,” said one source who remains
in contact with the Haaretz reporter. “They’re really after him.”

Blau’s report alleged that the Israeli military has repeatedly violated a 2006 ruling by the
High Court of Justice against certain types of “targeted assassinations,” predominantly those
in which a non-combatant was killed. Some killings were planned more than a month in
advance and were later excused as arrest raids gone wrong, according to the story in
Haaretz Magazine that republished sensitive documents. 

A year after the story’s publication, Israeli authorities seized Blau’s computer, Ma’an has
learned. Blau, who happened to be in China at the time, remains abroad. Colleagues say he
fears arrest if he returns to the country. Blau did not respond to inquiries about his present
location, although his colleagues say he is somewhere in the United Kingdom. His latest
story’s dateline is London. 

‘Hundreds of documents’ 

How Blau convinced Israel’s military censor to approve the story is a matter of debate in
journalistic circles. Colleagues believe his report was longer than the one Haaretz ultimately
published in November 2008, and that its approval came after Blau agreed to remove
certain allegations. 

Some say it was approved only when the censor became aware of hundreds of other highly

https://www.globalresearch.ca/author/admin
http://www.maannews.net/eng/
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/law-and-justice


| 2

classified documents — allegedly provided by Kam — proving the assassinations story was
just the tip of the iceberg. Giving the okay to one part of the story, these sources claim, put
the damper on more damaging elements.

While Kam’s ongoing detention is well-known to local and foreign journalists based in Israel
and  the  occupied  Palestinian  territories,  no  Mideast-based  news  organization  has
independently reported on the issue until now. Despite criticism that the newspaper has
remained notably silent, Haaretz has fought the order in court. It also submitted reports on
the Kam case to the censor’s office, which rejected them outright. 

Another Israeli newspaper, Ma’ariv, has published ambiguous references to the case. One
came in a January op-ed about a non-existent country that secretly jails journalists, asking
its  confused subscribers  whether  that  country should still  be considered a democracy.
Another reference appeared as a satirical correction. “Due to a gag order, we can’t tell you
what  we  know.  Due  to  laziness,  indifference,  and  misplaced  trust  in  the  defense
establishment,  we  don’t  know  anything,”  the  Hebrew-language  daily  explained  Friday.

No side in the case has officially confirmed involvement, a point of concern noted by press
freedom groups. Israel’s military did not return calls seeking comment, nor did a spokesman
for Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu, whose office approved the publication ban. 

Haaretz has not confirmed that Kam was Blau’s source. Speaking with Ron Kampeas of the
Jewish  Telegraph  Agency,  Haaretz  editor-in-chief  Dov  Alfon  called  allegations  the  two
journalists collaborated on the assassinations story “absurd.” “More than a year passed
between the publication and her arrest, a year in which Uri Blau published several other
front-page articles criticizing the army’s conduct,” he said. 

Kam has also denied involvement. Her lawyers did not return calls seeking comment, but
one of them, Eitan Lehman, told Donald Macintyre of the London-based newspaper The
Independent that his client was doing her utmost to abide by the terms of the publication
ban. Lehman said the leaks were coming from “the other side and not from us,” and has
stated that the defense did not seek the gag order. 

Cracks  in  the  publication  ban’s  effectiveness  began  to  appear  this  spring,  when  Israeli
journalists leaked the news to bloggers. Richard Silverstein’s Tikun Olam blog in the US
brought the story to light in English,  while the JTA filed its report from Washington, DC on
Sunday. Israel’s own state broadcaster, IBA, let the story slip through in Arabic, although it
was quoting JTA as a foreign source. 

Macintyre  became  the  first  foreign  correspondent  to  report  the  story  from  Jerusalem  late
Tuesday.  The  move  was  significant  because  most  international  reporters,  including  those
with foreign agencies and newspapers, also sign an agreement with the censor before they
are granted Israeli press credentials. Based in the Palestinian territories, Ma’an is neither a
party to this agreement nor bound by the gag order.

Jared Malsin and Mya Guarnieri contributed to this report.

The original source of this article is Ma'an News Agency
Copyright © Global Research, Ma'an News Agency, 2010

http://www.maannews.net/eng/
https://www.globalresearch.ca/author/admin
http://www.maannews.net/eng/


| 3

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Global Research

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/admin
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

