Center for Research on Globalizaticn

Iraq: the new cover-up

Secret draft of the Irag WMD dossier written by a Foreign Office spin-doctor

By Martin Bright Region: Europe
Global Research, November 10, 2006 Theme: US NATO War Agenda
New Statesman 10 November 2006 In-depth Report: FAKE INTELLIGENCE

“I made the point before it was published that the dossier was not
supported by the intelligence. | was overruled. | have always
found it hard to believe that the explanation for this was the
incompetence of those in intelligence who approved the dossier.
But if the government spinners were doing more than polish a
final product, if they were driving the drafting to meet the policy
requirement from the start, that might explain it.”

(Dr Brian Jones, former head of the branch of the Defence
Intelligence Staff)

A secret first full draft of the Iraq WMD dossier, which shows how Tony Blair persuaded
parliament of the case for war, is being concealed by the government. This draft was not
written by the intelligence services, as Whitehall claims, but by a Foreign Office spin-doctor.

The government is withholding a secret draft of the Iraq WMD dossier that was never
disclosed to the Hutton inquiry, the New Statesman can reveal. In a development that will
stoke demands for a full parliamentary inquiry into the events that led up to the war, we can
confirm that the draft was written not by the intelligence services, which had responsibility
for the accuracy of the information contained in the dossier, but by a senior Foreign and
Commonwealth Office press officer, whose name has previously featured only on the fringes
of the controversy over Saddam’s weapons of mass destruction. It raises the possibility that
the dossier originated with the government’s spin machine rather than the intelligence
services. This secret draft may even turn out to be the foundation of the government’s ill-
fated presentation of the threat from Saddam’s WMD, which Tony Blair used to persuade
parliament of the case for war.

The existence of the secret draft has been confirmed by the Foreign Office, but it has
refused to release it despite repeated freedom of information requests.

The draft was written on 9 September 2002 by John Williams, director of news at the Foreign
Office. Williams is a former Daily Mirror political journalist, who was cleared to work closely
with the intelligence services along with a number of other Whitehall civil servants during
the run-up to war.

Had it not been for the doggedness of a Surrey-based charity researcher, Christopher Ames,
the draft might have remained buried in the Foreign Office forever. Ames had followed the
Hutton inquiry closely, and noticed that, although the draft was referred to in the Hutton
evidence, the document itself was never disclosed. Ames contacted the Foreign Office,
asking for disclosure of the draft. It has taken two years to force the Foreign Office to admit


https://www.globalresearch.ca/author/martin-bright
http://www.newstatesman.com/
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/fake-intelligence

that the draft even exists, and Ames’s complaint about the continued failure to disclose it is
currently with the Information Commissioner, Richard Thomas, who has the final say on the
matter. Meanwhile, the Foreign Of fice has confirmed to Ames that it was Jack Straw’s pers
onal decision not to release the draft when he was foreign secretary and his successor,
Margaret Beckett, has chosen to uphold this.

Ames contacted the New Statesman, and, in response to my inquiries, the Foreign Office
wrote: “As you set out, the Williams draft was the subject of an FOI request in 2005. The
FCO did not disclose the draft and that decision was upheld by the subsequent internal
review . . . The FCO remains satisfied that its application of the FOI Act was correct and has
no plans to release the draft pending the outcome of the case before the Information
Commissioner.”

Who had “ownership”?

According to the documents disclosed to Hutton, the first full draft of the dossier was
produced on 10 September, and signed off by John Scarlett, chair of the Joint Intelligence
Committee (JIC), the man in charge of the drafting process and who now heads Mi6. It was
at this point that it was presented to Downing Street. The government’s case during the
Hutton inquiry and since has been that Scarlett always had “ownership” of the dossier. The
existence of an earlier version suggests that this account may not be accurate.

From the spring of 2002, there had been considerable media speculation that the
government was working on a document to persuade parliament and the British public of
the danger of Saddam Hussein’s regime in Irag. By the summer, this was thought to have
been shelved because the evidence was not compelling. However, at a July meeting in
Downing Street, it was decided that it was necessary to wage an information campaign “to
prepare public opinion in the UK that it is necessary to take military action against Saddam”.

What happened next is crucial to an understanding of the events that led to war.

A paper was commissioned by the JIC, speculating on Saddam’s potential military
capabilities. During this period, new intelligence emerged that became central to Blair’s
case for war. At the end of August, the government received a small number of top secret
“CX reports” from MI6 which contained, among other things, the now notorious claim that
the Iragi military could deploy chemical and biological weapons within 45 minutes.

On 3 September, the Prime Minister announced from his Sedgefield constituency that a
public dossier would be presented to parliament when it was recalled on 24 September. The
drafting of the dossier began immediately. In a parallel process, the JIC staff worked on its
report assessing the possible WMD threat and on the dossier.

When the Joint Intelligence Committee met a day after Blair's speech, it asked its
assessment staff to insert the 45-minute claim into its latest report but, crucially, the JIC
staff decided not to include it in the dossier at this stage: the information was regarded as
insufficiently conclusive. The question remains: who noticed the significance of the claim
between 4 September and the 10th, at which point it made its first official appearance in the
dossier?

Media-friendly offer



Williams was closely involved in the drafting process. An email disclosed during the Hutton
inquiry shows that on 6 September, he wrote to Alastair Campbell, director of
communications at No 10, to tell him that he had Straw’s permission to carry out a “media-
friendly editorial job” on the dossier. Until now, it has always been suggested that the offer
was not taken up.

Two meetings on the dossier took place on 9 September, both of which were attended by
Williams. During the Hutton inquiry, questions were raised about Williams’s involvement at
this point, following the disclosure of an email from Daniel Pruce, a Downing Street official,
promising “some quick thoughts on John’s draft of 9 September”. The email was circulated
on 10 September to several individuals involved in the government’'s media operation,
including Alastair Campbell. The email also suggests that Pruce was expecting to see a
further draft from Williams on the 11th.

Scarlett was questioned by Lord Hutton about the 9 September draft and asked to whom the
“John” referred in the email. “I am virtually certain this is a reference to work put forward by
John Williams from the Foreign Office,” he said. Pressed further by the Hutton inquiry’s
lawyers as to whether Williams’s work could be seen as the beginnings of a foreword to the
dossier, Scarlett said the Foreign Office’s head of press had redrafted not just the foreword
but the text itself. Despite this, the inquiry never asked to see the document. Scarlett went
on to imply that Williams had not been operating with the full authority of the JIC chairman.
“So he was really on his own initiative working on that and had circulated it to No 10 inter
alia probably . . . on the 9th,” he said.

The issue of Williams’s involvement was also raised with Campbell during the Hutton
inquiry. Asked whether anyone had offered to help with the writing, Campbell said: “John
Williams offered to write it full time.” But he later added that Williams’s “kind offer” had
been refused. “I emphasised that the credibility of this document depended fundamentally
upon it being the work of the Joint Intelligence Committee; and that was the touchstone of
our approach right through this from that moment.”

The inquiry’s lead lawyer asked directly: “We have not been given a copy of a dossier on 9
September. Do you recall whether or not at 9 September there was a dossier?” Campbell
replied: “No there was not”. (In his evidence he then appears to confuse the 9th and 10th,
and so it may be the case that he simply did not remember the earlier draft.)

In his own evidence to the Hutton inquiry, Williams made no mention of his draft, although
he confirmed his presence at meetings on 5, 9 and 17 September on the dossier.

John Williams has since left the Foreign Office and was travelling in Romania when
contacted by the New Statesman. In a telephone interview, he said he could not give
definitive answers without the relevant papers in front of him, but confirmed his
involvement in the drafting process in early September after the PM’s Sedgefield speech.
“As the FCO communications officer | would write it up and see how it looked. | just took the
material and put it together,” he said. The key question, impossible to answer without the
disclosure of the draft is: which material? Pressed on this, Williams said: “I was looking at
material that was already there. When | took that material away, it didn't have the 45
minutes in it.”

Challenge to government story



It is also impossible to know how closely Williams’s draft (said to number 50 pages)
resembles John Scarlett’s draft of a day later. Asked what he thought of the failure to
disclose his draft, Williams told the NS: “I'm very happy with the Foreign Office’s decision.”
Asked if he knew the reasons for that decision, he said he was not prepared to comment.

The former FCO director of news said he was “absolutely sure” the 45-minute claim was not
in his draft. So what exactly did it contain and why is the Foreign Office so afraid to release
it? Whatever the case, the close involvement of Williams in this key period of the drafting is
a challenge to the government’s story that the intelligence services retained “ownership
throughout”.

Millions of pounds of taxpayers’ money has already been spent on inquiries into why we
went to war in Iragq . The government has been adamant that there will be no further inquiry,
at least while British troops remain in action. After four inquiries, Downing Street might have
hoped that existence of the “Williams draft” might never have come to light, but it could
provide a cheap and simple way to reassure the public that it has nothing to hide. The
release of the Williams document would resolve one of the central mysteries of the dossier:
who wrote the first draft and how much deeply suspect intelligence did it already contain?

The government’s problem is that the very existence of the secret draft suggests that its
spin machine was more deeply involved in the production of the dossier than it has
previously admitted.

Last night critics of the government’s use of intelligence in the run-up to the Iraq war
reacted angrily to news of the secret draft. Adam Price, the Plaid Cymru MP who has led
calls for a full Parliamentary Inquiry into the war said: “The entire Iraq debate essentially
hangs on one central question - were the facts massaged or manipulated to suit a
predetermined policy? If the first draft of the now infamous dossier was indeed penned not
by a spook but a spin doctor then all the Government’s denials in Hutton, Butler and beyond
are exposed as just another layer of mendacity.”

Meanwhile the former BBC journalist, Andrew Gilligan, whose report on the WMD dossier
was a key part of the chain of events that led to the Hutton Inquiry, commented: “This is
potentially extremely significant: a missing link in what we understand about the dossier”.

And Dr Brian Jones, former head of the branch of the Defence Intelligence Staff dealing with
WMD added: “l made the point before it was published that the dossier was not supported
by the intelligence. | was overruled. | have always found it hard to believe that the
explanation for this was the incompetence of those in intelligence who approved the
dossier. But if the government spinners were doing more than polish a final product, if they
were driving the drafting to meet the policy requirement from the start, that might explain
it.”

[http://www.the-hutton-inquiry.org.uk/content/cab/cab_3 0007t00020.pdf]

[http://www.the-hutton-inquiry.org.uk/content/cab/cab 11 0018t00019.pdf]
[http://www.the-hutton-inquiry.org.uk/content/cab/cab_11 0021.pdf]

[http://www.the-hutton-inquiry.org.uk/content/dos/dos_2_0002to0057.pdf]

[http://www.the-hutton-inquiry.org.uk/content/transcripts/hearing-trans09.htm]
[http://www.the-hutton-inquiry.org.uk/content/transcripts/hearing-trans12.htm]
[http://www.the-hutton-inquiry.org.uk/content/transcripts/hearing-trans18.htm]



http://www.the-hutton-inquiry.org.uk/content/cab/cab_3_0007to0020.pdf
http://www.the-hutton-inquiry.org.uk/content/cab/cab_11_0018to0019.pdf
http://www.the-hutton-inquiry.org.uk/content/cab/cab_11_0021.pdf
http://www.the-hutton-inquiry.org.uk/content/dos/dos_2_0002to0057.pdf
http://www.the-hutton-inquiry.org.uk/content/transcripts/hearing-trans09.htm
http://www.the-hutton-inquiry.org.uk/content/transcripts/hearing-trans12.htm
http://www.the-hutton-inquiry.org.uk/content/transcripts/hearing-trans18.htm

The original source of this article is New Statesman
Copyright © Martin Bright, New Statesman, 2006

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Martin Bright

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



http://www.newstatesman.com/
https://www.globalresearch.ca/author/martin-bright
http://www.newstatesman.com/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/martin-bright
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

