
| 1

Iraq, Libya, Syria: Extensive US-NATO War Crimes.
How the Media Buries “The Evidence”

By David Edwards
Global Research, June 21, 2013
Media Lens

Region: Middle East & North Africa

Last  month,  a  ComRes poll  supported by Media Lens interviewed 2,021 British adults,
asking:

‘How many Iraqis, both combatants and civilians, do you think have died as a
consequence of the war that began in Iraq in 2003?’

An astonishing 44% of respondents estimated that less than 5,000 Iraqis had died since
2003. 59% believed that fewer than 10,000 had died. Just 2% put the toll in excess of one
million, the likely correct estimate.

In October 2006, just three years into the war, the Lancet medical journal reported ‘about
655,000  Iraqis  have  died  above  the  number  that  would  be  expected  in  a  non-conflict
situation,  which  is  equivalent  to  about  2.5%  of  the  population  in  the  study  area’.

In 2007, an Associated Press poll also asked the US public to estimate the Iraqi civilian death
toll from the war. 52% of respondents believed that fewer than 10,000 Iraqis had died.

Noam Chomsky commented on the latest findings:

‘Pretty  shocking.  I’m  sure  you’ve  seen  Sut  Jhally’s  study  of  estimates  of
Vietnam war deaths at the elite university where he teaches. Median 100,000,
about 5% of the official figure, probably 2% of the actual figure. Astonishing –
unless one bears in mind that for the US at least, many people don’t even have
a clue where France is. Noam’ (Email to Media Lens, June 1, 2013. See: Sut
Jhally, Justin Lewis, & Michael Morgan, The Gulf War: A Study of the Media,
Public Opinion, & Public Knowledge, Department of Communications, U. Mass.
Amherst, 1991)

Design by Melanie PatrickAlex Thomson, chief correspondent at Channel 4
News, has so far provided the only corporate
media  discussion  of  the  poll.  He  perceived
‘questions  for  us  on  the  media  that  after  so
much  time,  effort  and  money,  the  public
perception  of  bloodshed  remains  stubbornly,
wildly, wrong’.

In fact the poll was simply ignored by both print and broadcast media. Our search of the
Lexis media database found no mention in any UK newspaper, despite the fact that ComRes

https://www.globalresearch.ca/author/david-edwards
http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/alerts-2013/735-limited-but-persuasive-evidence-syria-sarin-libya-lies.html
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
http://www.comres.co.uk/polls/Iraqi_death_toll_survey_June_2013.pdf
http://www.justforeignpolicy.org/deathcount/explanation
http://www.jhsph.edu/research/centers-and-institutes/center-for-refugee-and-disaster-response/publications_tools/publications/additional_pdfs/Burnham_2006-Iraq2_Lancet.pdf
http://www.spinwatch.org/index.php/component/k2/item/5468-media-communication-and-the-consequences-of-war-counting-the-casualties-in-iraq
http://blogs.channel4.com/alex-thomsons-view/poll-shows-public-odds-reality-iraq-war/4968


| 2

polls are deemed highly credible and frequently reported in the press.

Although we gave Thomson the chance to scoop the poll, he chose to publish it on his blog
viewed by a small number of people on the Channel 4 website. Findings which Thomson
found ‘so staggeringly, mind-blowingly at odds with reality’ that they left him ‘speechless’
apparently did not merit a TV audience.

Les Roberts, lead author of the 2004 Lancet study and co-author of the 2006 study, also
responded:

‘This March, a review of death toll estimates by Burkle and Garfield was published in the
Lancet in an issue commemorating the 10th anniversary of the invasion. They reviewed
11 studies of data sources ranging from passive tallies of government and newspaper
reports to careful randomized household surveys, and concluded that something in the
ballpark of half a million Iraqi civilians have died. The various sources include a wide
variation of current estimates, from one-hundred thousand plus to a million.’

 Roberts said of the latest poll:

‘It may be that most British people do not care what results arise from the
actions of their leaders and the work of their tax money. Alternatively, it also
could be that the British and US Governments have actively and aggressively
worked to  discredit  sources  and confuse death toll  estimates  in  hopes of
keeping the public from unifying and galvanizing around a common narrative.’
(Email to Media Lens, June 12, 2013. You can see Roberts’ comments in full
here)

Indeed, the public’s ignorance of the cost paid by the people of Iraq is no accident. Despite
privately considering the 2006 Lancet study ‘close to best practice’ and ‘robust’ the British
government  immediately  set  about  destroying  the  credibility  of  the  findings  of  both  the
2004 and 2006 Lancet studies. Professor Brian Rappert of the University of Exeter reported
that  government  ‘deliberations  were  geared  in  a  particular  direction  –  towards  finding
grounds for rejecting the [2004] Lancet study without any evidence of countervailing efforts
by government officials to produce or endorse alternative other studies or data’.

Unsurprisingly, the same political executives who had fabricated the case for war on Iraq
sought to fabricate reasons for ignoring peer-reviewed science exposing the costs of their
great crime. More surprising, one might think, is the long-standing media enthusiasm for
these  fabrications.  The  corporate  media  were  happy  to  swallow the  UK  government’s
alleged ‘grounds for rejecting’ the Lancet studies to the extent that a recent Guardian news
piece claimed that the invasion had led to the deaths of ‘tens of thousands of Iraqis’.

Syria – Dropping Del Ponte

A natural counterpart to the burying of evidence of ‘our’ embarrassing crimes is the hyping
of the crimes of official enemies.

Thus, the media would have us believe that as many, or more, people have died in Syria
during two years of war than have died in ten years of mass killing in Iraq (the favoured
media figure is around 100,000 Iraqis killed). The Times reports ‘as many as 94,000 deaths’
in Syria. (Anthony Loyd, ‘War in Syria has plumbed new depths of barbarity, says UN,’ The

http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2812%2962196-5/fulltext
http://www.zcommunications.org/les-roberts-on-the-comres-iraqi-death-toll-survey-released-may-29-2013-by-joe-emersberger
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/politics/6495753.stm
http://www.landmineaction.org/resources/A%20State%20of%20Ignorance.pdf
http://www.guardian.co.uk/politics/2013/feb/28/dont-discuss-iraq-war-william-hague?CMP=twt_gu


| 3

Times, June 5, 2013)

Reuters reports:

‘The  Syrian  Observatory  for  Human  Rights  [SOHR],  an  opposition  group,  said  on
Tuesday that at least 94,000 people have been killed but the death toll is likely to be as
high as 120,000.’

Figures supplied by SOHR, an organisation openly biased in favour of the Syrian ‘rebels’ and
Western  intervention  is  presented  as  sober  fact  by  one  of  the  world’s  leading  news
agencies. No concerns here about methodology, sample sizes, ‘main street bias’ and other
alleged concerns thrown at the Lancet studies by critics. According to Reuters itself, SOHR
consists of a single individual, Rami Abdulrahman, the owner of a clothes shop, who works
from his ‘two bedroom terraced home in Coventry’.

As we noted last month, clearly inspired by the example of Iraq, Western governments and
media  have bombarded the  public  with  claims of  Syrian  government  use  of  chemical
weapons. In April, the Independent’s Robert Fisk judged the claims ‘a load of old cobblers’.

The state-media propaganda campaign was rudely interrupted on May 6 by former Swiss
attorney-general Carla Del Ponte, speaking for the United Nations independent commission
of  inquiry on Syria.  Del  Ponte said,  ‘there are strong,  concrete suspicions but  not  yet
incontrovertible proof of the use of sarin gas, from the way the victims were treated. This
was use on the part of the opposition, the rebels, not by the government authorities’.

She added:

‘We have no,  no indication at all  that the Syrian government have used chemical
weapons.’

Lexis  finds  15  national  UK  newspaper  articles  mentioning  Del  Ponte’s  claims  since  May  6.
There has been one mention since the initial coverage (May 6-8) on May 11, more than one
month ago. In other words, this is a good example of the way an unwelcome event is
covered by the media but not retained as an integral part of the story.

On May 30, local Turkish media and RT News also reported that Syrian ‘rebels’ had been
caught in a sarin gas bomb plot:

‘Turkish security forces found a 2kg cylinder with sarin gas after searching the
homes of Syrian militants from the Al-Qaeda linked Al-Nusra Front who were
previously detained, Turkish media reports. The gas was reportedly going to be
used in a bomb.’

This  was  another  badly  ‘off-message’  story  that  was  again  given  minimal  coverage,  not
pursued and instantly buried. Lexis records no UK newspaper mentions. A senior journalist
told us privately that he and his colleagues felt the story was ‘right’ but that the ‘Turks are
closing [it] down.’ (Email to Media Lens, June 7, 2013)

Last week, yet more unsubstantiated claims of possible Syrian government use of sarin
generated a front page BBC report with the remarkable headline:

http://in.reuters.com/article/2013/05/15/syria-crisis-un-deaths-idINDEE94E0CJ20130515
http://www.atimes.com/atimes/Middle_East/NA05Ak03.html
http://uk.reuters.com/article/2011/12/08/uk-britain-syria-idUKTRE7B71XG20111208
http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/alerts-2013/730-this-madman.html
http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/syria-and-sarin-gas-us-claims-have-a-very-familiar-ring-8591214.html
http://www.reuters.com/article/2013/05/05/us-syria-crisis-un-idUSBRE94409Z20130505
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-22424188
http://rt.com/news/sarin-gas-turkey-al-nusra-021/
http://medialens.org/images/stories/alerts_images/bbc-propaganda-world-must-act-over-syria.png


| 4

‘World “must act” Over Syria Weapons’

And yet a BBC article indicated the lack of certainty:

‘There is no doubt Syria’s government has used sarin during the country’s
crisis, says France’s foreign minister… But he did not specify where or when
the agent had been deployed;  the White House has said more proof  was
needed.’

A UK government statement observed merely: ‘There is a growing body of limited but
persuasive information showing that the regime used – and continues to use – chemical
weapons.’

Readers will recall that intelligence indicating the existence of Iraqi WMD was also said to
have been ‘limited but persuasive’.

As Peter Hitchens notes in the Daily Mail,  UK government policy is being ‘disgracefully
egged on by a BBC that has lost all sense of impartiality’.

The Guardian quoted ‘a senior British official’:

‘Are we confident in our means of collection, and are we confident that it points to the
regime’s use of sarin? Yes.’

 Is the case closed, then? The official added: ‘Can we prove it with 100% certainty? Probably
not.’

The  Guardian  also  quoted  ‘A  senior  UK  official’  who  said  it  ‘appeared  possible  that  Syrian
army commanders had been given the green light by the regime to use sarin in small
quantities’. ‘Possible’, maybe, but the Guardian failed to explain why anyone would trust ‘a
senior UK official’ to comment honestly on Syria, or why anyone would trust an anonymous
UK official after Iraq.

Adding to the confusion, the Guardian quoted Paulo Pinheiro, who chairs a UN commission
on human rights abuses in Syria. According to Pinheiro it had ‘not been possible, on the
evidence available, to determine the precise chemical agents used, their delivery systems
or the perpetrator’.

Jonathan Marcus, BBC diplomatic correspondent, wrote:

‘This is potentially a game changer: The French government now believes not only that
the nerve agent sarin has been used in Syria, but that it was deployed by “the regime
and its accomplices”.’

 In a recent interview, Guardian journalist Glenn Greenwald commented:

‘I approach my journalism as a litigator. People say things, you assume they are lying,
and dig for documents to prove it.’

 Perhaps the BBC’s Marcus could take a leaf from Greenwald’s book of journalism and dig for
evidence to show that the French government is lying when it says it ‘believes’ that sarin

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-22773268
http://hitchensblog.mailonsunday.co.uk/2013/06/what-we-do-to-syria-may-one-day-be-done-to-us.html
http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/04/syria-nerve-agent-sarin-uk-france?CMP=twt_gu
http://www.nytimes.com/2013/06/07/business/media/anti-surveillance-activist-is-at-center-of-new-leak.html?hp&_r=0


| 5

has been used by the Syrian enemy. After all, the US, UK and French governments also
‘believed‘ Iraq was a ‘serious and current’ threat to the world.

Far less gung-ho than the relentlessly warmongering BBC, a Telegraph headline read: ‘US
unmoved by French evidence of sarin use in Syria.’

Chuck Hagel, the US defence secretary, said: ‘I have not seen that evidence that they said
that they had and I have not talked to any of our intelligence people about it.’

The US officials’ comments ‘appeared to expose a growing a widening gap between the US
and France over how to respond to Syria’s two-year civil war,’ the Telegraph noted.

Libya – Slouching Towards Truth

If the record of government and media lying on Iraq fails to inspire scepticism in regard to
claims made about Syria, then we might also consider the example of the Western war on
Libya from March-October, 2011.

In his excellent book, Slouching Towards Sirte, Maximilian Forte of Concordia University,
Montreal,  recalls  President  Obama’s  March  28,  2011  justification  for  Nato’s  military
intervention  in  Libya  that  had  begun  on  March  19:

‘If  we  waited  one  more  day,  Benghazi…  could  suffer  a  massacre  that  would
have reverberated across the region and stained the conscience of the world.’
(Forte,  Slouching Towards Sirte – NATO’s War on Libya and Africa,  Baraka
Books, digital version, 2012, p.661)

But when French jets bombed Libyan government forces retreating from Benghazi, they
attacked  a  column  of  14  tanks,  20  armoured  personnel  carriers,  some  trucks  and
ambulances. Forte comments:

 ‘That column clearly could have neither destroyed nor occupied Benghazi, a city of
nearly 700,000 people… To date no evidence has been furnished that shows Benghazi
would have witnessed the loss of “tens of thousands of lives”.’ (Forte, pp.662-663)

 Professor Alan J. Kuperman, professor of public affairs at the University of Texas, observed:

‘The best evidence that Khadafy did not plan genocide in Benghazi is that he
did not  perpetrate it  in  the other  cities  he had recaptured either  fully  or
partially — including Zawiya, Misurata, and Ajdabiya, which together have a
population greater than Benghazi.

‘Libyan forces did kill hundreds as they regained control of cities. Collateral damage is
inevitable in counter-insurgency. And strict laws of war may have been exceeded.

 ‘But Khadafy’s acts were a far cry from Rwanda, Darfur, Congo, Bosnia, and other
killing  fields.  Libya’s  air  force,  prior  to  imposition  of  a  UN-authorized  no-fly  zone,
targeted  rebel  positions,  not  civilian  concentrations.  Despite  ubiquitous  cellphones
equipped with cameras and video, there is no graphic evidence of deliberate massacre.
Images abound of  victims killed or  wounded in  crossfire — each one a tragedy — but
that is urban warfare, not genocide.

http://web.archive.org/web/20100130144134/http://www.fco.gov.uk/resources/en/pdf/pdf3/fco_iraqdossier
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/syria/10102337/US-unmoved-by-French-evidence-of-sarin-use-in-Syria.html
http://www.boston.com/bostonglobe/editorial_opinion/oped/articles/2011/04/14/false_pretense_for_war_in_libya/


| 6

 ‘Nor did Khadafy ever threaten civilian massacre in Benghazi, as Obama alleged. The
“no mercy” warning, of March 17, targeted rebels only, as reported by The New York
Times, which noted that Libya’s leader promised amnesty for those “who throw their
weapons away.” Khadafy even offered the rebels an escape route and open border to
Egypt, to avoid a fight “to the bitter end.”‘

 On February 23, 2011, just days into the Libyan uprising, Amnesty International sparked a
media frenzy when it  began condemning Libyan government actions, noting ‘persistent
reports of mercenaries being brought in from African countries by the Libyan leader to
violently suppress the protests against him’.

A  few days  later,  Human Rights  Watch  reported  that  they  had  ‘seen  no  evidence  of
mercenaries being used in eastern Libya. This contradicts widespread earlier reports in the
international  media that African soldiers had been flown in to fight rebels in the region as
Muammar Gaddafi sought to keep control’.

Genevieve Garrigos, president of Amnesty International France, later commented:

‘Today  we  have  to  admit  that  we  have  no  evidence  that  Gaddafi  employed
mercenary  forces…  we  have  no  sign  nor  evidence  to  corroborate  these
rumours.’ (Forte, p.685)

Garrigos repeated that Amnesty’s investigators never found any ‘mercenaries,’ agreeing
that their existence was a ‘legend’ spread by the mass media.

Forte describes ‘the revolving door between Amnesty International-USA and the US State
department’. In November 2011, Amnesty International-USA appointed Suzanne Nossel as
its executive director. From August 2009 to November 2011, Nossel had been the US State
Department’s  Deputy  Assistant  Secretary  for  the  Bureau  of  International  Organisation
Affairs.

Luis Moreno-Ocampo, Chief Prosecutor of the International Criminal Court, caused more
outrage  when  he  told  the  world’s  media  that  there  was  ‘evidence’  that  Gaddafi  had
distributed Viagra to his troops in order ‘to enhance the possibility to rape’ and that Gaddafi
had ordered mass rape. Moreno-Ocampo insisted:

‘We  are  getting  information  that  Qaddafi  himself  decided  to  rape’  and  that  ‘we  have
information that  there was a  policy  to  rape in  Libya those who were against  the
government’.

US Ambassador Susan Rice also asserted that Gaddafi was supplying his troops with Viagra
to encourage mass rape. No evidence was supplied.

Forte notes that US military and intelligence sources quickly contradicted Rice, telling NBC
News that ‘there is no evidence that Libyan military forces are being given Viagra and
engaging in systematic rape against women in rebel areas’.

Cherif Bassiouni, who led a UN human rights inquiry into the situation in Libya, suggested
that the Viagra and mass rape claim was the product of ‘massive hysteria’. Bassiouni’s team
‘uncovered only four alleged cases’ of rape and sexual abuse.

http://www.rnw.nl/africa/article/hrw-no-mercenaries-eastern-libya-0
http://www.counterpunch.org/2011/08/31/the-top-ten-myths-in-the-war-against-libya/
http://www.counterpunch.org/2011/08/31/the-top-ten-myths-in-the-war-against-libya/
http://redantliberationarmy.wordpress.com/2011/04/30/us-intel-no-evidence-of-viagra-as-weapon-in-libya/
http://www.heraldsun.com.au/news/breaking-news/libya-rape-claims-hysteria-investigator/story-e6frf7jx-1226072781882


| 7

As Forte writes with bitter irony, the propaganda surrounding the Libyan war demands
‘vigilance and scepticism in the face of the heady claims of our own inherent goodness
which  can  only  find  its  highest  expression  in  the  form  of  aerial  bombardment’.  (Forte,
pp.69-70)

Alas, vigilance and scepticism are in short supply within the corporate media.

The original source of this article is Media Lens
Copyright © David Edwards, Media Lens, 2013

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: David Edwards

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/alerts-2013/735-limited-but-persuasive-evidence-syria-sarin-libya-lies.html
https://www.globalresearch.ca/author/david-edwards
http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/alerts-2013/735-limited-but-persuasive-evidence-syria-sarin-libya-lies.html
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/david-edwards
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

