
| 1

Human Rights and Media Manipulation
From Pinochet to ‘Human Rights’ in China

By Michael Barker
Global Research, March 29, 2008
29 March 2008

Theme: Media Disinformation

When the twentieth century becomes history it will be seen as distinctive, I believe, for three
developments  in  liberal  Western societies:  the growth of  democracy;  the rise  of  huge
concentrations of economic power, known as corporations; and the professionalizing and
institutionalizing of propaganda, especially as a means for safe-guarding the power of free-
enterprise corporations against democracy.”  (Alex Carey, 1987) [1]

Most regular readers of alternative media will be acutely aware of the US government’s
antidemocratic history. Indeed, according to William Blum and Dr Danielle Ganser, since
1945 this much neglected history has seen the US government attempt to “overthrow more
than 40 foreign governments”, “crush more than 30 populist-nationalist movements” and
provide support to right-wing terrorist  (stay behind) armies in every European country.
Unfortunately as most members of the public rely upon the corporate media – for the most
part unaware that a useful and democratic alternative media exists – they are for the most
part  unaware  of  the  extent  of  this  antidemocratic  foreign  policy  (and  perhaps  more
importantly still they are unaware that they can do something to change it).

This  is  not  to  say  that  the  journalists  within  the  corporate  media  suffer  from  amnesia:
indeed,  with  regard  to  the  coverage  of  the  death  of  Chile’s  former  dictator,  Augusto
Pinochet (in 2006), an exchange between British-based media watchdog, Media Lens, and
The Guardian’s (UK) Isabel Hilton, illustrates that, in spite of their reporting, many journalists
are well aware of the US’s antidemocratic history. Responding to Hilton’s article recalling
Pinochet’s life and death, Media Lens wrote to her, suggesting that the “real shock value” of
Pinochet’s rise to power “lies in the fact that the United States organised the coup”. Media
Lens challenged Hilton about this, asserting that “not a word in your article even hinted at it.
Why not?” Hilton’s full response was:

“There is never room to say everything in a rather short article and I have written about the
US role many times. Is it surprising or shocking that the US played a central role? Hardly.
The US had played that role in coups all over the sub continent for some time, (for me the
worst was the one against Arbenz — worse for its long term effect) their  role in Chile was
not surprising for anyone who followed Latin American events, and the shock factor had long
since worn off.”

Given her evident knowledge of American history it is strange that regular consumers of
British  corporate  media  are  still  shocked  when  they  first  learn  of  the  US’s  antidemocratic
role in Chile; a subject that recently gained widespread attention in John Pilger’s excellent
documentary The War on Democracy. Thus Media Lens replied to Hilton:

“Yes, you know that, but do your readers? In fact journalists generally refer to the US role in

https://www.globalresearch.ca/author/michael-barker
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
http://www.agitprop.org.au/lefthistory/1987_carey_groundswell_or_conspiracy.php
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Alex_Carey
http://www.thirdworldtraveler.com/Foreign_Policy/US_ForeignPolicy.html
http://www.danieleganser.ch/e/home/index.htm
http://www.medialens.org/alerts/06/061219_born_in_usa.php
http://www.guardian.co.uk/profile/isabelhilton
http://www.teachpeace.com/thewarondemocracy.htm


| 2

Pinochet’s coup in vague terms (as in current reporting) – the details and motives are rarely
discussed.  As  for  the  wider  US  pattern  of  forcibly  subordinating  people  to  profit,  this  is
essentially  a  taboo  subject  for  the  media.”

Media Lens received no further response from Hilton.

While Hilton may not be shocked by the antidemocratic nature of the US’s involvement in
Chile, I remain shocked by the CIA’s brutal intervention. Moreover, I am equally shocked by
the ongoing antidemocratic work of the National Endowment for Democracy (NED) – an
Orwellian ‘nongovernmental organization’ that was formed in the early 1980s to wage the
cultural cold war that was formerly fought by the CIA. William Colby, who directed the CIA
from  1973  until  1976,  noted  that  the  beauty  of  the  NED’s  PR-friendly  approach  to
imperialism is  that:  “It  is  not  necessary  to  turn  to  the covert  approach.  Many of  the
programs which… were conducted as covert  operations [can now be]  conducted quite
openly, and consequentially, without controversy.”

Professor William I. Robinson has described this rhetorical shift in US foreign policy – from
CIA to NED (and CIA) – in much detail; most notably in his seminal book Promoting Polyarchy
(1996). With regard to Chile, Robinson highlights how with NED aid Patricio Aylwin rose to
the Chilean presidency in 1990 a fitting reward for an individual who worked with the CIA to
play a critical role in facilitating the 1973 military coup. As Robinson observes:

“The Chilean coup was part of a pattern in Latin America of military takeovers in the 1960s
and 1970s with U.S. approval and often active assistance, in the face of mass struggles that
broke out everywhere against the prevailing social and economic inequalities and highly
restricted political systems. But Washington abruptly switched tracks in the mid-1980s and
began to ‘promote democracy’ in Latin America and around the world. In Chile, Aylwin and
his party once again received U.S. assistance, this time as part of a ‘democracy promotion’
program channelled through the National Endowment for Democracy (NED) and the U.S.
Agency for International Development (AID), which would help Aylwin become president.
Ironically, the return to power in 1990 of Aylwin and the party that openly participated in the
1973 military coup was projected around the world as the culmination of a ‘democratic
revolution’ sweeping Latin America.”

Understanding  this  shift  of  ‘democratic’  aid  from  the  CIA  to  the  NED  is  critical  to
understanding the nature of contemporary imperialism, but unfortunately it is a shift that for
the most part has remained unchallenged (in both the corporate media and alternative
media alike) – for a discussion of The New York Times’  coverage of the NED see here.
Consequently it is not surprising that critical attention has not turned to the activities of the
NED in China – either in the mainstream or alternative press – despite the fact that in 2006
the  NED distributed  $5.7  million  of  grants  to  China-related  groups.  This  sum is  more
significant because the NED is active in “over 90 countries” and in 2006 they distributed a
total of $94 million to groups all over the world, which means that in 2006 Chinese groups
received a massive six percent of their total grants. [2]   

In  order  to  begin  to  remedy  this  information  deficit  surrounding  the  work  of  the  NED  in
China,  this  article  examines  the  ‘democratic’  background  of  one  group  that  obtained
excellent access to both the alternative and corporate media, this group is Human Rights in
China.

‘Human Rights’ in China

http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=11295
http://fanonite.org/2008/03/17/the-cia-and-the-media/
http://books.google.com.au/books?id=4e1aXn-XxmUC&pg=PA88&lpg=PA88&dq=%22conducted+quite+openly+and+consequentially%22&source=web&ots=7766EhxF9x&sig=yFCK2L-L86Dg4dudZ10xAcWW2cA&hl=en
http://www.cambridge.org/us/catalogue/catalogue.asp?isbn=0521562031
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Patricio_Aylwin
http://www.soc.ucsb.edu/faculty/robinson/Assets/pdf/marketdemocracy.pdf
http://fanonite.org/2007/08/15/from-scotland-to-caracas/
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9C00E3DB123CF93BA25757C0A96E958260&n=Top/Reference/Times%20Topics/Subjects/R/Reform%20and%20Reorganization
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9C00E3DB123CF93BA25757C0A96E958260&n=Top/Reference/Times%20Topics/Subjects/R/Reform%20and%20Reorganization
http://www.spinwatch.org/content/view/4712/8/
http://www.ned.org/grants/06programs/grants-asia06.html#china
http://www.ned.org/publications/06annual/chairman06.pdf
http://www.ned.org/publications/06annual/auditorsReport06.pdf


| 3

Human Rights in China (HRIC) was founded in 1989, and according to their website they are
an  “international,  Chinese,  non-governmental  organisation  with  a  mission  to  promote
universally recognised human rights and advance the institutional protection of these rights
in the People’s Republic of China (China).” According to the NED’s senior program officer for
Asia, Louisa Coan Greve, “Human Rights in China is considered as reliable as Human Rights
Watch  and  Amnesty  International  as  a  source  of  accurate  human rights  information.”
Moreover, despite the fact Human Rights in China have received ongoing support from the
NED, one of their reports (from 1997) disingenuously notes that their work is “independent
of any political groups or governments.” [3]

According  to  the  NED’s  project  database,  Human  Rights  in  China  received  their  first  NED
grant in 1992 (which was worth $74,000) to “support a Legal Education and Assistance
Project that provides legal advice and support for prisoners of conscience and victims of
political persecution in China”. [4] This legal project then received a further $120,000 in
1993, and another $155,000 the ensuing year. On top of this $155,000 grant, they obtained
an additional $20,000 in 1994 to help them prepare for the UN World Conference on Women
which was held in Beijing in September 1995.

In  1995,  as  a  result  of  Human  Rights  in  China’s  “emergency  response  to  the  ‘May
crackdown’ in Beijing” they received a supplement NED grant worth $10,000 for its Human
Rights Education and Assistance Project. They also obtained $25,000 for its Women’s Rights
Assessment Project, and a further $140,000 to produce their twice-monthly radio program,
and  to  help  them  engage  “with  international  NGOs,  the  media,  governments  and
intergovernmental bodies to maintain pressure on the Chinese government to improve its
human rights record.”

Human Rights in China obtained continued NED support in 1996 and 1997, and in 2001 they
received a grant to allow them to publish their quarterly journal China Rights Forum and
maintain a web site. Since 2000, Human Rights in China have been given a further five NED
grants worth a total of $1.8 million – which have increased in size each year (the largest
being their most recent $0.5 million grant). [5]

‘Democratic’ Directors

Human Rights in China (HRIC) work appears to be closely related to that undertaken by it’s
better known counterpart, Human Rights Watch, as Robert L. Bernstein, the founder and
former chair of Human Rights Watch is currently the chair of HRIC’s board of directors (he is
also  a  member  of  the  national  council  of  the  ‘democratic’  Human  Rights  First).  Not
surprisingly Human Rights Watch and HRIC regularly work together to publish human rights
reports, which is fitting as extremely close ties exist between Human Rights Watch and the
global democracy manipulators (like the NED).(For further details see, Hijacking Human
Rights: A Critical Examination of Human Rights Watch’s Americas Branch and their Links to
the ‘Democracy’ Establishment.)

The founder of Human Rights in China, Fu Xinyuan, is Associate Professor of Pathology at
Yale University School of Medicine; he also sits on the advisory board of the Israel Science
Foundation (which is “Israel’s predominant source of competitive grants funding for basic
research”). [6] Ironically, in 2005, The Guardian (UK) reported that foreign grant reviewers
were boycotting the Israel Science Foundation due to the Israeli government’s human rights
violations.

http://www.hrichina.org/public/contents/article?revision%5fid=33597&item%5fid=10298
http://www.ned.org/publications/articles/jun04Spotlight.html
http://www.hrw.org/reports/1997/china5/
http://www.hrw.org/reports/1997/china5/
http://www.ned.org/dbtw-wpd/textbase/projects-search.htm
http://www.ned.org/grants/06programs/grants-asia06.html#china
http://www.law.yale.edu/intellectuallife/bernsteinbio.htm
http://wiki.zmag.org/Human_Rights_First
http://wiki.zmag.org/Hijacking_Human_Rights
http://wiki.zmag.org/Hijacking_Human_Rights
http://wiki.zmag.org/Hijacking_Human_Rights
http://wiki.zmag.org/Hijacking_Human_Rights
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=950DE0D9123FF933A05754C0A96F948260&sec=&spon=&pagewanted=all
http://www.talenting.com/talenting/event/mitspeaker.htm
http://www.isf.org.il/english/about.asp
http://education.guardian.co.uk/egweekly/story/0,,1451869,00.html


| 4

Since  2002,  Human  Rights  in  China’s  executive  director  has  been  Sharon  Hom –  an
individual who also serves as a member of Human Rights Watch’s Asia Advisory Committee,
and is an emerita professor of law at the City University of New York School of Law. Prior to
Hom’s appointment to Human Rights in China, the organization’s longstanding executive
director – from 1991 to 2002 – was Qiang Xiao, who was formerly the vice-chair of the
steering committee of the NED-initiated World Movement for Democracy, and presently acts
as the director of the China Internet Project (at the University of California at Berkeley), sits
on the board of advisors for the NED-funded International Campaign for Tibet, and is the
chief editor of China Digital Times.

The China Digital Times (formerly the China Digital News) at which Qiang Xiao is chief
editor, describes itself as a “collaborative news website covering China’s social and political
transition  and  its  emerging  role  in  the  world.”  The  project  receives  funding  from the
MacArthur  Foundation  amongst  others,  and  their  executive  editor,  Sophie  Beach,  was
formerly a senior research associate for Asia at the ‘democratic’  Committee to Protect
Journalists. In addition, the chair of the China Digital Times advisory board is Orville Schell
who is an emeritus board member of Human Rights Watch and a vice chair of their Asia
Advisory Committee, is a director of the ‘democratic’ National Committee on United States-
China Relations, a member of the core founding group of the Dalai Lama Foundation (a
group whose president, Tenzin Tethong, is also the founder of the NED-funded Tibet Fund),
and has worked for the Ford Foundation in Indonesia. In 2004 (at least) Schell was a director
of Human Rights in China, and he also acts a member of the elite planning group, the
Council on Foreign Relations, is the founder of the Pacific News Service, and ironically serves
on the advisory board of the Center for Investigative Reporting. Finally, John Gage, another
member of  China Digital  Times’  advisory board with strong ‘democratic’  ties,  currently
serves on the advisory board of the deceptively named US Institute of Peace (the NED’s
sister organization), and is a director of Relief International.

Returning to Human Rights in China, although their website provides no current list of their
staff  or  directors  (one  is  available  for  2004,  see  here),  a  basic  internet  search  has  shown
that the following people act as their directors:

·   Andrew J. Nathan – who is a trustee of Freedom House, a director of the NED-funded
Center  for  Modern  China,  a  member  of  the  editorial  board  of  the  NED’s  Journal  of
Democracy,  the  former  Director  of  the  Weatherhead  East  Asian  Institute  where  he  is
presently a faculty member, is a member of Human Right Watch’s Asia Advisory Committee
– where he was chair from 1995 to 2000, and is a member of the both the Council on
Foreign Relations and the National Committee on United States-China Relations

·   R. Scott Greathead – who is also a founder and director of Human Rights First , and is a
member of the Council on Foreign Relations

·   Harold Hongju Koh Koh – who was the assistant secretary of state for democracy, human
rights and labor during the Clinton administration, and is a director of both the National
Democratic Institute (a core NED grantee) and Human Rights First

·   Perry Link – who serves on the advisory board of the NED-funded Beijing Spring (see
later), is the former chair of the Princeton China Initiative, and is a member of Human Rights
Watch’s Asia Advisory Committee

·   Hu Ping – who is a former president of the NED-linked Chinese Alliance for Democracy, a

http://www.hrw.org/about/info/board.html
http://chinadigitaltimes.net/author/xiao-qiang/
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=World_Movement_for_Democracy
http://news.ncmonline.com/news/view_article.html?article_id=25e667ab7509fc7211747c468578db7b
http://www.savetibet.org/us/board/advisors.php
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=6530
http://chinadigitaltimes.net/mission/
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=MacArthur_Foundation
http://chinadigitaltimes.net/author/sophie_beach
http://www.zmag.org/sustainers/content/2000-02/03herman.htm
http://www.zmag.org/sustainers/content/2000-02/03herman.htm
http://orvilleschell.com/cv.htm
http://wiki.zmag.org/National_Committee_on_United_States-China_Relations
http://wiki.zmag.org/National_Committee_on_United_States-China_Relations
http://www.dalailamafoundation.org/members/en/staff.jsp
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=6530
http://orvilleschell.com/biography.htm
http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=13705
http://www.hrichina.org/fs/downloadables/reports/Contributors_and_Translators.pdf?revision_id=15995
http://orvilleschell.com/cv.htm
http://www.zcommunications.org/znet/viewArticle/16787
http://centerforinvestigativereporting.org/about
http://www.ri.org/JGage.php
http://zmagsite.zmag.org/JulAug2007/diamond.html
http://wiki.zmag.org/Relief_International
http://www.hrichina.org/fs/downloadables/reports/Contributors_and_Translators.pdf?revision_id=15995
http://www.columbia.edu/cu/polisci/fac-bios/nathan/faculty.html
http://www.haitianalysis.com/politics/the-freedom-house-files
http://wiki.zmag.org/Hijacking_Human_Rights
http://www.zcommunications.org/znet/viewArticle/16787
http://www.zcommunications.org/znet/viewArticle/16787
http://wiki.zmag.org/National_Committee_on_United_States-China_Relations
http://www.wiggin.com/attorneys/bio.asp?ID=G558376492
http://www.law.yale.edu/HKoh.htm
http://www.ndi.org/about/bdadv/bdadv.asp
http://www.princeton.edu/~paw/archive_new/PAW04-05/08-0209/perspective.html
http://www.cecc.gov/pages/roundtables/031005/index.php


| 5

“regular commentator for Radio Free Asia”, and has been chief editor of Beijing Spring since
1993

·   Nina Rosenwald – who is a trustee of Freedom House, serves on the advisory board of the
American  Center  for  Democracy,  is  a  director  of  the  American  Israel  Public  Affairs
Committee,  and  a  member  of  the  Council  on  Foreign  Relations

In addition, former Human Rights in China director Fiona Druckenmiller is a trustee of the
Carnegie Corporation of New York, and is a former director of Human Rights Watch. Other
people involved with Human Rights Watch with ‘democratic’ ties include the chair of their
executive committee Liu Qing, who serves on the advisory board of Beijing Spring, is a
former editor of the April Fifth Forum, and is “a close ally of Wei Jingsheng” – a Chinese
activist who won the NED’s 1998 Democracy Award. As a number of HRIC’s team are linked
to Beijing Spring, the following section will introduce their ‘democratic’ work.

Beijing Spring: ‘Democratic’ Media

Beijing Spring is a monthly Chinese-language magazine (sold in and outside of China) that
was founded during the Democracy Wall Movement by Wang Dan (who in 1998 received the
NED’s 1998 Democracy Award, and since 2002 has been the president of Beijing Spring),
Zhou Weimin, and Chen Ziming (who founded the Beijing Social and Economic Sciences
Research  Institute  in  1986,  and  in  1991  won  the  Committee  to  Protect  Journalists’
International Press Freedom Award along with his colleague Wang Juntao). [7] According to
the NED, the magazine “carries analysis and commentary by authors inside and outside
China regarding political developments, social issues, and the prospects for democratization
in  China”,  and since 2001,  Beijing Spring  has received annual  NED aid  (in  2006 they
received $195,000). [8]

Beijing Spring’s editorial board is home to the following ‘democratically’ linked individuals
Wang Dan, Hu Ping, Kuide Chen (who has worked for both the NED-funded Princeton China
Initiative, and the NED-funded Center for Modern China), Yu Dahai (who was the founding
president of the NED-funded Chinese Economists Society), Zheng Yi,  and Beijing Spring
manager  Xue  Wei  (who between 1982 and 1993 worked  for  the  Chinese  Alliance  for
Democracy – a group that received a single NED grant in 1992).

Likewise, the members of Beijing Spring’s advisory board exhibit many ‘democratic’ ties and
include Perry Link, Andrew J.  Nathan, Liu Qing, Fang Lizhi (who, in 1995, was a board
member of HRIC, in 2000 was a member of Human Rights Watch’s Academic Freedom
Committee, and is a member of the international council of advisors for the International
Campaign for Tibet), Su Shaozhi (who is the former chair of the Princeton China Initiative),
and Yu Ying-shi (who helped set up the Princeton China Initiative). As a number of people
affiliated  with  Beijing  Spring  have  also  been  linked  to  the  Princeton  China  Initiative,  this
organization  will  now  be  briefly  examined.

The Princeton China Initiative (the Initiative) was founded in 1989 and closed operations in
2004, and between 1992 and 2005 they received seven grants from the NED to allow exiled
Chinese dissidents to publish two monthly newsletters, China Focus (English-language), and
The Road (Chinese-language). [9] In 1989 Liu Binyan (deceased December 5, 2006) a key
person at the Initiative was “China’s most prominent journalist” and a Neiman fellow at
Harvard University, but when he was banned from returning to China that year he helped
found  and  head  the  Initiative.  One  important  ‘democratically’  linked  person  who  was

http://bjzc.org/bjs/aboutbjs.htm
http://www.public-integrity.org/advisory-board.php
http://rightweb.irc-online.org/profile/3507.html
http://www.carnegie.org/sub/about/f.druckenmiller.html
http://wiki.zmag.org/Carnegie_Corporation
http://www.bjzc.org/en/#Qing
http://www.ned.org/events/demaward/demaward1998.html
http://www.ned.org/events/demaward/demaward1998.html
http://www.cpj.org/awards97/awardschart.html
http://en.epochtimes.com/news/5-4-21/28068.html
http://www.ned.org/grants/06programs/grants-asia06.html#china
http://bjzc.org/bjs/aboutbjs.htm
http://www.cecc.gov/pages/roundtables/120902/blacklistFu.php
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=6530
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=6530
http://www.princetonlibrary.org/crf/sube7.htm
http://www.hrw.org/campaigns/china-99/liubinyan.htm


| 6

involved with the Initiative during it’s early years was their managing director Lorraine
Spiess. Prior to joining the Initiative, Spiess had been the executive director of the Canada
China Business Council, and had “worked on Canadian International Development Agency
(CIDA) programs to support China’s ongoing economic reforms.” Spiess’ ‘democratic’ links
were strengthened when she left the Initiative, as from 1993 to 1995 she was the regional
program director for the International Republican Institute (a core NED grantee) during
which time she also worked closely with Phyllis  Chang, the Ford Foundation’s program
officer for Democracy and Rights in Beijing.

What Next?

As noted at  the start  of  this  article,  the corporate media do not  provide an accurate
reflection  of  society,  thus  it  is  not  surprising  that  the  democracy  manipulating  nature  of
Human Rights in China (and Human Rights Watch) remain unmentioned in their coverage.
This is because as Edward S. Herman and Noam Chomsky suggested in their seminal work
Manufacturing Consent, the mass media’s primary (usually unstated) goal is to manufacture
public consent for elite interests. Bearing this in mind, it is logical – in spite of contrary
evidence – that the mass media portrays a NED-funded group as a progressive organization,
and that this critique of Human Rights in China will be rendered invisible in the mainstream
media. (It probably doesn’t help that even the BBC World Service Trust received a grant
from the NED in 2006.) Thus the anti-democratic nature of mainstream media is an obvious
impediment to progressive social change: indeed concerned citizens:

“…need to consider whether the same media system that serves to naturalise and legitimise
elite decision-making, can really encourage its antithesis, collective grassroots decision-
making. It seems an anathema to even consider that by working on the terms set by the
mass media, social movements are actually legitimising and tightening its hegemonic power
over society, even while it simultaneously acts to de-legitimise or ignore the global justice
movement.”

Short  of  working  with  others  (like  Media  Lens)  to  challenge  the  (il)legitimacy  of  the
mainstream media,  another  immediate  solution  to  some of  the  problems  identified  in  this
article involves supporting independent investigative journalism by giving money to the
alternative media instead of the corporate media. To pay for their valuable services simply
click on one of the following links, Centre for Research on Globalization, CounterPunch,
Medialens, Monthly Review, Spinwatch, Znet, or alternatively support a local outlet of your
choice.

Furthermore,  to  prevent  elite  manipulation  of  human  rights  and  democracy,  first  and
foremost  progressive citizens will  also  have to  educate themselves  about  the work of
democracy manipulators (like the NED) a process that has been made easier by the launch
of two groups, the International Endowment for Democracy and In the Name of Democracy.
However, although it is certainly important to develop a comprehensive understanding of
the role of the democracy manipulating establishment in circumscribing progressive social
change, people can begin to rectify the democratic dilemma posed by the NED and its
supporters by publicly denouncing their activities, and by refusing to work with them in the
future. It seems that only then can progressive groups begin considering adopting more
participatory funding arrangements that will help to allow them to promote a popular form
of democracy that serves people not imperialism. [10]

http://cache.zoominfo.com/cachedpage/?archive_id=0&page_id=723379487&page_url=%2f%2fwww.walrusmagazine.com%2farticle.pl%3fsid%3d03%2f10%2f07%2f1737250%26tid%3d1&page_last_updated=12%2f17%2f2004+10%3a10%3a27+PM&firstName=Lorraine&lastName=Spiess
http://cache.zoominfo.com/cachedpage/?archive_id=0&page_id=723379487&page_url=%2f%2fwww.walrusmagazine.com%2farticle.pl%3fsid%3d03%2f10%2f07%2f1737250%26tid%3d1&page_last_updated=12%2f17%2f2004+10%3a10%3a27+PM&firstName=Lorraine&lastName=Spiess
http://www.usip.org/pubs/peaceworks/thurst23/chap3_23.html
http://www.spangenberggroup.com/work_inter.html
http://www.spangenberggroup.com/work_inter.html
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Propaganda_Model
http://www.bbc.co.uk/worldservice/trust/aboutthetrust/story/2005/09/050921_trustees.shtml
http://www.ned.org/grants/06programs/grants-asia06.html#china
http://www.fifth-estate-online.co.uk/criticsm/conformorreformsocialmovements.html
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=section&sectionName=donate
http://www.easycartsecure.com/CounterPunch/Annual_Subscriptions.html
http://www.medialens.org/donate/
https://www.paypal.com/us/cgi-bin/webscr?cmd=_flow&SESSION=SseMYBDkynI7FRrRcY090r_aTKphzltYg-EeRi1LBnrld1NtNVneuVeVDre&dispatch=5885d80a13c0db1f35bed810ca29224194ca8b1b097b6719a143ae452621e90c
http://www.spinwatch.org/component/option,com_wrapper/Itemid,60/
https://www.zcommunications.org/zsustainers/signup
http://www.iefd.org/
http://inthenameofdemocracy.org/


| 7

Michael Barker is a British citizen based in Australia. Most of his other articles can be found
here.

Endnotes

 [1]  To  Alex  Carey’s  prescient  analyses  of  corporate  power  one  might  now add  how
ironically, even democracy itself is now being used as an instrument of propaganda against
democracy.

[2]  In  1997,  Representative  Christopher  H.  Smith,  Chairman  of  the  Subcommittee  on
international Operations and Human Rights observed that: “Of the billions of dollars we
spend every year trying to protect and defend freedom around the world, the $30 million we
spend on NED is probably the most cost-effective item in the budget. Because NED is small
and because it is not a U.S. government agency, it can directly intervene to empower the
victims of oppression even as our official foreign relations apparatus is doing its best to get
along with the governments that are perpetrating this oppression.”

Of the $5.7 million that the NED gave to China-related groups in 2006, $4.6 million was
earmarked for just working in China. The rest of the money was given for work in China
(Hong Kong) $0.4 million, China (Tibet) $0.3 million, and China (Xinjiang) $0.4 million.

[3] China: Whose Security? “State Security” in China’s New Criminal Code, April 1997, Vol. 9
(4).

[4] The NED project database lists their grants under three names, “Human Rights in China,
Inc.”, “Human Rights in China, Inc. (HRIC)”, and “Human Rights in China”. All forthcoming
quotes relating to the NED’s China grants can be found on the NED’s database.

[5] It is also interesting to note that in 1996, the Westminster Foundation for Democracy
(the British version of the NED) also provided Human Rights in China with a £13,000 grant to
“produce 500 copies of a human rights manual in Chinese to provide basic teaching material
on human rights issues.” While in 1994 Human Rights in China received a $20,000 grant
from the Canadian version of the NED, Rights and Democracy, to help them publish China
Rights Forum.

[6] The Israel Science Foundation has an annual budget of “roughly $60 million” and it funds
around “1,300 grants a year, providing 2/3 of all such funds.”

[7] On February 12, 1991, Wang Juntao and Chen Ziming were imprisoned in China: in 1994,
both were then released from prison on medical parole, and while Wang moved to America,
Chen was rearrested in the following year and only released from house arrest in 2002.

[8] In 2004, their NED grant was used to allow Beijing Spring to “engage in a new initiative
to work together with Uyghur democracy activists to increase awareness among Chinese
communities,  in China and abroad, of the dire restrictions on freedoms in the Xinjiang
Uyghur Autonomous Region of China.”

[9] In 1996, the NED noted: the Princeton China Initiative’s “English-language monthly,
‘China Focus,’  with an international circulation of 1,500, provides in-depth analysis and
insight into underlying trends often not reported in conventional media. It has drawn praise
from professional China-watchers for consistently providing essential information about the
current, on-the-ground situation within China. The Chinese-language monthly, ‘The Road,’

http://michaeljamesbarker.wordpress.com/about/
http://michaeljamesbarker.wordpress.com/about/
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Alex_Carey
http://www.ned.org/grants/06programs/grants-asia06.html#china
http://www.hrw.org/reports/1997/china5/
http://www.ned.org/dbtw-wpd/textbase/projects-search.htm
http://www.isf.org.il/english/about.asp
http://www.cpj.org/news/2002/China17oct02na.html


| 8

with a circulation of 3,000, allows readers inside China access to ideas and information
otherwise blocked by state censorship.”

[10]  To  date,  the  issue  of  developing  sustainable  funding  (in  ways  compatible  with
participatory principles) for progressive social change has not been seriously addressed by
progressive activists – a recent exception being INCITE!’s (2007) The Revolution Will Not Be
Funded (published by South End Press). For further examples of articles and books that have
examined the antidemocratic nature of many ostensibly progressive funding bodies, see my
recent article Do Capitalists Fund Revolutions? (Part 1, Part 2).

The original source of this article is Global Research
Copyright © Michael Barker, Global Research, 2008

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Michael Barker

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://www.southendpress.org/2006/items/87662
http://www.southendpress.org/2006/items/87662
http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=13705
http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=13734
https://www.globalresearch.ca/author/michael-barker
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/michael-barker
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

