
| 1

How the UK Press Is Misinforming the Public About
Britain’s Role in the World

By Mark Curtis
Global Research, March 11, 2020
Declassified UK 9 March 2020

Region: Europe
Theme: Media Disinformation

Britain’s national press consistently portrays Britain as a supporter of noble objectives such
as human rights and democracy. The extraordinary extent to which the public is being
misinformed about  the UK’s  foreign and military  policies  is  revealed in  new statistical
research by Declassified UK.

The research suggests that the public is being bombarded by views supporting the priorities
of  policy-makers.  It  also finds that there is  only a very small  space in the British press for
critical, independent analysis and key facts about UK foreign policy.

The research, which analyses the UK national print media and does not include broadcasters
such  as  the  BBC,  suggests  that  there  is  little  divergence  between  the  liberal  and
conservative press.

This is the first of a two-part analysis of UK national press coverage of British foreign policy.

Disappearing foreign policies

Key British foreign policies, particularly in the Middle East, are being routinely under- or un-
reported in the UK national press.

The Egyptian regime under Abdel Fattah al-Sisi took power in a 2013 coup, which killed
hundreds of people and has become increasingly repressive, jailing tens of thousands of
opponents as well  as journalists.  During this period, the UK government has deepened
military, trade and investment with the regime, in effect acting as an apologist for it.

Yet  a  search  for  press  articles  in  the  two  years  ending  in  December  2019  finds  none
covering the full range of UK cooperation with the Sisi regime. A handful of articles (less
than a dozen, mainly in the Independent and Guardian) occasionally mention an aspect of
UK support for the regime. But this number is very low given 1,018 articles mentioning Sisi
during the same period, Egypt’s long historical relationship to the UK and the fact that the
UK is the largest investor in Egypt.

The lack of press reporting is especially striking given that the government has itself been
consistently announcing its support, especially in military relations, for the Sisi regime.

The UK has also deepened its military cooperation with Israel in recent years, a highly
controversial policy while it continues serious human rights abuses and illegal settlement
building in the occupied West Bank and Gaza. Britain’s Royal Navy has conducted exercises
with the Israeli navy and provides military training to Israeli officers.

https://www.globalresearch.ca/author/mark-curtis
https://www.dailymaverick.co.za/article/2020-03-09-how-the-uk-press-is-misinforming-the-public-about-britains-role-in-the-world-part-one/
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.hrw.org/middle-east/n-africa/egypt
https://www.middleeasteye.net/opinion/five-years-how-uk-sees-opportunity-and-profit-sisis-repressive-egypt
https://www.gov.uk/search/news-and-communications?order=updated-newest&page=3&world_locations%5B%5D=egypt
https://www.gov.uk/government/news/british-armed-forces-minister-bolsters-uk-egypt-defence-ties
https://www.middleeasteye.net/opinion/raw-truth-about-uks-special-relationship-israel


| 2

Yet  no  articles  could  be  found  in  the  UK  national  press  in  the  last  five  years  mentioning
either of these policies, despite being covered in some Israeli media and in the UK outlet,
the Jewish Chronicle.

Israeli newspaper Haaretz has reported on “a time of unprecedented British-Israeli military
cooperation”.  Yet  when  the  Israeli  air  force  completed  its  first-ever  deployment  of  fighter
jets to Britain in September 2019, which was widely reported by the Israeli press and the
MOD, there was no coverage in the UK national press that could be found. Neither was there
coverage in the press of the UK’s admission in parliament in July 2018 that the UK was
providing military training to Israel.

Similar silence prevails in other key British relationships, such as Oman, an authoritarian
state which is one of the UK’s closest allies in the Middle East. Sultan Qaboos, who died in
January 2020, had been installed by covert UK forces in a 1970 palace coup. His death was
mourned by British officials and the press alike.

Analysis by Declassified showed that British journalists emphasised the alleged popularity of
Qaboos  and  repeated  sympathetic  lines  from  British  officials  who  went  to  extraordinary
lengths to praise the dead dictator and support his unelected successor, his cousin Haitham.

A search for articles on Oman in the five years until December 2019 reveals only around half
a dozen mentioning UK military training, with none revealing the extent of UK military and
other support for the regime. This is despite over 900 articles mentioning Oman.

Files revealed by Edward Snowden show that the British intelligence agency, GCHQ has a
network of  three spy bases in  Oman,  codenamed Timpani,  Guitar  and Clarinet.  These
stations  process  vast  quantities  of  emails,  telephone calls  and web traffic,  which  are  then
shared with the US National Security Agency.

The  existence  of  these  bases  was  first  revealed  by  the  Independent  in  2013,  which,
however, did not give their code names or say they were located in Oman. Details of the
Snowden  release  were  written  up  by  investigative  reporter  Duncan  Campbell  in  The
Register.

Since then, however, the UK national press has never named these bases. Only two articles
could be found (in the Express and Times, written by the same author), mentioning that
GCHQ has “three bases” in Oman.

Saudi silence

Many aspects of UK relations with Saudi Arabia have also gone under-investigated by the
press, despite the special relations between the two countries. Saudi Arabia is by far the
UK’s closest military and arms relationship, but various components of this barely exist in
the mainstream media.

In September 2019, Declassified UK revealed details of a £2-billion UK programme in Saudi
Arabia – the Saudi Arabia National Guard Communications Project (known as Sangcom) –
which has operated since 1978. The programme implicates the UK in the defence of the
House of Saud and in the war in Yemen, where the National Guard is also active.

Sangcom has been specifically  mentioned twice in  the press  in  the past  five years  (in  the
Times andFinancial Times), and only 11 times in the past 20 years. There have been some

https://www.thejc.com/news/uk-news/uk-commanders-join-israel-s-largest-ever-naval-exercise-1.487562
https://www.haaretz.com/israel-news/in-first-u-k-confirms-f-35-exercise-with-israel-and-sorties-in-iraq-syria-1.7409854
https://www.haaretz.com/israel-news/.premium-in-first-israeli-air-force-sends-jets-to-britain-for-joint-exercise-1.7866426
https://www.raf.mod.uk/news/articles/multi-national-exercise-cobra-warrior-comes-to-an-end/
https://www.parliament.uk/business/publications/written-questions-answers-statements/written-question/Commons/2018-07-24/168121/
https://www.middleeasteye.net/opinion/britain-and-oman-will-their-growing-special-relationship-survive-succession
https://www.dailymaverick.co.za/article/2020-01-17-britain-mourns-its-favourite-middle-eastern-dictator/
https://www.middleeasteye.net/opinion/britain-and-oman-will-their-growing-special-relationship-survive-succession
https://www.theregister.co.uk/2014/06/03/revealed_beyond_top_secret_british_intelligence_middleeast_internet_spy_base/?page=1
https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/exclusive-uk-s-secret-mid-east-internet-surveillance-base-is-revealed-in-edward-snowden-leaks-8781082.html
https://www.theregister.co.uk/2014/06/03/revealed_beyond_top_secret_british_intelligence_middleeast_internet_spy_base/?page=1
https://www.theregister.co.uk/2014/06/03/revealed_beyond_top_secret_british_intelligence_middleeast_internet_spy_base/?page=1
https://www.dailymaverick.co.za/article/2019-09-27-britains-secret-saudi-military-support-programme/


| 3

reports  of  the  bribery  scandal  surrounding  the  programme,  which  was  publicised  by
whistleblower Ian Foxley, but very little has been written on the military support project
itself.

Declassified  UK  also  revealed  how  soldiers  in  the  British  Military  Mission  (BMM)  in  Saudi
Arabia are embedded in the country’s National Guard and commanded by the Saudi military
while  providing  training  on  “internal  security”.  The  BMM  has  been  specifically  mentioned
once in the British press in the past five years (in an obituary in the Telegraph).

Both  Declassified  investigations  were  undertaken  using  open  source  information.  The
paucity of coverage highlights a lack of interest on the part of journalists to expose key
aspects of UK foreign policy. Neither of the stories was picked up by the mainstream media
in the UK.

Inconvenient truths 

Inconvenient  truths  are  regularly  downplayed or  buried.  Six  years  ago,  the  US media
organisation The Intercept revealed files from Snowden on a secret British GCHQ unit called
the Joint Threat Research Intelligence Group (JTRIG), showing how it attempts to inject false
material  onto  the  internet.  This  online  covert  action  can  involve  “false  flag  operations”
(falsely  attributing  published  material  to  someone  else),  and  “fake  victim blog  posts”
(seeking to destroy the reputation of an individual by pretending to be his/her victim).

JTRIG has  been specifically  mentioned less  than a  dozen times in  the national  press  since
the Snowden revelations, all brief mentions in articles on other subjects, with only a few
mentions since 2016. This is in sharp contrast to the vast attention paid to Russian covert
programmes.

While the British press frequently highlights UN reports about torture or imprisonment of
journalists in foreign countries, it tends to publish fewer UN concerns about similar conduct
closer to home. The UN’s special rapporteur on torture, Nils Melzer, recently wrote to the UK
government  calling  for  officials  to  be  investigated  for  possible  “criminal  conduct”  in  their
stance towards WikiLeaks publisher Julian Assange, who, he has repeatedly said, is being
subjected to “psychological  torture” by the UK.  Melzer added that UK policy “severely
undermines the credibility of [its] commitment to the prohibition of torture … as well as to
the rule of law more generally”.

No UK press outlet has covered Melzer’s assertion of possible UK criminal activity.

https://www.dailymaverick.co.za/article/2019-10-28-the-uks-secret-military-unit-that-answers-to-saudi-arabian-commanders/
https://theintercept.com/2014/02/24/jtrig-manipulation/
https://spcommreports.ohchr.org/TMResultsBase/DownLoadPublicCommunicationFile?gId=24926


| 4

A slide produced by the Joint Threat Research Intelligence Group (JTRIG), a unit of Britain’s signals
intelligence agency GCHQ. Its existence and controversial operations were revealed in Edward

Snowden’s leaks, but Declassified found JTRIG has been mentioned fewer than a dozen times in the
national press since.

Cutting the UK from the Yemen war 

Britain’s role in the devastating war in Yemen, which began in 2015, has also been notably
under-reported. In the first two years of the conflict, few articles mentioned the British role,
despite much evidence on this in the public domain, notably from answers by ministers to
parliamentary questions.

Since then, many articles have covered UK arms exports to Saudi Arabia, with some noting
British training of Saudi pilots and British officers’ presence in Saudi war operations rooms.
Yet the UK’s military role goes deeper, with Britain storing and issuing bombs for Saudi
aircraft and maintaining warplanes at key operating bases.

“The Saudi bosses absolutely depend on BAE Systems,” John Deverell, a former MOD official
and defence attaché to Saudi Arabia and Yemen, told freelance journalist Arron Merat,
writing in the Guardian. “They couldn’t do it without us.”

Yet, such articles are rare. For example, no articles could be found mentioning the UK role in
supporting the “safe storage and issue of weapons”, for Saudi aircraft, as the government
revealed in parliament in June 2018.

Very  few  articles  describe  the  Yemen  conflict  for  what  it  is  given  the  extent  of  the  UK’s

https://twitter.com/markcurtis30/status/966334597662461952
https://www.parliament.uk/business/publications/written-questions-answers-statements/written-question/Commons/2018-06-01/149016/
https://www.mikelewisresearch.com/RSAFfinal.pdf
https://www.theguardian.com/world/2019/jun/18/the-saudis-couldnt-do-it-without-us-the-uks-true-role-in-yemens-deadly-war
https://www.parliament.uk/business/publications/written-questions-answers-statements/written-question/Commons/2018-06-01/149016/


| 5

military role — a British war. The term “British war in Yemen” (or variant search terms such
as “Britain’s war in Yemen”), yields no search results in the text of any article in the past
five  years.  The  closest  results  are  one  article  in  the  Independent  headlined:  “The
government has finally admitted that Britain is at war in Yemen” (written not by a journalist,
but by opposition MP, Diane Abbott), and two in the Guardian titled: “Britain is at war with
Yemen”  and “Britain is behind the slaughter in Yemen”.

The  most  significant  piece  of  research  published  on  the  extensive  UK  role  in  the  war  in
Yemen is a report of April 2018 by independent investigators Mike Lewis and Katharine
Templar.  Widely covered in alternative media, the report has been mentioned just once in
the UK national press (in the Guardian, in the same article noted above).

The report revealed that UK support to Saudi Arabia involves about 7,000 employees of
arms firms, civil servants and seconded military personnel. It also provided evidence of UK
military commitments to Saudi Arabia that have never been disclosed to the public or
parliament.

The national press generally promotes the line that Britain has simply been supporting the
“Saudi-led coalition”, which mirrors the government’s false claim that it is “not a party” to
the war – an assertion likely made for legal reasons to avoid being held complicit in war
crimes.

Misreporting Syria  

Britain’s role in the war in Syria has been distinctly under-reported and mis-reported and
has overwhelmingly followed the priorities of  British governments.  While the press has
widely reported UK military operations against Islamic State in Syria, its covert operations
against the Assad regime have received much less attention.

Evidence suggests that Britain began covert operations in Syria in late 2011 or early 2012.
The  Times  and  Telegraph  have  reported  sporadically  on  this  involvement  in  the  war.
However, the mantra repeated in the Guardian and its sister paper, the Observer is that
Britain has “failed to act” in Syria. An Observereditorial in August 2019 was entitled “the
west’s shameful failure to act” and described “Western governments’ neglect of the eight-
year war”.

Similarly,in 2019, Guardian columnist Simon Tisdall wrote, “The US has largely stood aside
from  Syria,  confining  itself  to  anti-ISIS  [Islamic  State]  counter-terrorism  operations  and
occasional  missile  strikes.  So  too,  for  the  most  part,  have  Britain  and  Europe.”

However, veteran US journalist Seymour Hersh had already revealed that in early 2012, a
secret “rat line” of shipments began to supply weapons to Syrian opposition groups, in
which MI6 was closely involved. This “rat line” has been mentioned only six times in the
British press since 2012 – according to the research – all in the Independent and Guardian.
The low figure is noteworthy given that over 150,000 articles have mentioned Syria in the
same period.

In July 2014, BBC TV’s Newsnight reported that the UK sold components to Syria in the
1980s which could have been used to make the deadly nerve agent, sarin. Since then, there
have been 985 press articles mentioning “Syria and sarin” which, it is alleged, has been
used by the regime to attack targets. But the UK exports have been mentioned in only

https://www.independent.co.uk/voices/government-at-war-in-yemen-saudi-arabia-uk-close-relationship-a7072256.html
https://www.mikelewisresearch.com/RSAFfinal.pdf
https://www.theguardian.com/world/2019/jun/18/the-saudis-couldnt-do-it-without-us-the-uks-true-role-in-yemens-deadly-war
https://medium.com/@mikelresearch/new-documents-show-the-uk-signed-up-in-secret-to-back-saudi-military-action-6b97ccc4d373
https://www.parliament.uk/business/publications/written-questions-answers-statements/written-question/Lords/2017-07-03/HL354/
https://www.middleeasteye.net/opinion/how-britain-engaged-covert-operation-overthrow-assad
https://www.middleeasteye.net/opinion/how-britain-engaged-covert-operation-overthrow-assad
https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/aug/25/observer-view-on-syria-the-wests-shameful-failure-to-act
https://www.theguardian.com/politics/2019/may/11/great-powers-wars-nationalist-strongmen-syria-libya?CMP=Share_AndroidApp_Gmail
https://www.lrb.co.uk/the-paper/v36/n08/seymour-m.-hersh/the-red-line-and-the-rat-line
https://www.theweek.co.uk/uk-news/syria/59366/uk-firms-sold-chemical-weapons-ingredients-to-syria


| 6

seven articles (ie. less than 1% of the total coverage), according to the research, the last
one being in April 2017.

When the US and UK governments accused the Bashar al-Assad regime of using chemical
weapons in Douma, near Damascus, in April 2018, the UK press largely accepted the claims
with certainty –as though the fake story of weapons of mass destruction in Iraq had never
occurred. The press has maintained its position even as evidence has mounted throwing
doubt on the claims, which has also been largely unreported.

In October 2019, WikiLeaks published evidence from a whistleblower at the Organisation for
the Prohibition of  Chemical  Weapons (OPCW),  showing that the international  body had
suppressed evidence suggesting that the Syrian government had not mounted the Douma
attack. It quoted former OPCW director Jose Bustani saying that “the convincing evidence of
irregular  behaviour  in  the  OPCW investigation  of  the  alleged  Douma  chemical  attack
confirms doubts and suspicions I already had”.

Bustani’s comments have been mentioned in only one press outlet – the Mail on Sunday, by
journalist Peter Hitchens.  

Benevolent Britain 

The national press routinely conveys the view that Britain is a supporter of noble objectives
such as human rights, democracy and overseas development in its foreign policy. Almost no
articles suggest that Britain might generally oppose these principles.

The press largely  reflects  the view of  the Conservative Party,  outlined in  its  2019 election
manifesto: “we view our country as a force for good … From helping to end the slave trade
to tackling modern slavery, the UK has long been a beacon of freedom and human rights”.

Mentions of the term “Britain’s reputation” in press articles highlight how journalists regard
the UK.  Some 500 articles  mention  the  term in  the  past  five years.  Recent  editorials  note
“Britain’s reputation as a positive global influence” (Independent), “Britain’s reputation as a
beacon  of  liberty  and  liberal  values”  (Daily  Mail)  and  “Britain’s  reputation  for  honest
government” (Financial Times).

Rachel Sylvester in the Times notes “Britain’s reputation as a force for stability in the world”
while Tim Stanley writes in the Telegraph of “Britain’s reputation as a force for human
rights”. A Mail on Sundayarticle refers positively to “Britain’s reputation across the Middle
East  and  Africa”.  Numerous  recent  articles  also  refer  to  Brexit  damaging  “Britain’s
reputation” in the world, which is always assumed to be positive.

Our research finds very few mentions in the past five years of major negatives concerning
“Britain’s reputation” in the world. A rare exception is “Britain’s reputation as a haven for
dirty money”, mentionedin the Financial Times in 2018.

No articles could be found specifying a “British reputation” for violating international law or
the UN, promoting wars or supporting human rights abusing regimes.

Britain  has values.  We can’t  cosy up to a nation that  scorns them |  Zoe
Williams https://t.co/b1blkUhhDX

— The Guardian (@guardian) January 30, 2017

https://www.medialens.org/2018/douma-part-1-deception-in-plain-sight/
https://wikileaks.org/opcw-douma/
https://assets-global.website-files.com/5da42e2cae7ebd3f8bde353c/5dda924905da587992a064ba_Conservative%202019%20Manifesto.pdf
https://www.independent.co.uk/voices/editorials/clean-money-the-new-international-corruption-unit-will-help-restore-britains-reputation-as-a-10487555.html
https://www.pressreader.com/uk/daily-mail/20141212/281479274751894
https://www.ft.com/content/7fc0c29a-fa4a-11e9-98fd-4d6c20050229
https://www.thetimes.co.uk/article/may-hit-by-whirlwind-of-political-emotion-rsjjhh2z0
https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/syria/11846175/What-will-the-true-cost-of-taking-Syrias-refugees-be.html
https://www.pressreader.com/uk/the-mail-on-sunday/20190414/282376925967114
https://www.ft.com/content/8eaf63e4-43e2-11e8-93cf-67ac3a6482fd
https://www.dailymaverick.co.za/article/2020-02-07-explainer-is-the-uk-a-rogue-state-17-british-policies-violating-domestic-or-international-law/
https://t.co/b1blkUhhDX
https://twitter.com/guardian/status/825952034528645122?ref_src=twsrc%5Etfw


| 7

Champion of human rights 

When ministers’ claim they support human rights in their foreign policy, they are rarely
challenged in  the  press.  Articles  on  UK arms exports  to  repressive  regimes are  fairly
common and often highlight contradictions with upholding human rights. However, they
regularly take for granted that the UK otherwise supports human rights in those countries
and elsewhere.

Press articles regularly assert that the UK supplies arms to regimes “despite” repression and
human rights abuses. Yet UK policy in various countries is focused on maintaining favoured
regimes in power and on enabling them to counter opposition.

In the Gulf, for example, promoting “internal security”– a euphemism for ongoing repression
– has long been a key feature of British support for states such as Saudi Arabia and Bahrain.
The UK’s export of surveillance technology to repressive regimes, the provision of military
training and its  regular  failure to censure states,  or  change policy,  over human rights
abuses, can all help regimes to repress opponents.

Press  articles  rarely  intimate  that  British  policy  is  about  supporting repression of  pro-
democracy  activists  or  movements.  As  a  rough  indicator,  the  research  finds  no  articles
mentioning the phrase “Britain’s support for repression” (or variants of this term) in the past
five years.

The UK is also widely seen in the press as a champion of global development, echoing
government claims. A Guardian editorial in 2016 noted, for example, “One of the things
modern  Britons  can  be  proudest  of  is  their  country’s  achievements  in  international
development”.

By contrast, almost no articles could be found suggesting the UK might oppose international
development  or  be  a  significant  contributor  to  global  poverty.  One  rare  exception  in  the
Guardian in 2016, written by Jason Hickel of Goldsmiths, University of London, was sub-
headlined: “we need to stop pretending that the United States, France and Britain are
benevolent champions of the poor”.

Britain’s  large  aid  programme,  which  supports  some  worthy  projects,  is  significantly
designed to promote UK foreign policy goals and British business interests. The government
has  openly  stated  that  aid  promotes  the  UK’s  “influence  in  the  world”  and  to  “deliver
influence  in  Africa”  as  well  as  helping  to  “further  UK  strategic  interests”.  UK  aid  also
promotes British commercial  interests  by pressing for  the privatisation of  education in
developing countries and by funding projects supporting pro-British repressive regimes.

Moreover, various broader UK policies undermine global development. The UK’s network of
tax  havens,  involving  the  British  Virgin  Islands  and  Cayman  Islands,  for  example,  is
responsible for over one third of global tax avoidance – amounting to about £115-billion a
year, eight times larger than its aid budget. In addition, many UK companies, notably in the
mining and extractives sectors,  are involved in  human rights  abuses or  environmental
damage overseas.

While stories on these examples are sometimes covered in the press (though often are not),
they almost  never  disturb the generally  promoted view that  the UK champions global
development.  

https://www.dailymaverick.co.za/article/2019-10-28-the-uks-secret-military-unit-that-answers-to-saudi-arabian-commanders/
https://www.dailymaverick.co.za/article/2019-10-17-how-the-british-establishment-is-working-to-keep-bahrains-ruling-family-in-power/
https://www.dailymaverick.co.za/article/2019-09-20-british-government-continues-to-aid-repression-in-human-rights-abusing-countries-new-data-shows/
https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/oct/26/the-guardian-view-on-development-aid-do-it-better-but-do-it?CMP=Share_AndroidApp_Gmail
https://www.theguardian.com/global-development-professionals-network/2016/mar/05/does-west-care-development
https://www.parliament.uk/business/publications/written-questions-answers-statements/written-question/Commons/2018-11-27/196173/
https://publications.parliament.uk/pa/cm201719/cmselect/cmfaff/780/78008.htm#_idTextAnchor042
https://dfidnews.blog.gov.uk/2017/11/15/penny-mordaunt-i-believe-in-aid/
https://www.globaljustice.org.uk/news/2019/apr/14/whose-interest-uks-role-privatising-education-around-world
https://www.globaljustice.org.uk/news/2017/dec/4/%C2%A31bn-fund-behind-suspended-british-aid-syria-should-be-shut-down-%E2%80%93-campaigners#.WiVvJ3rHW68.twitter
https://www.taxjustice.net/2019/05/28/new-ranking-reveals-corporate-tax-havens-behind-breakdown-of-global-corporate-tax-system-toll-of-uks-tax-war-exposed/
https://waronwant.org/resources/the-rivers-are-bleeding
https://www.business-humanrights.org/sites/default/files/UK%20Briefing%20-%20FINAL.pdf


| 8

Storming of British Embassy in Iran: This rabid rogue state could tip the world
into a new dark age http://t.co/VdJ9HQlt

— Daily Mail Online (@MailOnline) December 1, 2011

Rogue states  

The term “rules-based international order” has entered the political lexicon in recent years
and refers to international relations that are supposedly upheld by international law and
accepted standards. The term is mentioned in 339 press articles in the last five years. The
UK is invariably seen as a supporter of this order while those seen by the UK government as
opponents, such as Russia and Iran, are conveyed in the press as the challengers.

An Observer editorial in July 2019 noted “the international rules-based order that post-war
Britain has spent decades building and nurturing”. The Times defence correspondent Lucy
Fisher contrasts Britain with “other nations less inclined towards a rules-based international
order”.

Yet  the  UK  is  as  much  a  violator  of  international  rules  as  any  official  enemy.  Declassified
recently documented 17 British policies violating domestic or international law and the UN.
This did not include UK policies in the recent past, such as the military interventions in Iraq
and Libya.

Nowhere in the national press is the UK regarded as a “rogue state” in its foreign policy, the
research  finds.  A  search  for  the  term  “rogue  state”  in  press  articles  over  the  past  three
years reveals a large number of mentions – 1,023 – regularly referring to North Korea, Iran
and Russia, even with the occasional mention of the US under Donald Trump. The UK is not
mentioned, however, apart from one article mentioning prime minister Boris Johnson as a
“one-man rogue state”. Neither are allies such as Israel or Saudi Arabia termed rogue
states.

An editorial in the Daily Telegraph notes, “The drone attacks on Saudi Arabian oil facilities
have been blamed by America on Iran, confirming the country’s rapid descent into the ranks
of rogue states”. To Telegraph editors, the US administration labelling Iran a rogue state is
“confirmation” that this is true.

While serving to regularly misinform the public, the reach of the national press remains
enormous. Alternative media are proliferating but monthly website visitor numbers to the
national press are far larger: 310-million for the Guardian, 304-million for the Mail and 88-
million for the Independent. These compare to 1-million visits per month for the Canary, the
alternative digital news site in the UK with the most visitors.

*

Note to readers: please click the share buttons above or below. Forward this article to your
email lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

Mark Curtis is the co-founder and editor of Declassified UK, an historian and author of five
books on UK foreign policy. He tweets at: @markcurtis30

Research covered the period to the end of 2019 using the media search tool, Factiva. It

http://t.co/VdJ9HQlt
https://twitter.com/MailOnline/status/142068600478502913?ref_src=twsrc%5Etfw
https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/jul/14/observer-editorial-rudderless-britain-brexit-china-russia-donald-trump-boris-johnson?CMP=Share_AndroidApp_Gmail
https://www.thetimes.co.uk/article/britons-urged-to-be-online-savvy-to-defend-the-realm-pjtczz363
https://www.dailymaverick.co.za/article/2020-02-07-explainer-is-the-uk-a-rogue-state-17-british-policies-violating-domestic-or-international-law/
https://www.theguardian.com/politics/2018/may/15/boorish-boris-johnson-one-man-rogue-state
https://www.telegraph.co.uk/opinion/2019/09/15/international-community-needs-get-tougher-iran/
https://www.mediareform.org.uk/media-ownership/who-owns-the-uk-media


| 9

analysed the “mainstream” UK-wide print media (dailies and Sundays), over different time
scales, usually two or five years, as specified in the article. Media search engines cannot be
guaranteed to work perfectly so additional research was sometimes undertaken.

The original source of this article is Declassified UK
Copyright © Mark Curtis, Declassified UK, 2020

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Mark Curtis

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.dailymaverick.co.za/article/2020-03-09-how-the-uk-press-is-misinforming-the-public-about-britains-role-in-the-world-part-one/
https://www.globalresearch.ca/author/mark-curtis
https://www.dailymaverick.co.za/article/2020-03-09-how-the-uk-press-is-misinforming-the-public-about-britains-role-in-the-world-part-one/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/mark-curtis
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

