
| 1

How the US Used a “Terrorism” Ploy to Attack
Islamic Charity to Iran

By Gareth Porter
Global Research, January 21, 2014
truthout 16 January 2014

Theme: Law and Justice, Terrorism

image: President Barack Obama reads a document in the Oval Office, January 7, 2014. (Official White
House Photo by Pete Souza)

Contrary to President Obama’s promise to make it easier for American Muslims to fulfill their
religious obligation to give one-fifth of  their  surplus income to charity,  federal  prosecutors
continue to target Islamic charities and their donors, as illustrated by the recent prosecution
of a Portland, Oregon, couple.

In his speech at Cairo University in June 2009, President Barack Obama pledged to change
regulations that had made it harder for American Muslims to fulfill their religious obligation
to give one-fifth of their surplus income to charity.

But for Iranian-American doctor Hossein Lahiji and his wife, Najmeh Vahid, who had donated
$1.8 million to an Islamic charity for needy children in Iran, that Obama pledge has turned to
be a bitter joke. They were convicted last year in Portland, Oregon, of conspiracy to defraud
the  United  States  and  violating  the  US  economic  embargo  against  Iran.  Now the  US
government is using the threat of prosecution on Medicare fraud charges to pressure them
to give up his citizenship and her ten-year application for citizenship – and return to Iran
under a plea bargain.

Along with the closely related prosecution of the Child Foundation (CF) and its founder, the
prosecution of the couple was part of a long trail of cases in which the US government has
sought to suppress US-based Islamic charities that work in the Middle East by charging them
with material support to terrorism or with violating US economic embargos on Iraq or Iran.

Evidence introduced at the trial showed that Lahiji, a McAllen, Texas, urologist, is a devout
Shi’a Muslim who believed that his faith required that he give one-fifth of his income after
expenses  to  charity  –  a  practice  called  khums  in  Shi’a  Islam.  Nevertheless  the  US
government sought to portray the couple as motivated by “greed” and the donations to the
Child Foundation as a device for illegally claiming deductions for business investments in
Iran.

But the US attorney’s office in Portland also pursued a cynical  strategy in its  case against
the Child Foundation and the Lahiji-Vahid couple of linking them to “terrorism.” The US
attorney’s  office  made  a  prominent  Iranian  cleric  with  whom  the  foundation  had  been  in
contact a vehicle for dragging Lebanese Hezbollah into the case.

Playing the Hezbollah Card

https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
http://www.truth-out.org/news/item/21237-how-us-used-a-terrorism-ploy-to-attack-islamic-charity-to-iran
https://www.globalresearch.ca/theme/law-and-justice
https://www.globalresearch.ca/theme/9-11-war-on-terrorism
https://www.aclu.org/files/pdfs/humanrights/blockingfaith.pdf


| 2

The grand jury indictment in the Lahiji-Vahid case issued in December 2010 mentioned
“Grand Ayatollah Makarem Shirazi” six times, calling him a “a supporter of Hezbollah and of
the Islamic Republic of Iran.” Iran and Hezbollah, it pointed out, had been designated by the
US  government  as  terrorist  entities.  The  document  went  on  to  claim  that  the  Child
Foundation, to which Lahiji and Vahid had donated, had “engaged in financial transactions in
Iran in which they would split the proceeds of certain donations” with Shirazi.

The government sentencing memo after the conviction of the Child Foundation and founding
director  Mehrdad  Yasrebi  for  conspiracy  to  defraud  the  US  government  and  money
laundering in March 2012, said some of the money had “funded radical Grand Ayatollah
Makarem Shirazi.” The memo further quoted Shirazi as joining three other leading Iranian
clerics in declaring that he would allocate a percentage of their funds to the Lebanese
people “as a way to support Hezbollah.”

The government memo conveniently omitted the fact that the statement by Shirazi and
other clerics was made in the context of Iran’s Red Crescent Society providing planeloads of
medicine and medical equipment to Lebanese victims of Israeli air and ground attacks in
Lebanon in 2006, as reported August 1, 2006, by Radio Free Europe and Radio Liberty.

The sentencing memo also made an explicit argument against humanitarian aid to Iran,
asserting that that “the resources provided by defendant and Child Foundation US in Iran
helped to strengthen and perpetuate the current regime, a designated State Sponsor of
Terrorism.”

The presiding judge in both the Child Foundation and Lahiji-Vahid cases, M. Garr King, was
appalled by the government’s attempts to link the defendants to terrorism. He warned
Assistant US Attorney Charles Gorder in a telephone conference before the start of the
Lahiji-Vahid  trial  in  April  2013  that  he  would  not  tolerate  the  attorney’s  office  making
statements relating the case to terrorism, because it had produced no evidence to support
such a contention.

Despite the judge’s warning, Gorder made it clear in his opening statement that he would
continue to play the terrorism card. “I am going to mention Ayatollah Shirazi,” he declared
to the judge. “He is the key to the case.” The government’s trial memorandum called Shirazi
“a prime supporter of Hezbollah” who had “bragged that he and other clerics allocated a
portion of their monies to Hezbollah in Lebanon, gave condolences for the death of the
person who was responsible for killing of the US marines in Beirut in 1983.”

Government prosecutors repeatedly charged that donations from Lahiji through the Child
Foundation were going to an Ayatollah who was, by implication, using them in part to
support Hezbollah. But Ahmad Iranshahi, the former head of the CF in Iran, confirmed in a
signed statement after the trial September 9, 2013, that his organization never transferred
any funds “to any Ayatollahs or other religious leaders.”

Iranshahi said the foundation had “consulted with Ayatollah Shirazi and other Ayatollahs to
ensure religious dues … could be credited by Muslim donors as proper religious khums
without actually paying any money to the Ayatollahs or other religious causes.”

A letter from Child Foundation in Iran to Iranian supreme leader Ali Khamenei in November
2005 introduced into evidence by the defense supported that contention. It indicated that
Shirazi had agreed that 50 percent of the charity donations from US residents would be used



| 3

to support the Foundation’s charity work, and the other 50 percent would go to needy
families who were categorized as sadats, or descendants of Mohamed, except for a small
amount for a cultural center.

Did Lahiji and Vahid Benefit?

The US attorney’s charge that Lahiji and Vahid had conspired to reduce their tax liabilities
by approximately $656,000 by improperly deducting funds provided to Child Foundation
that  violated the  embargo then hid  the  fact  that  from the  government,  was  similarly
misleading.

The government claimed the couple purchased $250,000 of private property in the form of
an office building in Tehran and invested $350,000 in a bank account for a five-year term at
20 percent interest per year, over which Lahiji “retained control.”

But the Memorandum of Understanding on the account between Lahiji and three officials of
the Iranian affiliate of Child Foundation introduced into evidence shows that the funds could
be used for humanitarian charity in Iran only. Under the agreement, Lahiji was to send
$350,000 for a bank account in the names of the Child Foundation officials. At the end of the
five-year term, Child Foundation could use the full amount of the principle for its charitable
work, while Lahiji could use the interest earned for medical treatment centers or schools or
on help for orphans or indigent families in Iran.

Government prosecutors did not challenge the authenticity of the agreement but argued
instead that the Child Foundation US had not signed the agreement, so it had no control
over the funds it sent to Iran, thus making the deduction for a donation to Child Foundation
impermissible. During the trial of Child Foundation founder Merhdad Yasrebi, however, the
government had cited multiple indications that Child Foundation US had “maintained a tight
rein” over Child Foundation in Iran.

The office building in Tehran purchased with Lahiji’s donation in 2000 was used rent-free for
ten years by the Child Foundation Iran, which also got substantial additional income from
renting  out  two  of  the  three  floors  to  other  tenants.  Iranshahi  said  the  foundation  and
Lahiji’s family had agreed that after ten years, the foundation would vacate the building and
that Lahiji’s sister would “sell the property and have the proceeds committed to charitable
purposes.”

The defense had counted on Yasrebi, the head of Child Foundation US, to testify to these
details on behalf of Lahiji and Vahid. But shortly before the trial, Yasrebi suddenly invoked
the Fifth Amendment and refused to testify – despite the fact that he already had been
convicted of evading the Iran embargo and defrauding the US government and sentenced to
five years of probation.

Only in September 2013 after the trial of Lahiji and Vahid did defense lawyers discover the
suspicious circumstances surrounding Yasrebi’s  refusal  to  testify:  After  his  March 2012
sentencing, he had been incarcerated for seven months pending an immigration hearing on
possible deportation back to Iran. During that hearing, he was grilled intensively on his
interactions with the Lahijis. Then he was removed from his cell and questioned for hours
without  his  lawyer  having  been  informed.  Immediately  after  that  interrogation,  his
deportation proceedings were dismissed abruptly without prejudice, and a few months later,
Yasrebi refused to testify on behalf of Lahiji and Vahid.



| 4

That sequence of events, which Gorder did not deny in response to an inquiry by defense
counsel, makes it difficult to avoid the conclusion that the US attorney’s office had used the
offer  of  dropping deportation  proceedings,  combined with  the threat  of  additional  criminal
charges to force Yasrebi not to testify as defense witness for Lahiji and Vahid.

The Prohibitions That Weren’t

The US attorney charged that Lahiji and Vahid had deliberately hidden their transfer of funds
to Iran from the government and that they knew those transfers violated the regulations.
But the couple’s accountant, Sam Gainer, testified that Lahiji and Vahid had been unaware
of  the  Treasury  Department’s  Office  of  Foreign  Asset  Control  (OFAC)  and  the  economic
embargo  against  Iran  that  it  administered.

And  after  years  of  secretly  listening  to  Lahiji  and  Vahid’s  phone  conversations  and
intercepting their e-mails, the government was unable to cite a single mention in any of
those communications of  OFAC regulations that supposedly forbade the transactions with
the Child Foundation.

The most startling testimony at the trial, however, showed that OFAC officials had not even
considered the use of charitable donations to Iran to purchase a building or to establish a
bank account as illegal. Immigration and Customs Enforcement agent Paffen testified that in
April  2004,  after  the  defendants  he  had  learned  about  the  purchase  of  the  office  building
with $245,000 from the Child Foundation’s 990 IRS forms, he had checked with OFAC and
was told that it was “no violation of OFAC’s regulation.”

Steven Pinter, chief of licensing at OFAC from 1987 to 2000, testified that there was nothing
in the regulations forbidding donations that were put into a bank account in Iran. “We
assume that if funds are given, those funds are deposited in a bank account,” Pinter said.
“They are not kept in a sack under the bed.”

Hal Eren, who worked at OFAC from 1992 to 2000 and helped write the regulations for
OFAC,  confirmed  in  testimony  that  there  was  “no  prohibition”  against  a  “non-commercial
remittance” such as humanitarian aid to Iran. That meant that the Child Foundation was not
required to have a license to send humanitarian aid to Iran as the government had insisted.

The Child Foundation had sent a letter to OFAC in 2000 laying out in detail what it was doing
in Iran and asking whether a license was required. OFAC acknowledged the letter but never
responded to the question.  The foundation wrote again to inquire in  2001 but  got  no
response.

But a November 2002 memo signed by Hal Harmon, the chief of enforcement for OFAC,
revealed  the  real  reason  no  answer  had  been  sent:  The  US  attorney’s  office  and  customs
service had a “criminal investigative interest” in the case. OFAC’s enforcement office and its
allies in Justice and Treasury engaged in seeking to shut down Islamic charities preferred to
keep the Child Foundation in the dark to add yet another Islamic charity to their target list.

In the years following 9/11, the US government shut down nine Muslim charities – seizing
their assets – and raided six of them, all on the charge that they were linked to terrorism –
for which the evidence was scant or nonexistent. The prosecution of the Child Foundation
and the Lahijis, with its invocation of terrorism as a ploy, sheds further light on a policy of
repression of Islamic charities that continues to be exercised to this day, contrary to Barack



| 5

Obama’s 2009 promise.

Gareth  Porter  (@GarethPorter),  an  independent  investigative  journalist  and  historian
covering US national security policy, was awarded the Gellhorn Prize for journalism for 2011
by the UK-based Martha Gellhorn Trust. His new book Manufactured Crisis: The Untold Story
of the Iran Nuclear Scare, will be published in February.

Copyright, Truthout. Reprinted with permission.

The original source of this article is truthout
Copyright © Gareth Porter, truthout, 2014

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Gareth Porter

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://twitter.com/GarethPorter
http://www.truth-out.org/news/item/21237-how-us-used-a-terrorism-ploy-to-attack-islamic-charity-to-iran
https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
http://www.truth-out.org/news/item/21237-how-us-used-a-terrorism-ploy-to-attack-islamic-charity-to-iran
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

