
| 1

How Shell and BP Financed Britain’s Cold War
Propaganda Machine

By John McEvoy
Global Research, September 01, 2022
Declassified UK 31 August 2022

Region: Europe
Theme: Intelligence

All  Global  Research articles  can be read in  51 languages by activating the “Translate
Website” drop down menu on the top banner of our home page (Desktop version).

To receive Global Research’s Daily Newsletter (selected articles), click here.

Follow us on Instagram and Twitter and subscribe to our Telegram Channel. Feel free to
repost and share widely Global Research articles.

***

Formerly  top  secret  files  show  how  the  two  oil  corporations  bankrolled  UK  covert
propaganda operations during the 1950s and 60s. The goal was to secure British access to
key oil supplies across the developing world.

“Handsome” sums were provided by BP and Shell to the Information Research Department
(IRD), which was Britain’s Cold War propaganda arm between 1948 and 1977, declassified
files show.

The IRD used the secret subsidies to fund British covert propaganda operations during the
1950s and 1960s across the Middle East  and Africa,  where Britain’s  oil  interests were
substantial. Today, the value of the payments would be in the millions of pounds.

Such  operations  involved  setting  up  newspapers  and  magazines,  funding  radio  and
television broadcasts, and organising trade union exchanges.

The objective  was to  promote “stability”  in  these regions  by countering the threat  of
communism and resource  nationalism,  while  improving  the  “public  image”  of  Britain’s
leading oil companies.

Ultimately, the goal was to secure British access to the supply of Middle Eastern and African
oil.

Oil and propaganda

During the 1950s and 1960s, the IRD met annually with Shell and BP representatives to
discuss how secret oil  subsidies were being used and whether the oil  companies were
getting value for money.

In December 1960, IRD chief Donald Hopson met Shell’s UK executive Brian Trench and

https://www.globalresearch.ca/author/john-mcevoy
https://declassifieduk.org/exclusive-how-shell-and-bp-financed-britains-cold-war-propaganda-machine/
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://lp.constantcontactpages.com/su/IJiNQuW?EMAIL=&go.x=0&go.y=0&go=GO
https://www.instagram.com/globalresearch_crg/
https://twitter.com/CrGlobalization
https://t.me/gr_crg
https://declassifieduk.org/revealed-australias-secret-propaganda-unit/
https://discovery.nationalarchives.gov.uk/details/r/C16861560
https://discovery.nationalarchives.gov.uk/details/r/C16901826
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02684527.2022.2083817
https://link.springer.com/content/pdf/10.1057/9781137284273.pdf


| 2

senior  BP  executive  Archie  Chisholm,  alongside  a  number  of  other  Foreign  Office  officials.
The  name  of  one  individual  remains  classified,  suggesting  Britain’s  intelligence  services
were  also  in  attendance.

At the meeting, it was noted the IRD had spent £75,500 in oil money – valued at over £1.2m
today – on covert propaganda operations between April 1959 and March 1960.

Over half of this money had been spent on the Arab News Agency (ANA), a long standing
British propaganda front which had strong links with MI6.

“ANA operated the most comprehensive service in English and Arabic available in the Middle
East  with  branch  offices  in  Damascus,  Beirut,  Baghdad,  Jerusalem  and  Amman,  and
representatives in some 15 other cities, including Paris and New York”, wrote journalist
Richard Fletcher.

Hopson informed the oil companies “that their contributions had made it possible to put the
[Arab News] Agency in a very strong competitive position in regard to its communications”.

For instance, oil company subsidies allowed ANA to pay for British news agency Reuters’
wire service. During this period, Reuters was pliable to UK government influence, and was
seen as a useful propaganda instrument.

With  this,  ANA could  supply  news  organisations  across  the  Middle  East  with  Reuters’
content. The service was described as “very successful in Egypt”, and it  “secured the first
place for Reuters in competition with the other world agencies”.

It is unclear whether Reuters was aware that the UK government was secretly channelling
oil  money  into  its  accounts.  One  UK  file,  dated  1960  and  entitled  “Information  Research
Department:  renegotiation  of  contract  between  Reuters  and  the  Arab  News  Agency”,
remains classified by the Foreign Office.

‘Valuable propaganda instrument’

On top of this,  the IRD used £3,000 of oil  money to fund Al Aalam (“The Globe”),  an
ostensibly independent magazine published in Iraq, which was seen by the Foreign Office as
“a most valuable propaganda instrument”.

Al Aalam supported UK anti-communist efforts and sought to counter anti-British messaging
coming from Gamal Abdel Nasser’s Egypt. At this time, Nasserite Arab nationalism posed a
significant  threat  to  Britain’s  regional  interests,  and  was  a  central  focus  of  British
propaganda  activities.

The oil  companies’  contributions to Al Aalam,  which had been ongoing since the early
1950s, “had in fact tipped the scale when the Treasury decision concerning the launching of
the  periodical  was  made”,  it  was  noted.  In  1960,  the  magazine  achieved  a  monthly
circulation of 85,000.

During this period, £15,000 in money from the oil companies was also “expended in Iran” on
“emergency operations” which enabled “visits to be arranged, publication and translation
work to be undertaken, and training schemes for Persian radio officials to be put in hand”.

https://go.gale.com/ps/i.do?p=TTDA&u=wes_ttda&id=GALE%7CIF0503348463&v=2.1&it=r&sid=bookmark-TTDA&asid=12d3ec21
https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.973.1840&rep=rep1&type=pdf
https://uhra.herts.ac.uk/bitstream/handle/2299/14327/04085529%20Collier%20Simon-%20Final%20PhD%20submission.pdf?sequence=1
https://books.google.co.uk/books?id=pnoxEAAAQBAJ&pg=PA96&lpg=PA96&dq=%22ANA+operated+the+most+comprehensive+service+in+English+and+Arabic+available+in+the+Middle+East+with+branch+offices+in+Damascus,+Beirut,+Baghdad,+Jerusalem+and+Amman,+and+representatives+in+some+15+other+cities,+including+Paris+and+New+York%22&source=bl&ots=ThnOV8MrU9&sig=ACfU3U0_VdTYQAlsgjrGnmwxHHl8qeaEkw&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwj54LyAncH5AhX8iv0HHQxfAQIQ6AF6BAgCEAM#v=onepage&q=%22ANA%20operated%20the%20most%20comprehensive%20service%20in%20English%20and%20Arabic%20available%20in%20the%20Middle%20East%20with%20branch%20offices%20in%20Damascus%2C%20Beirut%2C%20Baghdad%2C%20Jerusalem%20and%20Amman%2C%20and%20representatives%20in%20some%2015%20other%20cities%2C%20including%20Paris%20and%20New%20York%22&f=false
https://declassifieduk.org/britains-hidden-information-policy-in-the-middle-east/
https://discovery.nationalarchives.gov.uk/details/r/C16861506
https://uhra.herts.ac.uk/bitstream/handle/2299/14327/04085529%20Collier%20Simon-%20Final%20PhD%20submission.pdf?sequence=1
https://declassifieduk.org/britains-hidden-information-policy-in-the-middle-east/
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02684527.2022.2083817
https://uhra.herts.ac.uk/bitstream/handle/2299/14327/04085529%20Collier%20Simon-%20Final%20PhD%20submission.pdf
https://edinburghuniversitypress.com/book-spies-spin-and-the-fourth-estate.html
https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13619460500080215?casa_token=kKdHskIf6osAAAAA:6DehOun_BZLh7bjweLFJyzpm8UqT9C8Vwkzy_OjA1Ic7aYpff2mw4TcicEL2olDiBJ6Q9ipXCQ


| 3

‘Handsome contributions’

The  IRD  thanked  Shell  and  BP  for  their  “handsome contributions”,  and  requested  an
additional £138,750 in secret funding for the period April 1960 to December 1961. Indeed,
these were “handsome contributions”, amounting to roughly 8 percent of the IRD’s annual
official budget, and valued at £2.25m today.

“The general pattern of ANA’s activities would continue to be the same though the Agency
would concentrate in the forthcoming year on strengthening its news collecting”, an IRD
memo noted. To this end, the IRD requested an additional £42,500 for ANA’s running costs,
and £26,250 for Reuters’ wire service.

On top of its pre-existing operations, the IRD proposed using oil subsidies to fund a number
of new ventures.

One such project was geared towards building up “sufficient influence with certain selected
Libyan  Trade  Unionists”  in  order  to  “encourage  a  spirit  of  moderation  into  industrial
demands”. This issue was seen as “of direct interest to the oil companies” such that the IRD
could “anticipate their support”.

https://books.google.co.uk/books?id=olpnAAAAMAAJ&focus=searchwithinvolume&q=budget


| 4

A Foreign Office file shows media outlets in the Middle East received secret funds from British oil firms.
(Photo: John McEvoy)

‘Student news service’

In Latin America, the IRD wished to “interest ourselves particularly in the student and trade
union fields” by setting up a “student news service” with oil company contributions.



| 5

On top of this, the IRD requested £5,000 for a “trade union exchange visits scheme”. The
scheme had already begun in Latin America, and the IRD was looking for oil money to
expand the project into Africa.

It was also “hoped to start an examination of the possibilities of setting up a [television]
programme agency for the Middle East shortly”.

Another project focused on news agency Gulf Times/Al Khalij, an IRD outfit based in Beirut,
which was looking to expand and open a new office in Kuwait.

According to one IRD document,  the agency’s  core objective was “the preservation of
[British] oil interests in the Gulf”. It was noted that the oil companies may thus “think it
suitable to contribute [£30,000] towards the capital cost of the new venture”, which was
valued at £110,000. This project, however, was ultimately abandoned by the IRD in April
1961.

‘Handmaid of BBC Arabic’

In 1963, the oil companies funded Huna London (“This is London”), a magazine which was
described  by  one  IRD  official  as  “the  handmaid  of  the  BBC  Arabic  service”  and  “the  best
means we have of addressing the Arabs as a whole”.

Huna  London  had  been  the  words  used  to  announce  the  first  BBC  broadcast  in  Arabic  in
1938, and the magazine would become the Arabic equivalent to the Radio Times, which
listed British television and radio programmes alongside “contributions from leading writers
and illustrators of the day”.

Oil money had “enabled 6,000 extra copies” of Huna London to be printed in 1963, “each
requested by an individual Arab, to be sent out from Beirut”. The IRD envisaged that it
might soon receive “requests for 100,000 or more copies”, which was described as a “highly
desirable” outcome.

One proposed project remains redacted in entirety.

‘Contingency money’

Beyond this,  the oil  companies provided the IRD with tens of  thousands of  pounds in
“contingency money”, which was to be used as “a stimulator of desirable projects”.

Norman Reddaway, a seasoned British propagandist based in the British embassy in Beirut,
described the contingency fund as “particularly useful for pump-priming and for persuading
people that desirable things could be done in advance of agreement by London”.

The oil companies felt the IRD was making good use of their money and, by 1960, they
wanted to help British propaganda operations expand.

For  instance,  Shell  was  “widening  their  field  of  interest  and…  thinking  in  terms  of
propaganda in distribution areas as well as in producing territories. They are thus concerned
with the public image of the oil companies in places like West Africa as well as in the Middle
East”.

As a result, the IRD “could take it that” the oil companies “had an interest in all production

https://www.jstor.org/stable/pdf/4283446.pdf?refreqid=excelsior%3A1d50d020fd392184c1d4ddb6cd77a363&ab_segments=&origin=&acceptTC=1
https://www.arabnews.com/node/1249966/media
https://journals.openedition.org/rfcb/7056
http://www.radiotimesarchive.co.uk/history.html
https://declassifieduk.org/revealed-australias-secret-propaganda-unit/


| 6

and refining areas and territories adjacent thereto. Thus, for example, Somalia was an area
of interest because of its proximity to Aden”.

Foreign Office minutes from a top secret meeting with Shell and BP. (Photo: John McEvoy)

Pump-priming

By late 1963, Shell  and BP were beginning to express irritation at the IRD’s continued



| 7

reliance on oil funds for ongoing projects.

Shell and BP had intended to pump-prime British covert propaganda projects so that these
ventures could become self-sustaining. The oil companies, it was noted, were happy to help
propaganda projects get off the ground but “did not like involving themselves in continuing
commitments”.

In  private  correspondence  dated  16  December  1963,  Chisholm  told  Foreign  Office  official
Leslie Glass that: “the object originally of the exercise on which we are engaged was to
assist you to overcome certain financial restrictions in getting things moving at a critical and
difficult time. We have been glad to continue our assistance with certain of these projects to
our mutual advantage”.

Chisholm continued: “It was always our intention, however, that as projects reached full
development  and  they  justified  financing  from  other  sources,  our  contributions  to  them
should  tail  off”.

Trench agreed, expressing hope that ANA, the Reuters service, and the Ariel Foundation – a
British front organisation which facilitated exchanges of trade unionists and academics –
“could be entirely financed from other sources by about 1966”.

The  oil  companies  also  found  covert  payments  an  awkward  affair.  Chisholm,  for  instance,
“asked whether a less complicated method of making subventions was desirable”.

The  IRD  was  not  satisfied.  In  a  draft  response  to  Trench,  one  IRD  official  noted  that  “we
are…  faced  always  with  the  preliminary  difficulty  of  being  able  to  only  approach  you
regarding  projects  which  have  a  territorial  interest  common  to  you  and  your  friends”.

Moreover, the IRD emphasised that “the result of a cessation of your [oil company] support
would be that… undertakings would have to be cut down and be less freely available in the
areas of common interest”.

Secret  oil  subsidies,  in  other  words,  were  seen  as  central  to  the  success  of  Britain’s
propaganda operations in the region.

‘Very grateful’

Meanwhile, the IRD would have to discuss Latin America “bilaterally” with Shell, given the
company’s interests in Venezuela outweighed BP’s interests in the region.

Despite the oil companies’ reservations, another £60,000 was provided to the IRD in 1964,
for  which  British  officials  were  “very  grateful”.  At  this  stage,  future  oil-funded  projects  in
Algeria and the United Arab Republic were under consideration.

Secret oil subsidies to the IRD continued beyond 1964. As historian Athol Yatesfound, BP
agreed in 1968 to fund broadcaster Sawt Al Saahil, a British covert radio station based in
Sharjah (an emirate in the Gulf), to the tune of £3,000 for three years.

However, the extent to which Shell and BP funded British covert propaganda operations in
the late and post-Cold War period remains unclear.

Shell and BP did not respond to requests for comment.

https://ia802802.us.archive.org/4/items/BritishIntelligenceAndCovertAction/british%20intelligence%20and%20covert%20action.pdf
https://declassifieduk.org/secretive-uk-team-met-in-venezuela-to-promote-british-energy-interests/
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02684527.2022.2083817


| 8

*

Note to readers: Please click the share buttons above or below. Follow us on Instagram and
Twitter and subscribe to our Telegram Channel. Feel free to repost and share widely Global
Research articles.

John McEvoy is an independent journalist who has written for International History Review,
The Canary, Tribune Magazine, Jacobin and Brasil Wire.

Featured image is from SHTFplan.com

The original source of this article is Declassified UK
Copyright © John McEvoy, Declassified UK, 2022

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: John McEvoy

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://declassifieduk.org/exclusive-how-shell-and-bp-financed-britains-cold-war-propaganda-machine/
https://www.globalresearch.ca/author/john-mcevoy
https://declassifieduk.org/exclusive-how-shell-and-bp-financed-britains-cold-war-propaganda-machine/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/john-mcevoy
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

