
| 1

How Russia’s RT Became the Target of CIA, FBI and
NSA’s Anticlimactic ‘Big Reveal’

By Bryan Macdonald
Global Research, January 11, 2017
RT 7 January 2017

The eagerly awaited Director Of National  Intelligence’s (DNI)  report  “Assessing Russian
Activities and Intentions in Recent US Elections” didn’t need such a long winded title. They
could have just called it: “We Really Don’t Like RT.”

Almost every major western news outlet splashed this story. But it was probably the New
York Times’ report which was the most amusing. America’s “paper of record” hailed the
DNI’s  homework  as  “damning and surprisingly  detailed.”  Then a  few paragraphs  later
admitted the analysis contained no actual evidence.

Thus, in a few column inches, the Gray Lady went from describing the DNI’s release as
something  conclusive  to  conceding  how  it  was  all  conjecture.  “The  declassified  report
contained no information about how the agencies had collected their data or had come to
their conclusions,” the reporter, one David E. Sanger, told us. He then reached further into
his bag of tricks to warn how it is “bound to be attacked by skeptics.”

Russia Today newsroom © Evgeny Biyatov / Sputnik

Yes, those skeptics. Aren’t they awful? Like, imagine not accepting an intelligence document
at  face  value?  Especially  when  it  warns  that  a  nuclear  armed military  superpower  is
interfering in the American democratic process, but then offers not a smidgen of proof for its
assertions. Not to mention how it appears to have been put together by a group of people
with barely a clue about Russia.

For instance, RT programs such as “Breaking The Set” and “The Truthseeker” are mentioned
in  a  submission  supposed to  be  about  how RT  seemingly  cost  Hillary  Clinton  the  US
Presidential Election. But both of these programmes went off air around two years ago.

And, back then, Clinton wasn’t even the Democratic Party candidate for the 2016 contest.
Furthermore, it’s deeply odd how this seems to be part of a super old report, with just a tiny
disclaimer in that regard.

Official DNI report on Russia says my show Breaking the Set, that ended 2 yrs
ago,  helped  cost  Hil lary  the  election  https://t.co/LyNZIaDxQm
pic.twitter.com/Ha0rWNlSwV

— Abby Martin (@AbbyMartin) 6 January 2017

https://www.globalresearch.ca/author/bryanmacdonald
https://www.rt.com/op-edge/372942-rt-us-intelligence-reveal/
https://ru.scribd.com/document/335885421/Declassified-Intelligence-Community-Assessment-of-Russian-Activities-and-Intentions-in-Recent-U-S-Elections
https://t.co/LyNZIaDxQm
https://t.co/Ha0rWNlSwV
https://twitter.com/AbbyMartin/status/817497773704671236


| 2

 

The stream of obsolete information continues. Readers could be led to believe that the head
of RT’s Arabic Service is Aydar Aganin and the London bureau is headed by Darya Pushkova.
The problem is neither of these individuals currently work at RT, nor have done for a long
time. And the focus on the latter is presumably because she’s defined as “the daughter of
Aleksey  Pushkov,  the  current  chair  of  the  Duma  Russian  Foreign  Affairs  Committee.”  But
even if she were employed at RT, what would be unusual about it anyway? After all, many
journalists have family members who’ve been involved in politics at one time or another. For
instance, CNN host Christiane Amanpour’s husband James Rubin was an advisor to Hillary
Clinton, and served as a US Assistant Secretary of State under her husband, Bill.

Plumbing the depths

So how bad is this report? You’d have to say on a scale of 1-10, it’d be eleven. The core
message appears to be that having a point of view which is out of sync with the liberal
popular media is considered a hostile act by US spooks. And it’s specifically the liberal press’
worldview they are defending here. Now, it’s up to you to judge whether this support, from
state  actors,  is  justified  or  not.  The  DNI’s  submission  is  ostensibly  the  work  of  highly
qualified  intelligence  experts,  but  everything  you  learn  about  RT  comes  from  publicly
available interviews and Tweets posted by this channel’s own people. Yet, we are supposed
to believe how the best Russia brains of three agencies – the CIA, FBI and NSA – laboured to
produce  this  stuff?  That  said,  the  latter  doesn’t  appear  to  be  fully  on  board,
offering “moderate” confidence, in contrast to the other’s “high confidence.” Approximately
a third of the document centers on RT. And it appears that we should swallow how RT
succeeded where the combined might of CNN, NBC, CBS, The Washington Post and the New
York Times and others failed in influencing the US election. Not to mention the reality where
500 US media outlets endorsed Clinton and only 25 President-elect Donald Trump. It’s time
to scream: “stop the lights!” Meanwhile, the “background info” on RT offered here appears
to have been compiled on the basis of poorly translated decade old articles and long-
obsolete  stats.  As  a  result,  the  only  current  stuff,  actually  relevant  to  the  2016  election,
comes down to “Russia hacked US election because RT criticized Clinton.” The absurdity of
the claim is evidently lost on the authors.

Fragile facts

The mistakes are myriad. Audience figures are out of date. And the general feel is of some
kind of amateurish compilation from a think tank. In fact, you could argue that many lobby
firms’ anti-Russia reports have been more polished than this offering. But they are chancers,
with faux academic sounding titles, and the DNI is supposed to boast the finest minds of US
intelligence.

‘They’re kidding, right?’ Social media unimpressed by intel report on #Russia
‘#hacking https://t.co/fGRz6c2qCn pic.twitter.com/4WbUa10aQE

— RT (@RT_com) 7 January 2017

 

https://twitter.com/hashtag/Russia?src=hash
https://twitter.com/hashtag/hacking?src=hash
https://t.co/fGRz6c2qCn
https://t.co/4WbUa10aQE
https://twitter.com/RT_com/status/817576406670577665


| 3

Of course, it could also be argued that it’s the inevitable result of how funding for Russian
studies was choked in the US after the Soviet collapse. And many have argued this point.
Because it’s abundantly clear that all three agencies urgently need to hire better experts for
their Russian desks. For example, people who’ve spent a bit of time in the country and can
point to a rudimentary grasp of the language.

More outdated facts follow. When it comes to YouTube views, the report cites a figure of 800
million  for  RT.  However,  it’s  five  times  higher,  at  four  billion,  and  counting.  Indeed,  the
English  language  channel  alone  can  be  proud  of  over  1.5  billion  hits  at  present.

The point needs to be laboured because it exposes how shoddy this submission is. The
compilers  plainly couldn’t  have been bothered to engage an intern to update their  figures
before  publication.  And  it  speaks  volumes.  So  too  when a  Kommersant  article,  dated
07/04/2012 is explained as the fourth of July, as opposed to the seventh of April. Because
you’d imagine Russia focused spies would be able to understand the European dating style,
wouldn’t you?

Then there’s how the ‘investigators’ refer to Dmitry Kiselev and Vladimir Zhironovsky as
somehow  influential  here.  They  allege  the  former’s  TV  show  was  biased  towards  Trump’s
candidacy. But it’s a domestic programme, in Russian, aimed at people who live in Russia
and can’t vote in US elections. Likewise, Zhirinovsky’s presence is bizarre (he’s described as
a ‘Kremlin proxy’) because he’s an ageing clown. And, as it happens, his remark about
“drinking champagne’ in the event of a Trump victory is rather mild given his track record.
We are talking about a man who once predicted that George Bush’s soldiers would be “torn
to pieces”  if  they invaded Iraq.  So Nostradamus,  he ain’t.  And his  clout  with Putin  is
probably somewhere between slim and none.

The DNI’s report is beyond bad. And it’s scary to think how outgoing President Obama has
stirred up a nasty diplomatic battle with Russia based on intelligence so devoid of insight
and quality. There is nothing here which suggests the authors have any special savvy or
insight. In fact, you could argue how a group of students would’ve assembled something of
similar substance by simply reading back issues of The New York Times.

But the biggest takeaway is that it’s clear how the calibre of Russia expertise in America is
mediocre, if not spookily sparse. And while this report might be fodder for amusement, the
actual policy implications are nothing short of dangerous.

Bryan MacDonald is an Irish journalist, who is based in Russia

The original source of this article is RT
Copyright © Bryan Macdonald, RT, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Bryan Macdonald

https://www.youtube.com/watch?v=ExfLOwmSD88
https://www.rt.com/op-edge/372942-rt-us-intelligence-reveal/
https://www.globalresearch.ca/author/bryanmacdonald
https://www.rt.com/op-edge/372942-rt-us-intelligence-reveal/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/bryanmacdonald


| 4

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

