
| 1

How Perception Management Has Wrecked Reality

By Greg Guma
Global Research, January 20, 2020

Region: USA
Theme: History, Intelligence, Media

Disinformation

In The Secret Man, Bob Woodward’s book about his Watergate source Deep Throat, he
notes, “Washington politics and secrets are an entire world of doubt.” And that was before
Trump and cyberwar.

Even though Woodward knew the identity of his source — W. Mark Felt, then associate
director of the FBI — what he could not be sure about was why Felt decided to gradually
reveal  the  details  of  the  Nixon  administration’s  illegal  activities.  Decades  later,  it  is
immeasurably more difficult to be sure about what motivates many sources of information,
on and off the record, or to trust that what we hear and see via the media will turn out to be
true.

In July 2005, Jeff Ruch, director of Public Employees for Environmental Responsibility, issued
a relevant but discouraging warning to the Subcommittee on Regulatory Affairs of the U.S.
House  Committee  on  Government  Reform.  “The  federal  government  is  suffering  from  a
severe disinformation syndrome,” he said. It’s been mostly downhill from there, especially in
the years since Donald Trump’s hostile takeover of the Republican Party turned national
politics into surrealistic satire.

Weaponizing the term “fake news,” he and his accomplices have also effectively used it in a
stream of misleading counter-attacks on critical press outlets. Hard as it is to believe, the
targets have been mainly what used to be called mainstream media.

Fifteen years ago, Ruch’s reference to a “disinformation syndrome” referred specifically to
surveys by his organization and the Union of Concerned Scientists revealing that federal
scientists were routinely pressured to amend their findings. One in five scientists contacted
said they were directed to inappropriately exclude or  alter  technical  information,  Ruch
testified,  and  more  than  half  reported  cases  where  “commercial  interests”  forced  the
reversal  or  withdrawal  of  scientific  conclusions.

But even then government agencies weren’t alone in confusing public understanding of
crucial  issues.  Media  outlets  also  contributed.  One  poignant  example  was  Newsweek
magazine’s Aug. 1, 2005 cover story on Supreme Court nominee John G. Roberts, which
aggressively  dismissed reports  that  Roberts  was  a  conservative  partisan.  Two primary
examples  cited  were  the  nominee’s  role  on  Bush’s  legal  team in  the  court  fight  after  the
2000  election,  described  by  Newsweek  as  “minimal,”  and  his  membership  in  the
conservative Federalist Society, which was pronounced an irrelevant distortion.

Roberts “is not the hard-line ideologue that true believers on both sides had hoped for,” the
publication concluded, and “seems destined to be confirmed.” That general description has
pretty much stuck.

https://www.globalresearch.ca/author/greg-guma
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/culture-society-history
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

The facts suggested a different appraisal, however. According to the Miami Herald, Roberts
was  a  significant  “legal  consultant,  lawsuit  editor  and  prep  coach”  for  Bush’s  arguments
before the U.S. Supreme Court in December 2000, and, as the Washington Post revealed, he
was  not  just  a  Federalist  Society  member,  but  on  the  Washington  chapter’s  steering
committee in the late 1990s.

More to the point, his roots in the conservative vanguard dated back to his days with the
Reagan  administration,  when  he  provided  legal  justifications  for  recasting  the  way
government and the courts approached civil rights, defended attempts to narrow the reach
of  the  1965  Voting  Rights  Act,  challenged  arguments  in  favor  of  busing  and  affirmative
action, and even argued that Congress should strip the Supreme Court of its ability to hear
broad classes of civil-rights cases. Nevertheless, most press reports on Roberts before his
elevation — and since — echoed Newsweek’s excitement about his “intellectual rigor and
honesty.”

Whether  that  early  coverage  qualifies  as  disinformation  remains  debatable.  We  may  soon
find out, as Roberts presides over the impeachment of a Republican president. However that
turns out, his early press nevertheless serves as a relevant example of how journalists can
assist  political  leaders,  albeit  unwittingly  at  times,  in  framing  public  awareness.  As  a
practice,  this  is  known in  both government  and public  relations circles  as  “perception
management.”

An evolving tactic

In 1987, the Department of Defense developed a propaganda and psychological warfare
glossary  that  included  an  official  definition  of  the  term.  Perception  management
incorporates tactics that either convey or deny information to influence “emotions, motives,
and  objective  reasoning,”  explained  the  DoD.  For  the  military,  the  main  targets  are
supposedly  foreign  audiences,  and  the  goal  is  to  promote  “actions  favorable  to  the
originator’s objectives. In various ways, perception management combines truth projection,
operations security, cover and deception, and psychological operations.”

The  Reagan  administration  preferred  a  different  term,  “public  diplomacy,”  while  the  Bush
administration called it “strategic influence,” but both referred to the same thing. In The Art
of the Deal, Trump called it “truthful hyperbole,” a misleading euphemism for making things

https://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2020/01/mail-2.jpeg


| 3

up.

Organized federal efforts to manipulate public perceptions date back at least to the 1950s,
when people  at  more than 800 news and public  information organizations carried out
assignments for the CIA, according to The New York Times. By the mid-1980s, CIA Director
Bill Casey had taken the practice to the next level: a systematic, covert “public diplomacy”
apparatus designed to sell a “new product” — counter-insurgency in Central America —
while  reinforcing  fear  of  communism,  Nicaragua’s  Sandinistas,  Libya’s  Muammar  Qaddafi,
and other designated enemies. Sometimes this involved “white propaganda,” stories and
editorials  secretly  financed  by  the  government,  much  like  the  videos  and  commentators
later funded by the Bush administration. But other operations went “black;” that is, they
pushed obviously false story lines.

During the first Bush administration, domestic disinformation was handled through the CIA’s
Public  Affairs  Office.  This  operation  was  charged  with  turning  intelligence  failures  into
successes by persuading reporters to postpone, change, hold, or even scrap stories that
could  adversely  affect  purported  national  security  interests.  The  Clinton  administration’s
version, outlined in Directive 68, was known as the International Public Information System
(IPI). Again, no distinction was made between what could be done abroad and at home. To
defeat  enemies  and  influence  minds,  information  for  U.S.  audiences  was  “deconflicted”
through  the  IPI’s  work.

One strategy was to insert psyops (psychological operations) specialists into newsrooms. In
February 2000, a Dutch journalist revealed that CNN and the U.S. Army had agreed to do
precisely  that.  The  military  was  proud  enough  of  this  “expanded  cooperation”  with
mainstream media to publicly acknowledge the effort.

As the Iraq War began, word leaked out that a new Pentagon Office of  Strategic Influence
was gearing up to sway leaders and public sentiment by disseminating sometimes-false
stories.  Facing  censure,  Defense  Secretary  Donald  Rumsfeld  publicly  denounced  and
supposedly disbanded it. But a few months later, he quietly funded a private consultant to
develop  another  version.  The  apparent  goal  was  to  go  beyond  traditional  information
warfare with a new perception management campaign designed to “win the war of ideas.”

How  does  perception  management  work?  One  important  tactic  is  to  influence  opinion  by
presenting theories as if they are facts. For example, “Bad as things are in Iraq,” began an
Associated Press story in April  2004, “a quick U.S. departure would make them worse;
encourage terrorists, set the stage for civil  war, send oil  prices spiraling, and ruin U.S.
credibility  throughout  the  Middle  East.”  Only  two  sources,  both  obscure  Middle  East
scholars, were directly quoted in the story, plus unnamed “regional experts.”

Another approach is to “massage” the information, thus promoting the preferred spin. For
example,  stories that asserted the Iraq insurgency was losing momentum stressed the
number  of  incidents  during  a  specific  period,  but  ignored  data  such  as  the  number  of
wounded,  civilian  contractor  deaths,  and  Iraqi  military  casualties.

Sometimes, though, the only approach that works is to fabricate the news.

Selling a war



| 4

The jailing of New York Times reporter Judith Miller for refusing to reveal how she learned
the identity of CIA agent Valerie Plame, who was outed by columnist Robert Novak with
White House assistance, sparked widespread condemnation from the press. Many journalists
expressed  deep  concerns  that  their  future  ability  to  gain  the  trust  of  confidential  sources
would be undermined. Miller was, after all, a Pulitzer Prize-winner and the author of best-
selling books; in short, an eminently reputable journalist who didn’t deserve punishment for
protecting sources.

However,  Miller’s  real  importance  in  the  world  of  unnamed  sources  leads  in  a  different
direction. It illustrates how perception management techniques were applied during the Iraq
War — something to keep in mind as Iran becomes a convenient election-year target. On
April  21,  2003,  the  front  page  of  the  Times  carried  a  story  by  Miller  titled,  “Aftereffects:
Prohibited Weapons; Illicit Arms Kept Till Eve of War, An Iraqi Scientist Is Said to Assert.” In
the lead paragraph, Miller claimed that she had discovered the proof of weapons of mass
destruction, a central Bush Administration argument for the war.

Based upon what members of Mobile Exploitation Team (MET) Alpha related to Miller, she
reported that a mysterious, unnamed scientist had led them to a site where he had buried
evidence of an illicit weapons program. Her story included the scientist’s charges that Iraqi
leader Saddam Hussein had transferred illegal weapons to Syria, and was cooperating with
al-Qaeda. The revelation supported White House accusations that Iraq was developing such
weapons, and had lied about it to the United Nations.

The  catch  was  that  Miller’s  story  came entirely  from secondary  sources  and  had  no
independent  confirmation.  She  never  met  the  scientist  and  her  copy  was  submitted  to
military  officials  before  it  was  released.  Yet,  when  Miller  appeared  on  PBS’  NewsHour  the
same day, she said, “Well, I think they found something more than a smoking gun,” and
turned her one unnamed scientist into several. Other news outlets quickly jumped on her
article  and  statements  to  argue  that  the  war  was  justified  after  all.  By  the  next  day,
headlines  across  the  country  proclaimed  “Illegal  Material  Spotted.”

As it turned out, the evidence wasn’t there, and a day later Miller was reporting that there
had been a “paradigm shift.” Now she said MET Alpha was looking for “building blocks” and
“precursors”  to  those  weapons,  another  effort  that  ultimately  proved  fruitless.  Next,  her
unnamed source informed her that the focus had changed to a search for scientists who
could prove there had once been a WMD program.

This  was  only  one  of  many  stories  produced  by  Miller  that  backed  up  administration
arguments, only to be proven wrong or obsolete later. In many cases, she subsequently
“clarified”  or  backed  away  from  an  initial  characterization.  But  just  as  important  as  the
content, disseminated widely through her appearances on programs like Oprah and Larry
King Live, were her associations and actual sources of information.

By her own admission, the majority of stories she wrote about weapons of mass destruction
came from Ahmad Chalabi, the exiled leader of the U.S.-backed Iraqi National Congress who
hoped to replace Saddam Hussein. “I’ve been covering Chalabi for about 10 years,” Miller
told Baghdad Bureau Chief John Burns, another New York Times Pulitzer Prize winner who
became angry with her over an article on Chalabi. “He has provided most of the front page



| 5

exclusives  on  WMD to  our  paper.”  Furthermore,  MET  Alpha  used  “Chalabi’s  intel  and
document network for its own WMD work,” she admitted.

Equally relevant was Miller’s association with the Middle East Forum, which promoted her as
a speaker on “militant Islam” and “biological warfare.” Founded by Daniel Pipes, the forum
was in the forefront of  the push for  an invasion of  Iraq before the war.  Pipes in turn
maintained close relationships with Douglas Feith, an undersecretary at the Department of
Defense, and leading neoconservative Richard Perle.

In Bob Woodward’s book on the Iraq War, Plan of Attack, Secretary of State Colin Powell
described  Feith  as  running  a  “Gestapo  office”  determined  to  find  a  connection  between
Saddam Hussein and 9/11. In A Pretext for War, a book on the abuse of U.S. intelligence
agencies before and after 9/11, James Bamford described how Feith and Perle developed a
blueprint for the Iraq operation while working for pro-Israeli think tanks. Their plan, called “A
Clean Break: A New Strategy for Securing the Realm,” centered on taking out Saddam and
replacing him with a friendly leader. “Whoever inherits Iraq,” they wrote, “dominates the
entire Levant strategically.” The subsequent steps they recommended included invading
Syria and Lebanon.

After joining the Bush administration, Feith created the Office of Strategic Influence. Senior
officials have called it a disinformation factory. He later launched the Office of Special Plans
(OSP).  Officially,  its  job  was  to  conduct  pre-war  planning.  But  its  actual  target  was  the
media, policymakers, and public opinion. According to London’s Guardian newspaper, the
OSP provided key people in the administration with “alarmist reports on Saddam’s Iraq.” To
do that, it circulated cooked intelligence from its own unit and a similar Israeli group. There
was also a close relationship with Vice President Cheney’s office.

According to Bamford, OSP’s intelligence unit cherry-picked the most damning items from
the  streams  of  U.S.  and  Israeli  reports  and  briefed  senior  administration  officials.  “These
officials would then use the OSP’s false and exaggerated intelligence as ammunition when
attempting to hard-sell the need for war to their reluctant colleagues, such as Colin Powell,
and even to allies like British Prime Minister Tony Blair,” he reports. Senior White House
officials received the same briefings.

The final step was to get Powell to make the case to the UN. This was handled by the White
House Iraq Group (WHIG), a secret office established to sell the war. WHIG provided Powell
with a “script” for his speech, using information developed by Feith’s group. Much of it was
unsourced material fed to reporters like Miller by the OSP. Such techniques continued to
prove useful after the invasion.

Shaping the environment

Like other forms of perception management, the manipulation and misuse of reporters isn’t
new. In the 1960s, the FBI used large dailies like the San Francisco Chronicle to place
unfavorable stories and leak false information. In Chicago, such “friendly media” assisted
with smears of black nationalist groups on the radio and in print. Sometimes reporters were



| 6

unwittingly exploited, but often they knew what they were doing: writing dubious stories
that made FBI speculation and falsehoods sound true. When challenged, they too vigorously
protected their sources.

Vermont’s media saw perception management at work in 1978, when a young woman
named Kristina Berster was caught crossing the border illegally from Canada into Vermont.
The FBI knew only that she was a West German citizen and was wanted for something called
“criminal association,” a crime that didn’t exist in the United States. But FBI Director William
Webster realized that her arrest could help buttress his claims that urban terrorism was
increasing. He was in the process of lobbying for more agents and expanded authority to
investigate those who were “reasonably believed” to be involved in “potential” terrorist
activities.

Within a few days, Webster had organized a press conference to announce that a foreign
terrorist had been caught in a conspiracy with U.S. citizens. FBI agents quickly contacted
their  favorite  reporters  as  off-the-record  sources,  and  U.S.  newspapers,  including  those  in
Vermont, spread the news in bold headlines: “Terrorist held after attempt to enter U.S.”

Initially,  journalists presented the government’s version without asking many questions.
After all, why else the high bail, 24-hour guard for the judge, metal detectors, and armed
officers on the courthouse roof?  As the trial  proceeded in  U.S.  District  Court  in  Burlington,
new information about potential “threats” was distributed to the press, reinforcing the idea
that foreign terrorism loomed over the Green Mountains.

However,  once local  reporters  had time to observe the defendant,  a  small,  fair-haired
woman with a mild demeanor and open smile, the huge security team began to look like
overkill. And as the media coverage shifted, the general public also gave the case a second
look and the story gradually unraveled.

The  verdict,  delivered  on  Oct.  27,  1978  after  more  than  five  days  of  deliberations,  was  a
felony  and  misdemeanor  conviction  for  lying  to  a  customs  official,  but  acquittal  on  the
crucial conspiracy charge. The government had lost its main case. Afterward, several jurors

https://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2020/01/mail-3.jpeg


| 7

said that they found Berster’s situation compelling and expressed hope that the guilty
verdict on minor charges wouldn’t prevent her from winning asylum.

But beyond this small New England state, the smear campaign rolled on. In New York City, a
banner headline in the New York Post the day after Berster’s conviction trumpeted, “No
Asylum for Terrorist.”

This story has a happy ending at least: When Berster returned home to Germany, the old
charges  against  her  were  dropped.  Still,  it  demonstrates  how perception management
works. Manipulating the press and exploiting fear are powerful tools, too often used to
justify bigger budgets or intrusive security measures.

Today,  controlling  public  opinion  involves  more  than  what  was  once  simply  labeled
propaganda. Over the years, both business interests and governments have developed a
creative toolbox of tactics to promote the stories they want to see and prevent others from
being aired or published. In some cases, this involves what has become known as spin, or
“white propaganda,” arguments that tend to move opinion in a specific direction.

For  journalists,  the  pitfalls  include  institutional  constraints,  commercial  imperatives,
relationships with sources that have hidden agendas,  the temptation to focus on easy
targets,  and a  tendency toward self-censorship.  There is  also  an increasing likelihood,
exacerbated by the Internet and social media, that rumors or speculation will be confused
with reality.

In  other  words,  perception  management  is  about  more  than  censoring  or  pushing  an
individual story. Rather, it  involves the creation of an environment that promotes false
narratives,  the uncritical  acceptance of questionable assumptions, and media willing to
exploit them.

As  Noam Chomsky put  it,  “The point  is  not  that  the  journalists  or  commentators  are
dishonest; rather, unless they happen to conform to the institutional requirements, they will
find no place in the corporate media.” The fact that the interests of owners shape what is
defined as news is one of the main structural “filters” underlying newsgathering, he notes.

When confronted with such a critique, many journalists reject it as “conspiracy” thinking.
Translation: it’s paranoid, extreme, and therefore irrelevant. Especially now, when most
reporters and unnamed sources are assumed to be part of the Trump “resistance.” Unlike
any other employees, most journalists insist that they are free of direct supervisory control,
outside influences, or serious bias, and thus free to pursue any story, wherever it leads.

But as anyone who has worked in a real news organization knows, every story involves a
series  of  decisions  and  judgments  about  what  is  important,  relevant,  permissible  and
appropriate. And almost every source, from a disgruntled bureaucrat to Deep Throat, brings
an agenda of his or her own. It may all add up to news, but that doesn’t make it true.

At the time he was developing this analysis, Greg Guma was co-editor of Vermont Guardian,
a statewide weekly. An earlier version appeared in the August 12, 2005 issue. The ideas



| 8

were more fully explored in Censored 2008 as Chapter 14, Perception Management: Media &
Mass Consciousness in an Age of Misinformation.

*

Note to readers: please click the share buttons above or below. Forward this article to your
email lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

Greg Guma writes on his blog, For Preservation & Change, where this article was originally
published. 

All images in this article are from the author

The original source of this article is Global Research
Copyright © Greg Guma, Global Research, 2020

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Greg Guma

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/greg-guma
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/greg-guma
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

