
| 1

How a US and International Atomic Energy Agency
Deception Haunts the Nuclear Talks

By Gareth Porter
Global Research, October 28, 2014
Truthout 21 October 2014

Region: Middle East & North Africa

In  2008,  the  Bush  administration  and  a  key  IAEA  official  agreed  on  a  strategy  of
misrepresenting Iran’s position on the authenticity of intelligence documents, which they
used  to  establish  an  official  narrative  of  Iran  “stonewalling”  the  IAEA  investigation.  That
narrative  continues  to  shape  Obama  administration  policy  in  the  nuclear  talks.

The accusation by US and other Western diplomats that Iran has been “stonewalling” the
International Atomic Energy Agency’s (IAEA) investigation of alleged past nuclear weapons
work has been a familiar theme in mainstream media coverage of Iran’s relations with the
IAEA for years.

What remains virtually unknown, however, is how a brazen deception by the George W.
Bush administration and a key official within the IAEA created the false narrative of Iranian
refusal to cooperate with the IAEA and was used to justify harsh international sanctions.

The initial deception was the suggestion by the IAEA that Iran had acknowledged that the
activities portrayed in controversial  intelligence documents purportedly from an Iranian
nuclear weapons project were real, but had claimed they were for non-nuclear purposes.
The IAEA then used that brazen falsehood as a pretext to demand that Iran provide sensitive
military  information  on  its  missile  program  –  a  demand  that  the  US  officials  behind  the
scheme knew would  be  rejected.  That  ploy  thus  offered  the  Bush  administration  a  crucial
rationale for pushing for new international economic sanctions against Iran.

The story of that highly successful deception, assembled from the public record, interviews
with former IAEA officials and diplomatic cables released by WikiLeaks, shows the conscious
misleading of the public was central to US policy at a crucial turning point in the nuclear
issue. It has contributed to the general consensus that Iran must be hiding past work on
nuclear  weapons that  has led the Obama administration to  insist  that  unless Iran satisfies
the IAEA on that issue there can be no final agreement to remove the sanctions against Iran.

The origins of the IAEA deception lie in the Bush administration’s determination to force Iran to cease its
nuclear enrichment, which required the IAEA to maintain the image of Iran as hiding an alleged past
nuclear weapons program. When then IAEA director general Mohamed ElBaradei negotiated a “work plan”
with Iran in August 2007 to resolve a series of six issues the IAEA Safeguards Department had raised in
previous years, the Bush administration was furious. Along with its key European allies, the United States
warned ElBaradei when he negotiated the plan that clearing Iran of suspicion on the six issues would be
unacceptable, according to a January 2008 diplomatic cable released by WikiLeaks.

https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
http://www.truth-out.org/news/item/26954-how-a-us-and-international-atomic-energy-agency-deception-haunts-the-nuclear-talks
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://wikileaks.org/cable/2008/01/08UNVIEVIENNA31.html


| 2

After ElBaradei proceeded to clear away the six issues, the United States became even more
aggressive toward ElBaradei. Ambassador to the IAEA Gregory Schulte sent a cable to the
State Department written in early February focusing on the question of ElBaradei’s handling
of the intelligence documents purporting to show a covert Iranian weapons program that the
Bush administration had been urging the IAEA to use to confront Iran. The United States and
its allies would have to “warn the DG [director general] in very stark terms,” Schulte wrote,
“that . . . any hint of whitewash of Iran’s weapons activities would cause irreparable harm to
the Agency’s relationship with major donors.”

In other words, Schulte was saying Washington would have to threaten to severely reduce
or even cut off its funding for the IAEA if ElBaradei refused to cooperate.

But US officials had an equally important source of leverage on IAEA policy in the person of
Olli Heinonen, the Finnish head of the Safeguards Department.

Heinonen had acquired  a  reputation  in  the  agency  for  working  closely  with  the  most
powerful patron available. When he was responsible for the Middle East region in Safeguards
from 2002 to 2005, he went around his boss, Deputy Director General for Safeguards Pierre
Goldschmidt, and dealt directly with Director General ElBaradei, according to a former IAEA
official.  But  after  ElBaradei  named Heinonen head of  the  Safeguards  Department  in  2005,
the official recalled, he immediately began going around ElBaradei and dealing directly with
the Americans.

In late 2007 and early 2008, as US anger toward ElBaradei peaked over his closure of the
files on the six issues, Heinonen privately assured US diplomats that he was not happy with
ElBaradei’s decision, according to a January 2008 diplomatic cable. Another cable from
Schulte  in  March reveals  that  Heinonen had assured US officials  that  he wanted to  “press
ahead” on the investigation of the intelligence documents, despite ElBaradei’s reluctance to
do so.

Heinonen met  with  Iranian officials  in  late  January  and early  February  2008 to  show them
copies of the intelligence documents and discuss their response to them. In one of those
meetings,  Heinonen  asked  Iran’s  Permanent  Representative  to  the  IAEA,  Ali  Asghar
Soltanieh,  whether various names of  people,  organizations and addresses found in the
documents were correct. Soltanieh confirmed that the people, organizations and addresses
did exist, but added, “So what?” as he recalled to this writer in an interview in Vienna in
2009.

Soltanieh’s point was that any competent fabricator of documents tries to include some
details that are accurate, such as the ones in those documents shown to Iran in order to
convince the targets of the fraud that they are genuine. Iran pointed out in a letter to the
IAEA secretariat a few months later that it was standard procedure. The letter denied that
Iran had ever acknowledged the accuracy of anything in the intelligence documents except
for those incidental details.

Only after Heinonen had left the agency for a position at Harvard University did the IAEA
acknowledge in its  September 2011 report  that  the only thing Iran had “confirmed” about
the documents had been the “names of people, places and organizations.”

Heinonen  clearly  had  intensive  discussions  with  Schulte  and  other  Western  officials  about
the Iranian response to the documents and what to do about it. Two diplomatic cables



| 3

indicate that Heinonen agreed as a result of those discussions that the IAEA would take the
position that Iran had admitted that the documents were authentic, but claimed that the
activities described were not for nuclear weapons.

In the first diplomatic cable, sent in mid-February, Schulte wrote that the next phase of the
IAEA’s should be to force Iran to “fully disclose” its past alleged nuclear weapons program
and make a “confession.” That cable apparently reflected agreement with Heinonen on the
strategy to be pursued.

A second cable dated March 27, 2008, quoted French Ambassador Francois-Xavier Deniau
as declaring at a meeting of P5+1 ambassadors, “Iran has acknowledged some of the
studies, while claiming they were for non-nuclear purposes.”

Deniau’s  statement  strongly  suggests  that  Heinonen  and  the  Americans  had  already
adopted a very concrete formula to be used publicly to manage the issue several weeks
before the drafting of the next IAEA report had begun in May. That statement accurately
anticipated the wording of the Iranian position that would be used in the May 2008 IAEA
report.

The language in the report was carefully chosen to mislead the reader without technically
telling an outright lie. The report said Iran “did not dispute that some of the information
contained in  the documents was factually  accurate,  but  said the events  and activities
concerned involved civil or conventional military applications.”

That tortured wording avoided saying directly that the “information” that Iran had not
disputed involved “events and activities” portrayed in the documents. But it was clearly
intended to lead readers to that conclusion. Elsewhere, the report made it clear that the
activities shown in the documents on the redesign of the reentry vehicle Shahab-3 ballistic
missile and on exploding bridge wire detonators could only have been for a nuclear weapon.

Heinonen and his American handlers exploited the fact that Iran had publicly acknowledged
redesigning the Shahab-3 missile and development of an exploding bridge wire (EBW).

The wording on the EBW program issue was further reinforced to drive home the deception.
“Iran acknowledged that it  had conducted simultaneous testing with two to three EBW
detonators with a time precision of about one microsecond,” the report said, adding, “Iran
said, however, that this was intended for civil and conventional military applications.”

Those two sentences were bound to be interpreted by the unwary reader as indicating that
Iran  had  admitted  to  having  done  experiments  involving  the  firing  rate  shown  in  the
documents. In fact, however, as Heinonen had revealed in a briefing for member states on
February  25,  2008,  the  document  in  question  portrayed  experiments  in  which  EBW
detonators fired at a rate of 130 nanoseconds – nearly eight times faster than the firing rate
in the experiments that the report was saying that Iran had acknowledged carrying out.

In  meetings of  the IAEA Iran report  drafting group,  Heinonen made no secret  that  he
intended to show that Iran was lying. “He revealed to the Iran report drafting group a
strategy to trap the Iranians into some small lies leading to being caught up in a major
contradiction,”  a  former  IAEA  official  familiar  with  those  meetings,  who  asked  to  remain
anonymous  because  of  fear  of  retaliation  by  the  agency,  told  Truthout.

IAEA officials in the drafting group who were aligned with ElBaradei were not happy with his

https://wikileaks.org/cable/2008/02/08UNVIEVIENNA98.html
https://wikileaks.org/cable/2008/03/08UNVIEVIENNA185.html


| 4

proposed  wording,  according  to  the  former  official.  “There  were  a  lot  of  differences  over
what Iran had admitted,” he recalled. “We had to agree with language we weren’t entirely
comfortable with.”

As  the  text  of  the  May  2008  report  shows,  the  IAEA  drafting  group  also  insisted  on
juxtaposing those misleading sentences on which Heinonen was insisting with US support,
with Iran’s denial that the documents were genuine and its assertions that the documents
“contained numerous inconsistencies” and that “many were based on publicly available
information.”

The  report  thus  represented  a  compromise  between  the  positions  of  Heinonen  and
ElBaradei,  reflecting  the  political  pressure  that  the  United  States  and  its  allies  was  then
putting  on  ElBaradei  to  go  along  with  its  hardline  strategy.

The  former  IAEA  official  described  the  US  political  pressure  on  ElBaradei  at  that  point  as
“intense.” The US threat of a funding cutoff was only part of it. ElBaradei also knew that his
enemies in Washington and Tel Aviv were prepared to use police tactics to destroy him
politically. Under Secretary of State John Bolton had tapped ElBaradei’s phone in 2004 in the
hope of getting information that could be used to prevent ElBaradei from running for a third
term in 2005.

Bolton failed to find anything he could use to promote that scheme, but ElBaradei’s enemies
in Washington and Tel Aviv also spread rumors aimed at smearing him as an Iranian agent.
One such story, which ElBaradei recalled in his memoirs, had Iran depositing $600,000 in a
bank account under ElBaradei’s wife’s name in Switzerland. Yet another such rumor was
that his wife, Aida, an Egyptian, was actually Iranian.

ElBaradei was also following events in Egypt, where opposition newspapers were being
harassed and hundreds of Muslim Brotherhood members were being jailed by the Mubarak
regime. He knew he would one day want to return to Egypt and he did not want to be
viewed by the US government as anti-American.

But the US-Heinonen strategy had an even bigger objective in mind – to use the insinuation
that Iran had admitted to the activities that the documents portrayed as a pretext to
demand that Iran provide the IAEA with highly sensitive information on both its missile and
conventional  weapons  programs.  At  two  meetings  with  Iranian  officials  in  August  2008,
Heinonen insisted that Iran share with IAEA experts the details of its work on exploding
bridge wire technology as well as on the redesign of the Shahab-3 missile in order to prove
its innocence.

The September 2008 IAEA report revealed the demand: “The Agency proposed discussions
with Iranian experts on the contents of the engineering reports examining in detail modeling
studies related to the effects of various physical parameters on the re-entry body from time
of launch of the missile to payload detonation.” It explained that the discussions would be
“aimed at ascertaining whether these studies were associated with nuclear related activities
or, as Iran has asserted, related only to conventional military activities.”

Heinonen  later  denied  publicly  that  he  had  ever  demanded  the  transfer  of  classified
conventional Iranian military data to the IAEA. But a senior IAEA official acknowledged to me
in a September 2009 interview that the agency was indeed demanding that Iran turn over
such information.

http://www.iaea.org/Publications/Documents/Board/2008/gov2008-38.pdf


| 5

Predictably, Iran objected, in a letter to the IAEA secretariat on September 5, 2008, that the
IAEA demand represented an unwarranted intrusion on its conventional military security, as
well  as a blatant violation of the agency’s statute. Iran informed ElBaradei that it  was
refusing to participate in future meetings on the subject of “possible military dimensions” as
long as that demand was on the table.

That was exactly what the Bush administration and Heinonen were hoping for.

US Ambassador Schulte drafted a set of talking points he proposed to be used by the entire
P5+1 for all interactions with the IAEA secretariat. As revealed in a diplomatic cable in
January 2009, the key points expressed concern that Iran had “refused to cooperate with
the IAEA’s investigation in a full and substantive manner” and declared, “We do not accept
Iran’s blockage of the IAEA investigation.”

The Obama administration continued the Bush administration’s policy of protesting Iran’s
alleged refusal  to cooperate with the IAEA as a means of  building support for its  real
objective  –  to  pressure  Iran  to  suspend  enrichment  indefinitely.  On  March  3,  2009,  a
statement on behalf of all six powers to the IAEA board called on Iran to “cooperate fully
with the IAEA by providing the Agency such access and information that it requests” to
resolve the “possible military dimensions” issue.

The demand that Iran “cooperate fully with the IAEA” on the “possible military dimensions”
became part  of  the  Obama administration’s  official  mantra  on  Iran,  along with  the  charge
that  Iran  had failed  to  do  so.  That  charge was  even included in  UN Security  Council
Resolution 1929 in June 2010. The administration repeated it in the meetings of the IAEA
Board of Governors.

Senior  administration  officials,  including  Secretary  of  State  John  Kerry  have  said  that  Iran
must “come clean” about its past nuclear weapons work as part of the comprehensive
settlement that is now being negotiated. Israel and its supporters in Congress have pressed
that demand on the Obama administration vehemently. The clever dissimulation by the
Bush administration and Heinonen continues to cast a long shadow over the talks.

Copyright, Truthout. Reprinted with permission.

Gareth  Porter  (@GarethPorter)  is  an  independent  investigative  journalist  and  historian
writing  about  US  national  security  policy,  and  the  recipient  of  the  Gellhorn  Prize  for
Journalism  in  2012.  His  investigation  of  the  US  entry  into  war  in  Vietnam,  Perils  of
Dominance:  Imbalance  of  Power  and  the  Road  to  War  in  Vietnam,  was  published  by
University of California Press in 2005.

The original source of this article is Truthout
Copyright © Gareth Porter, Truthout, 2014

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

http://www.iaea.org/Publications/Documents/Infcircs/2008/infcirc737.pdf
https://wikileaks.org/cable/2009/01/09UNVIEVIENNA37.html
https://wikileaks.org/cable/2009/01/09UNVIEVIENNA37.html
mailto:editor@truthout.org
https://twitter.com/GarethPorter
http://www.truth-out.org/news/item/26954-how-a-us-and-international-atomic-energy-agency-deception-haunts-the-nuclear-talks
https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
http://www.truth-out.org/news/item/26954-how-a-us-and-international-atomic-energy-agency-deception-haunts-the-nuclear-talks
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/


| 6

Articles by: Gareth Porter

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

