
| 1

“Hong Kong Occupy Central’s” Dirty Money,
Leaders engaged in Unethical “Shadow Funding”

By Tony Cartalucci
Global Research, November 07, 2014
New Eastern Outlook

Region: Asia
Theme: Global Economy

A torrent of leaked documents and e-mails have exposed the already questionable “Occupy
Central” leadership as engaged in unethical, opaque funding. Millions of Hong Kong dollars
have  been  shifted  around  secretly  without  “Occupy  Central”  supporters’  knowledge,
concealing the source of the funding and the true nature of “Occupy Central’s” agenda.

For weeks, Beijing, the local Hong Kong government, and analysts around the world have
suggested that “Occupy Central” was far from the “spontaneous” “grassroots” movement it
claimed to be and that special interests both within Hong Kong and beyond China’s shores
were  guiding  the  movement.  Leaked  e-mails  and  documents,  now  confirmed  by  “Occupy
Central” leaders and supporters to be authentic, have proven many of these accusations to
be true.

Dirty Money, Dirtier Leaders  

The South China Morning Post (SCMP) has revealed these leaked documents and emails in
an ongoing series of articles. This includes their article, “Apple Daily head Jimmy Lai donated
millions to pan-democrats, leaked files show,” which states:

Hundreds of records detailing millions of dollars in donations to pan-democrats
by the Apple Daily’s founder have been leaked to the media, a move the camp
slammed as a “smear campaign”.

According to the 900 leaked files, Jimmy Lai Chee-ying has donated more than
HK$10 million to pan-democratic parties and politicians since last year. The
donations included HK$5 million to the Democratic Party and HK$3 million to
the Civic Party.

Other donations detailed in the files include amounts totalling HK$900,000 to
the  Hong  Kong  Civic  Education  Foundation  and  Hong  Kong  Democratic
Development  Network,  both  co-founded  by  Reverend  Chu  Yiu-ming,  an
organiser of the Occupy Central civil-disobedience movement.

Some media reports suggested the total donations since April 2012 could have
been as much as HK$40 million.

Of course, “Occupy Central” co-organizer Martin Lee, is in fact a founding chairman of the
Democratic Party, linking Jimmy Lai to yet other organizers of the unrest.

https://www.globalresearch.ca/author/tony-cartalucci
http://journal-neo.org/2014/11/07/occupy-central-s-dirty-money-dirtier-leaders/
https://www.globalresearch.ca/region/asia
https://www.globalresearch.ca/theme/global-economy
http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1557159/alleged-details-apple-daily-founder-jimmy-lais-political-donations?page=all
http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1557159/alleged-details-apple-daily-founder-jimmy-lais-political-donations?page=all


| 2

Image: Jimmy Lai (foreground, left) and Martin Lee (foreground, right) have both attempted to
distance themselves from “Occupy Central’s” leadership – however, it is clear they are both

organizers and leading participants in the unrest themselves. Not only that, it appears that Lai and
Lee are both connected financially, with the former handing over large donations to the political

party Lee himself helped found. 

While some may be tempted to question the authenticity of the leaks, Jimmy Lai has already
verified the claims. Another SCMP article titled, “Jimmy Lai Chee-ying says he ‘hasn’t given
one cent’ to Occupy Central organisers,”claims:

Lai has been the subject of earlier leaked documents showing he donated
millions of dollars to the city’s pan-democrats. He has confirmed that he did so.

The same article would also report:

Lai said that while he had donated large sums of money to politicians in the
pro-democracy camp, he had not given a cent to the co-founders of Occupy
Central.  His  newspaper,  though,  had  given  the  movement  discounts  for
advertisements.

“Democracy” For the Benefit of Whom, the People or the Party?  

And while Lai claims he hasn’t given “one cent” to “Occupy Central’s” organizers, it is clear
that the movement itself is not designed for “democracy” for democracy’s sake alone, but
simply as a means of putting the pro-Western politicians Lai has admittedly given large
donations to, into power.

http://3.bp.blogspot.com/-6XTip71QNjI/VFWPpLPX89I/AAAAAAAAKMg/xyUgJzSNjE8/s1600/890096_8f8951f03069fe4801eebcde8b35e709-692x360.jpg
http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1612199/jimmy-lai-chee-ying-says-he-hasnt-given-one-cent-occupy-central?page=all
http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1612199/jimmy-lai-chee-ying-says-he-hasnt-given-one-cent-occupy-central?page=all


| 3

Image: Benny Tai, the so-called leader of “Occupy Central,” is embroiled in
an expanding scandal involving millions of Hong Kong dollars, multiple
conflicts of interest, and growing scrutiny over ties to dubious special
interests both within Hong Kong, and beyond China’s shores. 

Lai was also found to be providing vast sums of money for “Occupy Central’s” so-called
“referendum” conducted earlier this year by the University of Hong Kong Public Opinion
Programme (HKUPOP). It should be noted that “Occupy Central” leader Benny Tai is an
employee of the University of Hong Kong and has been a chairman of the university’s Centre
for  Comparative  and  Public  Law  (CCPL),  a  confirmed  recipient  of  US  State  Department
funding via the US National Endowment for Democracy (NED) and its National Democratic
Institute (NDI) subsidiary.

SMCP would report in an article titled, “Media mogul Jimmy Lai ‘spent HK$3.5m on Occupy
Central vote’, leaked emails show,” that:

Media mogul Jimmy Lai Chee-ying spent millions helping Occupy Central to
hold its unofficial referendum in June, leaked emails show.

Lai’s  Next  Media  group  also  offered  extensive  advice  –  including  propaganda
material – to the Occupy Central organisers – whom Lai dismissed in private as
“idealist scholars” who “couldn’t make the cut without help”.

The emails were leaked by the same person who sent documents detailing the
Next Media chairman’s political donations to various pan-democrats two weeks
ago. It is not clear how the documents were obtained.

One of the exchanges between Lai and his top aide Mark Simon shows that Lai
spent some HK$3 million to HK$3.5 million to help the plebiscite. The email did
not detail how the money was spent, only mentioning that the costs included
“advertisements and billboards”.

Lai has clearly tangled himself in a growing web of his own lies. With the incremental nature
of the leaks affording Lai time to make further denials only to be exposed as a liar with the
next series of leaks, he is taking the credibility of “Occupy Central” down with him. And Lai
isn’t the only individual involved with “Occupy Central’s” backtracking as the truth is wrung
from the the movement’s dubious leadership.

“Occupy Central’s” head organizer Benny Tai himself, has now been implicated in moving
funds  around  secretly.  SCMP’s  article,  “Occupy  leaders  refuse  to  reveal  who  donated
HK$1.3m that co-founder passed to HKU,” would report that:

http://2.bp.blogspot.com/-WwhCdAio4iE/VFWQSzDHBUI/AAAAAAAAKMo/F9R2t09wSpk/s1600/bennytai-nt-net.jpg
http://landdestroyer.blogspot.com/2014/10/us-covers-up-support-for-hong-kong.html
http://landdestroyer.blogspot.com/2014/10/us-covers-up-support-for-hong-kong.html
http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1566350/jimmy-lai-described-occupy-central-organisers-having-no-strategy?page=all
http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1566350/jimmy-lai-described-occupy-central-organisers-having-no-strategy?page=all
http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1627100/occupy-wont-say-who-donated-hk13m-co-founder-passed-hku?page=all
http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1627100/occupy-wont-say-who-donated-hk13m-co-founder-passed-hku?page=all


| 4

Occupy Central last night declined to reveal the source of HK$1.3 million in
donations that movement co-founder Reverend Chu Yiu-ming passed on to
fellow organiser Benny Tai Yiu-ting.

At Chu’s request, Tai gave all the money to the university where he works, to
cover some of the expenses it incurred on Occupy’s “civil referendum” and
other activities, the movement said.

While “Occupy Central” is portrayed as a people’s movement, or a students’ movement, it is
clear it is a politicians’ movement merely dressed up as the latter. Revealed is a dubiously
funded leadership trying to claw its way into greater power, all while abusing and exploiting
the genuine concerns and good intentions of the many followers who’ve come out into the
streets.

Hypocrisy and Semantics 

Occupy Central’s refusal to reveal the source of their funding is beyond dubious and betrays
the very nature of what the movement allegedly stands for. Corrupt, opaque cabals of
elitists using people toward their own end while wallowing in vast sums of money sounds
strikingly familiar – in fact – these are the very claims the “Occupy Central” movement have
leveled against the government in Beijing. Yet clearly, “Occupy Central’s” own leadership
differs  very  little  beneath  the  cheap,  peeling  veneer  of  a  progressive,  democratic,
movement.

The same SCMP article would also report:

The emails  said Professor  Chow Shew-ping,  HKU’s pro-vice-chancellor,  was
notified  and  met  Tai  on  May  29  last  year.  A  director  of  the  university’s
development  and  alumni  affairs  office  said  Tai  told  her  about  the  donor’s
identity  in  July  and  the  “case  [was]  closed”,  said  another  email.  

According to other leaked emails, the third Occupy co-founder – Dr Chan Kin-
man – had been in contact with the National Endowment for Democracy (NED),
a US Congress-funded non-profit organisation that promotes democracy. Chan
met a “Louisa” from the NED in January last year, while Tai met the vice-
president  of  the  National  Democratic  Institute  for  International  Affairs  in  June
last  year.  The  latter  non-profit  organisation,  created  by  the  US  government,
promotes  democracy  worldwide.  

Chan said Occupy had never received any donation from foreign countries.

Unfortunately for  Chan,  however,  this  simply isn’t  true.  Nearly every “Occupy Central”
leader,  including  Benny  Tai  himself,  belong  to  organizations  or  institutions  that  have
received direct funding from NED and its subsidiaries. Unless Chan, like Jimmy Lai and
Benny Tai, is attempting to use semantics to dishonestly disclaim foreign funding, such a
statement is merely yet another lie from yet another now discredited “Occupy Central”
leader.

It is likely that further revelations will be made public. Those taking to the streets, following
this dubious collection of liars and frauds, must ask themselves what exactly they are

http://landdestroyer.blogspot.com/2014/09/us-openly-approves-hong-kong-chaos-it.html
http://landdestroyer.blogspot.com/2014/09/us-openly-approves-hong-kong-chaos-it.html


| 5

protesting  when  those  leading  them  appear  no  different  than  those  they  are  allegedly
protesting against. And while revelations that “Occupy Central’s” leadership are liars and
frauds do not in any way justify such behavior within Hong Kong’s current government or in
Beijing, it should give “Occupy Central” supporters pause for thought regarding their tactics,
strategy, cause, and objectives.

To improve the life of ordinary people, ordinary people must not only formulate solutions
themselves, they must be the ones who carry them out. The notion that simply nominating
someone else to do it on the public’s behalf leads to the very hypocrisy now on display amid
“Occupy  Central’s”  growing  leadership  crisis.  Instead  of  blocking  up  one’s  own  city
streets, pragmatic solutions should be explored and implemented – solutions that are within
the reach of local communities and do not require the dirty money of “Occupy Central’s”
political leaders, or the even dirtier leaders themselves.

Because just as “Occupy Central’s” leaders are now playing games of semantics to disclaim
dubious  funding and affiliations,  they  are  likewise  merely  using  semantics  to  portray  their
version of dictatorship and elitism as “different” to the one they claim exists in Beijing.

Tony Cartalucci, Bangkok-based geopolitical researcher and writer, especially for the online
magazine “New Eastern Outlook”.

The original source of this article is New Eastern Outlook
Copyright © Tony Cartalucci, New Eastern Outlook, 2014

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Tony Cartalucci

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://landdestroyer.blogspot.com/2014/10/us-style-democracy-no-different-than.html
http://journal-neo.org/
http://journal-neo.org/
http://journal-neo.org/2014/11/07/occupy-central-s-dirty-money-dirtier-leaders/
https://www.globalresearch.ca/author/tony-cartalucci
http://journal-neo.org/2014/11/07/occupy-central-s-dirty-money-dirtier-leaders/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/tony-cartalucci
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

