
| 1

Hack Reveals UK’s Propaganda Campaign to Drive
Syrian Regime Change

By Johanna Ross
Global Research, September 25, 2020

Region: Europe, Middle East & North Africa
Theme: Intelligence, US NATO War Agenda

In-depth Report: SYRIA

When I reported on the leak of Integrity Initiative documents back in 2018/19 which exposed
the extent of the UK’s propaganda war against Russia, I didn’t think it could get much more
organised and coordinated than it was. Involving hundreds of journalists and academics
across the globe to spin disinformation about Russia and paint the country in as negative a
light as possible in the mainstream media, the UK government-funded campaign was as
sophisticated as the information war gets. But here we are in 2020, still uncovering the true
scope of western government influence on the narrative plugged by the mainstream media.
And it doesn’t speak well for our ‘democracy’.

On 8th September the hacker group Anonymous published shocking revelations of how a
concerted and organised campaign has been waged to support the anti-government rebels
in Syria. One set of documents relates to the NGO ARK, which although brands itself as a
humanitarian organisation, effectively functions as a vehicle for western-led regime change.
In one of the papers it states:

‘ARK’s  focus  since  2012  has  been  delivering  highly  effective,  politically-  and
conflict-sensitive  Syria  programming  for  the  governments  of  the  United
Kingdom,  United  States,  Denmark,  Canada,  Japan  and  the  European  Union.’

This is a somewhat different picture from the mission statement on their website:

‘ARK was created in order to assist the most vulnerable, particularly refugees,
the displaced and those impacted by conflict and instability.’

Sounds lovely doesn’t it? But this organisation is far from charitable.  In the last few years it
has received $66 million from western governments to drive regime change in Syria. It
boasts of relationships with Syrian opposition members that have been built up ‘over the
years’, and we know that they date as far back as 2011, if not before, as its  documents
read  ‘ARK  staff  are  in  regular  contact  with  activists  and  civil  society  actors  whom  they
initially  met  during  the  outbreak  of  protests  in  spring  2011’.

ARK also had a targeted propaganda campaign package for Syrian media. In the documents
it is discussed how best to reach Syrian audiences to promote the regime change narrative,
with success being achieved it is said, on digital media such as Facebook, but also through
broadcast media. If there was ever any evidence that the mainstream media was bought,
this is it:

https://www.globalresearch.ca/author/johanna-ross
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war
https://soundcloud.com/radiosputnik/uk-academics-unveil-report-on-integrity-initiative-as-sunday-times-attacks-sputnik-journalists
https://freenet.space/read-blog/275_op-hmg-trojan-horse-from-integrity-initiative-to-covert-ops-around-the-globe-par.html
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/1-6-3-ark-business-activities/1-6-3-ark-business-activities.pdf


| 2

‘To achieve a strong digital presence, ARK/Accadian will draw on its existing
relationships  with  media  organisations…Using  its  existing  networks  and
connections,  ARK/Accadian  would  target  key  Syrian  satellite  TV  networks
(Orient  TV,  Souria  al-Shaab,  Souria  al-Ghad,  Barada)  and  regional  Arabic
networks and primary international channels.’

What is extraordinary is the repeated use of the word ‘independent’ to describe the media
outlets being promoted by ARK. The authors are clearly blissfully unaware that by interfering
in the media of this sovereign state to promote the overthrow of the government, the media
can hardly be termed ‘independent’ but instead an arm of the British state and its own
particular political aims and objectives. The document reads:

‘Since  ARK  first  began  training  citizen  journalists  in  2012,  as  part  of  HMG’s
efforts  to  develop  professional,  2  independent  and  self-sufficient  local  Syrian
media organisations, it has trained more than 200 journalists and has been a
key  implementer  of  a  multi-donor  effort  to  develop  media  platforms  inside
Syria,  maintaining  close  links  with  these  organisations’.

It boasts having produced over 2000 news reports for various mainstream Arabic channels,
including Orient, Al Arabiya, Al Jazeera and Sky Arabic which it says are ‘broadcast almost
every day’.  Some of the statements are pure, straightforward admissions of propaganda:

‘ARK  has  also  facilitated  contact  between  the  Syrian  opposition  and
international media, seeking to address the perception of an uncoordinated
opposition by fostering the image of a united front.’

It is extraordinary the sheer brassneck with which this author writes about manipulating the
Syrian public through propaganda. It has the stated goal of creating the impression of a
united Syrian opposition, which of course there never was.

These documents contrast with the UK government’s website on ‘what it is doing in Syria’.
There we are told that British involvement is limited to humanitarian aid as it ‘suspended all
services of the British Embassy in Damascus and withdrew all diplomatic personnel from
Syria in 2012’. The Anonymous hack shows that this is far from the truth. There has clearly
been considerable British involvement in fostering regime change in Syria. If it weren’t for
these leaked documents, the UK taxpayer would remain completely ignorant as to what
foreign meddling is being carried out in his or her name.

For more detailed analysis and context of the hacked documents, please see Ben Norton’s
report on The GrayZone.

*

Note to readers: please click the share buttons above or below. Forward this article to your
email lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

This article was originally published on InfoBrics.

Johanna Ross is a journalist based in Edinburgh, Scotland.

https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/ark-223/ark-223.pdf
https://www.gov.uk/world/syria/news
https://thegrayzone.com/2020/09/23/syria-leaks-uk-contractors-opposition-media/
http://infobrics.org/post/31876/


| 3

Featured image is from InfoBrics

The original source of this article is Global Research
Copyright © Johanna Ross, Global Research, 2020

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Johanna Ross

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/johanna-ross
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/johanna-ross
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

