
| 1

Guardian, NYT Paint Power-Grabbing Saudi Dictator
as Roguish, Visionary ‘Reformer’

By Adam Johnson
Global Research, November 20, 2017
FAIR

Region: Middle East & North Africa
Theme: History

Two weeks ago, Saudi Crown Prince Mohammed bin Salman carried out a brutal crackdown
on his political opponents, arresting dozens of high-ranking relatives, kidnapping the prime
minister of Lebanon, and seeing eight of his political rivals die in a convenient helicopter
crash.  The  “consolidation  of  power”  by  the  de  facto  Saudi  ruler  comes  as  his
government ramps up its siege of Yemen and gets even closer to its US sponsor, thanks to a
Trump’s dopey love affair with—and direct assistance of—the regime.

The cynical plan has been met, in some media quarters, with condemnation, but for many in
the Western press, Mohammed’s self-serving power grab is the action of a bold “reformer,”
a roguish bad boy doing the messy but essential work of “reforming” the kingdom—the
“anti-corruption”  pretext  of  the  purge  largely  repeated  without  qualification.  The  most
prominent  sources  for  this  spin  were  two  major  newspapers,  the  New  York
Times  and  Guardian:

Guardian (11/5/17): “Royal Purge Sends Shockwaves Through Saudi Arabia’s
Elites:  Move  Consolidates  Power  of  Prince  Mohammed  Bin  Salman  as  He
Attempts to Reform Kingdom’s Economy and Society”
Guardian (11/5/17) : “Saudi Arrests Show Crown Prince Is a Risk-Taker With a
Zeal for Reform: Mohammed Bin Salman Is Confronting Some of the Kingdom’s
Richest and Most Powerful Men in His Anti-Corruption Drive—but Is He Taking on
Too Much Too Fast?”
Guardian (11/6/17): “Oil Price Rises to Two-Year High After Saudi Arabia Purge:
Markets Push Price Up to $62 a Barrel After Anti-Corruption Purge by Billionaire
Crown Prince Who Backs Prolonging Oil Production Curbs”
Guardian  (11/7/17): “‘This Is a Revolution’: Saudis Absorb Crown Prince’s Rush
to  Reform:  Consolidation  of  Power  in  Mohammed  Bin  Salman’s  Hands  Has
Upended All Aspects of Society, Including Previously Untouchable Ultra-Elite”
New York  Times  (11/5/17):  “Saudi  Crown  Prince’s  Mass  Purge  Upends  a
Longstanding System”
New York Times (11/14/17): “The Upstart Saudi Prince Who’s Throwing Caution
to the Wind”

While the text of the Times articles was far more skeptical about Mohammed’s motives,
the Guardian’s (11/5/17) initial coverage of the bloody purge—not just the headlines—was
written in breathless press release tones:

Saudi  Arabia’s  leadership  has  pulled  off  its  boldest  move  yet  to  consolidate
power around its young crown prince, Mohammed bin Salman, arresting 11

https://www.globalresearch.ca/author/adam-johnson
http://fair.org/home/guardian-nyt-paint-power-grabbing-saudi-dictator-as-roguish-visionary-reformer/
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/culture-society-history
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-41881058
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-41881058
http://time.com/5028795/saudi-arabia-yemen-famine-blockade/
http://foreignpolicy.com/2017/11/07/jared-kushner-mohammed-bin-salman-and-benjamin-netanyahu-are-up-to-something/
https://www.washingtonpost.com/opinions/global-opinions/the-saudi-crown-princes-power-grab-follows-a-strongmans-playbook/2017/11/09/167d35fe-c593-11e7-84bc-5e285c7f4512_story.html?utm_term=.8867190122a2
https://www.theguardian.com/world/2017/nov/05/royal-purge-shockwaves-saudi-arabia-elites-mohammed-bin-salman
https://www.theguardian.com/world/2017/nov/05/saudi-arabia-arrests-crown-prince-mohammed-bin-salman
https://www.theguardian.com/business/2017/nov/06/oil-price-rises-to-two-year-high-after-saudi-arabia-purge
https://www.theguardian.com/world/2017/nov/07/this-is-a-revolution-saudis-absorb-crown-princes-rush-to-reform
https://www.nytimes.com/2017/11/05/world/middleeast/saudi-crown-prince-purge.html?_r=0
https://www.nytimes.com/2017/11/14/world/middleeast/saudi-arabia-mohammed-bin-salman.html?ribbon-ad-idx=2&src=trending
https://www.theguardian.com/world/2017/nov/05/royal-purge-shockwaves-saudi-arabia-elites-mohammed-bin-salman


| 2

senior princes, one of the country’s richest men and scores of former ministers
in what it billed as a corruption purge.

The  move  sidelined  at  least  20  senior  figures,  among  them  outspoken
billionaire, Prince Alwaleed bin Talal, sending shockwaves through the ranks of
the kingdom’s elites, who had long viewed senior royals as immune.

Lot of glowing prose to unpack here. Longtime Mideast correspondent Martin Chulov began
by referring to “Saudi Arabia’s leadership,” which is a nice, sterile way of referencing the
country’s  unelected hereditary king and crown prince.  Then he pivoted into marketing
pablum about “bold moves” and “consolidating power,” before unironically framing the
purge as an “anti-corruption” gesture designed to stick it to the “kingdom’s elites.” One
could come away from reading this lead with the impression that the billionaire aristocrat
was  a  populist  folk  hero  in  the  vein  of  Robin  Hood  or  John  Dillinger.  The  thrilling  profile
continued:

Prince  Mohammed  will  oversee  the  corruption  commission,  adding  to  his
already formidable list of responsibilities, including his role as Defense minister
and champion of the economic transformation, dubbed Vision 2030, that aims
to revolutionize most aspects of Saudi life within 12 years.

Prince Mohammed told the Guardian last month that the kingdom had been
“not normal” for the past 30 years and pledged to return Saudi Arabia to
moderate Islam.

While the author had a “to be sure” paragraph, citing “others” calling it a “naked attempt to
weed out dissent,” the overall thrust of the article was that a roguish billionaire Boy King
was earnestly seeking “reform” and opposing “elites.”

A follow-up piece (11/7/17)  took flattering coverage to  new extremes.  The dispatch,  again
by Chulov, cited nothing but anonymous Saudi court hanger-ons and a Gulf-funded talking
head from the NATO-aligned Atlantic Council think tank. The article, “‘This Is a Revolution’:
Saudis Absorb Crown Prince’s Rush to Reform,” was populated with blind quotes from such
adversarial  voices  as  a  “senior  minister,”  “a  senior  Saudi  official,”  a  “senior  figure,”  a
“senior Saudi businessman” and “veteran business leaders.” (Evidently no junior officials or
rookie business leaders were available for comment.)

The article painted the “consolidation of power” by Mohammed as an inevitability with
broad support—using the dubious “reform” narrative without irony. With Guardian editors
again  painting  Mohammed  as  a  populist  hero  by  insisting  he  “upended”  “previously
untouchable  ultra-elite,”  one  is  left  to  wonder  why  they  don’t  consider  the  absolute-
monarch-in-waiting—who just bought a $590 million yacht—part of the “ultra elite.” It’s a
curious framing that reeks more of PR than journalism.

https://www.brainyquote.com/quotes/meghan_daum_713574
https://www.theguardian.com/world/2017/nov/07/this-is-a-revolution-saudis-absorb-crown-princes-rush-to-reform
http://www.atlanticcouncil.org/support/supporters
http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/saudi-prince-mohammed-bin-salman-yacht-france-new-york-times-a7365261.html


| 3

The New York Times (6/23/17) editorialized that Mohammed bin Salman “has cultivated an image as a
dynamic leader, keen to take a rigid conservative country into the modern era.”

This was a trope one could see emerging over the past few months. Similar “bold reformer”
frames were used in New York Times  editorials (“The Young and Brash Saudi Crown
Prince,” 6/23/17) and straight reporting (“Saudi Arabia’s Grand Plan to Move Beyond Oil: Big
Goals,  Bigger  Hurdles,”  10/24/17).  Everything’s  new  and  exciting.  The  brutal,  routine
functions of the Saudi state are seen as laws of nature—and those in charge of it are the
reformers of the very oppression they initially authored.

A Guardian editorial on November 7 was critical of the government, calling it “regressive”
and Mohammed “belligerent,”  but  ultimately  rested on “both sides”  framing of  recent
events.  The  only  meaningfully  critical  coverage  of  Saudi  Arabia  coming  from
the Guardian since the purge has been in two articles (11/12/17, 11/16/17), both in the
context of Saudi Arabia’s war on Yemen. Neither mentioned bin Salman, and both stressed
how the  Saudis  are  responding  in  earnest  to  international  pleas  to  stop  their  mass-

https://www.nytimes.com/2017/06/23/opinion/saudi-arabia-mohammed-bin-salman.html
https://www.nytimes.com/2017/06/23/opinion/saudi-arabia-mohammed-bin-salman.html
https://www.nytimes.com/2017/10/25/world/middleeast/saudi-arabias-grand-plan-to-move-beyond-oil-big-goals-bigger-hurdles.html
https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/nov/07/the-guardian-view-on-saudi-arabia-a-slow-motion-coup
https://www.theguardian.com/world/2017/nov/12/millions-on-brink-of-famine-in-yemen-as-saudi-arabia-tightens-blockade
https://www.theguardian.com/world/2017/nov/16/lift-yemen-blockade-to-save-children-un-agencies-tell-saudis


| 4

murdering blockade of the Arab world’s poorest country.

Per  usual,  the  Guardian  reserves  the  label  “regime”  for  Official  Enemies
like Syria and North Korea; Saudi Arabia doesn’t have a regime, it has “leadership.” Unlike
adversary governments, often seen in need of “regime change,” the Saudi government
merely requires “reform”—and a bold new “reformer,” of the sort championed by the likes
of the Guardian and New York Times.

Adam Johnson is a contributing analyst for FAIR.org.

Featured image is from the author.

The original source of this article is FAIR
Copyright © Adam Johnson, FAIR, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Adam Johnson

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.theguardian.com/world/2016/oct/08/iran-iraq-syria-isis-land-corridor
https://www.theguardian.com/world/2017/oct/20/north-korea-cia-director-regime-on-cusp-of-nuclear-capability
http://fair.org/home/guardian-nyt-paint-power-grabbing-saudi-dictator-as-roguish-visionary-reformer/
https://www.globalresearch.ca/author/adam-johnson
http://fair.org/home/guardian-nyt-paint-power-grabbing-saudi-dictator-as-roguish-visionary-reformer/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/adam-johnson
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

