
| 1

Guardian Escalates Its Vilification of Julian Assange

By Jonathan Cook
Global Research, November 30, 2018

Region: Latin America & Caribbean, USA
Theme: Law and Justice, Media

Disinformation

It is welcome that finally there has been a little pushback, including from leading journalists,
to the Guardian’s long-running vilification of Julian Assange, the founder of Wikileaks.

Reporter  Luke  Harding’s  latest  article,  claiming  that  Donald  Trump’s  disgraced  former
campaign manager Paul Manafort secretly visited Assange in Ecuador’s embassy in London
on three occasions, is so full of holes that even hardened opponents of Assange in the
corporate media are struggling to stand by it.

Faced with the backlash, the Guardian quickly – and very quietly – rowed back its initial
certainty  that  its  story  was  based  on  verified  facts.  Instead,  it  amended  the  text,  without
acknowledging it  had done so,  to  attribute  the  claims to  unnamed,  and uncheckable,
“sources”.

The propaganda function of the piece is patent. It is intended to provide evidence for long-
standing allegations that Assange conspired with Trump, and Trump’s supposed backers in
the Kremlin, to damage Hillary Clinton during the 2016 presidential race.

The  Guardian’s  latest  story  provides  a  supposedly  stronger  foundation  for  an  existing
narrative: that Assange and Wikileaks knowingly published emails hacked by Russia from
the Democratic party’s servers. In truth, there is no public evidence that the emails were
hacked, or that Russia was involved. Central actors have suggested instead that the emails
were leaked from within the Democratic party.

Nonetheless,  this  unverified allegation  has  been aggressively  exploited  by  the  Democratic
leadership  because  it  shifts  attention  away  both  from  its  failure  to  mount  an  effective
electoral challenge to Trump and from the damaging contents of the emails. These show
that party bureaucrats sought to rig the primaries to make sure Clinton’s challenger for the
Democratic nomination, Bernie Sanders, lost.

To underscore the intended effect of the Guardian’s new claims, Harding even throws in a
casual and unsubstantiated reference to “Russians” joining Manafort in supposedly meeting
Assange.

Manafort  has  denied the  Guardian’s  claims,  while  Assange has  threatened to  sue the
Guardian for libel.

‘Responsible for Trump’

The emotional impact of the Guardian story is to suggest that Assange is responsible for
four  years  or  more  of  Trump  rule.  But  more  significantly,  it  bolsters  the  otherwise  risible
claim that Assange is not a publisher – and thereby entitled to the protections of a free

https://www.globalresearch.ca/author/jonathan-cook
https://www.globalresearch.ca/region/latin-america-caribbean
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/law-and-justice
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.theguardian.com/us-news/2018/nov/27/manafort-held-secret-talks-with-assange-in-ecuadorian-embassy
https://www.newssniffer.co.uk/articles/1706143/diff/0/1
https://www.thenation.com/article/a-new-report-raises-big-questions-about-last-years-dnc-hack/
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-41850798
https://twitter.com/ryanjreilly/status/1067515986486673408/photo/1
https://twitter.com/wikileaks/status/1067531696143241217
https://www.rollingstone.com/politics/politics-news/taibbi-julian-assange-case-wikileaks-758883/
https://www.rollingstone.com/politics/politics-news/taibbi-julian-assange-case-wikileaks-758883/


| 2

press, as enjoyed by the Guardian or the New York Times – but the head of an organisation
engaged in espionage for a foreign power.

The intention is to deeply discredit Assange, and by extension the Wikileaks organisation, in
the eyes of right-thinking liberals. That, in turn, will make it much easier to silence Assange
and the vital  cause he represents:  the use of  new media to hold to account the old,
corporate media and political elites through the imposition of far greater transparency.

The Guardian story will prepare public opinion for the moment when Ecuador’s rightwing
government under President Lenin Moreno forces Assange out of  the embassy,  having
already withdrawn most of his rights to use digital media.

It will soften opposition when the UK moves to arrest Assange on self-serving bail violation
charges and extradites him to the US. And it will pave the way for the US legal system to
lock Assange up for a very long time.

For the best part of a decade, any claims by Assange’s supporters that avoiding this fate
was the reason Assange originally sought asylum in the embassy was ridiculed by corporate
journalists, not least at the Guardian.

Even when a United Nations panel of experts in international law ruled in 2016 that Assange
was being arbitrarily – and unlawfully – detained by the UK, Guardian writers led efforts to
discredit the UN report. See here and here.

Now Assange and his supporters have been proved right once again. An administrative error
this  month  revealed  that  the  US  justice  department  had  secretly  filed  criminal  charges
against  Assange.

Heavy surveillance

The problem for the Guardian, which should have been obvious to its editors from the
outset, is that any visits by Manafort would be easily verifiable without relying on unnamed
“sources”.

Glenn Greenwald is far from alone in noting that London is possibly the most surveilled city
in the world, with CCTV cameras everywhere. The environs of the Ecuadorian embassy are
monitored especially heavily, with continuous filming by the UK and Ecuadorian authorities
and most likely by the US and other actors with an interest in Assange’s fate.

The idea that Manafort  or  “Russians” could have wandered into the embassy to meet
Assange even once without their trail, entry and meeting being intimately scrutinised and
recorded is simply preposterous.

According to Greenwald:

“If Paul Manafort … visited Assange at the Embassy, there would be ample
amounts  of  video  and  other  photographic  proof  demonstrating  that  this
happened. The Guardian provides none of that.”

Former British ambassador Craig Murray also points  out  the extensive security  checks

https://www.jonathan-cook.net/blog/2018-02-12/the-uks-hidden-role-in-assanges-detention/
https://www.jonathan-cook.net/blog/2018-02-12/the-uks-hidden-role-in-assanges-detention/
https://www.jonathan-cook.net/blog/2016-02-05/no-fair-hearing-for-assange-at-the-guardian/
https://www.jonathan-cook.net/blog/2016-02-06/lies-about-un-body-imperil-not-just-assange/
https://www.theguardian.com/media/2018/nov/16/julian-assange-charged-in-secret-mistake-on-us-court-filing-suggests
https://theintercept.com/2018/11/27/it-is-possible-paul-manafort-visited-julian-assange-if-true-there-should-be-ample-video-and-other-evidence-showing-this/
https://www.craigmurray.org.uk/archives/2018/11/assange-never-met-manafort-luke-harding-and-the-guardian-publish-still-more-blatant-mi6-lies/


| 3

insisted on by the embassy to which any visitor to Assange must submit. Any visits by
Manafort would have been logged.

In fact, the Guardian obtained the embassy’s logs in May, and has never made any mention
of either Manafort  or  “Russians” being identified in them. It  did not refer  to the logs in its
latest story.

Murray:

“The problem with this latest fabrication is that [Ecuador’s President] Moreno
had already released the visitor logs to the Mueller inquiry. Neither Manafort
nor these ‘Russians’ are in the visitor logs … What possible motive would the
Ecuadorean government have for facilitating secret unrecorded visits by Paul
Manafort? Furthermore it is impossible that the intelligence agency – who were
in  charge of  the  security  –  would  not  know the identity  of  these alleged
‘Russians’.”

No fact-checking

It is worth noting it should be vitally important for a serious publication like the Guardian to
ensure its claims are unassailably true – both because Assange’s personal fate rests on their
veracity, and because, even more importantly, a fundamental right, the freedom of the
press, is at stake.

Given this, one would have expected the Guardian’s editors to have insisted on the most
stringent checks imaginable before going to press with Harding’s story. At a very minimum,
they should have sought out a response from Assange and Manafort before publication.
Neither precaution was taken.

I worked for the Guardian for a number of years, and know well the layers of checks that any
highly sensitive story has to go through before publication. In that lengthy process, a variety
of commissioning editors, lawyers, backbench editors and the editor herself, Kath Viner,
would  normally  insist  on  cuts  to  anything  that  could  not  be  rigorously  defended and
corroborated.

And yet this piece seems to have been casually waved through, given a green light even
though its profound shortcomings were evident to a range of well-placed analysts and
journalists from the outset.

That at the very least hints that the Guardian thought they had “insurance” on this story.
And the only people who could have promised that kind of insurance are the security and
intelligence services – presumably of Britain, the United States and / or Ecuador.

It appears the Guardian has simply taken this story, provided by spooks, at face value. Even
if it later turns out that Manafort did visit Assange, the Guardian clearly had no compelling
evidence for its claims when it published them. That is profoundly irresponsible journalism –
fake news – that should be of the gravest concern to readers.

A pattern, not an aberration

Despite all this, even analysts critical of the Guardian’s behaviour have shown a glaring
failure to understand that its latest coverage represents not an aberration by the paper but

https://www.theguardian.com/world/2018/may/18/rt-journalists-visited-julian-assange-ecuador-embassy-london


| 4

decisively fits with a pattern.

Glenn  Greenwald,  who  once  had  an  influential  column  in  the  Guardian  until  an  apparent,
though  unacknowledged,  falling  out  with  his  employer  over  the  Edward  Snowden
revelations, wrote a series of baffling observations about the Guardian’s latest story.

First,  he  suggested it  was  simply  evidence of  the  Guardian’s  long-standing (and well-
documented) hostility towards Assange.

“The Guardian, an otherwise solid and reliable paper, has such a pervasive and
unprofessionally  personal  hatred  for  Julian  Assange  that  it  has  frequently
dispensed with all journalistic standards in order to malign him.”

It was also apparently evidence of the paper’s clickbait tendencies:

“They [Guardian editors] knew that publishing this story would cause partisan
warriors  to excitedly spread the story,  and that  cable news outlets  would
hyperventilate over it, and that they’d reap the rewards regardless of whether
the story turned out to be true or false.”

And  finally,  in  a  bizarre  tweet,  Greenwald  opined,  “I  hope  the  story  [maligning  Assange]
turns out true” – apparently because maintenance of the Guardian’s reputation is more
important than Assange’s fate and the right of journalists to dig up embarrassing secrets
without fear of being imprisoned.

I think the Guardian is an important paper with great journalists. I hope the
story turns out true. But the skepticism over this story is very widespread,
including among Assange's most devoted haters, because it's so sketchy. If
Manafort went there, there's video. Let's see it.

— Glenn Greenwald (@ggreenwald) November 28, 2018

Deeper malaise

What this misses is that the Guardian’s attacks on Assange are not exceptional or motivated
solely by personal animosity. They are entirely predictable and systematic. Rather than
being the reason for the Guardian violating basic journalistic standards and ethics, the
paper’s hatred of Assange is a symptom of a deeper malaise in the Guardian and the wider
corporate media.

Even aside from its decade-long campaign against Assange, the Guardian is far from “solid
and reliable”,  as Greenwald claims. It  has been at the forefront of  the relentless,  and
unhinged, attacks on Labour leader Jeremy Corbyn for prioritising the rights of Palestinians
over Israel’s right to continue its belligerent occupation. Over the past three years, the
Guardian has injected credibility into the Israel lobby’s desperate efforts to tar Corbyn as an
anti-semite. See here, here and here.

Similarly, the Guardian worked tirelessly to promote Clinton and undermine Sanders in the
2016 Democratic nomination process – another reason the paper has been so assiduous in

https://theintercept.com/2018/11/27/it-is-possible-paul-manafort-visited-julian-assange-if-true-there-should-be-ample-video-and-other-evidence-showing-this/
https://twitter.com/ggreenwald/status/1067568886558658560?ref_src=twsrc%5Etfw
https://www.jonathan-cook.net/blog/2018-06-08/guardian-anti-semites/
https://www.jonathan-cook.net/blog/2018-08-16/corbyn-labour-fail-design/
https://www.jonathan-cook.net/2018-05-08/anti-semitism-jeremy-corbyn/


| 5

promoting the idea that Assange, aided by Russia, was determined to promote Trump over
Clinton for the presidency.

The Guardian’s coverage of Latin America, especially of populist leftwing governments that
have rebelled against  traditional  and oppressive US hegemony in the region,  has long
grated with analysts and experts. Its especial venom has been reserved for leftwing figures
like Venezuela’s Hugo Chavez, democratically elected but official enemies of the US, rather
than the region’s rightwing authoritarians beloved of Washington.

The Guardian has been vocal in the so-called “fake news” hysteria, decrying the influence of
social  media,  the  only  place  where  leftwing  dissidents  have  managed  to  find  a  small
foothold  to  promote  their  politics  and  counter  the  corporate  media  narrative.

The  Guardian  has  painted  social  media  chiefly  as  a  platform  overrun  by  Russian  trolls,
arguing that this should justify ever-tighter restrictions that have so far curbed critical
voices of the dissident left more than the right.

Heroes of the neoliberal order

Equally, the Guardian has made clear who its true heroes are. Certainly not Corbyn or
Assange, who threaten to disrupt the entrenched neoliberal order that is hurtling us towards
climate breakdown and economic collapse.

Its pages, however, are readily available to the latest effort to prop up the status quo from
Tony Blair,  the man who led Britain, on false pretences, into the largest crime against
humanity in living memory – the attack on Iraq.

That “humanitarian intervention” cost the lives of many hundreds of thousands of Iraqis and
created a vacuum that destabilised much of the Middle East, sucked in Islamic jihadists like
al-Qaeda and ISIS, and contributed to the migrant crisis in Europe that has fuelled the
resurgence of the far-right. None of that is discussed in the Guardian or considered grounds
for disqualifying Blair as an arbiter of what is good for Britain and the world’s future.

The Guardian also has an especial soft spot for blogger Elliot Higgins, who, aided by the
Guardian, has shot to unlikely prominence as a self-styled “weapons expert”. Like Luke
Harding, Higgins invariably seems ready to echo whatever the British and American security
services need verifying “independently”.

Higgins  and  his  well-staffed  website  Bellingcat  have  taken  on  for  themselves  the  role  of
arbiters  of  truth  on  many  foreign  affairs  issues,  taking  a  prominent  role  in  advocating  for
narratives that promote US and NATO hegemony while demonising Russia, especially in
highly contested arenas such as Syria.

That clear partisanship should be no surprise, given that Higgins now enjoys an “academic”
position at, and funding from, the Atlantic Council, a high-level, Washington-based think-
tank founded to drum up support for NATO and justify its imperialist agenda.

Improbably, the Guardian has adopted Higgins as the poster-boy for a supposed citizen
journalism it has sought to undermine as “fake news” whenever it occurs on social media
without the endorsement of state-backed organisations.

The truth is that the Guardian has not erred in this latest story attacking Assange, or in its



| 6

much longer-running campaign to vilify him. With this story, it has done what it regularly
does  when  supposedly  vital  western  foreign  policy  interests  are  at  stake  –  it  simply
regurgitates an elite-serving, western narrative.

Its job is to shore up a consensus on the left for attacks on leading threats to the existing,
neoliberal  order:  whether  they are a  platform like Wikileaks promoting whistle-blowing
against a corrupt western elite; or a politician like Jeremy Corbyn seeking to break apart the
status  quo on  the  rapacious  financial  industries  or  Israel-Palestine;  or  a  radical  leader  like
Hugo Chavez who threatened to overturn a damaging and exploitative US dominance of
“America’s backyard”; or social media dissidents who have started to chip away at the elite-
friendly narratives of corporate media, including the Guardian.

The Guardian did not make a mistake in vilifying Assange without a shred of evidence. It did
what it is designed to do.

*

Note to readers: please click the share buttons above. Forward this article to your email
lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

Jonathan Cook won the Martha Gellhorn Special Prize for Journalism. His books include
“Israel and the Clash of Civilisations: Iraq, Iran and the Plan to Remake the Middle East”
(Pluto Press) and “Disappearing Palestine: Israel’s Experiments in Human Despair” (Zed
Books). His website is www.jonathan-cook.net. He is a frequent contributor to Global
Research.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Jonathan Cook, Global Research, 2018

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Jonathan Cook

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/jonathan-cook
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/jonathan-cook
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

