® GlobalResearch

Center for Research on Globalizaticn

How The Guardian Betrayed Not Only Corbyn but
the Last Vestiges of British Democracy

By Jonathan Cook Region: Europe
Global Research, August 12, 2020 Theme: Intelligence, Media Disinformation

It is simply astonishing that the first attempt by the Guardian - the only major British
newspaper styling itself as on the liberal-left - to properly examine the contents of a
devastating internal Labour party report leaked in April is taking place nearly four months
after the 860-page report first came to light.

If you are a Labour party member, the Guardian is the only “serious”, big-circulation paper
claiming to represent your values and concerns.

One might therefore have assumed that anything that touches deeply on Labour party
affairs - on issues of transparency and probity, on the subversion of the party’s democratic
structures, on abuses or fraud by its officials - would be of endless interest to the paper.
One might have assumed it would wish both to dedicate significant resources to
investigating such matters for itself and to air all sides of the ensuing debate to weigh their
respective merits.

My latest: Labour's explosive leaked report, showing how party officials plotted
to destroy Corbyn, including by weaponising antisemitism, is being quietly
swept under the carpet by the media and Labour's new leader Keir Starmer

https://t.co/Im7WfRobhn
— Jonathan Cook (@Jonathan_K Cook) April 16, 2020

Not a bit of it. For months, the leaked report and its implications have barely registered in
the Guardian’s pages. When they have, the coverage has been superficial and largely one-
sided - the side that is deeply hostile to its former leader, Jeremy Corbyn.

That very much fits a pattern of coverage of the Corbyn years by the paper, as | have tried
to document. It echoes the paper’s treatment of an earlier scandal, back in early 2017,
when an undercover Al-Jazeera reporter filmed pro-Israel Labour activists working with the
Israeli embassy to damage Corbyn from within. A series of shocking reports by Al-Jazeera
merited minimal coverage from the Guardian at the time they were aired and then
immediately sank without trace, as though they were of no relevance to later developments
- most especially, of course, the claims by these same groups of a supposed “antisemitism
crisis” in Labour.

Sadly, the latest reports by the Guardian on the leaked report -presented as an “exclusive”
- do not fundamentally change its long-running approach.


https://www.globalresearch.ca/author/jonathan-cook
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.theguardian.com/politics/2020/aug/07/jeremy-corbyn-accuses-labour-officials-of-sabotaging-election-campaign
https://t.co/1m7WfRobhn
https://twitter.com/Jonathan_K_Cook/status/1250712305677078529?ref_src=twsrc%5Etfw
https://www.theguardian.com/politics/2020/apr/12/hostility-to-corbyn-curbed-labour-efforts-to-tackle-antisemitism-says-leaked-report
https://www.jonathan-cook.net/blog/tag/guardian/

Kicked into the long grass

In fact, what the paper means by an “exclusive” is that it has seen documents responding to
the leaked report that were submitted by Corbyn and his team to the Forde inquiry -
Labour’s official investigation into that report and the circumstances of its leaking. The
deadline for submissions to Martin Forde QC arrived last week.

Setting up the Forde inquiry was the method by which Corbyn’s successor, Keir Starmer,
hoped to kick the leaked report into the long grass till next year. Doubtless Starmer believes
that by then the report will be stale news and that he will have had time to purge from the
party, or at least intimidate into silence, the most outspoken remnants of Corbyn’s
supporters.

Jeremy Corbyn accuses Labour officials
of sabotaging election campaign

Exclusive: Former leader and allies say alleged diversion of funds
in 2017 could be fraud

Corbyn’s submission on the leaked report is an “exclusive” for the Guardian only because no
one in the corporate media bothered till now to cover the debates raging in Labour since the
leak four months ago. The arguments made by Corbyn and his supporters, so prominent on
social media, have been entirely absent from the so-called “mainstream”.

When Corbyn finally got a chance to air the issues raised by the leaked report in a series of
articles on the Middle East Eye website, its coverage went viral, underscoring how much
interest there is in this matter among Labour members.

Nonetheless, despite desperately needing clicks and revenue in this especially difficult time
for the corporate media, the Guardian is still spurning revelatory accounts of Corbyn’s time
in office by his former team.

One published last week - disclosing that, after winning the leadership election, Corbyn
arrived to find the leader’s offices gutted, that Labour HQ staff refused to approve the hiring


https://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2020/08/thumbnail.png
https://www.middleeasteye.net/opinion/killing-jeremy-corbyn

of even basic staff for him, and that disinformation was constantly leaked to the media -
was relegated to the OpenDemocracy website.

Corbyn's team arrived to find the leadership's offices gutted, Labour HQ
refused to approve the hiring of even basic staff, and disinformation was
constantly leaked to the media.

An insider recounts how the Blairites waged war on Corbyn from day one
https://t.co/KCRONnquXto

— Jonathan Cook (@Jonathan_K_ Cook) August 7, 2020

That Joe Ryle, a Corbyn team insider, either could not find a home for his insights in the
Guardian or didn’t even try says it all - because much of the disinformation he laments
being peddled to the media ended up in the Guardian, which was only too happy to amplify
it as long as it was harming Corbyn.

A political coup

Meanwhile, everything in the Guardian’s latest “exclusive” confirms what has long been in
the public realm, via the leaked report.

Through its extensive documentation of WhatsApp messages and emails, the report shows
conclusively that senior Labour officials who had dominated the party machine since the
Tony Blair and Gordon Brown eras - and were still loyal to the party’s centre-right
incarnation as New Labour - worked at every turn to oust Corbyn from the leadership. They
even tried to invent ways to bar him from standing in a rerun leadership election a year
later, in 2016, after Owen Smith, the Labour right’s preferred candidate, challenged him.

Corbyn and his supporters were viewed as dangerous “Trots” - to use a derisive term that
dominates those exchanges.

The messages show these same officials did their level best to sabotage Labour’'s 2017
general election campaign - an election that Corbyn was less than 3,000 votes from
winning. Party officials starved marginal seats Corbyn hoped to win of money and instead
focused resources on MPs hostile to Corbyn. It seems they preferred a Tory win if it gave
momentum to their efforts to rid the party of Corbyn.

Or, as the submission notes:

“It's not impossible that Jeremy Corbyn might now be in his third year as a
Labour prime minister were it not for the unauthorised, unilateral action taken
by a handful of senior party officials.”

The exchanges in the report also show that these officials on the party’s right privately gave
voice to horrifying racism towards other party members, especially black members of the
party loyal to Corbyn.

And the leaked report confirms the long-running claims of Corbyn and his team that the
impression of “institutional antisemitism” in Labour - a narrative promoted in the corporate


https://t.co/KCROnquXto
https://twitter.com/Jonathan_K_Cook/status/1291758642476261382?ref_src=twsrc%5Etfw
https://www.theguardian.com/politics/2020/aug/07/jeremy-corbyn-accuses-labour-officials-of-sabotaging-election-campaign
https://inews.co.uk/opinion/leaked-labour-report-reveals-shocking-racism-sexism-black-mps-419969

media without any actual evidence beyond the anecdotal - had been stoked by the party’s
rightwing, Blairite officials.

They appear to have delayed and obstructed the handling of the small number of
antisemitism complaints - usually found by trawling through old social media posts - to
embarrass Corbyn and make the “antisemitism crisis” narrative appear more credible.

Corbyn’s team have pointed out that these officials - whose salaries were paid by the
membership, which elected Corbyn as party leader - cheated those members of their dues
and their rights, as well as, of course, subverting the entire democratic process. The
submission rightly asks the inquiry to consider whether the money spent by Labour officials
to undermine Corbyn “constituted fraudulent activity”.

One might go even further and argue that what they did amounted to a political coup.
Bogus ‘whistleblower’ narrative

Even now, as the Guardian reports on Corbyn’s submission to the Forde inquiry, it has
downplayed the evidence underpinning his case, especially on the antisemitism issue -
which the Guardian played such a key role in weaponising in the first place.

The paper’s latest coverage treats the Corbyn “claims” sceptically, as though the leaked
report exists in a political vacuum and there are no other yardsticks by which the truth of its
evidence or the plausibility of its claims can be measured.

Let’s start with one illustrative matter. The Guardian, as with the rest of the corporate
media, even now avoids drawing the most obvious conclusion from the leaked report.

Racism was endemic in the language and behaviours of Labour’s senior, rightwing officials,
as shown time and again in the WhatsApp messages and emails.

And yet it is these very same officials - those who oversaw the complaints procedure as well
as the organisation of party headquarters - who, according to the corporate media
narrative, were so troubled by one specific kind of racism, antisemitism, that they turned it
into the biggest, most enduring crisis facing Corbyn during his five-year tenure as leader.

To accept the corporate media narrative on this supposed “antisemitism crisis”, we must
ignore several things:

= The lack of any statistical evidence of a specific antisemitism problem in Labour;

= the vehement racism expressed by Labour officials, as well as their overt and
abiding hostility to Corbyn;

= moves by party officials forcing Corbyn to accept a new definition of
antisemitism that shifted the focus from a hatred of Jews to criticism of Israel;

» and the fact that the handling of antisemitism complaints dramatically improved
once these rightwing officials were removed from their positions.

And yet in its latest reporting, as with its earlier coverage, the Guardian simply ignores all
this confirmatory evidence.

There are several reasons for this, as | have documented before, but one very obvious one
is this: the Guardian, like the rest of the British media, had worked hard to present former


https://www.jadaliyya.com/Details/41536/Quick-Thoughts-Jamie-Stern-Weiner-on-Anti-Semitism-and-the-British-Labour-Party
https://www.jewishvoiceforlabour.org.uk/article/smoke-without-fire-the-myth-of-a-labour-antisemitism-crisis/
https://www.holocaustremembrance.com/working-definition-antisemitism
https://www.holocaustremembrance.com/working-definition-antisemitism
https://www.jewishvoiceforlabour.org.uk/article/antisemitism-no-justification-for-singling-out-labour/
https://www.theguardian.com/news/2019/jul/11/labour-whistleblower-in-30-years-ill-be-very-proud-of-myself

officials on the right of the party as brave “whistleblowers” long before they were exposed
by the leaked report.

Antisemitism
Interview

Labour antisemitism whistleblower: 'In 30

years I'll be very proud of myself’
Jessica Elgot

Louise Withers Green fears attracting abuse, but has hopes for
the party's redemption

Like the BBC’s much-criticised Panorama “investigation” last year into Labour’s alleged
“antisemitism crisis”, the Guardian took the claims of these former staff - of their supposed
selfless sacrifice to save the party from anti-Jewish bigots - at face value.

My latest: With last night's Panorama programme on supposed 'institutional
anti-semitism' in Labour, the BBC demonstrated that it has become a media
attack dog in the hands of the ruling Conservative party
https://t.co/dSDaalLBYQS

— Jonathan Cook (@Jonathan_K Cook) July 11, 2019

In fact, it was likely even worse than that. The Guardian and BBC weren’t just passive,
neutral recipients of the disinformation offered by these supposed “whistleblowers”. They
shared the Labour right’s deep antipathy to Corbyn and everything he stood for, and as a
result almost certainly served as willing, even enthusiastic channels for that disinformation.

The Guardian hardly bothers to conceal where its sympathies lie. It continues to laud Blair
from beyond the political grave and, while Corbyn was leader, gave him slots in its pages to
reqularly lambast Corbyn and scaremonger about Labour’s “takeover” by the supposedly
“extreme” and “hard” left. The paper did so despite the fact that Blair had grown ever more
discredited as evidence amassed that his actions in invading Iraq in 2003 were crimes
against humanity.


https://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2020/08/thumbnail-2.png
https://www.middleeasteye.net/opinion/panoramas-hatchet-job-labour-antisemitism-bbc-has-become-pro-tory-media
https://t.co/dSDaaLBY0S
https://twitter.com/Jonathan_K_Cook/status/1149367009219620865?ref_src=twsrc%5Etfw

Tony Blair not sure Labour can be
wrestled back from Corbyn

Former PM says voters will not accept choice between Jeremy
Corbyn and Boris Johnson

4 Tony Blair said many people felt the Labowr party was “over' Photograph: S0OPA Images/LightRocket via Getty

Were the Guardian to now question the narrative it promoted about Corbyn - a narrative
demolished by the leaked report - the paper would have to admit several uncomfortable
things:

that for years it was either gulled by, or cooperated with, the Blairites’ campaign of
disinformation;

» that it took no serious steps to investigate the Labour right’s claims or to find out
for itself what was really going on in Labour HQ;

» that it avoided cultivating a relationship with Corbyn’s team while he was in
office that would have helped it to ascertain more effectively what was
happening inside the party;

= or that, if it did cultivate such a relationship (and, after all, Seumas Milne took up
his post as Corbyn’s chief adviser immediately after leaving the Guardian), it
consistently and intentionally excluded the Corbyn team’s account of events in
its reporting.

To now question the narrative it invested so much energy in crafting would risk Guardian
readers drawing the most plausible conclusion for their paper’s consistent reporting failures:
that the Guardian was profoundly opposed to Corbyn becoming prime minister and allowed
itself, along with the rest of the corporate media, to be used as channel for the Labour
right’s disinformation.

Stabbed in the back

None of that has changed in the latest coverage of Corbyn’s submission to Forde concerning
the leaked report.


https://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2020/08/thumbnail-3.png

The Guardian could not realistically ignore that submission by the party’s former leader and
his team. But the paper could - and does - strip out the context on which the submission
was based so as not to undermine or discredit its previous reporting against Corbyn.

Its main article on the Corbyn team’s submission becomes a claim and counter-claim story,
with an emphasis on an unnamed former official arguing that criticism of him and other
former staff at Labour HQ is nothing more than a “mythical ‘stab in the back’ conspiracy
theory”.

The problem is that there are acres of evidence in the leaked report that these officials did
stab Corbyn and his team in the back - and, helpfully for the rest of us, recorded some of
their subversive, anti-democratic activities in private internal correspondence between
themselves. Anyone examining those message chains would find it hard not to conclude
that these officials were actively plotting against Corbyn.

To discredit the Corbyn team’s submission, the Labour right would need to show that these
messages were invented. They don’t try to do that because those messages are very
obviously only too real.

Instead they have tried two different, inconsistent strategies. First, they have argued that
their messages were presented in a way that was misleading or misrepresented what they
said. This claim does not hold water, given that the leaked report includes very lengthy,
back-and-forth exchanges between senior staff. The context of those exchanges is included
- context the officials themselves provided in their messages to each other.

Second, the self-styled “whistleblowers” now claim that publication of their messages -
documenting efforts to undermine Corbyn - violates their right to privacy and breaches data
protection laws. They can apparently see no public interest in publishing information that
exposes their attempts to subvert the party’s internal democratic processes.

It seems that these “whistleblowers” are more committed to data concealment than
exposure - despite the title they have bestowed on themselves. This is a strange breed of
whistleblower indeed, one that seeks to prevent transparency and accountability.

In a telling move, despite claiming that their messages have been misrepresented, these
former officials want the Forde inquiry to be shut down rather than given the chance to
investigate their claims and, assuming they are right, exonerate them.

Further, they are trying to intimidate the party into abandoning the investigation by
threatening to bankrupt it through legal actions for breaching their privacy. The last thing
they appear to want is openness and a proper accounting of the Corbyn era.

Shrugging its shoulders

In its latest reporting, the Guardian frames the leaked report as “clearly intended to present
a pro-Corbyn narrative for posterity” - as though the antisemitism narrative the Guardian
and the rest of the corporate media spent nearly five years crafting and promoting was not
clearly intended to do the precise opposite: to present an anti-Corbyn narrative for posterity.

Peter Walker, the paper’s political correspondent, describes the messages of former,
rightwing Labour officials as “straying” into “apparent” racism and misogyny, as though the
relentless efforts revealed in these exchanges to damage and undermine prominent black


https://www.theguardian.com/politics/2020/aug/06/labour-report-misused-private-messages-portray-members-racist
https://www.theguardian.com/politics/2020/aug/07/where-the-battle-lines-are-being-drawn-over-leaked-labour-report

MPs like Diane Abbott are open to a different interpretation.

Officials at the very top of @UKLabour said stuff like “Abbott is truly repulsive”
“Abbott literally makes me sick” and conspired with media against me. Now
claiming remarks taken out of context. So let’s have full publication of all
communications #LabourlLeaks

— Diane Abbott MP (@HackneyAbbott) August 7, 2020

According to Walker, the report’s evidence of election-scuppering in 2017 is “circumstantial”
and “there is seemingly no proof of active obstruction”. Even assuming that were true, such
a deficiency could easily be remedied had the Guardian, with all its staff and resources,
made even the most cursory effort to investigate the leaked report’s claims since April - or
in the years before, when the Corbyn team were trying to counter the disinformation spread
by the Labour right.

The Guardian largely shrugs its shoulders, repeatedly insinuating that all this constitutes
little more than Labour playground bickering. Starmer is presented as school principal - the
one responsible adult in the party - who, we are told, is “no stranger to managing Labour
factions”.

The Guardian ignores the enormous stakes in play both for Labour members who expected
to be able to shape the party’s future using its supposedly democratic processes and for the
very functioning of British democracy itself. Because if the leaked report is right, the British
political system looks deeply rigged: there to ensure that only the establishment-loving right
and centre-right ever get to hold power.

The Guardian’s approach suggests that the paper has abdicated all responsibility for either
doing real journalism on its Westminster doorstep or for acting as a watchdog on the British
political system.

Guardian hypocrisy

Typifying the hypocrisy of the Guardian and its continuing efforts to present itself a hapless
bystander rather than active participant in efforts to disrupt the Labour party’s internal
democratic processes and sabotage the 2017 and 2019 elections is its lead columnist
Jonathan Freedland.

Outside of the Guardian’s editorials, Freedland’s columns represent the closest we have to a
window on the ideological soul of the paper. He is a barometer of the political mood there.

Freedland was among the loudest and most hostile opponents of Corbyn throughout his
time as leader. Freedland was also one of the chief purveyors and justifiers of the fabled
antisemitism narrative against Corbyn.

He, and the rightwing Jewish Chronicle he also writes for, gave these claims an official
Jewish seal of approval. They trumpeted the narrow, self-serving perspective of Jewish
organisations like the Board of Deputies, whose leaders are nowadays closely allied with the
Conservative party.

They amplified the bogus claims of the Jewish Labour Movement, a tiny, pro-Israel

| 8


https://twitter.com/UKLabour?ref_src=twsrc%5Etfw
https://twitter.com/hashtag/LabourLeaks?src=hash&ref_src=twsrc%5Etfw
https://twitter.com/HackneyAbbott/status/1291637714132099072?ref_src=twsrc%5Etfw
https://theguardian.fivefilters.org/antisemitism/
https://theguardian.fivefilters.org/antisemitism/

organisation inside Labour that was exposed - though the Guardian, of course, never
mentions it - as effectively an entryist group, and one working closely with the lIsraeli
embassy, in that detailed undercover investigation filmed by Al-Jazeera.

Freedland and the Chronicle endlessly derided Jewish groups that supported Corbyn, such as
Jewish Voice for Labour, Just Jews and Jewdas, with antisemitic insinuations that they were
the “wrong kind of Jews”. Freedland argued that strenuous criticism of Israel was antisemitic
by definition because Israel lay at the heart of any proper Jew’s identity.

New video from #JustJews: Jews have never spoken with just one voice.

#BoardofDeputies #ManyJewishVoices pic.twitter.com/KSpyy8Sgcw
— Just Jews (@JustjewsUK) August 6, 2020

It did not therefore matter whether critics could show that Israel was constitutionally racist -
a state similar to apartheid South Africa - as many scholars have done. Freedland argued
that Jews and Israel were all but indistinguishable, and to call Israel racist was to malign
Jews who identified with it. (Apparently unaware of the Pandora’s box such a conflation
opened up, he rightly - if inconsistently - claimed that it was antisemitic for anyone to make
the same argument in reverse: blaming Jews for Israel’s actions.)

Freedland pushed hard for Labour to be forced to adopt that new, troubling definition of
antisemitism, produced by the International Holocaust Remembrance Alliance, that shifted
the focus away from hatred of Jews to criticism of Israel. Under this new definition, claims
that Israel was “a racist endeavour” - a view shared by some prominent Israeli scholars -
was treated as definitive proof of antisemitism.

One-party politics

If anyone gave the weaponisation of antisemitism against Corbyn an air of bipartisan
respectability it was Freedland and his newspaper, the Guardian. They made sure Corbyn
was hounded by the antisemitism claims while he was Labour leader, overshadowing
everything else he did. That confected narrative neutralised his lifelong activism as an anti-
racist, it polluted his claims to be a principled politician fighting for the underdog.

Freedland and the Guardian not only helped to breathe life into the antisemitism allegations
but they made them sound credible to large sections of the Labour membership too.

The rightwing media presented the Corbyn project as a traitorous, hard-left move, in
cahoots with Putin’s Russia, to undermine Britain. Meanwhile, Freedland and the Guardian
destroyed Corbyn from his liberal-left flank by portraying him and his supporters as a mob of
leftwing Nazis-in-waiting.

Corbynism, in Freedland’s telling, became a “sect”, a cult of dangerous leftists divorced
from political realities. And then, with astonishing chutzpah, Freedland blamed Corbyn’s
failure at the ballot box - a failure Freedland and the Guardian had helped to engineer - as a
betrayal of the poor and the vulnerable.

This isn't just a defeat, it's a repudiation of Corbynism. Now Labour needs to
ditch the politics of the sect. My column https://t.co/cV3LIRMyED


https://electronicintifada.net/blogs/asa-winstanley/jewish-labour-movement-was-refounded-fight-corbyn
https://twitter.com/Freedland/status/1176236087649476608
https://www.jonathan-cook.net/2017-10-05/labour-machover-expelled-anti-semitism/
https://twitter.com/hashtag/JustJews?src=hash&ref_src=twsrc%5Etfw
https://twitter.com/hashtag/BoardofDeputies?src=hash&ref_src=twsrc%5Etfw
https://twitter.com/hashtag/ManyJewishVoices?src=hash&ref_src=twsrc%5Etfw
https://t.co/KSpyy8Sqcw
https://twitter.com/JustJewsUK/status/1291286040574074880?ref_src=twsrc%5Etfw
https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/jul/27/jewish-anger-labour-listen-antisemitism-opinion
https://www.amazon.com/gp/product/081223927X/ref=dbs_a_def_rwt_hsch_vapi_taft_p1_i0
https://t.co/cV3LlRMyED

— Jonathan Freedland (@Freedland) December 13, 2019

Remember, Corbyn lost by less than 3,000 votes in a handful of Labour marginals in 2017.
Despite all this, Freedland and the Guardian now pretend that they played no role in
destroying Corbyn, they behave as if their hands are clean.

But Freedland’s actions, like those of his newspaper, had one inevitable outcome. They
ushered in the only alternative to Corbyn: a government of the hard right led by Boris
Johnson.

Freedland’s choice to assist Johnson by undermining Corbyn - and, worse, to do so on the
basis of a disinformation campaign - makes him culpable, as it does the Guardian, in
everything that flowed from his decision. But Freedland, like the Guardian, still pontificates
on the horrors of the Johnson government, as if they share no blame for helping Johnson win
power.

Opinion Politics
[t's taken just 12 months for Boris Johnson
to create a government of sleaze
Jonathan Freedland

[ )

From Dominic Cummings to dodgy business deals, the prime
minister's circle behave as if the rules simply don't apply to
them

Fri 7 Aug 2020 17.29 B5T
In his latest column, Freedland writes:

“The guiding principle [of the Johnson government] seems to be brazen
cronyism, coupled with the arrogance of those who believe they are
untouchable and that rules are for little people.”

Why should the Tories under Johnson be so “arrogant”, so sure they are “untouchable”, that
“rules are for little people”, and that there is no political price to be paid for “cronyism”?

Might it not have much to do with seeing Freedland and the Guardian assist so willingly in
the corporate media’s efforts to destroy the only political alternative to “rule by the rich”
Toryism? Might the Johnson government have grown more confident knowing that the
ostensibly liberal-left media were just as determined as the rightwing media to undermine
the only politician on offer who stood for precisely the opposite political values the Tories
did?

| 10


https://twitter.com/Freedland/status/1205540540802097152?ref_src=twsrc%5Etfw
https://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2020/08/thumbnail-4.png
https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/aug/07/its-taken-just-12-months-for-boris-johnson-to-create-a-government-of-sleaze

Might it not reflect an understanding by Johnson and his chief adviser, Dominic Cummings,
that Freedland and the Guardian have played a hugely significant part in ensuring that
Britain effectively has a one-party state - and that when it returns to being a formal two-
party state, as it seems to be doing once again now that Starmer is running the Labour
party, both those parties will offer the same establishment-worshipping agenda, even if in
two mildly different flavours?

The Guardian, like the rest of the corporate media, has derided and vilified as “populism”
the emergence of any real political alternative.

The leaked report offered a brief peek behind the curtain at how politics in Britain - and
elsewhere - really works. It showed that, during Corbyn’s time as leader, the political battle
lines became intensely real. They were no longer the charade of a phoney fight between left
and right, between Labour and Conservative.

Instead, the battle shifted to where it mattered, to where it might finally make change
possible: for control of the Labour party so that it might really represent the poor and
vulnerable against rule by the rich. Labour became the battleground, and the Guardian
made all too clear where its true loyalties lie.

*

Note to readers: please click the share buttons above or below. Forward this article to your
email lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

This essay first appeared on Jonathan Cook’s blog.

Jonathan Cook won the Martha Gellhorn Special Prize for Journalism. His books include
“Israel and the Clash of Civilisations: Iraq, Iran and the Plan to Remake the Middle East”
(Pluto Press) and “Disappearing Palestine: Israel’s Experiments in Human Despair” (Zed
Books). His website is www.jonathan-cook.net. He is a frequent contributor to Global
Research.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Jonathan Cook, Global Research, 2020

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Jonathan Cook

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the

|11


https://www.jonathan-cook.net/blog/
http://www.jonathan-cook.net/
https://www.globalresearch.ca/author/jonathan-cook
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/jonathan-cook
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca

copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca

| 12


mailto:publications@globalresearch.ca

