Center for Research on Globalizaticn

Georgia: Simulating War Or Provoking It?

By Rick Rozoff Region: Russia and FSU

Global Research, March 17, 2010 Theme: Media Disinformation

Stop NATO 16 March 2010

On the evening of March 13 Georgia’s Imedi television channel ran a 30-minute prime time
“simulated” newscast about a Russian invasion of the South Caucasus nation complete with
a report that the country’s mercurial (if not megalomaniacal) president - Mikheil Saakashvili
- had been assassinated.

The show was aired “by the Imedi TV’'s weekly program Special Report, which started just a
couple of minutes before 8pm - the time when Imedi TV runs its usual news bulletin
Kronika.” (Unless otherwise indicated, all quotes are from Civil Georgia reports of March 14,
2010.)

The Special Report’s regular news anchor, Natia Koberidze, opened the program with the
words: “Have you ever thought about the end of Georgian statehood? Probably yes, because
we have already seen this threat in the summer of 2008.”

The reference was to the five-day war fought between Georgia and Russia after the first
launched an all-out assault on neighboring South Ossetia on August 8, killing hundreds of
civilians and scores of Russian soldiers stationed there.

As the Georgian newscaster herself pointed out its significance and as past is assuredly
prologue in the current context, some information on the 2008 war in the South Caucasus is
justified.

The attack itself followed several days of deadly shelling of the South Ossetian capital of
Tskhinvali by Georgian artillery, which in turn followed by one day the completion of the
Immediate Response 2008 NATO military exercises which included the participation of 1,200
U.S. troops, the largest deployment the Pentagon has ever made to Georgia. Some of them
- and their equipment - remained in Georgia after the August 8 Georgian invasion of South
Ossetia and throughout the conflict.

Britain was to have conducted war games in the country the next month, Georgian Express
2008, until the war intervened to prevent them.

Weeks before the war broke out the U.S. sent 400 Marine Corps-trained Georgian troops to
Afghanistan in addition to the 2,000 that were in Iraq, the third largest national contingent
in the latter country at the time.

As soon as the invasion of South Ossetia and the resulting war with Russia had commenced,
the Georgian commander in Irag, Colonel Bondo Maisuradze, announced: “Georgia will
remove all of its 2,000 soldiers from Iraq to join the fighting in the breakaway province of
South Ossetia as soon as transport can be arranged.” [1]


https://www.globalresearch.ca/author/rick-rozoff
http://rickrozoff.wordpress.com/
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation

Georgian troops were brought home on U.S. military transport planes while the fighting
raged.

It was reported at the time that “First-line Georgian soldiers wear NATO uniforms, kevlar
helmets and body armour matching US issue, and carry the US-manufactured M-16
automatic rifle....” [2] Less than two weeks after the war ended the U.S. sent the first of
three warships to Georgian ports on the Black Sea.

The beginning of the March 13 Georgian broadcast notified viewers that what was to follow
could occur “if Georgian society is not brought together against Russia’s plans.”

But “in the course of the report itself the TV station carried no sign on the screen indicating
that the report was fake.”

Anyone tuning in to the program after the formal disclaimer or alerted to the newscast by
others saw footage of Russian tanks and warplanes apparently attacking and invading
Georgia which - given the time slot of the program and its announcer - would have led any
unwarned viewers to believe that what they were watching was occurring in real time.

The full lead-in to the program was as politically charged and partisan, both in regards to
Russia and South Ossetia on one hand and to Georgian internal politics on the other, as
could be scripted. “Russia’s tactics against Georgia become more and more dangerous. The
occupying force is vigorously searching for and is finding a foothold within the Georgian
political spectrum.

“We want to offer you a simulated, special bulletin of Kronika. Our viewers and
invited guests [in the Special Report program’s studio] will see a news bulletin
of probably the toughest day for Georgia, which takes into view those threats
which politicians and experts are discussing regularly; [a news bulletin about]
how events may develop if society is not consolidated against Russia’s plans.
Let’s see a news bulletin about the worst future.”

The program featured a video clip of Russian president Dmitry Medvedev, at one point
pounding clenched fists together (though with a relaxed and even benign expression on his
face), with a voice-over translation in Georgian in which he is identified as having ordered
his nation’s forces “to neutralize the threat coming from Saakashvili.”

Later, as though it was a delayed crosscut, a scene is shown of U.S. President Barack Obama
at a podium outside the White House (what appears to be a Rose Garden briefing) with Vice
President Joseph Biden behind him to his right.

The Imedi news anchor who followed Natia Koberidze (who opens and closes the feature)
announced, as though it was an urgent, breaking development, that Obama “is just making
a statement; here is live footage,” and the Georgian-language voice-over had him
demanding that Russia “stop the military campaign” against Georgia.

The male anchor then revealed Secretary of State Hillary Clinton was “on her way to
Moscow.”

Not to spare Georgian viewers any shocking sensationalism, the announcer spoke of the
“assassination of President Saakashvili,” which news was “disseminated by Nogaideli’'s



party.” The last allusion is to the Movement for Fair Georgia, headed by former prime
minister and current opposition figure Zurab Nogaideli who had visited Moscow last
December and met with among other Russian officials Prime Minister Vladimir Putin.

The false newscast at one point mentions that internal unrest in Georgia and Russian
aggression against the nation “focused on the post-local election period, sometime in early
June, 2010,” a detail easy to miss while watching scenes of Russian tanks, jeeps and troops
advancing on the capital and warplanes ominously piercing the sky.

The timing is not fortuitous. Local elections are planned in May and anti-Russian hysteria
serves more than one purpose for the Saakashvili regime.

A Civil Georgia report on the program said: “[T]he opposition, allegedly led by Nino
Burjanadze and Zurab Nogaideli - the two politicians who have recently met with Russia’s
PM Vladimir Putin - protests against local election results; Russia uses [the] unrest in
Georgia and intervenes militarily. The fake report culminated with an announcement about
President Saakashvili’s ‘assassination’ and ‘clashes’ in the outskirts of Thilisi.

It can be said of Nino Burjanadze, head of the Democratic Movement-United Georgia, what
Anatole France wrote of a French commander during the Hundred Years War: He had many
friends among his enemies and many enemies among his friends; he fought now for his own
side, now against it, but always for his own advantage; for the rest he was no worse than his
fellows, and one of the least stupid.

She has twice served as interim head of state in Georgia. For a two-month period during the
so-called Rose Revolution from November 23, 2003 to January 25, 2004 and from November
25, 2007 to January 20, 2008 when Saakashvili stepped down to run for reelection.

Burjanadze has been a major proponent of her nation joining NATO; in fact since the Imedi
broadcast of March 13 she had criticised Saakashvili for perhaps permanently jeopardizing
Georgia’'s membership prospects.

In the fake newscast she is portrayed as little better than a Russian agent who meets with
troops who mutiny against Saakashvili and who with Nogaideli and other opposition leaders
establishes a “people’s government” after the standing government is evacuated from the
capital.

The Imedi anchor announced that Burjanadze and Nogaideli arrived in the capital of South
Ossetia after an attempt on the life of its president, Eduard Kokoity, and “along with the
Russian authorities, they also blamed the Georgian authorities for organizing the attack on
Kokoity.”

Voice-overs for both opposition leaders are fabricated to support the above claims.

That is, they are guilty of the grossest treason: Collaborating with an invading power and
betraying their nation and its government under fire.

That impression, however much criticism of the program may attempt to neutralize it, will
carry over into the May elections - or at any rate was intended to - and mar the chances of
candidates from the Democratic Movement-United Georgia, the Movement for Fair Georgia
and the opposition in general.



As the program was being broadcast, panic ensued among many Georgians and “the
number of calls received by an emergency ambulance service increased significantly at the
time,” people rushed to withdraw money from automatic teller machines, mobile phone
networks crashed and many hurried to flee the capital and towns near the South Ossetian
border.

After the newscast ended “the program continued in [the] studio with a large group of
invited guests discussing Russia-Georgia relations and potential security threats. Only a few
participants of the program spoke out against the fact that Imedi TV did not run a caption
saying that the report was fake.”

During and particularly since Saakashvili’'s Rose Revolution Georgia has become the political
playground - and battleground - of cosmopolite billionaire emigres from several countries,
notably George Soros, Boris Berezovsky and the late Badri Patarkatsishvili. The last-named
owned Imedi Media Holding, the television station’s parent company, along with Rupert
Murdoch’s News Corporation.

After showing footage of Saakashvili’s security forces brutalizing demonstrators in early
November of 2007, Imedi TV facilities were taken over by government riot police and the
Georgian National Communications Commission suspended the station’s broadcast license
for three months.

Currently, “Imedi TV's head is Giorgi Arveladze, former member of the government and a
long-time ally of President Saakashvili.”

It is inconceivable that the March 13 program could even have been considered, much less
prepared and cleared for broadcasting, without Saakashvili’s authorization. If not on his
express orders.

After a backlash began developing in Georgia and internationally, “Many opposition parties
made separate statements condemning the Imedi TV’s fake report, alleging that it was done
in a prior agreement with the authorities, in particular with President Saakashvili.”

The following day Saakashvili and other government leaders attempted to distance
themselves from the broadcast, but what the nation’s president said indicates that the
opposition’s accusations are well-founded.

He acknowledged that aspects of the program were, in his word, unpleasant. Not
irresponsible. Not inflammatory or reckless. Not dangerous and surely not criminal.
Unpleasant.

Yet he added: “But the major unpleasant thing about yesterday’s report - and | want
everyone to realize it well - was that this report is maximally close to reality and maximally
close to what may really happen, or to what Georgia’s enemy keeps in mind.”

That enemy, he said, began “a real bad movie” in August of 2008, “but we stopped this
movie.

“Although we know that its director is still writing a script for a scenario which
is close to what we saw yesterday.”



The above is anything but a disavowal. It is a transparent endorsement.

“Saakashvili also mentioned Nino Burjanadze, ex-parliamentary speaker and a
leader of the Democratic Movement-United Georgia party, who has recently
met with Russia’s PM Vladimir Putin. Burjanadze and Zurab Nogaideli, ex-PM
and leader of the Movement for Fair Georgia party, who met separately with
PM Putin, were part of the Imedi TV's fake report according to which they were
key organizers of unrest in Thilisi after the local elections, which was then
followed by a Russian invasion.”

If Burjanadze, Nogaideli or any of their supporters are assaulted - or far worse - by
nationalist extremists the blood will be on Saakashvili’s hands.

Burjanadze directly accused Saakashvili of organizing a “terrorist act against his people.”
She added that she would continue to pursue an ongoing legal action against him. “The
lawsuit, which | filed eight months ago, was about groundless allegations against me,
according to which | was a spy of Russia, sponsored from Russia and so on and so forth. | am
sure that the next lawsuit will be put on the shelf again. However, | am not going to stop my
activities.” [3]

On March 14 demonstrators, including members of Georgian opposition parties, gathered
outside the Imedi TV building. “Some protesters were lashing out at some of the program’s
guests, criticizing them for not speaking out against the fake report while participating in
the discussion in the studio after the report was aired.” [4]

On March 15 Georgia’s six main opposition parties released a joint statement which called
for continuing “a dialogue with Russia for normalization of the two countries’ relations and
Georgia’s peaceful unification.”

The statement also said:

“The staged report of the Imedi television channel was an informational terror
act against Georgia’s people committed by Mikhail Saakashvili to keep his
power.

“This program posed a threat to the health of people, their peace of mind and
life.” [5]

On the same day, however, Saakashvili’s political crony and Imedi head Georgi Arveladze
echoed his boss’s tone: “Our objective was not to scare society but to show the dangers
facing our country.” [6]

The U.S. ambassador to the country, John Bass, issued an obligatory criticism of the
program as “irresponsible,” but his characterization of its effect was far milder than what it
would have been if the situation was reversed and Russian television had broadcast a
comparable incitement to hysteria and violence: “It’s not in keeping with what we would
consider standards of professional journalism.”

The mayor of the Georgian capital of Thilisi was less retrained in his response. Gigi Ugulava
said “It is unacceptable to terrify people...in difficult conditions with irresponsibility. It can’t
be allowed. To be a journalist is a big responsibility. Spreading shocking and untrue

| 5



information like this is unacceptable.” [7]

Nino Burjanadze’s Democratic Movement-United Georgia announced the day after the
broadcast that it had initiated a lawsuit against Imedi. A spokesman for the party said that
its attorney “has been working over the lawsuit since yesterday and [it] will be brought to a
court of law soon. This will be a criminal lawsuit as Imedi’s actions have gone beyond
administrative offences.” [8]

On the same day Shalva Natelashvili, leader of the opposition Georgian Labor Party,
demanded the immediate closing of the station and urged “the UN Security Council to hold a
special session in the framework of the Hague Tribunal and assign a special group for
punishing those persons who were propagandizing war on Saturday evening.” [9]

Vice Speaker of the Georgian Parliament Paata Davitaia, in promising a parliamentary
investigation into the matter, said that the program was a direct violation of the law in three
regards: By portraying members of the Georgian armed forces as traitors, by staging fake
interviews with members of the diplomatic corps and by falsely reporting the assassination
of the president.

Christian Democratic members of parliament also condemned the broadcast as a violation
of the law. [10]

The responses from Russia and South Ossetia have been along similar lines.

Sergei Markov, a senior State Duma deputy, said “This report appeared months after the
Imedi station was taken under Saakashvili’s control, so everything has been agreed [upon]
with him,” adding “Hatred toward Russia is Saakashvili’s political agenda, and it is important
for him to discredit those who are crossing him by seeking contacts with Russia.” [11]

Konstantin Kosachev, chairman of the State Duma Committee on Foreign Affairs, spoke in
the same vein, stating “lI am sure that today’s provocation was initiated by the ruling
regime, by Saakashvili.” [12] He also said that Saakashvili was using “the same playbook”
he had employed in launching the invasion of South Ossetia in 2008. [13]

Russian ambassador to NATO Dmitry Rogozin also denounced the Imedi program and those
behind it: “This was a grandiose provocation as it will leave its trace in Georgia’s public
opinion. This means attributing a stable image of [Georgia’s] enemy to Russia and Russians,
this means tensions regarding delimitation of borders between Georgia, South Ossetia and
Abkhazia.” [14]

The spokesman for the country’s Foreign Ministry, Andrei Nesterenko, denounced the
program as “irresponsible and immoral” and said, “The provocative TV show has caused
tangible damage to security and stability in the region, significantly heightening the
intensity of an already complex situation.” [15]

In South Ossetia, the victim of Saakashvili’s last military aggression, on March 13 before the
Imedi newscast was shown later in the evening the Special Representative for Post-Conflict
Settlement said that Georgian media had fabricated a report of an attack on a Georgian
village as a provocation ahead of discussions on the Georgian-South Ossetian conflict
scheduled to be held in Geneva on March 18.

Boris Chochiev recalled “that while making a speech at the Royal Institute for International



Affairs in London [on February 17], Georgian President Saakashvili stated a new war in the
South Caucasus region is possible and that he would not exclude the probability of a conflict
in South Ossetia and Abkhazia.” [16]

On March 15 Chochiev announced that “Near the village of Mejvriskhevi, the movement of a
big column of Georgian armed forces arriving from the Georgian town of Gori has been
observed.” [17]

South Ossetian Foreign Minister Murat Djioev spoke of the March 13 Imedi program and
said, “This was a provocation aggravating the situation and speaks to the fact that Georgian
authorities are getting prepared for certain actions, bearing in mind the fact that after the
broadcast Georgian armed forces moved towards the boundary line of South Ossetia.” [18]

The nation’s ambassador to Russia, Dmitry Medoev, spoke of the Georgian broadcast and
also attributed a menacing motive to it: “It is clearly a ‘pulp’ version for the future. In the
opinion of the Georgian authorities, scenes of attacking Russian forces should be a
background for and even justification of the prepared future incursion of Georgia into South
Ossetia.”

He added that on the eve of the invasion of his country in 2008 Georgian media had
portrayed footage of Georgian artillery barrages against South Ossetia as being fired from
Russian positions and that “the report broadcast by Imedi demonstrates the readiness of the
Georgian media to provide informational support to possible military adventures of the
Georgian regime.” [19]

There was nothing simulated, fabricated or fictional about the South Caucasus war of 2008
and there is nothing fake about plans for the next one.

Notes

Associated Press, August 9, 2008

Deutsche Presse-Agentur, August 9, 2008

Itar-Tass, March 15, 2010

Rustavi 2, March 14, 2010

Itar-Tass, March 15, 2010

Russian Information Agency Novosti, March 15, 2010
Rustavi 2, March 14, 2010

Russian Information Agency Novosti, March 14, 2010
9) Rustavi 2, March 14, 2010

10) Ibid

11) Moscow Times, March 15, 2010

12) Press Trust of India, March 14, 2010

13) Moscow Times, March 15, 2010

14) Russian Information Agency Novosti, March 15, 2010
15) Ibid

16) Ministry for Press and Mass Media of the Republic of South Ossetia
March 15, 2010

17) Ibid

18) Ibid

19) Ibid



The original source of this article is Stop NATO
Copyright © Rick Rozoff, Stop NATO, 2010

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Rick Rozoff

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



http://rickrozoff.wordpress.com/
https://www.globalresearch.ca/author/rick-rozoff
http://rickrozoff.wordpress.com/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/rick-rozoff
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

