
| 1

Freedom of the Press: the West Suppresses Iran
Media

By Dr. Ismail Salami
Global Research, October 16, 2012

Region: Europe
Theme: Media Disinformation

The recent EU move to take Press TV off the air is to be seen as part of a continued process
of media violation against this alternative channel.

On Monday, UK-based Eutelsat  stopped carrying Press TV and some 18 other channels from
Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB), a move which Gary Follows, Arqiva Head of
Public Relations, says is a “result of reinforced EU Council sanctions and repeated requests
by  France’s  broadcasting  authority  for  the  permanent  switch-off  of  the  Iranian  channels.”
UK-based Arqiva is the service supplier which held the IRIB contract.

The  first  attempts  to  deprive  ever-increasing  European  audience  of  accessing  Press  TV
started in the UK when the British office of communication (Ofcom) initiated a shrewd ruse
to get of rid of the channel and technically put an end to an alternative critical voice once
and for all. To this end, they needed a political tool. And who could be a better choice than
Maziar  Bahari  who  had  already  filed  a  lawsuit  against  the  channel  for  airing  a  10-second
soundbite, which was part of an interview with him in 2009.

In October 2011, Ofcom said Press TV had violated its broadcasting codes by airing the
interview. The ruling led to the imposition of a 100,000 pound fine on the channels and its
subsequent removal from the Sky platform. This was while in a number of future interviews
with other media outlets,  Bahari  had readily confirmed what he had said in the 10-second
soundbite, i.e. he was the person who had sent the footage.

Besides, Ofcom had come under intense criticism on the part of the British Royal family who
had taken umbrage at Press TV for reporting and criticizing them for their extravagant
lifestyle and support for the regional autocratic regimes. The office of the Royal Family had
even sent letters to Press TV office on several occasions and urged them to stop criticizing
the Queen. Therefore, the wound was an old one and far from healing and they had to prick
their deadly venom into those whom they considered thorns in their sides.

On the other hand, Ofcom later claimed that the move was largely motivated by ministers.
However,  a  WikiLeaks  cable  reveals  how  the  Foreign  Office  told  an  American  diplomat  in
2010 that the government was “exploring ways to limit the operations of … Press TV”.

At the time, the department warned the US that:

“UK law sets a very high standard for denying licenses to broadcasters. Licenses can
only be denied in cases where national security is threatened, or if granting a license
would be contrary to Britain’s obligations under international law. Currently neither of
these standards can be met with respect to Press TV, but if  further sanctions are

https://www.globalresearch.ca/author/ismail-salami
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

imposed on Iran in the coming months a case may be able to be made on the second
criterion.”

At all events, Germany followed suit and a court in Germany ordered the removal of the
channel off a satellite platform despite two previous rulings issued in favor of the alternative
channel.

So, the Munich media regulatory body, BLM, took Press TV off the satellite platform in April.

And third came French media regulator, the Conseil Superieur de l’Audiovisuel (CSA) which
kept repeating calls for removing the channel.

Press  TV  says,  “This  is  not  the  first  time that  the  West  is  trying  to  silence  the  alternative
media and stop Iranian broadcasters from commenting on what is going on truly across the
world. But this time what is most surprising is that the latest instance of media crackdown
comes from the new Nobel Peace laureate.”

Sanctions against Iran and exerting back-breaking pressures on people are per se illegal in
the light of international laws. However, muzzling a media outlet and justifying this act in
the name of  sanctions  is  a  source of  shame for  the EU.  In  fact,  the EU’s  incoherent
perception and poor handling of truth should be deplored.

Needless to say, this is an egregious instance of the violation of human rights which the
West moralizes about so vehemently.

Article 19 of the Universal Declaration of Human Rights clearly states that “Everyone has
the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to hold opinions
without interference and to seek, receive and impart information and ideas through any
media and regardless of frontiers.”

It is long since the intelligent international community has come to discern the paradoxical
attitude of the West in defining the concept of freedom of speech and they have figured out
for themselves how tolerant the West may be when the sanctities of  the Muslims are
shamelessly violated and how intolerant they can be when the truth is daringly thrown into
their faces. Only recently the West kept silent on the anti-Islam movie and caricatures and
even justified the blasphemy in the light of freedom of speech but when it came to Press TV,
they were not only intolerant towards the alternative channel but they also put all their
efforts into a seemingly long-entertained plot to silence the voice.

This  is  how freedom of  speech is  defined for  the benefits of  a  privileged few and how the
tentacles of the New World Order are by slow gradation spread over an entirety beyond
which  hope  is  desperately  turned  into  but  a  flickering  ray  for  those  who  wish  to  hear  the
truth.

BUT truth will prevail.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Dr. Ismail Salami, Global Research, 2012

https://www.globalresearch.ca/author/ismail-salami


| 3

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Dr. Ismail Salami

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/ismail-salami
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

