
| 1

Free Speech “Marked for Death”: Lebanon’s Al
Manar TV Targeted

By Trish Schuh
Global Research, July 17, 2006
17 July 2006

Region: Middle East & North Africa
Theme: Media Disinformation, US NATO

War Agenda
In-depth Report: THE WAR ON LEBANON

After  years  of  asymmetric  attacks  on  the  First  Amendment-  assassinating  journalists,
surveilling dissent,  and censoring the free flow of information- the Democracy Mukhabarat
rules. Using national security to prohibit scrutiny or prosecution, the Bush administration
instead labels opposition media as the criminal, declaring the Fourth Estate to be the Fourth
Front.  “Full  spectrum  information  dominance”  equates  ‘unfriendly’  media  with  enemy
propaganda, declaring both “a weapon of war” and a legitimate military target.
 
In 2004, the US government also declared it a Terrorist Organization. Under US Executive
Order  12334,  Lebanon’s  Al  Manar  TV  was  the  first  television  station  ever  to  be  legally
designated a ‘terrorist entity’ equivalent to Al Qaeda. The Bush administration, at Israel’s
urging,  silenced  Al  Manar  satellite  transmissions  into  the  US.  In  2006  the  order  was
expanded to include Al Noor Radio, Al Ahed & Al Intiqad Newspapers and their parent
company the Lebanese Media Group. On March 23, the US Treasury Department froze Al
Manar’s  financial  assets.  On July  13,  the  Israeli  Defense Forces  tried  to  blow Al  Manar  up.
Three employees were injured, but broadcasting goes on. IDF also bombed Al Noor Radio.
 
The  Lebanese  Media  Group  is  affiliated  with  the  Arab  League,  the  Arab  Federation  of
Journalists and the Union of Arab Audiovisual Media. It complies with Lebanese law and
some of  its  staff  are  also  democratically  elected  Ministers  in  Parliament.  The  organization
has won dozens of awards from media associations around the world, and Al Manar footage
has been shown by such western outlets as Reuters, AP, C-SPAN, BBC, EuroNews, FOX and
CNN.
 
In Lebanon, each major religious sect has its own broadcasting outlet. But only LMG has
been targeted. LMG and Al Manar TV is the broadcasting outlet for Hezbollah. On April 21,
2006 I asked Lebanese Prime Minister Fouad Siniora about the distinction. “Well of course
we would prefer that all media be treated equally democratic, but we do not make American
laws so I can not comment.”
 
After the initial State Department decision, in January, 2005 local and international press
demonstrated  in  Beirut  to  support  Al  Manar.  The  National  Audiovisual  Media  Council
denounced the US decision. Competing MBC TV producer/director Suzen Moussa challenged
the decision’s  fairness,  and Ghassan Hajjar,  an Editorial  Director  for  New TV told  me:
“International law protects the right of free speech equally to all world press- American,
Israeli and Arab. No one has the right to accuse Al Manar of terrorism for speaking their
minds.”

https://www.globalresearch.ca/author/trish-schuh
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/the-war-on-lebanon


| 2

 
In America’s losing battle for Arab hearts and minds, Al Manar propaganda is as effective as
American propaganda is impotent. Lebanon’s Daily Star quoted an estimate that Al Manar
has up to 200 million viewers via satellite, correspondents worldwide, and a nightly news
program that often outranks Al Jazeera. It broadcasts in Arabic, English, French and Hebrew.
An American AUB professor in Beirut, Dr. Judith Harik, told me that Al Manar often features
video not seen elsewhere. “Many people here tune into Al Manar whether they are Christian,
Druse, Sunnis or what, because Al Manar has very good reporting. Their analysis is very
precise and very well  thought out.  They’re very shrewd, forthright and are taken very
seriously.”
 
Especially in Israel. It was Al Manar’s Hebrew broadcasts and images of IDF casualties during
the occupation that galvanized Israeli public opinion against the war. The Israeli military had
portrayed its losses as minimal, until Al Manar exposed the toll. Speaking to Adnkronos
International, Hezbollah media director Hassan Ezz Eddine summarized the Israeli response:
“We have to watch Al Manar to learn the truth about our boys in Lebanon.”
 
As a “fair & balanced” Arab TV network, Al Manar TV dubs itself ‘the media of resistance’ to
Israeli and American occupations. Al Manar’s blunt, relentless criticism of US-Israeli policy
has been called hate speech and incitement to violence. The US State Department deems
Hezbollah and its TV station, “the A team of terror” and more dangerous than the “B team
Al Qaeda.” Ironically, the US-sponsored Tolo TV in Afghanistan regularly features Taliban/Al
Qaeda interviews along with  Taliban chanting.  Attempts  to  halt  such broadcasts  were
condemned by the international community as censorship.
 
In  the  Haret  Hreik  district  of  south  Beirut,  Al  Manar  headquarters  are  in  a  packed,
threadbare neighborhood of family-owned shops and apartment buildings. The streets are
marked by blue and yellow Zakat donation boxes decorated with upturned hands over an
AK-47 raised in the fist of the Shia martyr Hussein, cousin of the Prophet Muhammad. It is
the  Party  of  God’s  trademark,  and  it  adorns  everything  from Hezbollah’s  yellow  flags  and
pennants (Hezbollah owns exclusive rights to Lebanon’s soccer league), to its coffee mugs
for sale at area souvenir shops.
 
After  clearing  a  checkpoint  with  armed  guards,  I  visited  Al  Manar’s  high  tech  offices.  The
state-of-the- art facilities included an extensive video archives/library, modern recording
studios, sound booths and edit bays. In the Green Room I spoke to Sheikh Khoury Noor Ad
Dine of the Hezbollah Political Council. He denied that the TV station committed atrocities or
waged war on civilians. In fact, a large percentage of Al Manar employees are female.
“Hezbollah differs from many Islamic groups in our treatment of women. We believe women
have the ability like men to participate in all parts of life.”
 
From its founding in the 1980s, Hezbollah women have headed education, medical and
social service organizations. Most recently Hezbollah nominated several women to run in the
Lebanese  elections.  It  named Wafa  Hoteit  as  a  Chief  of  Al  Noor  Radio  (also  recently
bombed), and promoted 37-year old Rima Fakhry to its highest ruling body, the Hezbollah
Political Council. Part of Fakhry’s duties include interpreting Islamic feminism in Sharia law
for the Committee for Political Analysis.
 
I asked Sheikh Khoury if Sharia law liberated women to be recruited in the military or as
‘suicide bombers’? “Not now. We don’t need it at the present. If we need it in future we



| 3

would.”  But  the  staff  at  Al  Manar  has  no  combat  function.  These  sisters,  daughters  and
mothers  in  the  mujahedin  shoot  film,  not  bullets.
 
It was an issue I also raised with Al Manar film editor, Farah Noor Eddine, 30. Ms. Eddine has
a B.A. in Journalism. She emphasized that she has relatives in the US and likes Americans.
“Being Hezbollah doesn’t  mean that  you are a military  woman or  a  military  creature.
Hezbollah, the ‘Party of God’ is mentioned in the Qoran. It’s a way of thinking or acting. We
are  ordinary  persons.”  She  is  a  vegetarian,  plays  ping  pong,  but  has  never  fired  a  gun  or
seen a ‘suicide vest.’
 
With Israel attacking Beirut, “Radical Islamic Terrorists” are again the demons of US media
sensationalism. It was a charge that exasperated Health News anchor Mariam Karnib, so I
asked her  to  define terrorism.  “It  is  using excessive force or  violence in  a  way that  is  not
justified. They are calling us terrorist, but I know I am not like this. I  was brought up here.
We know our rights. We are not fools.” 
 
Ms. Karnib, 29 has a B.A. in Political Science and a B.A. in Social Science and is now earning
a Masters in the Sociology of Communication.
I asked her if Hezbollah women are familiar with the notorious Saudi website, Al Khansaa
that  trains  female  jihadis.  She  was  not  aware  of  it,  she  said,  and  when  off-duty  preferred
happier fare. “I love Danielle Steele, Barbara Cartland and Barbara Taylor.”
 
Al Manar TV has been boycotted for inciting violence and suicide attacks against Israel in its
MTV-inspired videos, and “Death to America” is a signature slogan. Ms. Karnib dismissed the
idea that Al Manar clips were powerful enough to produce this result, and felt sloganeering
could  not  be  taken  seriously.  The  most  effective  training  for  ‘militants’  was  American
cartoons, she explained, which “are filled with alot more violence, terrorism and hatred- and
they  are  aimed  specifically  at  children.”  She  also  criticized  video  games  which  promote
brutal  killings  of  ‘Arab  Terrorists’  and  ‘Muslim  fanatics’.
 
In the game of dueling propaganda, Hezbollah has met its match. Israel’s media features
extermination,  liquidation and elimination as frequent themes,  especially  regarding the
Palestinians: “those people will become even bigger animals than they are today, with the
aid of an insane fundamentalist Islam. So if we want to remain alive we will have to kill and
kill and kill. All day. Every day.” Jerusalem Post, 5/21/04 More recently, Chairman Yisrael
Beiteinu called for Arab Knesset members to be executed. Israel Koenig (from Israel’s Al
Hamishmar newspaper): “We must use terror, assassination, intimidation, land confiscation
and the cutting of all social services to rid the Galilee of its Arab population.”
 
The Neocon state within a state has orchestrated its series of “Clean Break” Arab wars via
the US-Israel military/media complex, where the Fourth Estate doubles as a Fifth Column.
The crusade against  Al  Manar TV originated with Israel’s  Natan Sharansky and former
Foreign Minister Silvan Shalom. The Israeli Defense Forces’ Arab Media desk decided its
propaganda  leafletting  of  targeted  areas  prior  to  bombing  them  was  inadequate.  “Israel
must  concentrate  on  Arab  media.”
 
On the US side, Israeli Avi Jorisch wrote a book on Al Manar TV called “Beacon of Hatred” for
the Washington Institute for Near East Policy. It was endorsed by Dennis Ross and used to
pressure Congress and the Pentagon (which had not previously known of the station) to
censor Al Manar. The coalition also pressured commerical advertisers to boycott Al Manar.



| 4

 
Anti-Defamation League, CAMERA.org, American Jewish Congress and the Foundation for the
Defense of Democracies allied with AIPAC against Al Manar worldwide. The neocon Middle
East Media Research Institute (MEMRI) took credit for persuading world leaders in Germany,
Sweden, Australia and France to outlaw Al Manar. The Netherlands and the EU followed suit,
and Spain was coerced into removing Al Manar from Latin American programming. MEMRI
has recently announced a new front- France has just agreed to silence Iran’s Al Sahar TV.
 
This  success  has emboldened an expanding wish-list  of  opposition media  “soon to  be
banned.” Like a press version of Daniel Pipe’s “Campus Watch”, Israel’s Foreign Ministry,
the IDF and its US surrogates are blacklisting a number of Arab media- Palestinian TV,
Egyptian televsion, Saudi Arabia’s Al Majd and ART TV, and Iran’s Al Alam. Bomb attacks on
Al  Jazeera  and  Al  Arabiya  are  well  known.  As  of  July  16,  Al  Manar  has  been  targeted  five
times.
 
The State Department’s Counter-Misinformation Office monitors international Arab media. It
also  tracks  image  offenses  against  Israel  under  the  Global  Anti-Semitism  Awareness  Act
passed by Congress to monitor anti-Jewish hate speech worldwide. Todd Leventhal, whose
propaganda pedigree includes the Pentagon,  NSA and the Information Operations Task
Force  (renamed  after  the  Office  of  Strategic  Influence  closed)  allegedly  did  similar  Israeli
protection work for the Voice of America.
 
In  2005,  the  Israeli  Knesset  passed the  Global  Holocaust-Deniers  Bill  that  criminalizes
questions on the Holocaust. It allows Israel to extradite deniers worldwide for prosecution. It
has no statute of limitations. Al Manar TV’s dispute of the Holocaust was one reason for it
being declared a terrorist organization.
 
With “Israel’s sixth Ambassador” John Bolton at the helm, on September 14, 2005, the
United  Nations  passed  Resolution  1624  which,  according  to  Rep.  Ileana  Ros-Lehtinen,
designates Al Manar as a terrorist entity. In May, 2006 the UN Secretary General distributed
a 32-page proposal for a “code of ethics” for journalists as part of the war on terror. It would
ban interviews with  ‘terrorists’,  or  press  reports  “that  generate  sympathy  for  terrorist
causes.” Websites that recruit, raise funds or sympathize with their views would be put
under surveillance.
 
On July 16, 2006 I spoke with Al Manar TV editor Ibrahim Moussawi in Beirut. With explosions
in the background, he denied American media reports of a hundred Iranian Revolutionary
Guards helping Hezbollah in the south.  “Lies-  all  lies.  Israeli  propaganda! Why do you
believe this? We have enough of our own Lebanese to fight. We don’t need Iran to win!” Al
Manar  writer/producer  Fatima  Berri’s  words  on  the  propaganda  constantly  leveled  at
Hezbollah, and Arabs in general, returned. “It is untrue information. To use lies, make up
information to use against you to adjust to their policy.”
 
Now  the  policy  has  come  home.  English-language  outlet  Indymedia  routinely  bucks
established opinion, defends Palestinians and challenges the Fifth Column media. On one
occasion  it  factually  documented  the  varying  estimates  of  Holocaust  victims  in  a
controversial piece “The Diminishing Numbers of Alleged Dead in Auchwitz.” On March 14,
2006 Indymedia found out it is on the “Terrorist Watch List.” While the reasons are hotly
debated, they remain.  Charges against the accused have been censored on grounds of
national security.Trish



| 5

The original source of this article is Global Research
Copyright © Trish Schuh, Global Research, 2006

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Trish Schuh

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/trish-schuh
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/trish-schuh
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

