® GlobalResearch

Center for Research on Globalizaticn

Forty Years Ago, the Carter Administration Covered
Up a Presumed Israeli Nuclear Test

By John Krzyzaniak Region: Middle East & North Africa, USA
Global Research, September 27, 2019 Theme: History, Militarization and WMD

Bulletin of the Atomic Scientists 25
September 2019

On September 22, 1979, a US Vela satellite detected a “double flash” signal far off the coast
of South Africa. It was the tell-tale sign of an atmospheric nuclear explosion: US Vela
satellites, launched to help enforce the Partial Test Ban Treaty, had detected 41 previous
double flashes, and all of them were caused by known nuclear tests. That night, President
Jimmy Carter wrote in his diary:

“There was indication of a nuclear explosion in the region of South
Africa—either South Africa, Israel using a ship at sea, or nothing.”

His administration would eventually decide, contrary to the evidence, to push the theory
that it was the last of these three possibilities that had occurred.

While publicly available information cannot definitively prove that Israel conducted an illegal

nuclear test that night, Foreign Policy has published a collection on the 40" anniversary of
the event that shows how evidence in support of that theory is mounting, and why the
mysterious flash still matters.

At the time, within the White House, there was apparently little doubt about what had
happened. Several months after the event, on February 27, 1980, Carter wrote in his diary,

“we have a growing belief among our scientists that the Israelis did indeed
conduct a nuclear test explosion in the ocean near the southern end of Africa.”

Still, the administration put together a panel, led by Jack Ruina, to determine the cause of
the double flash signal. In May 1980, the panel laid out an alternative theory in its report:
that a tiny meteor had hit the satellite and broken into smaller particles that then perfectly
reflected the sunlight in such a way as to mimic the signal from a nuclear explosion. Even
though the panel hedged on the likelihood that its explanation was the correct one, it
nevertheless concluded that, in any event, the signal was “probably not” from a nuclear
explosion.


https://www.globalresearch.ca/author/john-krzyzaniak
https://thebulletin.org/2019/09/double-flash-vela-incident/
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/culture-society-history
https://www.globalresearch.ca/theme/militarization-and-wmd
https://foreignpolicy.com/2019/09/22/blast-from-the-past-vela-satellite-israel-nuclear-double-flash-1979-ptbt-south-atlantic-south-africa/

NHIL ITUDE

L
T
TN TS/ CHmR2) % 1 Ones-B

22 800 e : TiE M=zl st C ers

The optical signal recorded by one of the Vela satellite’s sensors on September 22, 1979. Credit: 1980
Ruina Report, shaded for clarity.

In recent years, more data about the event has become available in declassified documents,
as Bulletin contributors have previously noted. Drawing on some of this data, Lars-Erik De
Geer and Christopher Wright co-authored two scientific papers in which they conducted
independent analyses of the raw data. In the first, they obliterate the meteoroid theory. In
the second, they examine iodine 131 found in the thyroid glands of Australian sheep that
were slaughtered in October and November 1979 and conclude that the data was consistent
with a nuclear detonation on September 22.

Once one is convinced that there was in fact a nuclear explosion, it’s only a short step to
figuring out who did it. None of the five recognized nuclear weapons states at the time
would have had any need to perform a small clandestine test at sea. Pakistan, India, and
South Africa could be ruled out too, since such a test would not have been feasible for them
given the nuclear development and logistical difficulties it entailed. That left Israel, which
had both the motivation and capability, as the sole candidate.

The consequences of acknowledging that Israel had conducted a nuclear test would have
been grave, and that’s why the Foreign Policy contributors believe the Carter administration
refused to admit it. Such a test would have been a violation of the Partial Test Ban Treaty,
which Israel had ratified in 1964. More important, US laws would have required the
triggering of sanctions against Israel, which for political reasons Carter was keen to avoid.

Though keeping the matter a secret may have been politically expedient at the time, the
opposite may be true now. As Henry Sokolski writes in his contribution, the prospect of the
US government sharing what it knows about the incident now “would seem to make sense,
as it would help discourage future violations of pledges not to test by countries such as Iran,


https://thebulletin.org/2015/09/flash-from-the-past-why-an-apparent-israeli-nuclear-test-in-1979-matters-today/
https://thebulletin.org/2015/09/flash-from-the-past-why-an-apparent-israeli-nuclear-test-in-1979-matters-today/
https://thebulletin.org/2018/08/a-double-flash-from-the-past-and-israels-nuclear-arsenal/
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08929882.2017.1394047
http://scienceandglobalsecurity.org/archive/sgs26degeer.pdf

Saudi Arabia, Egypt, Turkey, South Korea, Japan, and other aspirational nuclear states.” Or,
put differently, to acknowledge the test would be to uphold an important nonproliferation
norm, whereas continued silence leaves the United States open to the charge of hypocrisy.

*

Note to readers: please click the share buttons above or below. Forward this article to your
email lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

John Krzyzaniak is an associate editor at the Bulletin of the Atomic Scientists.

The original source of this article is Bulletin of the Atomic Scientists
Copyright © John Krzyzaniak, Bulletin of the Atomic Scientists, 2019

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: John Krzyzaniak

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



https://thebulletin.org/2019/09/double-flash-vela-incident/
https://www.globalresearch.ca/author/john-krzyzaniak
https://thebulletin.org/2019/09/double-flash-vela-incident/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/john-krzyzaniak
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

