
| 1

Foreign Media is Losing Their Freedom to Lie in
Russia

By Jon Hellevig
Global Research, October 09, 2014
Russia Insider 7 October 2014

Region: Russia and FSU
Theme: Media Disinformation

On the eve of the guillotine, foreign media laud the freedom they have enjoyed for decades
and are now just about to lose. It has been their freedom to lie.

Their lies to the Russian public have served as a springboard for lies about Russia for global
distribution.

The editorial teams of foreign-owned media are presently bustling with activity to make a
last ditch effort to abort their demise. In doing so, they curiously testify to the present media
freedom of Russia. I refer here to two articles in The Moscow Times last week: Foreign Media
Law Makes Putin Less Glamorous and Curbs on Foreign Ownership Will Gut Russia’s Media.

These articles testify to how freely the Western media has been able to operate in Russia all
the while complaining about total lack of press freedom. This surprises me greatly, because
having followed for years The Moscow Times (TMT) and its peer publications, including its
Russian language half-sister Vedomosti (The Financial Times, The Wall Street Journal, and
Finland’s Sanoma corporation), I can only recollect their constant complaints about the lack
of media freedom in “Putin’s Russia”.

TMT tells us it has “produced several Pulitzer Prize-winning writers”. How can you win a
Pulitzer Prize if you did not have the right to report freely? TMT concurs with me when
pointing out that the “draft legislation on media assets” now “puts these achievements
in jeopardy”.

The Moscow Times itself has lost money almost each year since its establishment.

The legislation in question would limit foreign ownership of all Russian media companies
to 20 percent. As further evidence of present media freedom TMT writes that presently
“most  Russian  publishing  houses  are  foreign-owned”  and  goes  on  to  predict  the  new
measures will  greatly  change Russia’s  media  industry  — “almost  certainly  not  for  the
better.” This implies western media corporations have been positive for Russia media in
general. TMT estimates the combined reach of Western media corporations in Russia is as
large as 60 million people.

The argument then moves on to discuss real and alleged political bias. We are told “Forbes
and Vedomosti are two of Russia’s best-quality news outlets”. There is an admission they
“often  are  critical  of  the  government’s  policies”  but  adding  “it  is  difficult  to  accuse  them

https://www.globalresearch.ca/author/jon-hellevig
http://russia-insider.com/en/politics_opinion_media_watch/2014/10/07/11-25-55am/russias_foreign-owned_media_are_losing_their
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
http://www.themoscowtimes.com/opinion/article/foreign-media-law-makes-putin-less-glamorous/507840.html
http://www.themoscowtimes.com/opinion/article/foreign-media-law-makes-putin-less-glamorous/507840.html
http://www.themoscowtimes.com/business/article/curbs-on-foreign-ownership-will-gut-russia-s-media/507931.html
http://orientalreview.org/wp-content/uploads/2014/10/The-Moscow-Times-.jpg


| 2

of outright bias.”

Nothing could be further from the truth. These publications have been openly hostile to the
presidency of Vladimir Putin and his government in all their editorials and reports. Just pick
at random any of their editorials and you will see for yourself; each one reads like a lampoon
of Putin and his policies. Or look at the choice of op-ed contributors at The Moscow Times,
which is dominated by people like the racist Yulia Latynina constantly writing diatribes
against her country peppered with anti-Russian slurs.

TMT goes on to claim that “foreign media investors did not come to Russia to threaten its
national security or harness public opinion in order to stage a hostile coup and eventually
make the country disintegrate…”

Excuse me, but this is precisely what they have been up to. It is clear that regime change
has been at the top on their agenda.

Next we are told that the foreign media:  “…came here to earn money, and they did,
contributing in turn to Russia’s growing prosperity.” But The Moscow Times itself has lost
money almost each year since its establishment. I also understand Vedomosti has never
been in the black. Using their own logic, we can conclude that money is not what they are
after. The Moscow Times has a very different mission.

“Forbes and Vedomosti are two of Russia’s best-quality news outlets”. There is an admission
they  “often  are  critical  of  the  government’s  policies”  but  adding  “it  is  difficult  to  accuse
them  of  outright  bias.”

TMT laments that the authors of the draft laws have put forward the case that glossy
magazines owned by Western media corporations “present a greater danger to Russia’s
national security than newspapers covering politics and society”. TMT denies this accusation
and claims these publications has not been involved in politics.

But the paper has never refrained from direct political attacks on Putin and the government.
Indeed,  it  appears  that  the  TMT  has  a  strategy  of  openly  attempting  to  influence  Russian
domestic politics.

Such an opportunity arrived with the presidential election of 2012 when Western media
unleashed all their assets including the boobs on the ground in the form of the glossy media
to fight for regime change.

The Moscow Times writes that glossy magazines do not promote Western interests, but
“Western  aesthetics”  and  that  “Western  values”  are  now  being  questioned  and  that
“Western lifestyles are being rejected as immoral and unfashionable.” In fact, the message
of  regime  change  comes  under  the  guise  of  “Western  values”  combined  with  an  effort  to
whitewash all the crimes against humanity the Western elite conducts under this banner.

The latest example of this phenomenon can be seen in Ukraine, where war crimes are
justified in the name of “European integration and values.” 

We read that Leonid Bershidsky — the Russian founding editor of Vedomosti – laments that
the proposed law “kills off my life’s work.”

http://orientalreview.org/wp-content/uploads/2014/10/Vedomosti.jpg


| 3

He sounds like an arrested serial killer wailing about all those victims he will never have the
chance to kill.

Jon Hellevig is a business consultant and economic and political observer. He is the co-editor
and co-author of Putin’s New Russia and several books on philosophy and political and social
sciences.

The original source of this article is Russia Insider
Copyright © Jon Hellevig, Russia Insider, 2014

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Jon Hellevig

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://www.hellevig.net/ebook/Putin%27s%20new%20Russia.pdf
http://russia-insider.com/en/politics_opinion_media_watch/2014/10/07/11-25-55am/russias_foreign-owned_media_are_losing_their
https://www.globalresearch.ca/author/jon-hellevig
http://russia-insider.com/en/politics_opinion_media_watch/2014/10/07/11-25-55am/russias_foreign-owned_media_are_losing_their
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/jon-hellevig
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

