. GlobalResearch

Center for Research on Globalizaticn

Five Reasons Why We Don’t Have a Free and
Independent Media in the UK and What We Can Do
About It

By Ed Jones Region: Europe
Global Research, December 19, 2016 Theme: Media Disinformation

Open Democracy UK 18 December 2016

While most of us don’t trust journalists, many of us are still under the illusion that we have a
free and independent press.

The truth is we don't.

Here’s five reasons why we should be very sceptical of the information we read in the
corporate media and why there is hope for the future.

1) The billionaires that own the press set the agenda

Who owns the media shapes what stories are covered and how they are written about. The
UK media has a very concentrated ownership structure, with six billionaires owning and/or
having a majority of voting shares in most of the national newspapers.


https://www.globalresearch.ca/author/ed-jones
https://www.opendemocracy.net/uk/ed-jones/five-reasons-why-we-don-t-have-free-and-independent-press-in-uk-and-what-we-can-do-about
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
http://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/document/iggcymaqch/YG-Archives-Pol-Trackers%20-%20Trust.pdf
http://survation.com/survation-poll-for-the-free-speech-network-reveals-public-support-for-press-freedom-enforcement-of-existing-law-vs-further-regulation/

UK national Effective  [Info on owner Newspaper’s Weekly
paper(s) owner(s) political readership
support (print &
lonline
General icombined,
Election 2015 removing
duplicates)
Daily Mail & Lord Billionaire. Lives in |[Conservative (11,374,000
Rothermere [France. Tax
Mail on Sunday avoider.
Metro Lord See above. No 7,727,000
Rothermere endorsement,
but
Conservatively
aligned.
The Sun & Rupert Billionaire. Lives in [Conservative 9,550,000
Murdoch US. Tax avoider. except in
Sun on Sunday Scotland
where SNP
The Times & Rupert See above. Conservative (3,810,000
Sunday Times  |Murdoch
Express & Richard Billionaire. Lives in [UKIP 13,521,000
Sunday Express [Desmond  |UK. Tax avoider.



http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2016/12/Screen-Shot-2016-12-19-at-8.36.23-AM.png

Daily Star & Richard See above. No 12,405,000
Daily Star Desmond endorsement
Sunday

Telegraph & David & Billionaires. Live on |[Conservative |5,142,000
Sunday Frederick  |private island under
Telegraph Barclay the jurisdiction of

the tax haven Sark.

London Evening |Alexander & |Alexander is a Conservative 4,179,000
Standard Evgeny billionaire or close
Lebedev to it, ex-KGB and
lives in Russia. His
isan, Evgeny lives in

UK.
'The Independent/Alexander & |See above. Conservative (1,710,000
Lib-Dem
Evgeny
Lebedev
Financial Times [Nikkei Inc.  |Public Limited Conservative / 2,200,000
company. LibDem
Mirror & Sunday [Trinity Mirror [Public Limited Labour 6,216,000
Mirror plc Company.
Guardian & Scott Trust |Limited Company. |Labour 5,618,000
Observer Ltd
Daily Record & [Trinity Mirror [Public limited Labour 1,363,000
Sunday Mail plc company.

Table adapted from blog by Tom London. Figures from data released by the
National Readership Survey (NRS) in Nov 2016, based on data from October
2015 — September 2016. Financial Times data from their website is PwC
assured from November 2011 and is based on daily readership as weekly
figures not public nor recorded by the NRS.

True editorial independence often doesn’t exist in these papers. The owners can - and do -
interfere with what is published in their publications, which editors and journalists are
promoted or fired as well as which political parties the paper supports.

For example, Harold Evans, a former editor at the Sunday Times, made it very clear to the
Leveson Inquiry how Rupert Murdoch interfered with the content of the paper. Evans was
often rebuked for “not doing what he [Murdoch] wants in political terms,” including when
reporting on the economy. Evans recounted how they almost came to “fisticuffs” because
he allowed an economist (James Tobin) to publish an article with differing viewpoints to
Murdoch in the Sunday Times. According to Evans, Murdoch’s “determination to impose his
will” destroyed the “editorial guarantees that he’'d given.”


http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2016/12/Screen-Shot-2016-12-19-at-8.36.37-AM.png
http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2016/12/Screen-Shot-2016-12-19-at-8.36.47-AM.png
http://leveson.sayit.mysociety.org/hearing-17-may-2012/sir-harold-evans#s74737

Evans went on to say:

“Mr Murdoch was continually sending for my staff without telling me and telling them what
the paper should be. He sent for the elderly and academic Mr Hickey, who went in
tremulously, to be told by Mr Murdoch, “Your leaders are too long, too complex. You should
be attacking the Russians more.””

David Yelland, a former editor of The Sun - another Murdoch owned paper - admitted in an
interview:

“All Murdoch editors, what they do is this: they go on a journey where they end
up agreeing with everything Rupert says but you don’t admit to yourself that
you're being influenced. Most Murdoch editors wake up in the morning, switch
on the radio, hear that something has happened and think: what would Rupert
think about this? It’s like a mantra inside your head, it’s like a prism. You look
at the world through Rupert’s eyes.”

During the Leveson inquiry, when asked about this, Murdoch was also reminded he had
previously said, “If you want to judge my thinking, look at the Sun.” Murdoch admitted that
frequent phone calls happened between the editors and him, although as Yelland shows, the
influence of Murdoch could also be more subtle, with editors internalising his values and
opinions.

Even The Guardian is compromised, although not as much as other national media
companies. The Scott Trust Limited, which owns The Guardian, is wholly owned by the
company directors who are prohibited from taking any dividends. The Guardian also claims
to be guided by a range of progressive values, including the task of maintaining its editorial
independence. However, as Nafeez Ahmed points out in Insurge Intelligence, some
members of its board are ex-financiers - binding the Guardian into Britain’s murky financial
world in @ way which may surprise many of its readers.

With six billionaires as majority voting shareholders for most of the UK national newspapers,
it is unsurprising that they mostly supported the Conservatives in the last general election.
The Conservatives reduced the top tax rate, and want to reduce it further, giving
millionaires and billionaires massive tax breaks. Under the current media ownership
structure, how much hope is there of genuine progressive agendas to reduce wealth,
income and power inequality that also threatens the interests of the billionaires and
companies that own the press?

2) Corporate advertising revenue censors the content

The media relies heavily on corporate advertising, often for more than 50% of its revenue.
Just how much varies for different media outlets. Peter Oborne, former chief political
commentator at The Telegraph, resigned from his job after he was censored from writing
about HSBC because it was one of the paper’s major corporate advertisers. He wrote in

openDemocracy:

“From the start of 2013 onwards stories critical of HSBC were discouraged...Its
account, | have been told by an extremely well informed insider, was
extremely valuable. HSBC, as one former Telegraph executive told me, is ‘the
advertiser you literally cannot afford to offend.””


http://leveson.sayit.mysociety.org/hearing-26-april-2012/mr-keith-murdoch#s68394
http://leveson.sayit.mysociety.org/hearing-26-april-2012/mr-keith-murdoch#s68394
http://leveson.sayit.mysociety.org/hearing-26-april-2012/mr-keith-murdoch#s68396
http://leveson.sayit.mysociety.org/hearing-26-april-2012/mr-keith-murdoch#s68396
https://www.theguardian.com/gnm-press-office/scott-trust-updates-structure
http://www.pressgazette.co.uk/guardian-owning-scott-trust-to-fold-after-72-years/
http://www.theguardian.com/the-scott-trust/2015/jul/26/the-scott-trust
https://medium.com/insurge-intelligence/death-drugs-and-hsbc-355ed9ef5316
https://www.theguardian.com/the-scott-trust/2015/jul/26/the-scott-trust-board
http://www.publications.parliament.uk/pa/ld200708/ldselect/ldcomuni/122/12205.htm#a11:
https://www.opendemocracy.net/ourkingdom/peter-oborne/why-i-have-resigned-from-telegraph
https://www.opendemocracy.net/ourkingdom/peter-oborne/why-i-have-resigned-from-telegraph

Oborne went on to say:

“The Telegraph’s recent coverage of HSBC amounts to a form of fraud on its
readers. It has been placing what it perceives to be the interests of a major
international bank above its duty to bring the news to Telegraph readers.
There is only one word to describe this situation: terrible.”

This situation is not exclusive to the Telegraph. As Nafeez Ahmed points out:

“Here’'s something you won’t read in the Guardian. During the Treasury Select Committee
meeting on 15th February, it emerged that the newspaper that styles itself as the world’s
“leading liberal voice” happens to be the biggest recipient of HSBC advertising revenue:
bigger even than the Telegraph.”

Media heavily reliant on corporate advertising is compromised as it influences
what is and isn’t written about. As David Edwards and David Cromwell of
Medialens have written:

“this corporate structure not only trims individual stories, it excludes entire
frameworks of understanding. If writing something disagreeable about HSBC or
animal rights is problematic, imagine editors consistently presenting corporate
domination as a threat to human survival in an age of climate change.”

Noam Chomsky and Edward Herman give many more examples of this here.

How often do we read articles in newspapers critiquing capitalism, let alone corporate
capitalism? Just imagine what would happen to a newspaper’s advertising revenue if it
consistently critiqued corporate capitalism. Just think what else is excluded from the press
because it would seriously challenge corporate advertisers.

3) Privately educated white men dominate the media

There are different studies showing the dominance of a private-school and Oxbridge
educated elite at the top of UK journalism, and the trend has been getting worse. The recent
Social Mobility and Child Poverty study found out that nearly half of UK national newspaper
columnists graduated from Oxford or Cambridge (as opposed to less than 1 per cent of the
population) and that 54 per cent of the nation’s “top 100 media professionals” attended
private schools (compared to around 7 per cent of the population).

This creates an upper middle-class worldview in much of the media - as well as in many
other professions - which is divorced from the wants and needs of large parts of the
population. As Oxbridge educated journalist, Frank Cottrell Boyce, has written in The

Independent:

“Only 25 per cent of the population earns more than £30,000 a year. Most
media commentators (including me) do. For people like me, the country
basically works. Politics doesn’t affect me. Politics, for me, is about how other
people are treated. It's easy inside my echo-chamber to believe that | am the
norm, or the middle. Easy to forget that there are voices outside.

“To people in my position, austerity can be read as regrettable but pragmatic.
But to my friends and family, who live outside the bubble, it's not regrettable,


https://medium.com/insurge-intelligence/death-drugs-and-hsbc-355ed9ef5316
http://www.medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/2015/787-peter-oborne.html
https://chomsky.info/consent01/
http://www.suttontrust.com/wp-content/uploads/2006/06/Journalists-backgrounds-final-report.pdf
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/347915/Elitist_Britain_-_Final.pdf
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/347915/Elitist_Britain_-_Final.pdf
http://www.theguardian.com/news/datablog/2014/aug/28/elitism-in-britain-breakdown-by-profession
http://www.suttontrust.com/researcharchive/leading-people-2016/
http://www.suttontrust.com/researcharchive/leading-people-2016/
http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/labour-leadership-race-how-has-jeremy-corbyn-galvanised-so-many-people--both-young-and-old-10444194.html
http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/labour-leadership-race-how-has-jeremy-corbyn-galvanised-so-many-people--both-young-and-old-10444194.html

it's terrifying. It's also not pragmatic. The crackpot, gimcrack ideological nature
of austerity becomes more apparent the closer you get to the point of
delivery.”

Mark Mardell, a privately educated journalist, echoed a similar but tamer view for the BBC:

“It is hardly surprising that Westminster journalists crave the ideologically soft
centre. None is on the minimum wage, let alone tax credits, nor are any, to my
knowledge, owners of third homes on the Cayman Islands, or running big
corporations. They are nearly all university educated and live in London or the
South East of England (Yes, all that goes for me, too). There is group-think in
the muddled middle, a fear of thinking outside a comfortable box.”

It is not just private and Oxbridge education which dominates the media. Due to the under-
representation of Black, Asian and minority ethnic (BAME) journalists, as well as the frequent
racist portrayal of BAME people in the media, Media Diversified was set up to try and
combat this.

Women are also heavily under-represented, both in journalists employed but also in the
amount of coverage received. Research on the UK media by Professor Lis Howell found that
between April 2014 and September 2015 the number of male experts interviewed on
flagship news programmes outnumbered female experts by 3.16: 1, with ITV News at 10
having 4.9 male experts for every woman. In previous research, Prof Howell also found ten
times as many UK male politicians featured on the news as female politicians. Research
by Women in Journalism and others in 2012 also found that men dominated news stories in
a wide range of ways, such as front page stories being about or written by men around 80
per cent of the time.

Even if they wanted to, these privileged and predominantly white, male, privately educated,
Oxbridge graduates often can’t truly understand, let alone accurately represent in the
media, the situations and choices faced by most people as they are outside their own life
experiences.

How many have strong links with working class communities? How many of these influential
journalists have been long-term unemployed, on low incomes, on benefits or tax credits,
with long-term health conditions or have faced racism or sexism? How many fall back into
repeating ideas to each other within the “echo-chamber” of the privately and/or Oxbridge
educated, while falsely believing they are in the “muddled middle”?

4) The political use of supposedly neutral sources

The sources which are used by journalists and the range of debate published within the UK
media can show us another way in which the corporate media is deeply compromised. There
have been academic studies proving that systemic bias exists in how the media covers
events. Three events can be used as examples - the Scottish referendum, the 2008 financial
crisis and the second Iraq war.

A team of academics studied the coverage of the Scottish independence referendum
between 17 September 2012 and 18 September 2013, looking at 730 hours of evening TV
news output broadcast by BBC 1, Reporting Scotland, ITV and Scottish TV (STV), and found


http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-33687369
https://twitter.com/GownsAndClowns
http://diversityuk.org/78-believe-way-media-portrays-ethnic-minorities-promotes-racism/
http://mediadiversified.org/about-us/
https://www.city.ac.uk/news/2015/november/research-reveals-success-of-campaign-to-increase-proportion-of-women-experts-in-news
https://www.city.ac.uk/news/2015/november/new-research-on-women-in-broadcasting-to-be-revealed-at-inaugural-lecture-of-city-academic-professor-lis-howell
http://womeninjournalism.co.uk/wp-content/uploads/2012/10/Seen_but_not_heard.pdf
http://theconversation.com/hard-evidence-is-there-still-a-gender-bias-in-journalism-19789

them all to be biased against Scottish independence.

(Professor John Robertson summarising his research and the different ways the media was
biased against Scottish independence)

As Professor Robertson of the University of the West of Scotland (UWS) has outlined, anti-
independence statements were aired over pro-independence statements at a ratio of
around 3:2 on most channels. The research also showed a clear tendency to use anti-
independence over pro-independence ‘expert’ sources, including from organisations
presented as independent and/or impartial despite their linkages to UK government
departments with a vested interest in maintaining the union.

After Robertson’s research was published it was stonewalled and mostly unreported by the
BBC. The BBC then went above Robertson’s head to his Principal at the UWS to try
(unsuccessfully) to discredit the research and colleagues of his were even warned to “stay
away” from him! Robertson followed up this research with a one-month intensive study of
BBC Scotland’s extended ‘flagship’ politics show, Good Morning Scotland, which found
similar bias around the independence campaign.

Paul Mason, former economics editor for the BBC's Newsnight and economics editor for
Channel 4 News, confirmed this bias when he later told his Facebook followers of the BBCs
referendum coverage: “Not since Irag have | seen BBC News working at propaganda
strength like this. So glad I'm out of there.”

Other studies of the media have found similar results of bias in relation to the financial
crisis. Dr Mike Berry, of Cardiff University, authored such a study - The Today programme
and the banking crisis (not open access). The table below, from the study, shows the
sources featured during the intense six weeks of coverage on the BBC's Today programme
following the collapse of Lehman Brothers in 2008.

(]

These numbers are even likely to be skewed. Mike Berry points out that many of the
individuals classified as politicians, regulators, academics and business representatives
“also have close links with the City and broader financial services community,” and
therefore the prominence of ‘City voices’ is “very conservatively estimated.”

He continues:

“Since the main three British political parties during this period were all
committed to free markets and ‘light touch’ regulation, there is a narrowness
in the range of opinion available to listeners. This is magnified by the presence
of other groups such as business lobbyists, neoclassical economists and
journalists from the financial press who all tend to share a similar laissez-faire
outlook on how the economy should be managed. Organised labour is almost
completely absent from the Today programme with only a single appearance
from one union leader (0.4%).”

Considering the impact of the financial crisis on the UK workforce, and that trade unions

| 7


http://issuu.com/creative_futur/docs/robertson2014fairnessinthefirstyear
http://www.medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/2014/759-scotlandshire-bbc-scotland-coverage-of-the-independence-referendum.html
http://www.medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/2014/759-scotlandshire-bbc-scotland-coverage-of-the-independence-referendum.html
http://www.thedrum.com/opinion/2014/06/30/i-was-bullied-bbc-over-academic-report-indyref-bias-scottish-media-blackout-must?fid=14377&isc=1&did=87a606ef0509db8b6539a5e79ed2a1bddd7fe612&ctp=article
http://issuu.com/creative_futur/docs/robertson2014goodmorningscotland/1
http://www.heraldscotland.com/news/13637075.BBC_is_a__unionist_institution___says_Channel_4_News_economics_editor_Paul_Mason/
http://jou.sagepub.com/content/14/2/253.short?patientinform-links=yes&amp;legid=spjou;14/2/253
https://cdn.opendemocracy.net/files/imagecache/wysiwyg_imageupload_lightbox_preset/wysiwyg_imageupload/553846/Banking%20Chapter%20Proofs.5-1_0.png

represent the largest mass democratic organisations in civil society, such invisibility shows
the BBC is not truly committed to impartial and balanced coverage.

As Mike Berry points out in The Conversation, opinion of the financial crisis:

“was almost completely dominated by stockbrokers, investment bankers,
hedge fund managers and other City voices. Civil society voices or
commentators who questioned the benefits of having such a large finance
sector were almost completely absent from coverage. The fact that the City
financiers who had caused the crisis were given almost monopoly status to
frame debate again demonstrates the prominence of pro-business
perspectives.”

The choice of sources used not only influences whether countries become independent, or
how financial sectors are regulated or nationalised, but whether they go to war or not. The
practice of uncritically using (anonymous) government sources is often used to justify war
and state oppression, as Glenn Greenwald points out in The Intercept:

“Western journalists claim that the big lesson they learned from their key role
in selling the Iraq War to the public is that it's hideous, corrupt and often
dangerous journalism to give anonymity to government officials to let them
propagandize the public, then uncritically accept those anonymously voiced
claims as Truth. But they’ve learned no such lesson. That tactic continues to be
the staple of how major U.S. and British media outlets “report,” especially in
the national security area.”

Greenwald goes on to say of an article in the Sunday Times, which was used to smear
whistleblower Edward Snowden:

“The whole article does literally nothing other than quote anonymous British
officials. It gives voice to banal but inflammatory accusations that are made
about every whistleblower from Daniel Ellsberg to Chelsea Manning. It offers
zero evidence or confirmation for any of its claims. The “journalists” who wrote
it neither questioned any of the official assertions nor even quoted anyone who
denies them. It's pure stenography of the worst kind.”

This kind of reporting increases the likelihood of war and state oppression. A 2013
UK ComRes poll - which was almost entirely ignored by the media when it was published -
showed how the media had completely failed to educate the population about the
devastating human death toll of the war. Most people vastly underestimated how many
people died in the Iraq war, with two-thirds (66 per cent) of the public estimating that
20,000 or fewer civilians and combatants died as a consequence of the war in Iraq since
2003, with around 40 per cent thinking 5,000 or less had died.

The real figures of how many people died in the Iraq war are several hundred thousand, with
it highly likely to be at least 500,000, which different large academic studies have
confirmed (e.g. The Lancet, PLOS Medicine). As Alex Thomson, one of the very few
prominent journalists that commented on the poll, wrote on the Channel 4 blog:

“If we believe the results, then war-makers in government will take great comfort, as will
the generals who work so hard to peddle the lie of bloodless warfare, with all the cockpit


https://theconversation.com/hard-evidence-how-biased-is-the-bbc-17028
https://theintercept.com/2015/06/14/sunday-times-report-snowden-files-journalism-worst-also-filled-falsehoods/
http://www.comres.co.uk/wp-content/themes/comres/poll/Iraqi_death_toll_survey_June_2013.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Iraq_War#Tables
https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Iraq_War#Tables
https://en.wikipedia.org/wiki/Lancet_surveys_of_Iraq_War_casualties
http://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.1001533
http://blogs.channel4.com/alex-thomsons-view/poll-shows-public-odds-reality-iraq-war/4968

video propaganda video news releases and talk of “collateral damage” instead of “dead
children”.

“Equally - questions for us on the media that after so much time, effort and
money, the public perception of bloodshed remains stubbornly, wildly, wrong.”

Joe Emersberger was even more damning, writing at SpinWatch:

“The poll results are a striking illustration of how a “free press” imposes
ignorance on the public in order to promote war. Future wars (or
“interventions”) are obviously far more likely when the public within an
aggressor state is kept clueless about the human cost.”

5) The intelligence services manipulate the press

While it is almost impossible to distinguish between conspiracy theories and to prove the
extent to which intelligence services and specialised police units have infiltrated the media,
Richard Keeble, professor of journalism at the University of Lincoln, thinks “from the limited
evidence [their influence] looks to be enormous.” Keeble has written on the history of the
links between journalists and the intelligence services in the book chapter - Hacks and
Spooks - Close Encounters of a Strange Kind: A Critical History of the Links between
Mainstream Journalists and the Intelligence Services in the UK. He quotes Roy Greenslade,
who has been a media specialist for both the Telegraph and the Guardian, as saying: “Most
tabloid newspapers - or even newspapers in general - are playthings of MI5.”

Keeble goes on to say:

“Bloch and Fitzgerald, in their examination of covert UK warfare, report the
editor of “one of Britain’s most distinguished journals” as believing that more
than half its foreign correspondents were on the MI6 payroll. And in 1991,
Richard Norton-Taylor revealed in the Guardian that 500 prominent Britons
paid by the CIA and the now defunct Bank of Commerce and Credit
International, included 90 journalists.”

Keeble has given many more examples in his book chapter of the intelligence services
infiltrating the media and changing the politics of the time, including around the miners
strikes and Arthur Scargill in the 1980s and during the lead up to the Irag war in 2003.

The recent revelations by former CIA employee Edward Snowden showed the extent of co-
ordination between the spy agencies of the UK and America - especially between GCHQ and
the NSA. They showed, for example, that western intelligence agencies attempt to
manipulate and control online discourse with various tactics of deception and reputation-
destruction.

David Leigh, former investigations editor of The Guardian, wrote about a series of instances
in which the secret services manipulated prominent journalists. He claims reporters are
routinely approached and manipulated by intelligence agents and identifies three ways -
providing examples for each in his article - in which they do it:

* They attempt to recruit journalists to spy on other people or themselves attempt to go


http://www.spinwatch.org/index.php/issues/war-and-foreign-policy/item/5499-poll-shows-that-uk-public-drastically-underestimates-iraqi-war-deaths
https://corporatewatch.org/resources/2014/chapter-16-when-co-option-fails
http://www.academia.edu/10766319/THE_MEDIA_AND_THE_SECRET_STATE
http://www.theguardian.com/world/2013/jun/22/nsa-leaks-britain-us-surveillance
https://theintercept.com/2014/02/24/jtrig-manipulation/
http://www.theguardian.com/science/2015/aug/16/britains-twitter-troops-ways-making-you-think-joint-threat-research-intelligence-group
http://www.theguardian.com/science/2015/aug/16/britains-twitter-troops-ways-making-you-think-joint-threat-research-intelligence-group
http://www.theguardian.com/media/2000/jun/12/pressandpublishing.mondaymediasection

under journalistic “cover.”

* They allow intelligence officers to pose as journalists “to write tendentious articles under
false names.”

* And “the most malicious form”: they plant intelligence agency propaganda stories on
willing journalists who disguise their origin from readers.

Leigh partly concludes that:

“We all ought to come clean about these approaches and devise some ethics
to deal with them. In our vanity, we imagine that we control these sources. But
the truth is that they are very deliberately seeking to control us.”

So why do many journalists continue to be duped by the intelligence services? And why are
they not open about these attempts to manipulate them? David Rose, a journalist who
admitted he had been the victim of a “calculated set-up” devised to foster the propaganda
case for the war in Irag, wrote in the New Statesman:

“One reason, aside from the lunches and the limos, is that editors are
extremely reluctant to lose the access they have: the spooks’ stories may be
unreliable, but they often make good copy, and if everyone is peddling the
same errors, it doesn’t much matter if they turn out to be untrue. Another, as a
seasoned BBC correspondent put it to me, may be a judgment that if MI5 and
MI6 sometimes peddle disinformation many viewers and readers may not very
much care as ‘we’re all on the same side.””

While we will never know the true extent of secret service influence on the media, there is
no doubt that it does happen. And while some BBC correspondents may think that “we’re all
on the same side” and that it doesn’t matter if MI5 and MI6 sometimes peddle
disinformation, the truth is that it can sometimes have disastrous consequences, such as
making war much more likely. The recent Iraq war showed us that the secret services are
not always acting in the public interest.

What are the alternatives?

Our media system is deeply compromised. However there is some hope for the future as
ideas not normally in the corporate media are increasingly being distributed through other
channels - especially through the internet, alternative media and media co-operatives.

Alternative media such as openDemocracy, Indymedia, Democracy Now and Red
Pepper have existed for years, while The Canary was launched online a year ago. There has

also been a resurgence of co-operatively owned media after some failed experiments in the
1970s, with The New Internationalist (now apparently the UK’s oldest workers’ co-operative)
still surviving from that period. These media co-operatives are either owned by their
workers, their readers or both as multi-stakeholder co-operatives. Corporate
Watch and Strike! Magazine - both workers’ co-operatives - have been running since 1996
and 2012 respectively. The Morning Star has been a reader owned co-operative for several
years. Ethical Consumer converted into a multi-stakeholder co-operative in 2008. The Bristol
Cable has recently been created by local residents as a co-operative. Positive News has

| 10


http://www.newstatesman.com/politics/2007/09/mi6-mi5-intelligence-briefings
http://opendemocracy.net/
https://www.indymedia.org.uk/en/static/about_us.html
http://www.democracynow.org/
http://redpepper.org.uk/
http://redpepper.org.uk/
http://thecanary.co/
https://www.buzzfeed.com/marieleconte/the-rise-of-the-canary?utm_term=.pi6ao4zXv#.luMbX5kKa
https://en.wikipedia.org/wiki/Scottish_Daily_News
https://en.wikipedia.org/wiki/Scottish_Daily_News
http://newint.org/
http://www.thenews.coop/97853/news/producer-or-worker/britains-oldest-worker-co-op-closes/
http://corporatewatch.org/
http://corporatewatch.org/
http://strikemag.org/
http://www.morningstaronline.co.uk/about-us
http://www.morningstaronline.co.uk/about-us
http://www.ethicalconsumer.org/aboutus/membersarea/uniquestructure.aspx
http://thebristolcable.org/about
http://thebristolcable.org/about
https://www.positive.news/2015/society/ownthemedia/18071/positive-news-worlds-global-media-cooperative/

recently been crowdfunded by its readers to be a co-operative. STIR magazine is planning to
transition to a co-operative structure. In the UK the co-operative movement founded their
own publication in 1871 to report on the co-operative movement - the Co-operative Press -
which continues as Co-operative News to this day.

There has been a surge in Scottish alternative and co-operative media. The West Highland
Free Press was bought out by its employees in 2009. Bella Caledonia emerged before the
Scottish referendum, and after it The Ferret was crowdfunded to pursue investigative
journalism as a co-operative owned by its subscribers and journalists, and Common
Space was established as a crowd-funded rolling news service.

There have also been efforts to support investigative journalism. Websites such
as Patreon enable readers to support investigative journalists directly. The Bureau for
Investigative Journalism also funds and supports investigative journalism. Wikileaks has also
provided a very valuable resource for journalists trying to investigate what is actually going
on.

Globally, there are many more examples of alternative and co-operative media. The Media
Co-op is a network of local multi-stakeholder media co-operatives providing grassroots,
democratic coverage of Canadian communities. The Real News is a non-profit, viewer-
supported daily video-news and documentary service based in the United States. ZNet is a
viewer supported alternative media outlet based in the US.

Critical perspectives on the media appear with MedialLens, Spinwatch, Off Guardian and BS
News in the UK as well as FAIR and many others in the US.

However, alternative media does vary in quality. As has been much discussed since Donald
Trump’s election, alternative (as well as corporate) media can be fake, far-right and/or not
sufficiently fact-checked. Only if alternative/co-operative/investigative journalism is
financially supported by its readers will they be able to research and write high quality
articles. Together we have immense resources and power to support non-corporate media if
we choose to. The Media Fund - which itself will be a multi-stakeholder co-operative -
recentlycrowdfunded £10,000 to support the UK’'s media revolution, but much more is
needed to ensure its success.

Other information sources (Twitter, Facebook, YouTube) - which although are corporations
themselves - provide access to different viewpoints, but they can also create bubbles where
people with similar beliefs follow each other and they can be compromised and censored by
the corporations themselves (censorship of Twitter, Facebook and YouTube exists, including
of large numbers of Palestinian posts, pages and accounts). There are also dangers with the
idea that everything we say should be connected to a personal profile - there are real
benefits to anonymity as shown by the countless people in prison or facing trial in the
Middle East for their posts on corporate social media. Ideally, for alternative media to be
truly successful, we need to create alternatives to Facebook and Twitter that are open
source, collectively owned and which allow anonymity if desired.

As the internet generation gets older, and hopefully less exclusively reliant on the corporate
media, maybe things will continue to change. Despite relentless aggressive attacks by the
corporate media against Jeremy Corbyn, which unmasked supposedly left-wing
newspapers like the Guardian which three academic studies have recently confirmed, he
managed to win two Labour leadership elections by a landslide. A poll of those eligible to

|11


http://www.crowdfunder.co.uk/positivenews
http://stirtoaction.com/
http://www.thenews.coop/
http://www.allmediascotland.com/press/17172/employees-swoop-to-take-over-west-highland-free-press/
http://www.allmediascotland.com/press/17172/employees-swoop-to-take-over-west-highland-free-press/
http://bellacaledonia.org.uk/
https://theferret.scot/about-us/
https://www.commonspace.scot/
https://www.commonspace.scot/
https://www.patreon.com/nafeez?ty=h
https://www.thebureauinvestigates.com/who
https://www.thebureauinvestigates.com/who
https://wikileaks.org/-Leaks-.html
http://www.mediacoop.ca/about
http://www.mediacoop.ca/about
http://therealnews.com/t2/about-us/mission
https://zcomm.org/znet/
http://www.medialens.org/
http://www.spinwatch.org/index.php/about/about-spinwatch
http://off-guardian.org/category/guardian-watch/
http://bsnews.info/about-us-2/
http://bsnews.info/about-us-2/
http://fair.org/
https://theintercept.com/2016/11/26/laura-ingraham-lifezette/
https://theintercept.com/2016/11/26/laura-ingraham-lifezette/
http://www.crowdfunder.co.uk/mediafund
http://www.crowdfunder.co.uk/mediafund
http://members.efn.org/~paulmd/OwnWork/AdventuresinCensorship.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Censorship_of_Facebook#United_Kingdom
https://www.youtube.com/watch?v=xrOaDEJeid0
https://www.middleeastmonitor.com/20160609-under-israeli-pressure-facebook-and-twitter-delete-large-amounts-of-palestinian-content/
http://www.counterpunch.org/2015/09/21/red-neoliberals-how-corbyns-victory-unmasked-britains-guardian/
http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/2015/798-the-guardian-readers-editor-responds-on-jeremy-corbyn.html
http://www.huffingtonpost.co.uk/2015/11/26/jeremy-corbyn-media-coverage_n_8653886.html
https://www.opendemocracy.net/uk/des-freedman-justin-schlosberg/jeremy-corbyn-impartiality-and-media-misrepresentation
https://yougov.co.uk/news/2015/08/27/you-may-say-im-dreamer-inside-mindset-jeremy-corby/

vote for Jeremy Corbyn at the Labour leadership election a year ago found that for 57 per
cent of them social media was a main source of news, as compared to around 40 per cent
for the other candidates. Social and alternative media helped lead to the rise of Corbyn and
changed the limits of ‘acceptable’ debate within the Labour party.

The fact that you're reading this means that alternative viewpoints can be sought out, read
and shared. Please check out the alternative media above, share it, support it financially
and/or become a member if you can. Or consider writing for - or even setting up your own -
media co-operative.

Further reading:

* Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media by Edward S. Herman
and Noam Chomsky

* Flat Earth News: An Award-Winning Reporter Exposes Falsehood, Distortion and
Propaganda in the Global Media by Nick Davies

* Guardians of Power: The Myth of the Liberal Media by David Edwards & David Cromwell

* Good News: A co-operative solution to the media crisis by Dave Boyle

* The Revolution Will Not Be Televised: Democracy, the Internet, and the Overthrow of
Everything by Joe Trippi

* How Thatcher and Murdoch made their secret deal by Harold Evans
Documentaries on the corporate media:

Outfoxed

Spin

Manufacturing Consent - Noam Chomsky and the Media

The original source of this article is Open Democracy UK
Copyright © Ed Jones, Open Democracy UK, 2016

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Ed Jones

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

| 12


https://theworldturnedupsidedownne.wordpress.com/2015/09/27/jezwedid-from-red-labour-to-jeremy-corbyn-a-tale-from-social-media/
https://www.uk.coop/sites/default/files/uploads/attachments/good_news_-_fresh_ideas_2.pdf
http://www.hive.co.uk/Product/Edward-S-Herman/Manufacturing-Consent--The-Political-Economy-of-the-Mass-Media/148019
http://www.hive.co.uk/Product/Nick-Davies/Flat-Earth-News--An-Award-winning-Reporter-Exposes-Falseh/147110
http://medialens.org/index.php/bookshop/newspeak-sp-893004228.html
https://www.uk.coop/sites/default/files/uploads/attachments/good_news_-_fresh_ideas_2.pdf
http://www.hive.co.uk/Product/Joe-Trippi/The-Revolution-Will-Not-Be-Televised-Revised-Ed--Democrac/14718716
http://www.theguardian.com/uk-news/2015/apr/28/how-margaret-thatcher-and-rupert-murdoch-made-secret-deal
https://www.youtube.com/watch?v=P74oHhU5MDk
https://www.youtube.com/watch?v=PlJkgQZb0VU
https://www.youtube.com/watch?v=YHa6NflkW3Y
https://www.opendemocracy.net/uk/ed-jones/five-reasons-why-we-don-t-have-free-and-independent-press-in-uk-and-what-we-can-do-about
https://www.globalresearch.ca/author/ed-jones
https://www.opendemocracy.net/uk/ed-jones/five-reasons-why-we-don-t-have-free-and-independent-press-in-uk-and-what-we-can-do-about
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/ed-jones
mailto:publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca

|13


https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

