
| 1

Fake TV Report of a Russian Invasion of Georgia
Triggers Panic

By Global Research
Global Research, March 14, 2010
Civil Georgia 14 March 2010

Region: Russia and FSU
Theme: Media Disinformation

Tbilisi — A 30-minute long fake report by Imedi television station on Saturday evening as if
Russian troops were advancing to Tbilisi triggered panic and also wave of anger on the
television station, which has a nationwide broadcasting.

In a brief notice to viewers before the launch of the report,  the television station told
viewers it was “a simulation” of what might happen in case Russian plans materialize. But in
the course of the report itself the TV station carried no sign on the screen indicating that the
report was fake.

As the fake report was running mobile networks crushed for several minutes as many were
trying to call to find out what was happening. News agencies reported, that number of calls
received by an emergency ambulance service, increased significantly at the time when the
fake report was running on Imedi TV. 

The report was aired by the Imedi TV’s weekly program Special Report, which started just
couple of minutes before 8pm – time when  Imedi TV runs its usual news bulletin Kronika.
Imedi TV’s head is Giorgi Arveladze, former member of government and a long-time ally of
President Saakashvili.

“Have you ever thought about the end of the Georgian statehood? Probably yes, because
we have already seen this threat in summer, 2008,” an anchor of Special Report, Natia
Koberidze, said while opening the program.

She then continued: “Russia’s tactic against Georgia becomes more and more dangerous.
The occupying force is vigorously searching for and is finding a foothold within the Georgian
political spectrum.”

“We want to offer you a simulated, special bulletin of Kronika. Our viewers and
invited guest [in Special Report program’s studio] will see a news bulletin of
probably the toughest day for Georgia, which take into view those threats
which politicians and experts are discussing regularly; [a news bulletin about]
how events may develop if the society is not consolidated against Russia’s
plans. Let’s see the news bulletin about the worst future.”

After these introductory remarks by the anchor, a regular 8pm news bulletin of Imedi TV,
Kronika, started. The story line of the fake report focuses on post-local election period,
sometime in early June,  2010; opposition,  allegedly led by Nino Burjanadze and Zurab
Nogaideli  – the two politicians who have recently met with Russia’s PM Vladimir Putin,

https://www.globalresearch.ca/author/admin
http://www.civil.ge/
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

protests against the local election results; Russia uses unrests in Georgia and intervenes
militarily.  The fake report  culminated with announcement about President Saakashvili’s
“assassination” and “clashes” in outskirt of Tbilisi.

A regular anchor of 8pm Kronika opened the news bulletin with announcing that President
Saakashvili would make a special statement about “the current situation in Georgia.”

Then he continued:  “As it  was reported few minutes ago,  the Russian military forces,
including its  tank battalion,  deployed in Akhalgori  [breakaway South Ossetia],  declared
combat readiness; it is not ruled out that they will marched towards the capital [Tbilisi]. This
information caused panic in Gori, Tbilisi and other Georgian cities; residents are trying to
flee  Tbilisi  causing  traffic  jams  and  queues  at  petrol  stations…  sabotage  on  strategic
facilities  is  not  ruled  out.”

A caption was running bellow the screen, saying: “Mobilization of the occupying forces;
Akhalgori-based military unit on combat readiness.”

Then a new story line came into the fake report with the news bulletin anchor announcing
that “nine persons wounded as a result of unrests in Tbilisi still remain in hospital” and that
four people were “killed” in those unrests. 

“Unrests  in  Tbilisi  started  on  June  7  after  unknown  persons  opened  fire  on  protesters
gathered in the Tbilisi center to protest against the election results,” the anchor announced.

Mentioning of “June 7” was among those few vague clues which the fake report contained
indicating  that  it  was  not  true,  but  not  definitely  enough,  as  the  report  was  developing  in
such a way that it was becoming more misleading and many viewers, especially those who
started watching it not from its very start, thought it was all true.

Then back in studio, the news bulletin anchor announced that the opposition parties made a
joint statement “declaring the authorities as illegal and announcing about establishment of
so called people’s government.” It was again followed by a separate fake report on details of
“opposition’s statement” with use of archive footage from one of the meeting of opposition
leaders.

Back in the studio the anchor again repeated, about seven minutes after the launch of the
news bulletin, the initial announcement that Akhalgori-based Russian military forces were on
high alert and their advance towards Tbilisi was not ruled out. The anchor also added that
“the Georgian troops are mobilized at the administrative border close to Akhalgori and in
Ergneti village.”

Then the anchor made an introduction to a new story line to the fake report, involving “life
attempt” on leader of breakaway South Ossetia Eduard Kokoity. The anchor announced that
Nino Burjanadze, leader of Democratic Movement-United Georgia party and ex-PM Zurab
Nogaideli, leader of Movement for Fair Georgia, “arrived in Tskhinvali” and “along with the
Russian authorities, they also blamed the Georgian authorities for organizing attack on
Kokoity.” The announcement was followed with a report with archive footage of Tskhinvali
and a journalist voiceover telling a fake story about the details of “attack on Kokoity.”

After that the anchor in the studio announced that the Russian President Dmitry Medvedev
summoned a national security council. A video footage of Medvedev followed accompanied



| 3

with a voiceover Georgian translation as if Medvedev was saying that he was ordering his
government “to neutralize threat coming from Saakashvili.” The newscaster also announced
that Russian troops based in Armenia, “have crossed the Georgian border and are heading
towards Tbilisi.”

The fake story then continued with anchor announcing, citing “information provided by the
people’s government that three battalions of the Georgian armed forces refused to support
Saakashvili  government  and  that  they  go  under  the  subordination  of  the  people’s
government.”

The White House was also included in the fake report with the anchor announcing that
President Obama “is just making a statement; here is a live footage” from Washington –
again  an archive  footage was showed,  although with  caption  “live”  showing President
Obama with Vice President Biden standing next to him; a voiceover Georgian translation
gave a false quote of the U.S. President as if saying that he calls Russia “to stop military
campaign”  against  Georgia.  After  that  anchor  also  announced that  Secretary  of  State
Clinton was “on her way to Moscow.”

The anchor then announced that “few minutes ago Russia conducted air strikes on Tbilisi
airport… on Senaki and Gori military bases.”

It was followed by “a sensational information”, as the anchor put it, about “assassination of
President  Saakashvili.”  “We  are  not  yet  able  to  confirm  this  report  disseminated  by
Nogaideli’s  party,”  the anchor  said;  he then added that  the President’s  administration
released a statement saying “Saakashvili is in a safe location”.

The fake report was then followed by announcement that “clashes are taking place in
Mtskheta”, just outside Tbilisi.

After the end of this 30-minute fake story, the Special Report program continued from its
studio.

“For those who have just joined us, I want to say that these were not real chronicles of
today; these were possible events that may take place in early June… Kronika has offered
you to imagine what should not happen,” anchor of Special Report, Natia Koberidze, said.

Then the program continued in studio with large group of invited guest discussing Russia-
Georgia relations and potential security threats. Only few participants of the program spoke
out against the fact that the Imedi TV did not run a caption saying that the report was fake.

In the course of the program the anchor had to repeat for several times that it was “a
simulation”, as many viewers were phoning to the television station complaining that the TV
report caused panic.

Growing protest against the fake report and signs of panic it has caused, prompted the
President’s administration to intervene.

About an hour after the fake report was over, Manan Manjgaladze, President Saakashvili’s
spokesperson, arrived in studio of the Special Report program and requested to make a
statement. She said that she was instructed by President Saakashvili to come and express
on his behalf “concern and alarm” about this fake report.



| 4

“There should have been a caption on the screen showing that it was simulation,” she said.

Manjgaladze, herself  a former anchor of Imedi TV news bulletin,  said she believed the
television station should apologize.

“Theoretically such things, which were shown today might be possible, but there is no real
threat of that,” she said.

After the program was over, the Imedi TV continuously was running a caption below the
screen apologizing for the fake report. 

“It aimed at obstructing Russia’s aggressive plans,” the caption reads.

The program was not yet over as several Facebook campaign groups emerged condemning
Imedi TV. In few hours one such group attracted over 2,000 supporters and another one
over 2,800. 

There have also been calls for a collective lawsuit against Imedi TV for misleading viewers
and causing widespread alarm.

Dozens of angry people, including some opposition politicians gathered at a spontaneous
rally outside the Imedi television station. Some protesters were lashing out at some of the
program  guests,  criticizing  them  for  not  speaking  out  against  the  fake  report  while
participating in the discussion in studio after the report was aired.

The original source of this article is Civil Georgia
Copyright © Global Research, Civil Georgia, 2010

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Global Research

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://www.civil.ge/
https://www.globalresearch.ca/author/admin
http://www.civil.ge/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/admin
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

