
| 1

Fake Report on “Russian Soldier Deaths” in Ukraine
“Sets the Western Media on Fire”

By RT
Global Research, August 31, 2015
RT 27 August 2015

Region: Russia and FSU, USA
Theme: Media Disinformation, US NATO

War Agenda
In-depth Report: UKRAINE REPORT

A Forbes report  on alleged Russian army casualties in Ukraine citing a dodgy Russian
website has sparked a media and Twitter storm. Some said Russia had “finally slipped” with
the leak on its troops in Ukraine; others were baffled by the “fake publication.” RT decided
to investigate.

A Forbes contributor, Paul Roderick Gregory, published an article on Wednesday citing a
Russian web source called “Delovaya Zhizn” (translated as Business Life), which was said to
reveal “official figures on the number of Russian soldiers killed or made invalids in eastern
Ukraine.”

The report, dated March 2015 and entitled “Increases in Pay for Military in 2015,”  was
altered, with the relevant information being removed, after the Forbes publication came out.
However, the original copy was webcached by Google.

The  cache  shows  that  the  website,  which  has  articles  on  Russian  finance,  markets  and
leisure, claimed that the Russian government had paid monetary compensation to Russian
soldiers who “took part in military actions in Eastern Ukraine.”

Without citing a source, the article claimed that as of February 1, more than 2,000 families
of soldiers killed in Ukraine had received compensation of 3 million rubles (about $50,000)
and those crippled during military action – a half million rubles (about $25,000). It added
that another 3,200 soldiers wounded in battle had received compensation of 1,800 rubles
for every day they were in the conflict zone.

The  Forbes  contributor  accused  “Russian  censors”  for  “quickly  removing  the  offending
material.”

The Forbes  report  was  picked up by  Western  media  and independent  journalists.  The
International Business Times reported that the Russian article had “accidentally published
the leaked figures.” 

Russia’s  own  KIA  figures  of  Russian  military  dead  in  Ukraine  apparently
(accidentally)  revealed  http://t.co/Aqa9UCJ5fo

— Daniel Baer (@danbbaer) August 26, 2015

https://www.globalresearch.ca/author/russia-today
http://www.rt.com/news/313653-russia-ukraine-soldiers-fake-forbes/
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/ukraine-report
http://www.forbes.com/sites/paulroderickgregory/2015/08/25/kremlin-censors-rush-to-erase-inadvertent-release-of-russian-casualties-in-east-ukraine/
http://bs-life.ru/
https://web.archive.org/web/20150315011807/http:/bs-life.ru/rabota/zarplata/voennosluzashchie2015.html
http://www.ibtimes.com/number-russian-troops-killed-ukraine-accidentally-published-online-russia-2069500
http://t.co/Aqa9UCJ5fo
https://twitter.com/danbbaer/status/636645431208972288


| 2

An article by The Independent on Wednesday called Delovaya Zhizn a “respected news site
in Russia,” and cited the head of the Russia and Eurasia Programme at Chatham House,
James Nixey, who said that the report is a “nail in the coffin” in proving Russia is engaged in
military action.

So if number of Russian casualties in Ukraine reported yesterday was fake,
what are real numbers? Please post links to best reporting.

— Michael McFaul (@McFaul) August 26, 2015

Another  media  outlet  piling  on  was  was  Radio  Free  Europe/Radio  Liberty  (RFE/RL),
which claimed it had received a response from some Anatoly Kravchenko from Delovaya
Zhizn,  who  said  the  website  had  “received  the  casualty  figures  from  relatives  of  dead
servicemen as well as ‘insider information’ from the Russian Defense Ministry.” However,
they added that the website’s representative had “declined to identify any specific sources.”

Western officials, including two former US ambassadors to Russia and to Ukraine and the US
ambassador to OSCE, also retweeted the report.

Amazing. This really happened? Both the printing and the removal? What does
this episode mean? https://t.co/K82wXhsAIy

— Michael McFaul (@McFaul) August 26, 2015

.@McFaul Wow. If true, this would mean #Russia military casualties in eastern
#Ukraine far higher than most estimates.

— Steven Pifer (@steven_pifer) August 26, 2015

The publication sparked a Twitter storm with some western journalists, researchers, analysts
and think-tanks giving their full trust to the source.

Russia Inadvertently Posts Its Casualties In #Ukraine-War 2,000 Deaths, 3,200
Disabled via @forbes http://t.co/pHi6FYOEPo

— steffendobbert (@steffendobbert) August 27, 2015

Russia lists losses in Ukraine war-deaths near US killed in Afghan war speak to
lethality of semi conventional war http://t.co/pcuYUmyJLK

— Wright Smith (@WrightLSmith) August 26, 2015

Russian  site:  2000  Russian  soldiers  killed,  3000  injured  in  Ukraine.
http://t.co/FFK6U7Tpjj  Lot  of  casualties  for  a  war  they’re  not  fighting

— Jewish Policy Center (@thejpc) August 26, 2015

Russia’s  Ukraine  toll:  2000  dead,  3200  incapacitated.  @MarkUrban1
@NataliaAntonova  Did  budget  reveal  soldier  deaths?  http://t.co/KfWkF6GYcJ

http://www.independent.co.uk/news/world/europe/the-number-of-russian-troops-killed-or-injured-fighting-in-ukraine-seems-to-have-been-accidentally-published-10472603.html
https://twitter.com/McFaul/status/636579103831797760
http://www.rferl.org/content/russia-ukraine-war-casualties-report-leak/27210762.html
https://t.co/K82wXhsAIy
https://twitter.com/McFaul/status/636386697173856256
https://twitter.com/McFaul
https://twitter.com/hashtag/Russia?src=hash
https://twitter.com/hashtag/Ukraine?src=hash
https://twitter.com/steven_pifer/status/636527600525967361
https://twitter.com/hashtag/Ukraine?src=hash
https://twitter.com/Forbes
http://t.co/pHi6FYOEPo
https://twitter.com/steffendobbert/status/636727590712119296
http://t.co/pcuYUmyJLK
https://twitter.com/WrightLSmith/status/636366745855332352
http://t.co/FFK6U7Tpjj
https://twitter.com/thejpc/status/636649481153327104
https://twitter.com/MarkUrban1
https://twitter.com/NataliaAntonova
http://t.co/KfWkF6GYcJ


| 3

— Steve LeVine (@stevelevine) August 26, 2015

However, at a certain point the media storm came to a halt.  Bloomberg’s Leonid Bershidsky
concluded that the initial Delovaya Zhizn report was fake, questioning the URL, Bs-life.ru,
and exposing a grammatical error (“v Ukraine” instead of “na Ukraine”).

That “Business Life” report of Russia’s Ukraine casualties is a fake. Bs-life.ru —
come on, are you serious? (Plus the “в Украине” slip)

— Leonid Bershidsky (@Bershidsky) August 27, 2015

How propaganda works. Nobody has heard of bs-life.ru. http://t.co/fE6J6rDkgD
is obviously a ‘shell’ site too. pic.twitter.com/2Q3KS6J455

— Bryan MacDonald (@27khv) August 26, 2015

AP journalist Nataliya Vasilyeva pointed out the ease of spreading fake information on the
web.

“The ease of spreading rumors in the digital world is astonishing,” she wrote.

the ease of spreading rumors in the digital world is astonishing.

— Nataliya Vasilyeva (@NatVasilyevaAP) August 27, 2015

“Two  days  of  Western  officials  retweeting  a  Forbes  report  quoting  a  Ukrainian  web-site
quoting  a  non-existent  Russia  news  web-site  re  Ukraine,”  she  added.

The main problem here is, of course, where was the Forbes online editor when
the story was published, why nobody bothered to check sources?

The main problem here is, of course, where was the Forbes online editor when
the story was published, why nobody bothered to check sources?

— Nataliya Vasilyeva (@NatVasilyevaAP) August 27, 2015

Indeed,  the  Russian  State  media  watchdog,  Roscomnadzor,  has  four  registered  media
sources  of  that  name on  its  website.   All  of  them are  listed  as  print  publications  –
newspapers or magazines. Electronic media is not mentioned.

The Delovaya Zhizn (bs-life.ru) website, however, does not contain any reference to a print
edition  or  mail  subscription.  Moreover,  it  does  not  detail  its  staff,  its  owner  or  founder,  or
any relevant contact information except for an online reply form.

RT attempted to contact the publication by phone numbers collected through open sources
on the web, but received no answer by phone.

https://twitter.com/stevelevine/status/636497494545969152
https://twitter.com/Bershidsky/status/636818562833870848
http://t.co/fE6J6rDkgD
http://t.co/2Q3KS6J455
https://twitter.com/27khv/status/636494189728002049
https://twitter.com/NatVasilyevaAP/status/636815958921883648
https://twitter.com/NatVasilyevaAP/status/636816197540036608


| 4

RT’s Ilya Petrenko also visited a Moscow address for Delovaya Zhizn that he found online,
but there was no sign of the obscure website’s office there.

However, after sending a request via an online form, RT got a reply from someone called
Anatoly Kravchenko – the same name as was used in Western media reports – introducing
himself as “representing” Delovaya Zhizn.

The  statement  said  that  the  original  story  in  question  had  not  contained  the  part
about “[Russian] servicemen in Ukraine”nor had it been edited by any of the site’s staff until
August 23.

“On August 23 the editorial staff received emails requesting clarification of the information
contained in the article, in its last part. This is how we discovered that the site had been
hacked… and an editor removed the part of the text added by the perpetrators to the
story,” the email said.

MSM quotes  site  on ‘Russia  losses  in  Ukraine,’  same source tells  RT ‘got
hacked from Kiev IP’ http://t.co/lzgoZxxtPL pic.twitter.com/HnCcEVIAVM

— RT (@RT_com) August 28, 2015

It added that the site had been hacked on August 22, allegedly from a Kiev-registered IP
address. The statement stressed that the news site “does not have any political orientation
and does not support any political power in the RF [Russian Federation].”  RT could not
immediately confirm the identity of the contact – something which apparently did not stop
Western  news  outlets  from  citing  the  claims.  This  is  not  the  sole  example  of  unverified
information  related  to  the  Ukrainian  conflict  appearing  on  the  web.  However,  few
such “leaks”  make it to big media. In one of the instances, US ambassador to Ukraine
Geoffrey Pyatt was caught posting unverified images on his Twitter feed in September 2014.
The photos, which he said showed US-Kiev military exercises in Ukraine, had already been
published in July 2014 and in October 2013. In another case in April, Pyatt claimed that
Russia’s military was continuing to expand its presence in eastern Ukraine. As proof, he
posted a picture of a Buk-M2 missile defense system that he said was stationed in Ukraine.
However, it turned out to be a two-year-old photo from an air show near Moscow.

The original source of this article is RT
Copyright © RT, RT, 2015

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: RT

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will

http://t.co/lzgoZxxtPL
http://t.co/HnCcEVIAVM
https://twitter.com/RT_com/status/637108592261373952
http://www.rt.com/news/313653-russia-ukraine-soldiers-fake-forbes/
https://www.globalresearch.ca/author/russia-today
http://www.rt.com/news/313653-russia-ukraine-soldiers-fake-forbes/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/russia-today


| 5

not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

