

Fake Mainstream Media Reports Accuse Russia of Striking a Hospital in Syria

By <u>RT</u> Global Research, October 23, 2015

RT 23 October 2015

Region: <u>Russia and FSU</u>
Theme: <u>Media Disinformation</u>

The Russian Foreign Ministry has disputed Western media reports accusing Russia of hitting a field hospital in northwestern Syria and killing 13 people. The reports cited "sources" provided by the London-based Syrian Observatory for Human Rights (SOHR).

Foreign Ministry spokesperson, Maria Zakharova, stressed that such reports show tremendous bias towards Russia's military efforts in Syria.

"There are so-called mass media reports which allege that Russian aircraft bombed a field hospital in the Idlib Governorate in northwestern Syria and reportedly killed 13 people. I cannot say that these reports are written by journalists but their ingenuity delights," Zakharova, told reporters.

She questioned the credentials of the Syrian Observatory for Human Rights, pointing out that it is based in Britain and has no direct access to the ground in Syria.

"This information appears with reference to the Syrian Observatory for Human Rights based in London. As we all understand, it is very 'convenient' to cover and observe what is happening in Syria without leaving London and without the ability to collect information in the field," Zakharova added.

She said that Russia's role in the Syrian conflict is aimed "primarily" at "protecting civilians," while "terrorist groups" continue to receive "reinforcements of people" and "equipment from abroad," which is a "very dangerous tendency."

"These facts raise a question as to whether parties involved in the Syrian conflict are really interested in a peaceful settlement and how this goal is reconciled with financial and technical support for anti-government armed groups, including those who directly cooperate with terrorists," she said during a briefing.

MSM attacks on Russia

Since joining the fight against Islamic State, Russia's efforts in Syria have been repeatedly attacked by the Western mainstream media, which have published manyunconfirmed reports employing scaremongering tactics.

AFP, a French media outlet, was responsible for publishing a piece titled 13 Dead as Russia strike hits Syria field hospital: monitor. The source in the story was identified as the UK-based Syrian Observatory for Human Rights, which is run by one man – Rami Abdulrahman. Just recently, Abdulrahman told RT that the last time he had been in Syria was 15 years ago

and that all the information for his reports is taken from "some of the Observatory activists" who he knows "through common friends."

In the past, Rahman has said he relies on sources on the ground, who are among the US funded Syrian rebels.

Shortly after the report appeared, a video emerged showcasing the exact moment of the alleged Russian hospital strike. The video was uploaded by activists known as White Helmets – a rebel group which has already been caught faking evidence of civilian deaths supposedly caused by Russian strikes.

That's information warfare – as expected Russia accused of killing civilians in Syria http://t.co/ndzk8TwQrl pic.twitter.com/rZIO5wHG5n

```
— RT (@RT_com) October 1, 2015
```

Meanwhile, Russia said it struck a meeting place of terrorist leaders in northwestern Syria. The Russian Defense Ministry specified that it had used a KAB-500 bomb.

"A Sukhoi Su-34 bomber attacked the installation with a guided KAB-500 air bomb, which wiped the target out with everything that was inside," MoD's spokesman, Major General Igor Konashenkov said on Wednesday.

Despite the power of the explosion, a cameraman in the posted video runs through only a small cloud of dust.

Monitor: 'Russian warplanes strike hospital': Thirteen people including medical staff have been killed when an... https://t.co/FLGINvarAY

```
— DW | Germany (@dw germany) October 22, 2015
```

Experts have questioned the authenticity of the video posted by the rebels, stating that it is physically impossible to film such a powerful explosion from a few meters away and survive.

"It didn't look like an aerial bomb dropped from an airplane. It appeared to come from an angle and the angle of the explosion appeared to be more like artillery," a former policy analyst for the US Defense Department, Michael Maloof, told RT.

This kind of unreliable reporting is just one of the latest examples. Earlier, the Turkish military released a statement saying that it had downed an unidentified drone in Turkish airspace after issuing the aircraft 3 warnings.

It was not long before reports suggested it was Russian and being used to collect information. However, a Russian drone manufacturer denied the reports, calling the photos of the allegedly downed drone part of a poorly-staged "informational provocation."

A Russian air strike in Syria's Idlib province has hit a hospital, killing at least 12. https://t.co/0sro2mxepY

```
- RFE/RL (@RFERL) October 22, 2015
```

Other baseless accusations quickly followed, including British newspapers speculating that Royal Air Force Tornado jets operating in Iraq were to be equipped with air-to-air missiles and that their pilots had been cleared to fire on "Vladimir Putin's jets" in the case of an imminent threat.

Moscow issued a formal request to the British Foreign Office, demanding an explanation. The answer came in a news blog, when the UK's MoD's spokesperson wrote that "There is no truth in this story."

Another CNN story suggested that several Russian cruise missiles targeting Islamic State positions in Syria had landed in Iran. Citing two unnamed "top US officials," the American broadcaster reported that four Russian missiles had crashed somewhere in Iran after being launched from vessels in the Caspian Sea.

The Russian Defense Ministry refuted the report, stating that missiles had hit their intended targets. "Unlike CNN, we don't distribute information citing anonymous sources, but show the very missile launches and the way they hit their targets almost in real time," Russian Defense Ministry spokesman Igor Konashenkov said.

The original source of this article is RT Copyright © RT, RT, 2015

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: RT

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca