
| 1

Fake TV Images: BBC Admits “Switching Syria
Footage” On Grounds of “Taste and Decency”

By Robert Stuart
Global Research, June 02, 2015
Fabrication in BBC Panorama 'Saving Syria’s
Children'

Region: Middle East & North Africa
Theme: Media Disinformation

In-depth Report: SYRIA

One hundred and eleven working days after the BBC said its reply may “take longer than
20 working days” I have received the below response to my letter of 5 November 2014
regarding the substitution of footage between two transmissions of an August 2014 edition
of Newsnight.

After chasing via the BBC complaints webform and by telephone since February 2015, I was
today informed by BBC Audience Services that a response had been posted to me on 11
May. As I had not received the letter, the customer services representative to whom I spoke
agreed to email it to me, which promptly occurred.

The substance of the complaint

As discussed here, the 29 August 2014 edition of Newsnight included (from 04:49) footage
from the alleged 26 August 2013 Aleppo playground napalm bomb incident, accompanied
by Chief Correspondent Laura Kuenssberg’s narration “by chance, just as MPs voted, these
images of  a  chemical  attack were shown for  the first  time”.  This  was correct  inasmuch as
the BBC 10 O’clock News of Thursday 29 August 2013 did indeed broadcast these images at
the precise moment MPs were voting on the government’s motion on Syrian intervention.
The veracity of Ian Pannell and Darren Conway’s reports is, however, strongly disputed.

A few hours later, at 4:30am on 30 August 2014, the BBC News Channel transmitted a re-
edited edition of the same Newsnight programme, entitled Syria Vote: One Year On [1]. In
this version (from 0:44) the “napalm bomb” images had been substituted with footage from
an  entirely  different  event,  an  alleged  chemical  attack  on  Saraqeb,  Northern  Syria  on  29
April 2013, first broadcast in another Ian Pannell BBC News report of 16 May 2013. However,
as can be seen from the subtitles in the screengrabs below, the narration continued to
inform  BBC  viewers  that  the  images  on  screen  had  been  “shown  for  the  first  time”  “by
chance, just as MPs voted” – i.e. at around 10:17pm on the evening of 29 August 2013.[2]

In my letter of November 2014 I observed that the substitution is a self-evident breach of
the BBC’s commitment to “achieving due accuracy” as set out in Section 3.1 of the Editorial
Guidelines.

In considering the BBC’s response note that following the 29 August 2014 transmission I
had  pointed  out  to  Ms  Kuenssberg  that  the  alleged  Aleppo  attack  had  been  definitively
ascribed by the BBC to an incendiary munition and that her reference to a “chemical attack”
was therefore inaccurate [3]. The footage from Saraqeb which was substituted some hours
later had been reported in Ian Pannell’s May 2013 report as a “chemical attack”.

https://www.globalresearch.ca/author/robert-stuart
https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.wordpress.com/2015/05/17/bbc-responds-re-substitution-of-newsnight-footage/
https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.wordpress.com/2015/05/17/bbc-responds-re-substitution-of-newsnight-footage/
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war
https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.wordpress.com/bbc-newsnight-29-august-2014-substituted-footage/
https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.wordpress.com/bbc-newsnight-29-august-2014-substituted-footage/
https://www.dropbox.com/s/4snitty5raxsy65/Newsnight_29_08_14_High%20(1).avi?dl=0
https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.wordpress.com/
http://www.bbc.co.uk/news/world-23892594
https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.wordpress.com/#_ftn1
https://www.youtube.com/watch?v=ONA8n7T5iNA
https://www.craigmurray.org.uk/archives/2014/10/bbc-propaganda/
https://www.dropbox.com/s/9v5ympd4zcy0kok/Newsnight_Syria_Vote.avi?dl=0
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-22559421
https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.wordpress.com/#_ftn1
http://www.bbc.co.uk/editorialguidelines/page/guidelines-accuracy-introduction/
http://www.bbc.co.uk/editorialguidelines/page/guidelines-accuracy-introduction/
https://twitter.com/bbclaurak/status/505445188693925888


| 2

Reply from BBC Audience Services, 11 May 2015 (received by email 17 May 2015)

Reference CAS-3014042-NZY8X7

Thank you for contacting us.

I am sorry for the delay in responding to your complaint. We realise that our correspondents
appreciate a quick response and we’re sorry that you had to wait on this occasion.

The pictures used on Newsnight on BBC TWO were more graphic and as the programme is
shown after the watershed to UK audiences that is within audience expectations.

However as the version going out on the BBC News Channel is also broadcast around the
world on BBC World News we have to be more careful in terms of taste and decency to our
audience elsewhere in different time zones.

We would also re-iterate the point we made in our first response that the change of pictures
did not change the journalistic integrity of the piece so we feel it is editorially justified and in
line with BBC editorial guidelines.

We are sorry to tell you that we have nothing further to add. If you would like to take your
complaint further, you can contact Stage 2 of the complaints process, the BBC’s Editorial
Complaints  Unit,  within  20  working  days,  and  they  will  carry  out  an  independent
investigation. You can email them at: ecu@bbc.co.uk , or alternatively write to them at the
following address:

Editorial Complaints Unit
Broadcast Centre
BC2 B4
201 Wood Lane
London
W12 7TP

Should you choose to escalate your complaint we would ask that you include the reference
number provided above in your correspondence.

Thank you again for contacting us.

Kind regards,

BBC Complaints team

Assessment

This explanation would appear – in the very least of its implications – to give the BBC News
Channel carte blanche to broadcast, without any acknowledgement, inauthentic images in
accompaniment  to  any  domestic  BBC  report  originally  broadcast  post-watershed  and
deemed to have breached unspecified standards of “taste and decency”.

A search on the BBC Editorial Guidelines webpages returns no results for the terms “taste”
or “decency”. What are the criteria and who determines when these standards have been
breached? Further, what criteria must apply to images which are substituted for reasons of

http://www.bbc.co.uk/editorialguidelines/guidelines/


| 3

“taste and decency”? Must they be from the same region as the original incident? The same
country? Within two years of the original event? Five? Ten? Who decides? Can the BBC News
Channel show a Tom and Jerry cartoon in place of graphic images?

Moreover, even in its own terms the BBC’s response is incoherent :

As demonstrated by this screengrab, the edition of Newsnight in question was
deemed tasteful and decent enough to be posted on iPlayer for seven days
without a parental guidance flag for those later accessing it pre-watershed.

Scenes from Ian Pannell’s “playground napalm bomb” report were in fact seen
“elsewhere in different time zones” by viewers of Syria Vote: One Year On: they
featured  as  part  of  a  collage  of  footage  from 3:00  –  3:20  minutes  in  the
programme, precisely  as  they had in  the original  Newsnight  broadcast  (see
further screengrabs below). This collage includes the sequence of Mohammed
Asi arriving at Atareb Hospital “like the walking dead” which can scarcely be
considered any less graphic than the scenes which were removed for the BBC
News Channel.

Screengrabs from Newsnight (BBC2, 29 August 2014, 22:30)

Section commencing 04:49. Footage is from Syria crisis: Incendiary bomb victims ‘like the
walking dead, BBC 10 O’Clock News, 29 August 2013.

http://members5.boardhost.com/medialens/msg/1431891381.html
https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.files.wordpress.com/2015/05/noparental-guidance.png
http://iplayerhelp.external.bbc.co.uk/tv/pg_PIN
https://www.dropbox.com/s/9v5ympd4zcy0kok/Newsnight_Syria_Vote.avi?dl=0
https://www.dropbox.com/s/4snitty5raxsy65/Newsnight_29_08_14_High%20(1).avi?dl=0
https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.wordpress.com/mohammed-asi/
https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.wordpress.com/mohammed-asi/
http://www.bbc.co.uk/news/world-23892594
https://www.dropbox.com/s/4snitty5raxsy65/Newsnight_29_08_14_High%20%281%29.avi?dl=0
http://www.bbc.co.uk/news/world-23892594
http://www.bbc.co.uk/news/world-23892594


| 4

https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.files.wordpress.com/2014/09/picture14.png
https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.files.wordpress.com/2014/09/picture19.png
https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.files.wordpress.com/2014/09/picture211.png


| 5

Screengrabs from Syria Vote: One Year On (BBC News Channel, 30 August 2014, 04:30
& 14.30)

Section  commencing  04:44.  Footage  is  from  Syrians  describe  effects  of  alleged  chemical
attack,  BBC  News,  16  May  2013.

https://www.dropbox.com/s/9v5ympd4zcy0kok/Newsnight_Syria_Vote.avi?dl=0
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-22559421
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-22559421
https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.files.wordpress.com/2014/09/picture51.png
https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.files.wordpress.com/2014/09/picture81.png


| 6

“Napalm bomb” footage included in both broadcasts (3:00 – 3:20)

https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.files.wordpress.com/2014/09/picture91.png
https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.files.wordpress.com/2015/05/picture1.png
https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.files.wordpress.com/2015/05/picture2.png


| 7

Notes

[1] The links provided here to both versions of the Newsnight programme open onto 15 minute
previews. It is necessary to download the files in order to view the full editions.

[2]  The first  screengrab in  the series is  significant  in  respect  of  the broader charges of  fabrication
against Ian Pannell and Darren Conway’s reports.

[3]  On  2  December  2013  BBC  Audience  Services  wrote  in  reply  to  my  complaint  about  Ian
Pannell’s 29 August 2013 report:

The phrase “chemical weapon” was taken out of the news piece because by the time
it was broadcast it was known that this was an incendiary bomb that had been used in
the attack. Ian Pannell mentions this on two occasions in his script prior to the clip of
Dr. Rola. To have included her speculation that this could have been a “chemical
weapon” ran a considerable risk of being incredibly misleading and confusing to the
audience, not least because the incident happened within days of an alleged chemical
attack in Damascus.

https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.files.wordpress.com/2015/05/picture3.png
https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.files.wordpress.com/2015/05/picture4.png
https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.wordpress.com/boy-in-black-vest/
https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.wordpress.com/2014/01/18/bbc-response-to-first-letter-of-complaint-2-december-2013/
https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.wordpress.com/2014/01/18/first-letter-of-complaint-to-the-bbc-4-october-2013/
http://www.bbc.co.uk/news/world-23892594


| 8

The BBC’s reply further states that, despite the “initial fear” at the hospital being of a
chemical attack, “it later became clear that a napalm-type substance had been used”.

The original source of this article is Fabrication in BBC Panorama 'Saving Syria’s Children'
Copyright © Robert Stuart, Fabrication in BBC Panorama 'Saving Syria’s Children', 2015

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Robert Stuart

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.wordpress.com/2015/05/17/bbc-responds-re-substitution-of-newsnight-footage/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-stuart
https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.wordpress.com/2015/05/17/bbc-responds-re-substitution-of-newsnight-footage/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-stuart
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

