Center for Research on Globalizaticn

Election Fraud in America: A Comparative Analysis

Comparing Mythologies US, Ukraine, Venezuela

By Prof Michael Keefer Region: Latin America & Caribbean, USA

Global Research, November 07, 2016
Global Research 30 November 2004

This important article was first published by Global Research in November 2004 in relation
to the 2004 presidential race.

A ‘president’ who takes office through fraud and usurpation can make no legitimate claim to
exercise the stolen power of his office.

Imagine the sensation that would have ensued if a United States Senator had declared, less
than three weeks after the 2004 U.S. presidential election, that “It is now apparent that a
concerted and forceful program of election-day fraud and abuse was enacted with either the
leadership or co-operation of governmental authorities.” The story would have made banner
headlines around the world.

As a matter of fact, on November 22, 2004, BBC News attributed these very words to
Republican Senator Richard Lugar. However, Lugar was speaking in his capacity as
Chairman of the U.S. Senate Foreign Relations Committee—and he was referring, not to the
U.S. presidential election of November 2, but to the Ukrainian presidential election of
November 21, 2004.

The primary evidence for Lugar’s charge of electoral fraud is a striking divergence between
exit poll data and official vote tallies. As it happens, wide divergences of just this kind have
also been a feature of two other important recent elections: the Venezuelan recall
referendum over President Chavez’s mandate held on August 15, as well as the U.S.
presidential election of November 2. In all three cases there is substantial evidence of
fraud—though the dishonesty appears to be very differently distributed. In brief: the
Venezuelan election was clean and the exit poll flagrantly dishonest; the Ukrainian vote
tallies and exit polling seem both to have been in various ways corrupted; the American
election, despite the Bush Republicans’ pose as international arbiters of integrity, was
manifestly stolen, while the U.S. exit polling was professionally conducted (and though it
was subsequently tampered with, accurate results had in the mean time been made public).

Hugo Chavez’'s landslide victory in August was a surprise only to the hostile U.S. corporate
press, which had represented the Venezuelan election campaign as a dead heat: the last
opinion poll prior to the referendum in fact showed Chavez leading by a wide margin, with
50 percent of registered voters to the opposition’s 38 percent. In the official tally, Chavez
won 58.26 percent of the votes, while 41.74 percent were cast against him. International
observers, including the Organization of American States and the Carter Center, declared
that the election had been fair: in ex-U.S. President Jimmy Carter’s words, “any allegations
of fraud are completely unwarranted” (see Rosnick).


https://www.globalresearch.ca/author/michael-keefer
http://www.globalresearch.ca/articles/KEE411D.html
https://www.globalresearch.ca/region/latin-america-caribbean
https://www.globalresearch.ca/region/usa

But on election day the leading New York polling firm Penn, Schoen & Berland disgraced
itself by releasing (before the polls closed, and hence in violation of Venezuelan law) a
purportedly authoritative exit poll, with a claimed margin of error “under +/-1%,” according
to which Chavez had been defeated, gaining a mere 41 percent of the vote to the
opposition’s 59 percent. The exit polling, it emerged, had been conducted—though not in
Chavista neighbourhoods, where the pollsters did not venture (Gindin [15 Aug. 2004])—by
an opposition group named Sumate, which had been formed to agitate for a recall
referendum, and whose leadership had been implicated in the 2002 anti-Chavez coup.
SUmate appears to have been largely funded by the U.S. National Endowment for
Democracy (NED), which has been aptly described as “the CIA’s ‘civilian arm’”
(Chossudovsky [28 Nov. 2004]), and by the CIA itself (see “Sumate”); in the period leading
up to the election, Venezuelan opposition groups like SiUmate received altogether more than
$20 million from the U.S., including over $3 million funneled through the NED
(see www.venezuelafoia ). As had been understood prior to the event (see Stinard [10 Aug.
2004]), fraudulent exit polling was part of a concerted U.S.-backed project of delegitimizing
and destabilizing the government of a geopolitically important oil-producing nation. Had the
election been less of a landslide, and had it not been conducted with what appears to have
been scrupulous correctness, the plan might have succeeded.

Ukraine is likewise recognized as a country of pivotal geopolitical importance (see Aslund
[12 May 2004], Chin [26 Nov. 2004], and Oliker); it is a key element in the U.S.’s Silk Road
Strategy for domination of central Asia (see Chossudovsky, War and Globalization, pp.
65-75). Here the election results were much closer, and have been more vigorously
contested. Viktor Yanukovych, the candidate favoured by Ukraine’s Russian neighbours, was
declared the winner, with 49.4 percent of the vote to the Western-leaning Viktor
Yushchenko’s 46.7 percent. But Yushchenko and his party—supported by a growing chorus
of Western commentators and governments—have cried foul.

While the Ukrainian exit poll figures publicized in the Western media do support claims of
electoral fraud, the exit polls themselves are not above suspicion. The most widely
disseminated claim has been that an authoritative exit poll showed Yushchenko to have won
the election with a 6 percent lead; Yanukovych’s governing party would thus have stolen the
election, fraudulently swinging the vote by 8.7 percent. According to better-informed
reports, however, two distinct exit polls were conducted. One of these, organized by the
right-wing U.S. think-tank Freedom House and the U.S. Democratic Party’s National
Democratic Institute (NDI), and carried out by the Kyiv Democratic Initiatives Foundation
(see Vasovic), perhaps as part of a group calling itself the Exit Pollconsortium (see Kubiniec),
found that Yushchenko won 54 percent of the vote to Yanukovych’s 43 percent. (It may be
this poll that is referred to by the University of British Columbia’s Centre for Public Opinion
and Democracy in its claim that “an exit poll conducted by independent research firms”
showed Yushchenko to have won by 54 to 42 percent.) The other national exit poll, based on
interviews rather than questionnaires, was conducted by Sotsis Company and the Social
Monitoring Center, and gave Yushchenko 49.4 percent of the vote to Yanukovych’s 45.9
percent.

It is not my purpose to attempt an unraveling of the complexities of the Ukrainian election.
The British Helsinki Human Rights Group has challenged the validity of the exit polls,
claiming that in at least one city the exit pollsters were open Yushchenko supporters, and
did not observe proper methodological protocols (see “Ukraine: 2nd Round”). While Western
observers have reported major irregularities in the government’s conduct of the election,


http://www.venezuelafoia/

Michel Chossudovsky and lan Traynor have on the other hand adduced strong evidence of
interventions in the Ukrainian electoral process by U.S. governmental and quasi-
governmental agencies that resemble the same agencies’ interventions in Serbia, Georgia,
Belarus, and Venezuela. The voter turnout figures of 96 percent recorded in Yanukovych
strongholds in eastern Ukraine are strongly indicative of fraud; so likewise may be “the 90%
pro-Yushchenko results declared in western Ukraine,” where the British Helsinki Group
observed that Yushchenko’s opposition party “exercised disproportionate control over the
electoral process in many places.” | would like merely to suggest that the interview-based
exit poll which gave Yushchenko a 3.5 percent lead over Yanukovych—and hence indicated
an irregular swing of 6.2 percent in the latter’s favour—is more likely to have been properly
conducted than the exit poll which was organized by Freedom House and the NDI, and which
may well have been marked by Sumate-type improprieties.

Let us turn to the American presidential election, where the same kind of data has
encouraged similar suspicions—though thanks to the soothing ministrations of the U.S.
corporate media, with nothing resembling the massive public outcry in Ukraine. George W.
Bush was hailed the winner on November 2, with 51 percent of the vote to John Kerry’s 48
percent. But there are good reasons to be skeptical of the official vote tallies. The last wave
of national exit polls published on the evening of November 2—polls which appear to have
been duly weighted to correct for sampling imbalances—showed Kerry, not Bush, leading by
51 to 48 percent (see ‘Mystery Pollster’). A divergence of 6 percent between weighted exit
polls and the official numbers is a strong indicator of electoral fraud.

At the decisive point, moreover, the divergence between the exit poll results and the vote
tally was wider still (see S. Freeman [21 Nov. 2004]). Prior to the election, political analysts
identified Florida, Ohio, and Pennsylvania as the three key swing states: the candidate who
carried these states, or a majority of them, would win the election.

Bush won Florida, with 52.1 percent of the vote to Kerry's 47.1 percent. (This tally, by the
way, diverges by 4.9 percent in Bush’s favour from the state exit poll, which gave Bush a
paper-thin 0.1 percent lead.) Kerry won Pennsylvania, with 50.8 percent of the vote to
Bush’s 48.6 percent. (Here again the vote tally differs in Bush’s favour from the exit poll
results—this time by 6.5 percent.)

That left Ohio as the deciding state, the one on which the national election results
depended. George W. Bush won Ohio, according to the official vote tally, with 51 percent of
the vote to John Kerry’s 48.5 percent. The divergence in this case between the vote tally
and the exit poll, which showed Kerry as winning by 52.1 percent to Bush’s 47.9 percent, is
fully 6.7 percent.

Is it possible that these three divergences in Bush’s favour between exit polls and vote
tallies could have occurred by chance? | wouldn’t bet on it. Dr. Steven Freeman of the
University of Pennsylvania’s Center for Organizational Dynamics has calculated that the
odds against these statistical anomalies occurring by chance are 662,000 to 1 (S. Freeman
[21 Nov. 2004]).

Or are exit polls perhaps just not as reliable as people think? Dr. Freeman has an answer to
this question as well. In the last three national elections in Germany, the differential
between the exit polls and the vote tallies was, on average, 0.27 percent; and in the last
three elections to the European Parliament, the differential in Germany was 0.44 percent (S.
Freeman [21 Nov. 2004]). Professionally conducted exit polls are highly accurate—which is



why they have been used (in some cases more honestly than in Venezuela and Ukraine) as
a measure of electoral integrity in places where improprieties have been anticipated. The
U.S. exit polls were conducted by Mitofsky International, a survey research company
founded by Warren J. Mitofsky, who as the company’s website proclaims “created the Exit
Poll research model” and “has directed exit polls and quick counts since 1967 for almost
3,000 electoral contests. He has the distinction of conducting the first national presidential
exit polls in the United States, Russia, Mexico and the Philippines. His record for accuracy is
well known” (see “National Election Pool”).

The fact that Mitofsky International systematically altered the U.S. presidential exit poll data
early on the morning of November 3, contaminating the exit poll figures by conflating them
with the vote tally percentages, has quite rightly become a matter of controversy (see
Keefer [5 Nov. 2004], and Olbermann, “Zogby Vs. Mitofsky”). But there seems no reason to
doubt that the Mitofsky exit poll data made available by the CNN website on the evening of
November 2 was professionally gathered.

Mightn’t one propose, as a last resort, that Bush’s election-winning divergence of 6.7
percent between the Ohio exit poll results and the Ohio vote tally was, at any rate,
somewhat less scandalous than the 13.7 percent swing Yanukovych's party was blamed for
by the Freedom House-NDI exit poll? (Ignore, if you like, the lesser 6.2 percent swing
indicated by the Sotsis and Social Monitoring exit poll—which, if accurate, shows the
Freedom House-NDI poll to be skewed in Yushchenko’s favour by fully 7.5 percent.) But if
stealing elections is like knocking off banks, the fact that one practitioner can dynamite the
vault of the central bank and get away with it, while his less fortunate compeer draws
unwanted attention by blowing out all of the windows of the neighbourhood Savings-and-
Loan, doesn’t make the former any less a bank robber than the latter.

The parallels between the Ukrainian and the U.S. presidential elections extend beyond the
exit poll divergences. Ballot-box stuffers appear to have achieved a 96 percent turnout in
parts of eastern Ukraine, with turnout figures in some areas exceeding 100 percent. There is
evidence of similar indiscretions on the part of Bush’s electoral fraud teams. Twenty-nine
precincts in a single Ohio county reported more votes cast than there are registered
voters—to a cumulative total of over 93,000 votes (see Rockwell). And in six Florida counties
the total number of votes reported to have been cast exceeded by wide margins the total
number of registered voters (see Newberry). Senator John McCain, manifesting the same
stunning lack of irony as other Republican spokesmen, has weighed in on the issue: “IRI [the
International Republican Institute] found that in a number of polling stations, the percentage
of votes certified by the Central Election Commission exceeded 100% of total votes. This is
simply disgraceful” (see “McCain”). McCain is of course referring to eastern Ukraine; when it
comes to Florida or Ohio, he keeps his eyes wide shut.

The question of advance indications of electoral fraud offers a final point of comparison. In
the United States, as in Ukraine (where international observers described the polls and vote-
counts in previous elections as deeply flawed), electoral fraud was widely anticipated prior
to the 2004 presidential election. As the materials itemized in the first three sections of this
Reading List make clear, the electronic voting technologies in use in the U.S. were widely
denounced by electronic security experts months and even years in advance, as permitting,
indeed facilitating, electoral fraud; there is clear evidence that the 2000 election and the
2002 mid-term elections were marked by large-scale fraud on the part of the Bush
Republicans; and U.S. computer scientists and informed analysts warned insistently that



fraud on an unprecedented scale was likely to occur in this year’s election.

How has it been possible for the massive ironies arising out of the similarities between the
elections in the U.S. and Ukraine to pass unobserved in the corporate media? Have the
media been simple-mindedly buttering their bread on both sides? If so, it is a habit that
makes for messy eating. On November 20, an article in The Washington Post informed those
who might question the U.S. election that “Exit Polls Can’t Always Predict Winners, So Don’t
Expect Them To” (Morin). Two days later, The Washington Post carried breaking news of the
early election results from Ukraine—and quoted a purported election-stealer who holds
exactly the same opinion of exit polls: “'These polls don’'t work,” said Gennady Korzh, a
spokesman for Yanukovych. ‘We will win by 3 to 5 percent. And remember, if Americans
believed exit polls, and not the actual count, John Kerry would be president’” (see Finn).

Key Issues and Evidence of Electoral Fraud in the US

Mainstream media assessments of the integrity of the 2004 U.S. presidential election have
tended to focus on particular and local problems—computer errors or ‘glitches’ for the most
part—that came to light on the day of the election or shortly afterwards. Naturally enough,
the fact that these problems were noticed, and in some cases corrected, works if anything
to enhance public confidence in the integrity of the electoral system.

The stance of the mainstream media is inadequate in at least two respects. First, some of
the ‘problems’ were not mere accidents, but open and flagrant violations of democratic
principles. Prominent among these was the election-night ‘lockdown’ of the Warren County,
Ohio administrative building, on wholly spurious grounds of a ‘terrorist threat’: as a result,
the public, the press, and the local legal counsel for the Kerry-Edwards campaign were
prevented from witnessing the vote count (see Solvig & Horn, and Olbermann [8 Nov.
20041]). This maneuver generated widespread outrage: Warren County’s Republicans may
perhaps have ‘misoverestimated’ the degree to which previous conveniently timed ‘terror
alerts’ and Osama bin Laden’s late-October Jack-in-the-Box act had tamed the electorate.

But more importantly, while ‘problems’ and ‘glitches’ have commonly been covered by the
corporate media as local issues, they can be recognized as belonging to a larger pattern. As
James Paterson’s compelling analysis of The Theft of the 2004 US Election makes clear,
Republican intentions were evident well before the election. And as Joseph Cannon has
remarked, “An individual problem can be dismissed as a glitch. But when error after
error after error favors Bush and not a single ‘accident’ favors Kerry, we've left glitch-land.”

There is widespread evidence, which goes well beyond any mere accumulation of local
problems, that “glitch-land” is indeed far behind us. The landscape to which the 2004 U.S.
presidential election belongs includes the murky swamps of Tammany Hall-style election-
fixing—and the still more sinister morasses of ‘Jim Crow’ as well.

It has been reported that Republican-controlled counties in Ohio and elsewhere sought to
reduce the African-American vote by deliberately curtailing the numbers of polling stations
and voting machines in working-class precincts: large numbers of would-be voters were
effectively disenfranchised by line-ups that were many hours long (see Fitrakis [7, 16, 22
Nov. 2004]). The Republican Party’s purging of African Americans from voters’ lists gained
the 2000 election for George W. Bush (see Conyers [21 Aug. 2001]); as informed observers
had anticipated (Palast [1 Nov. 2004], King & Palast), this shameful illegality was repeated in
2004 on a wider scale. Large-scale polling-station challenges were used to further slow the



voting, and to turn the new provisional ballots into a mechanism for effectively
disenfranchising minority voters. In the swing state of Ohio this year, it appears that fully
155,000 voters—most of them African-Americans—were obliged as a result of polling-station
challenges to cast provisional ballots (see Palast [12 Nov. 2004], Solnit). Although it is
becoming clear that the great majority of these citizens were legally entitled to vote (see
Williams), the likelihood that their votes will be fairly counted, or that Ohio’s Republican
Secretary of State Ken Blackwell will permit them to be included in the official tally, remains
slender. The effect of this Jim Crow mechanism appears to be compounded by racially-
biased judgments of ballot spoilage. As Greg Palast reports, 54 percent of all ballots judged
‘spoiled’ in the 2000 election in Florida were cast by African-American voters, and similarly
scandalous percentages are expected in key states this time round. Nor have African
Americans been the sole victims of these tactics: it appears that in New Mexico, where
Hispanics’ ballots are five times more likely to be laid aside as ‘spoiled’ than those of white
voters, 13,000 Hispanics were effectively disenfranchised by means of provisional ballots
(Palast [12 Nov. 2004]). Bush won New Mexico by less than half that number of votes.

But it is the co-presence of other forms of corruption, in addition to all these, that
establishes the difference between an election dirtied by illegalities, and one that was not
merely soiled and distorted by fraud but actually stolen. The evidence presented within the
texts listed here suggests with gathering strength that the Karl Rovian maneuvers alluded to
above were supplemented on November 2, 2004 by less conspicuous—and yet
decisive—manipulations of the machines that recorded and tabulated the votes.

How precisely this apparent manipulation may have been carried out in different
jurisdictions—by rigging machines in advance to mis-record or delete votes, by configuring
proprietary software so as to allow ‘back-door’ access for unrestrained vote-tampering, or
by hacking into the notoriously insecure vote-tabulation systems—remains as yet
undetermined. However, the evidence has been coming to light with surprising rapidity.

As observers and analysts noted at once, troubling discrepancies were apparent between
the exit poll results published by CNN on the evening of November 2 and the official vote
tallies (see DeHart, Dodge, S. Freeman, Otter, and Simon). No less disturbing, as | observed
in my article on the subject, is the fact that the exit poll data was systematically tampered
with early on November 3 to make the figures conform to the vote tallies. At 1:41 a.m. EST
on November 3, for example, the Ohio exit poll was altered: Kerry, who had previously been
shown as leading Bush by 4 percent in that state, was now represented in the revised exit
poll as trailing him by 2.5 percent. And yet the number of respondents in the poll had
increased from 1,963 to only 2,020. An additional 57 respondents—a 2.8 percent
increase—had somehow produced a 6.5 percent swing from Kerry to Bush. At 1:01 a.m. EST
on November 3, the Florida exit poll was likewise altered: Kerry, who had previously been
shown in a near dead heat with Bush, now trailed him by 4 percent. In this case, the number
of respondents rose only from 2,846 to 2,862. A mere 16 respondents—0.55 percent of the
total—produced a 4 percent swing to Bush.

However, the key exit-poll issue remains the divergence between the November 2 exit polls
and the vote tallies. Steven Freeman concluded, in the first draft of his judicious study of the
November 2 exit poll data, that “Systematic fraud or mistabulation is a premature
conclusion, but the election’s unexplained exit poll discrepancies make it an unavoidable
hypothesis, one that is the responsibility of the media, academia, polling agencies, and the
public to investigate” (S. Freeman [11 Nov, 2004]).



Other evidence points toward a strengthening, indeed to a substantial confirmation of this
“unavoidable hypothesis” of systematic fraud. Some of this evidence has been emerging
from the swing state of North Carolina, and from the two key swing states of Florida and
Ohio—either one of which, had John Kerry won it, would have made him the acknowledged
President-elect.

In North Carolina, the tell-tale marks of electronic electoral fraud have been brought to light
by an analyst who publishes at the Democratic Undergroundsite under the name of
‘ignatzmouse’. (“lgnatz,” remember, is the name of the mouse who in the Krazy
Kat cartoons smacks the unhappy cat with the inevitable brick. That pesky mouse is once
again on target.)

What gives the game away in the North Carolina election data is the disparity within the
presidential and senatorial vote-counts between the so-called “absentee” votes—a category
that apparently includes the early voting data as well as votes cast by citizens living abroad
and military personnel—and the polling-day votes cast on November 2.

In the race for Governor, 30 percent of the votes cast for the Republican and the Democratic
candidate alike were absentee votes; the other 70 percent were cast on November 2. The
Democrat won with 55.6 percent of both the absentee and the polling-day votes. In most of
the other statewide races in the North Carolina election there were similarly close
correlations between absentee and polling-day votes. For example, Democrats won the post
of Lieutenant Governor, with 55.7 percent of absentee and 55.5 percent of polling-day
votes; the post of Secretary of State, with 58 percent of absentee and 57 percent of polling-
day votes; and the post of Attorney General, with 56.7 percent of absentee and 55.2 percent
of polling-day votes. In three other statewide races, and in the voting for three constitutional
amendments, the correlation between absentee and polling-day votes remains very close
(though tight races for three other positions in the state administration were won by
Republicans with polling-day swings in favour of the Republican candidates of 4.2, 5.2, and
5.4 percent respectively).

Given the close correlations between absentee and polling-day votes in ten of the thirteen
statewide races, the senate result looks suspicious: the Democrat’s narrow lead in the
absentee voting became a clear defeat on November 2, with a 6.4 percent swing in the
polling-day votes to the Republican. And the presidential results look more seriously
implausible. In the absentee votes, Kerry trailed by 6 percent, a result that ‘ignatzmouse’
remarks “is consistent with the pre-election polls and most importantly with the exit polls of

November 2™.” But in the election day voting, there was a further swing of fully 9 percent to
Bush. Bush led in the absentee votes (30 percent of the total) by 52.9 percent to Kerry’s
46.9 percent; but on polling day he took 57.3 percent of the remaining votes, while Kerry
received 42.3 percent. In the absence of any other explanation, these figures point to
electronic fraud—and, more precisely, to “a ‘date-specific’ alteration in the software, a hack,
or a specific [software] activation just prior to the election.”

The Florida evidence is, if anything, more flagrant. On November 18, Professor Michael Hout
of the University of California at Berkeley released a statistical study indicating that
electronic voting technology had produced a very substantial distortion of the presidential
vote tally in Florida. According to the analyses conducted by Hout and his team,
irregularities associated with electronic voting machines accounted for at least 130,000
votes in Bush’s lead over Kerry in Florida—and possibly twice that much. (The uncertainty



stems from the fact that the machines may have awarded Bush “ghost votes” which
increased his tally without reducing Kerry’s, or they may have misattributed Kerry votes as
Bush votes. As Hout explains, the disparities “amount to 130,000 votes if we assume a
‘ghost vote’ mechanism and twice that—260,000 votes—if we assume that a vote
misattributed to one candidate should have been counted for the other.”)

Hout’s results have not gone unchallenged (see Strashny); obviously enough, the validity of
statistical analyses depends on the extent to which all possible causal factors have been
accounted for. But other data indicates that the ‘haunting’ of Florida’s electronic voting
tabulators was if anything more serious than Hout and his associates believe. As | have
already noted, in six Florida counties the number of votes purportedly cast exceeded the
number of registered voters—by a cumulative total of 188,885 (see Newberry). These are
apparently “ghost votes,” and unless we're willing to assume a level of electoral
participation resembling those claimed by totalitarian states like Ceaucescu’s Romania or
Saddam Hussein’s Iraq, a significant percentage of the other votes cast in these counties
must also represent the electoral choice not of human beings but of Republican hackers.

Further evidence which may help to identify the agents involved in Florida’s electronic
voting fraud has in fact begun to emerge. Brandon Adams, for example, has noted striking
divergences among Florida voters according to the makes and models of the voting
machines they used in different counties; and a heavy hacking of vote-tabulation systems
used in conjunction with the older optical-scan voting machines is now well-established (see
Paterson).

Moreover, statistically-based work is being complemented by acquisitions of direct material
evidence. In Volusia County, one of Florida’s six most seriously ‘haunted’ counties, where
19,306 more votes were cast than there are registered voters, Bev Harris’s BlackBoxVoting
team caught county election officials red-handed on November 16 in the act of trashing
original polling-place tapes which BlackBoxVoting had asked for in a Freedom of Information
request. In addition to filming the behaviour of county officials, her team was able to
establish that some copies of the tapes that officials had prepared to give them in response
to the Freedom of Information Act request had been falsified in favour of George W.
Bush—in one precinct alone by hundreds of votes (see Harris [18 Nov. 2004], Hartmann [19
Nov. 2004]). The Volusia County materials provide proof, moreover, that the GEMS central
vote-tabulation system, which was supposedly “stand-alone” and non-networked, was
remotely accessed during the election (Harris [24 Nov. 2004]).

Ohio, remember, was the deciding state. John Kerry conceded the election after calculating
that the some 155,000 provisional ballots cast in Ohio would not suffice—even if they were
properly counted, and even if, as expected, they were very largely cast by Kerry
supporters—to overturn the tallied results, according to which Bush had won the state by
136,483 votes.

However, the exit poll data indicates that it was Kerry who won the state, and by a
comfortable margin. Once again, there is substantial evidence of electronic electoral fraud.
Teed Rockwell found, after careful study of the Cuyahoga County Board of Elections website,
that twenty-nine precincts in this county “reported votes cast IN EXCESS of the number of
registered voters—at least 93,136 extra votes total.” The same website he studied
(http://boe.cuyahogacounty.us/BOE/results/currentresultsl.htm#top ) also repays further
study, for Rockwell’s tallying of ‘ghost votes’ is in fact conservative. To cite just one
example, Brook Park City is listed as having 14,491 registered voters, of whom it is claimed


http://boe.cuyahogacounty.us/BOE/results/currentresults1.htm

that fully 14,458 exercised their civic duty and cast ballots—for a turn-out rate of 99.4
percent. | leave it to the curious to discover how many of these high-minded but possibly
nonexistent citizens supported their incumbent President.

Those who want to pursue the questions of vote fraud and suppression in Ohio may also
want to consult the studies carried out by Richard Philips, whose work, together with the
data available on the websites of Cuyahoga and other counties, provides depressing
evidence of successful vote suppression in urban precincts. (It has been estimated that vote
suppression tactics may have cost Kerry 45,000 votes across the whole state of Ohio [see
Bernstein].)

The Green Party and Libertarian Party presidential candidates, belatedly followed by the
Kerry/Edwards campaign, have called for a recount in Ohio. But if Ohio’s Republican
Secretary of State Blackwell permits no more than a recount, without a rigorous audit of the
electronic voting machines and tabulators as well, the numbers for a reversal of the election
results are probably not there. On the optimistic assumption that a fair count of the 155,000
provisional ballots would result in 10 percent of them being disqualified and 70 percent of
the remainder being validated as Kerry votes, those ballots might reduce Bush’s lead in
Ohio by as much as 55,800 votes. However, it seems unlikely that a recount, including a re-
examination of the more than 96,000 Ohio votes (most of them cast on old punch-card
machines) that were discarded as spoiled, would turn up the almost 81,000 additional Kerry
votes that would still be needed.

Together with the principle that every duly cast vote must be counted, advocates for
democracy need to assert another complementary principle: the principle that votes cast
not in polling booths, but in the hard drives of voting-tabulation machines; and not by
citizens, but rather by ghosts summoned into existence by Republican hackers’ nimble
fingers, have no business getting counted, and should be removed from the tally.

The effect of turning a ‘Ghostbuster’ computer-auditing team like Bev Harris’'s
BlackBoxVoting organization loose on the Ohio results, to carry out a serious audit of any
polling precinct and computer-log data that hasn’t already been quietly destroyed, might
well be startling. For while a simple recount would probably leave Kerry trailing by several
tens of thousands of votes, a thorough computer-audit ‘exorcism’ of the vote tallies, should
such a thing ever be permitted, might well lead to a reversal of the national election results.

Whatever the finally certified results may be, a larger informing context should not be
forgotten. The regime of George W. Bush has made no secret of its scorn for the American
Constitution and Bill of Rights, its hostility to any notion of international law, its
contemptuous dismissal of the decent opinion of humankind both at home and abroad, its
contempt, in the most inclusive sense, for truth.

Bush has claimed that the 2004 election gave him “capital”—which he now will not hesitate
to spend. An early instance of this expenditure has been the assault on the city of Fallujah,
and a compounding of the manifold war crimes of which Bush and those who serve him are
already guilty.

But what is this “capital”? As the evidence is revealing with growing clarity, the 2004
presidential election was not in fact a victory for Bush, but rather the occasion for an
insolent usurpation.



A ‘president’ who takes office through fraud and usurpation can make no legitimate claim to
exercise the stolen power of his office.

As the knowledge of his offence becomes ever more widely disseminated, he may yet come,
like Shakespeare’'s Macbeth, “[to] feel his title / Hang loose upon him, like a giant’s robe /
Upon a dwarfish thief.”

The original source of this article is Global Research
Copyright © Prof Michael Keefer, Global Research, 2016

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Prof Michael
Keefer

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca

| 10


http://www.globalresearch.ca/articles/KEE411D.html
https://www.globalresearch.ca/author/michael-keefer
http://www.globalresearch.ca/articles/KEE411D.html
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/michael-keefer
https://www.globalresearch.ca/author/michael-keefer
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

