
| 1

Echoes of Iraq-WMD Fraud in Syria
Just as the West ignored signs in 2002-03 that anti-government Iraqis were
fabricating WMD claims, evidence is being brushed aside that Syrian jihadists
have ginned up chemical attacks, reports Robert Parry.

By Robert Parry
Global Research, September 12, 2017
Consortiumnews 10 September 2017

Region: Middle East & North Africa
Theme: Media Disinformation, Militarization

and WMD, Terrorism, US NATO War
Agenda

In-depth Report: IRAQ REPORT, SYRIA

Featured image: At the start of the U.S. invasion of Iraq in 2003, President George W. Bush ordered the
U.S. military to conduct a devastating aerial assault on Baghdad, known as “shock and awe.”

The New York Times and other Western media have learned few lessons from the Iraq War,
including how the combination of a demonized foreign leader and well-funded “activists”
committed to flooding the process with fake data can lead to dangerously false conclusions
that perpetuate war.

What we have seen in Syria over the past six years parallels what occurred in Iraq in the
run-up to the U.S.-led invasion in 2002-03. In both cases, there was evidence that the
“system” was being gamed – by the Iraqi National Congress (INC) in pushing for the Iraq
War and by pro-rebel “activists” promoting “regime change” in Syria – but those warnings
were ignored. Instead, the flood of propagandistic claims overwhelmed what little skepticism
there was in the West.

Regarding Iraq, the INC generated a surge of  “defectors” who claimed to know where
Saddam Hussein was concealing his WMD stockpiles and where his nuclear program was
hidden.  In  Syria,  we have seen something similar  with dubious claims about  chemical
weapons attacks.

The Iraqi “defectors,” of course, were lying, and a little-noticed congressional study revealed
that the CIA had correctly debunked some of the fakers but – because of the pro-invasion
political pressure from George W. Bush’s White House and the U.S. mainstream media’s
contempt for Saddam Hussein – other bogus claims were accepted as true. The result was
catastrophic.

But the telltale signs of an INC disinformation campaign were there before the war. For
instance, by early February 2003, as the final invasion plans were underway, the parade of
Iraqi “walk-ins” was continuing. U.S. intelligence agencies had progressed up to “Source
Eighteen,”  one fellow who came to  epitomize what  some CIA analysts  suspected was
systematic INC coaching of sources.

As the CIA planned a debriefing of Source Eighteen, another Iraqi  exile passed on word to
the agency that an INC representative had told Source Eighteen to “deliver the act of a
lifetime.” CIA analysts weren’t sure what to make of that piece of news since Iraqi exiles

https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2017/09/10/echoes-of-iraq-wmd-fraud-in-syria/
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/militarization-and-wmd
https://www.globalresearch.ca/theme/militarization-and-wmd
https://www.globalresearch.ca/theme/9-11-war-on-terrorism
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/iraq-report
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war
https://consortiumnews.com/2015/11/04/americas-chalabi-legacy-of-lies/


| 2

frequently badmouthed each other but the value of the warning soon became clear.

U.S.  intelligence  officers  debriefed  Source  Eighteen  the  next  day  and  discovered  that
“Source Eighteen was supposed to have a nuclear engineering background, but was unable
to discuss advanced mathematics or physics and described types of ‘nuclear’ reactors that
do not  exist,”  according to  a  Senate Intelligence Committee report  on the Iraq War’s
intelligence failures.

“Source  Eighteen  used  the  bathroom  frequently,  particularly  when  he
appeared  to  be  flustered  by  a  line  of  questioning,  suddenly  remembering  a
new piece of information upon his return. During one such incident, Source
Eighteen appeared to be reviewing notes,” the report said.

Not surprisingly, U.S. intelligence officers concluded that Source Eighteen was a fabricator.
But the sludge of INC-connected disinformation kept oozing through the U.S. intelligence
community,  fouling  the  American  intelligence product  in  part  because  there  was  little
pressure from above demanding strict quality controls. Indeed, the opposite was true.

A more famous fake Iraqi defector earned the code name “Curve Ball” and provided German
intelligence agencies details about Iraq’s alleged mobile facilities for producing agents for
biological warfare.

Tyler  Drumheller,  then  chief  of  the  CIA’s  European  Division,  said  his  office  had  issued
repeated  warnings  about  Curve  Ball’s  accounts.

“Everyone  in  the  chain  of  command knew exactly  what  was  happening,”
Drumheller said. [Los Angeles Times, April 2, 2005]

Despite those objections and the lack of direct U.S. contact with Curve Ball, he earned a
rating as “credible” or “very credible,” and his information became a core element of the
Bush  administration’s  case  for  invading  Iraq.  Drawings  of  Curve  Ball’s  imaginary  bio-
weapons labs were a central feature of Secretary of State Colin Powell’s presentation to the
U.N. on Feb. 5, 2003.

The Syrian Parallel

Regarding Syria, a similar mix of factors exists. The Obama administration’s advocacy for
Syrian  “regime  change”  and  the  hostility  from many  Western  interest  groups  toward
President Bashar al-Assad lowered the bar of skepticism enabling propaganda arms of Al
Qaeda and its jihadist allies to have enormous success in selling dubious accusations about
chemical attacks and other atrocities.



| 3

The  Arleigh  Burke-class  guided-missile
destroyer  USS  Ross  fires  a  tomahawk  land
attack missile  from the Mediterranean Sea
toward Syria, April 7, 2017. (Navy photo by
Petty Officer 3rd Class Robert S. Price)

As with the CIA analysts who tripped up a few of the Iraqi liars,  some United Nations
investigators  have  seen  evidence  of  the  trickery.  For  instance,  they  learned  from
townspeople of Al-Tamanah about how the rebels and allied “activists” staged a chlorine gas
attack on the night of April  29-30, 2014, and then sold the false story to a credulous
Western media and, initially, to the U.N. investigative team.

“Seven witnesses  stated that  frequent  alerts  [about  an  imminent  chlorine
weapons attack by the government] had been issued, but in fact no incidents
with chemicals took place,” the U.N. report stated. “While people sought safety
after the warnings,  their  homes were looted and rumours spread that the
events were being staged. … [T]hey [these witnesses] had come forward to
contest the wide-spread false media reports.”

Accounts from other people, who did allege that there had been a government chemical
attack  on  Al-Tamanah,  provided  suspect  evidence,  including  data  from  questionable
sources, according to the U.N. report.

The report said,

“Three witnesses, who did not give any description of the incident on 29-30
April 2014, provided material of unknown source. One witness had second-
hand  knowledge  of  two  of  the  five  incidents  in  Al-Tamanah,  but  did  not
remember  the  exact  dates.  Later  that  witness  provided  a  USB-stick  with
information of unknown origin, which was saved in separate folders according
to  the  dates  of  all  the  five  incidents  mentioned  by  the  FFM  (the  U.N.’s  Fact-
Finding Mission).

“Another witness provided the dates of all five incidents reading it from a piece
of paper, but did not provide any testimony on the incident on 29-30 April
2014.  The  latter  also  provided  a  video  titled  ‘site  where  second  barrel
containing toxic chlorine gas was dropped tamanaa 30 April 14’”

Some  other  witnesses  alleging  a  Syrian  government  attack  offered  curious  claims  about
detecting the chlorine-infused “barrel  bombs” based on how the device sounded in its

https://consortiumnews.com/2016/09/08/un-team-heard-claims-of-staged-chemical-attacks/


| 4

descent.

The U.N. report said,

“The eyewitness, who stated to have been on the roof, said to have heard a
helicopter and the ‘very loud’ sound of a falling barrel. Some interviewees had
referred to a distinct whistling sound of barrels that contain chlorine as they
fall.  The  witness  statement  could  not  be  corroborated  with  any  further
information.”

However, the claim itself is absurd since it is inconceivable that anyone could detect a
chlorine canister inside a “barrel bomb” by “a distinct whistling sound.”

The larger point, however, is that the jihadist rebels in Al-Tamanah and their propaganda
teams, including relief workers and activists, appear to have organized a coordinated effort
at deception complete with a fake video supplied to U.N. investigators and Western media
outlets.

For instance, the Telegraph in London reported that

“Videos allegedly taken in Al-Tamanah … purport to show the impact sites of
two  chemical  bombs.  Activists  said  that  one  person  had  been  killed  and
another 70 injured.”

The  Telegraph  also  quoted  supposed  weapons  expert  Eliot  Higgins,  the  founder  of
Bellingcat, as endorsing the report.

“Witnesses  have  consistently  reported  the  use  of  helicopters  to  drop  the
chemical  barrel  bombs used,” said Higgins.  “As it  stands,  around a dozen
chemical barrel bomb attacks have been alleged in that region in the last three
weeks.”

To finish up pointing the finger of guilt  at the government, the Telegraph added that “The
regime is the only party in the civil war that possesses helicopters” – a claim that also has
been in dispute since the rebels had captured government air assets and had received
substantial military assistance from Saudi Arabia, Turkey, the United States, Israel, Jordan
and other countries.

The Al-Tamanah debunking received no mainstream media attention when the U.N. findings
were issued in September 2016 because the U.N. report relied on rebel information to blame
two other alleged chlorine attacks on the government and that got all the coverage. But the
case should have raised red flags given the extent of the apparent deception.

If the seven townspeople were telling the truth, that would mean that the rebels and their
allies  issued fake attack warnings,  produced propaganda videos to fool  the West,  and
prepped “witnesses” with “evidence” to deceive investigators. Yet, no alarms went off about
other rebel claims.

The Ghouta Incident

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/syria/10798575/Footage-emerges-of-new-chlorine-attack-in-Syria.html


| 5

A more famous attack – with sarin gas on the Damascus suburb of Ghouta on Aug. 21, 2013,
killing hundreds – was also eagerly blamed on the Assad regime, as The New York Times,
Human Rights Watch, Higgins’s Bellingcat and many other Western outlets jumped to that
conclusion despite the unlikely circumstances. Assad had just welcomed U.N. investigators
to Damascus to examine chemical attacks that he was blaming on the rebels.

Assad also was facing a “red line” threat from President Obama warning him of possible U.S.
military intervention if the Syrian government deployed chemical weapons. Why Assad and
his military would choose such a moment to launch a deadly sarin attack, killing mostly
civilians, made little sense.

But  this  became  another  rush  to  judgment  in  the  West  that  brought  the  Obama
administration to the verge of launching a devastating air attack on the Syrian military that
might have helped Al Qaeda’s Syrian affiliate and/or the Islamic State win the war.

The controversial map developed by Human Rights Watch and embraced by the New York Times,
supposedly showing the flight paths of two missiles from the Aug. 21, 2013 sarin attack intersecting at
a Syrian military base. But the map was later disproved because only one rocket carried sarin (the one

on the right) and it had only a fraction of the necessary range.

Eventually,  however,  the  case  blaming  Assad  for  the  2013 sarin  attack  collapsed.  An
analysis  by  genuine  weapons  experts  –  Theodore  A.  Postol,  a  professor  of  science,
technology and national security policy at the Massachusetts Institute of Technology, and
Richard M. Lloyd, an analyst at the military contractor Tesla Laboratories – found that the
missile  that  delivered  the  sarin  had  a  very  short  range  placing  its  likely  firing  position  in
rebel territory.

Later, reporting by journalist Seymour Hersh implicated Turkish intelligence working with
jihadist rebels as the likely source of the sarin.

We also learned in 2016 that a message from the U.S. intelligence community had warned
Obama how weak the evidence against Assad was. There was no “slam-dunk” proof, said
Director  of  National  Intelligence  James  Clapper.  And  Obama cited  his  rejection  of  the
Washington militaristic  “playbook”  to  bomb Syria  as  one of  his  proudest  moments  as
President.

With this background, there should have been extreme skepticism when jihadists and their
allies  made  new claims  about  the  Syrian  government  engaging  in  chemical  weapons
attacks,  just  like  the  CIA  should  have  recognized  that  the  Iraqi  National  Congress’s
production of some obviously phony “walk-ins” justified doubts about all of them.

https://consortiumnews.com/2014/04/07/the-collapsing-syria-sarin-case/
https://consortiumnews.com/2015/09/16/was-turkey-behind-syria-sarin-attack-2/
https://consortiumnews.com/2016/03/10/neocons-red-faced-over-red-line/


| 6

Iraqi  National  Congress
President  Ahmed  Chalabi

After the invasion of Iraq and the U.S. failure to find the promised WMD caches, INC leader
Ahmed Chalabi congratulated his organization as “heroes in error” for its success in using
falsehoods to help get the United States to invade.

But the West appears to have learned next to nothing from the Iraq deceptions – or arguably
the lessons are being ignored out of a desire to continue the neoconservative “regime
change” project for the Middle East.

Pressure to Confirm

U.N.  investigators,  who  have  been  under  intense  pressure  to  confirm  accusations  against
the Syrian government,  continue to  brush aside contrary  evidence,  such as  testimony
regarding the April 4 “sarin incident” at Khan Sheikhoun, that suggested a replay of the Al-
Tamanah operation.

In a new U.N. report, testimony from two people, who were apparently considered reliable
by investigators from the Organization for the Prohibition of Chemical Weapons, asserted
that  anti-government  aircraft  spotters  issued  no  early-morning  warning  of  a  flight  leaving
the Syrian military airbase of Shayrat, contradicting claims from Al Qaeda’s allies inside
Khan Sheikhoun who insisted that there had been such a warning.

If no warplanes left Shayrat airbase around dawn on April 4, then President Trump’s case for
retaliating with 59 Tomahawk missiles launched against the base two days later would
collapse. The U.S. strike reportedly killed several soldiers at the base and nine civilians,
including four children, in nearby neighborhoods. It also risked inflicting death on Russians
stationed at the base.

But the U.N. report accepts the version from the activists and rebels inside the Al Qaeda-
controlled town and then goes on to endorse other rebel claims regarding alleged Syrian
military chemical attacks on at least 20 other occasions.

The  New  York  Times  was  mightily  impressed  with  the  U.N.  report’s  “unequivocal

https://consortiumnews.com/2017/09/08/u-n-enablers-of-aggressive-war/
https://consortiumnews.com/2017/09/07/a-new-hole-in-syria-sarin-certainty/


| 7

condemnation” of Assad’s regime and cited it as justification for Israeli warplanes bombing a
Syrian military facility on Thursday. Rather than criticize Israel for attacking a neighboring
country,  the  Times  framed the  action  in  a  positive  light  as  having  “brought  renewed
attention to Syria’s chemical weapons.”

But the journalistic (and intelligence) point should have been that the West was fooled in
Iraq  by  self-interested  “activists”  flooding  the  Times,  the  CIA  and  the  world  with  fake
information  — so  many  bogus  walk-ins  that  they  overwhelmed  whatever  half-hearted
process there was to weed out lies from truth. The Syrian “opposition” appears to have
adopted a similar strategy in Syria with similar success.

Given the history, skepticism should be the rule in Syria, not credulity. Or, as President
George W. Bush once said in a different context, “fool me once, shame on — shame on you.
Fool me — you can’t get fooled again.”

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated
Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen
Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com).

Global Research announces the forthcoming release of  the print edition of Mark Taliano’s
Book, “Voices from Syria”  which includes two additional chapters. 

Taliano talks and listens to the people of Syria. He reveals the courage and resilience of a
Nation and its people in their day to day lives, after more than six years of US-NATO
sponsored terrorism and three years of US “peacemaking” airstrikes.

Mark Taliano combines years of research with on-the-ground observations to present an
informed and well-documented analysis that refutes  the mainstream media narratives on
Syria. 

Special Pre-Publication Offer

**Pre-Order  Special  Offer:  Voices  from  Syria  (Ships  mid-
September)

ISBN: 978-0-9879389-1-6

Author: Mark Taliano

https://www.nytimes.com/2017/09/07/world/middleeast/syria-israel-chemical-weapons-bombing.html?mcubz=3
https://org.salsalabs.com/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037
http://www.amazon.com/Americas-Stolen-Narrative-Washington-ebook/dp/B009RXXOIG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350755575&sr=8-1&keywords=americas+stolen+narrative
http://www.barnesandnoble.com/s/americas-stolen-narrative?keyword=americas+stolen+narrative&store=ebook&iehack=%E2%98%A0
https://store.globalresearch.ca/store/voices-from-syria/
https://store.globalresearch.ca/store/voices-from-syria/
https://store.globalresearch.ca/store/voices-from-syria/
http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2017/08/cache_240_240_Voices-from-Syria-cover-ad.jpg


| 8

Year: 2017

Pages: 128 (Expanded edition: 2 new chapters)

List Price: $17.95

Special Price: $9.95 

Click to order

The original source of this article is Consortiumnews
Copyright © Robert Parry, Consortiumnews, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Robert Parry

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://store.globalresearch.ca/store/voices-from-syria/
https://consortiumnews.com/2017/09/10/echoes-of-iraq-wmd-fraud-in-syria/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2017/09/10/echoes-of-iraq-wmd-fraud-in-syria/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

