
| 1

Dubious Intelligence on Iran’s Nuclear Program
Used to Justify UN Sanctions and US War Threats

By Gareth Porter
Global Research, July 03, 2010
IPS 2 July 2010

Theme: Intelligence, United Nations
In-depth Report: IRAN: THE NEXT WAR?

WASHINGTON – Olli Heinonen, the Finnish nuclear engineer who resigned Thursday after five
years as deputy director for safeguards of the International Atomic Energy Agency (IAEA),
was the driving force in turning that agency into a mechanism to support U.N. Security
Council sanctions against Iran.

Heinonen was instrumental in making a collection of intelligence documents showing a
purported Iranian nuclear weapons research programme the central focus of the IAEA’s work
on Iran. The result was to shift opinion among Western publics to the view that Iran had
been pursuing a covert nuclear weapons programme.

But his embrace of the intelligence documents provoked a fierce political struggle within the
Secretariat of the IAEA, because other officials believed the documents were fraudulent.

Heinonen took over the Safeguards Department in July 2005 – the same month that the
George W. Bush administration first briefed top IAEA officials on the intelligence collection.

The documents portrayed a purported nuclear weapons research programme, originally
called  the  “Green  Salt”  project,  that  included  efforts  to  redesign  the  nosecone  of  the
Shahab-3 missile, high explosives apparently for the purpose of triggering a nuclear weapon
and designs for a uranium conversion facility. Later the IAEA referred to the purported
Iranian activities simply as the “alleged studies”.

The Bush administration was pushing the IAEA to use the documents to accuse Iran of
having had a covert nuclear weapons programme. The administration was determined to
ensure that the IAEA Governing Board would support referring Iran to the U.N. Security
Council for action on sanctions, as part of a larger strategy to force Iran to abandon its
uranium enrichment programme.

Long-time  IAEA  Director-General  Mohammed  ElBaradei  and  other  officials  involved  in
investigating and reporting on Iran’s nuclear programme were immediately sceptical about
the authenticity of the documents. According to two Israeli authors, Yossi Melman and Meir
Javadanfar,  several  IAEA  officials  told  them  in  interviews  in  2005  and  2006  that  senior
officials  of  the  agency  believed  the  documents  had  been  “fabricated  by  a  Western
intelligence  organisation”.

Heinonen,  on  the  other  hand,  supported  the  strategy  of  exploiting  the  collection  of
intelligence documents to put Iran on the defensive. His approach was not to claim that the
documents’  authenticity  had  been  proven  but  to  shift  the  burden  of  proof  to  Iran,
demanding that  it  provide concrete evidence that  it  had not  carried out  the activities

https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
http://www.ipsnews.net/
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/united-nations
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/iran-the-next-war


| 2

portrayed in the documents.

From the beginning, Iran’s permanent representative to the IAEA, Ali  Asghar Soltanieh,
denounced the documents as fabrications. In Governing Board meetings and interviews,
Soltanieh  pointed  to  several  indicators,  including  the  absence  of  official  stamps  showing
receipt of the document by a government office and the absence of any security markings.

The  tensions  between  Heinonen  and  the  senior  officials  over  the  intelligence  documents
intensified  in  early  2008,  when  Iran  provided  detailed  documentation  to  the  agency
disproving  a  key  premise  of  the  intelligence  documents.

Kimia Maadan, a private Iranian company, was shown in the intelligence documents as
having  designed  a  uranium conversion  facility  as  part  of  the  alleged  military  nuclear
weapons research programme. Iran proved to the satisfaction of those investigating the
issue,  however,  that  Kimia  Maadan had been created by Iran’s  civilian  atomic  energy
agency solely to carry out a uranium ore processing project and had gone out of business
before it fulfilled the contract.

Senior  IAEA  officials  then  demanded  that  Heinonen  distance  the  organisation  from  the
documents by inserting a disclaimer in future agency reports on Iran that it could not vouch
for the authenticity of the documents.

Instead Heinonen gave a “technical  briefing” for  IAEA member countries in February 2008
featuring a diagram on which the ore processing project and the uranium processing project
were both carried out by the firm and shared the same military numbering system.

The  IAEA  report  published  just  three  days  earlier  established,  however,  that  the  ore
processing project number — 5/15 — had been assigned to it not by the military but by the
Atomic Energy Organisation of Iran. And the date on which it was assigned was August 1999
– many months before the purported nuclear weapons programme was shown to have been
organised.

Heinonen carefully avoided endorsing the documents as authentic. He even acknowledged
that Iran had spotted technical errors in the one-page design for a small-scale facility for
uranium conversion, and that there were indeed “technical inconsistencies” in the diagram.

He  also  admitted  Iran  had  provided  open  source  publications  showing  spherical  firing
systems similar to the one depicted in the intelligence documents on alleged tests of high
explosives.

Heinonen  suggested  in  his  presentation  that  the  agency  did  not  yet  have  sufficient
information to come to any firm conclusions about those documents. In the May 2008 IAEA
report, however, there was no mention of any such caveats about the documents.

Instead, the report used language that was clearly intended to indicate that the agency had
confidence in the intelligence documents: “The documentation presented to Iran appears to
have  been  derived  from  multiple  sources  over  different  periods  of  time,  is  detailed  in
content  and  appears  to  be  generally  consistent.”

That language, on which Heinoen evidently insisted, did not represent a consensus among
senior  IAEA officials.  One senior  official  suggested to  IPS in  September  2009 that  the idea



| 3

that documents came from different sources was not completely honest.

“There  are  intelligence-sharing  networks,”  said  the  official.  It  was  possible  that  one
intelligence  organisation  could  have  shared  the  documents  with  others,  he  explained.

“That gives us multiple sources consistent over time,” said the official.

The same official said of the collection of intelligence documents, “It’s not difficult to cook
up.”

Nevertheless, Heinonen’s position had clearly prevailed. And in the final year of ElBaradei’s
leadership of the agency, the Safeguards Department became an instrument for member
states – especially France, Britain, Germany and Israel – to put pressure on ElBaradei to
publish summaries of intelligence reports portraying Iran as actively pursuing a nuclear
weapons programme.

The active pressure of the United States and its allies on behalf of the hard line toward Iran
was the main source of Heinonen’s power on the issue. Those states have been feeding
intelligence on alleged covert Iranian nuclear activities to the Safeguards Division for years,
and Heinonen knew that ElBaradei could not afford to confront the U.S.-led coalition openly
over the issue.

The Bush administration had threatened to replace ElBaradei in 2004 and had reluctantly
accepted his reelection as director-general in 2005. ElBaradei was not strong enough to
threaten to fire the main antagonist over the issue of alleged studies.

ElBaradei’s successor Yukio Amano is even less capable of adopting an independent position
on the issues surrounding the documents. The political dynamics of the IAEA ensure that
Heinonen’s successor is certain to continue the same line on the Iran nuclear issue and
intelligence documents as Heinonen’s.

The original source of this article is IPS
Copyright © Gareth Porter, IPS, 2010

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Gareth Porter

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted

http://www.ipsnews.net/
https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
http://www.ipsnews.net/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca


| 4

material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca

