Center for Research on Globalizaticn

Online Censorship: DOJ Seizes 27 Domains, Claims
They are Controlled by Iran

By Dave DeCamp Theme: Law and Justice, Media
Global Research, November 05, 2020 Disinformation
Antiwar.com

The US Department of Justice (DOJ) announced on Wednesday_that it seized 27 online

domains, claiming the websites were controlled by Iran’s Islamic Revolutionary Guard Corps
(IRGC). The DOJ seized the domains under the guise of enforcing US sanctions against Iran
and the IRGC.

Wednesday’s announcement followed the seizure of 92 domains in October that the DO
also claimed were operated by Iran. The DOJ purports that the domains were being used to
spread “Iranian propaganda” and “disinformation.”

The DOJ and the FBI work with US tech companies to make these seizures. “Thanks to our
ongoing collaboration with Google, Facebook, and Twitter, the FBI was able to disrupt this
Iranian propaganda campaign and we will continue to pursue any attempts by foreign actors
to spread disinformation in our country,” FBI Special Agent in Charge Craig D. Fair said in a
statement.

Among the domains seized on Wednesday were four news websites the DOJ seized under
the guise of the Foreign Agents Registration Act (FARA). The claim against the websites is
that they targeted US audiences without disclosing ties to a foreign government.

“Here, the four domains purported to be independent news outlets, but they were actually
operated by or on behalf of the IRGC to target the United States with pro-lranian
propaganda in an attempt to covertly influence the American people to change United
States policy concerning Iran and the Middle East,” the DOJ said.

One of the news sites taken down was the American Herald Tribune (AHT), a website whose
editor in chief, Anthony Hall, is based in Canada. It's not clear how the US government
decided that AHT or the other websites are affiliated with Iran.

Investigative journalist Gareth Porter wrote about social media censorship AHT has faced.
Porter’s report says the FBI encouraged Facebook, Instagram, and Google to remove or
restrict ads on AHT. In 2018, AHT's Facebook page was deleted, and the outlets account on
Facebook-run Instagram was also removed.

In January of this year, CNN published a story that claimed AHT was founded in Iran. CNN
quoted an unnamed official from the cyber-security firm FireEye. According to Porter,
FireEye boasts that it has contracts with “nearly every department in the United States
government.”


https://www.globalresearch.ca/author/dave-decamp
https://news.antiwar.com/2020/11/04/doj-seizes-27-domains-claims-they-are-controlled-by-iran/
https://www.globalresearch.ca/theme/law-and-justice
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.zdnet.com/article/us-seizes-another-crop-of-iranian-propaganda-domains-masked-as-news-outlets/
https://www.zdnet.com/article/us-seizes-another-crop-of-iranian-propaganda-domains-masked-as-news-outlets/
https://news.antiwar.com/2020/09/03/us-govt-seizes-websites-belonging-to-iraqi-govt-backed-militia/
https://www.justice.gov/opa/pr/united-states-seizes-27-additional-domain-names-used-iran-s-islamic-revolutionary-guard-corps
https://www.justice.gov/opa/pr/united-states-seizes-27-additional-domain-names-used-iran-s-islamic-revolutionary-guard-corps
https://www.mintpressnews.com/author/tony-hall/
https://www.mintpressnews.com/author/tony-hall/
https://original.antiwar.com/porter/2020/06/08/fbi-launches-open-attack-on-foreign-alternative-media-outlets-challenging-us-foreign-policy/

The official told CNN that FireEye had “assessed” with “moderate confidence” that the AHT's
website was founded in Iran and was “part of a larger influence operation.” The term
“moderate confidence” comes from US intelligence agencies and means there is plenty of
room for doubt.

AHT published authors with dissenting views, who often criticized US foreign policy towards
Iran. If the DOJ uses shaky assessments like the one from FireEye to take these sites down,
it sets a dangerous precedent for independent media outlets.

The original source of this article is Antiwar.com
Copyright © Dave DeCamp, Antiwar.com, 2020

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Dave DeCamp

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



https://news.antiwar.com/2020/11/04/doj-seizes-27-domains-claims-they-are-controlled-by-iran/
https://www.globalresearch.ca/author/dave-decamp
https://news.antiwar.com/2020/11/04/doj-seizes-27-domains-claims-they-are-controlled-by-iran/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/dave-decamp
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

