
| 1

Demonizing the Russian Media: Shoot the
Messenger and Obscure The Message
RT in the Eye of a Media Storm

By Danny Schechter
Global Research, March 08, 2014

Region: Russia and FSU
Theme: Media Disinformation

In-depth Report: UKRAINE REPORT

 James Kirchick is just the neutral reporter the Daily Beast would assign to  report on the
ideological controversy surrounding the Russian backed RT-TV Channel’s coverage of the
crisis in the Ukraine. 

 The Beast lives up to its name by sending a hardcore polemical ideologue to uncover what
he predictably labels as ideological media bias.

 Kirchickis a veteran of the anti-communist wars, now revived as the anti Putin wars, not
some neutral journo crusading for democracy.

According to Wikipedia, he is a fellow with the Foundation for Defense of Democracies in
Washington,  prior to this he was writer-at-large for Radio Free Europe/Radio Liberty. He is a
graduate of the New Republic, Murdoch’s Weekly Standard and writes for Azure, a magazine
that described itself as pro-Zionist and freemarket.

Ok, just so we know who are dealing with here.

And now, to bolster his “credibility” he presents himself as a victim in his latest article that
exposes himself, far more than his target, asserting that his rights as a journalist were
somehow compromised because of a gutsy quest for truth.

Here’s his exhibit:

•The Headline: “Watch RT, Putin’s TV Network, Call the Cops on Me”

 •The Lead:“That’s what happens,  it  seems, when you ask some simple questions
outside RT’s Washington headquarters.”

 •The Polemic: “What would possess an American to work for a Russian propaganda
outlet,  especially now that the world is on the brink of a potential  war in Eastern
Europe? 

I asked that question of about two dozen people coming in and out of the Washington
headquarters of RT, the Kremlin-funded television network that has become infamous in
recent days for whitewashing Vladimir Putin’s invasion of Ukraine. No one would answer me

https://www.globalresearch.ca/author/danny-schechter
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/ukraine-report
http://en.wikipedia.org/wiki/Fellow#Nonprofit_organizations_and_government
http://en.wikipedia.org/wiki/Foundation_for_Defense_of_Democracies
http://en.wikipedia.org/wiki/Radio_Free_Europe/Radio_Liberty


| 2

directly. Instead, RT called the local cops on me. …”

Kirchik’s first story in his jihad against RT was to interview Anchor Liz Wahl who resigned 
flamboyantly  on  the  air  denouncing  the  channel  she  worked  and  making  her  an  instant
shero  among  Russia-bashers  the  world  over.

Wahl offered up sweet innocence laced with the veneer of red white and blue (drop the red)
patriotism, declaring, “I’m very lucky to have grown up here in the United States,” she said.

“I’m the daughter of a veteran. My partner is a physician at a military base where he sees
every  day  the  first-hand  accounts  of  the  ultimate  prices  that  people  pay  for  this  country.
And that is why personally I cannot be part of a network that whitewashes the actions of
Putin. I am proud to be an American and believe in disseminating the truth and that is why
after this newscast I’m resigning.”

 Cue the National Anthem!

Funny, after her declaration of independence, and stagy pledge to quit was broadcast on a
network that could have cut her off, none other than former Congressman Ron Paul who was
interviewed by Wahl weighed in after she claimed RT censored her interview with him.

 He denied it, saying, “I don’t think it was slanted in any way.”

Earlier, another RT on-airpersonality, Abby Martin,  also denounced Putin’s Ukraine policy on
the air but was not fired and did not quit.

 Later, she turned  up on CNN debating Piers Morgan, he of the show about to be cancelled,
about how fair and objective most American TV is. She was far better informed on that
subject  than this  departing  British  host  in  assessing  the  US press,  and on a  network
considered by some critics as an “American propaganda outlet.”

 In an article about Martin in National Journal, Lucia Graves wrote, “While it’s clear the
network maintains a strong pro-Russian bias, Glenn Greenwald on Tuesday defended RT’s
coverage,  saying  it  isn’t  so  different  from what  we  saw on  American  media  outlets  in  the
lead up to the Iraq War.  “For all  the self-celebrating American journalists and political
commentators: Was there even a single U.S. television host who said anything comparable
to this in the lead up to, or the early stages of, the U.S. invasion of Iraq?” he wrote.

 On Google, a story from CNN on Wahl’s hyped farewell to RT carried Martin’s picture, not
hers.

Oh well, details, details!

Back to Mr. Kirchick’sheroism in defense of democracy!

Watch the video of how he posed some of his “simple” questions to RT employees  outside
their office.

 What you see is a  wise-guy provocateur harassing people entering the building with
hostile, if  not nasty and self-righteous questions, in an argumentative and aggressively
hostile manner.

http://www.newrepublic.com/article/116816/whataboutism-russia-protests-against-war-ukraine
http://www.newrepublic.com/article/world/magazine/101703/russia-tv-rtv-cohen-alyona
https://firstlook.org/theintercept/2014/03/04/rt-host-abby-martin-condemns-russian-incursion-crimea-rt/
http://www.thedailybeast.com/articles/2014/03/07/watch-rt-putin-s-tv-network-call-the-cops-on-me.html?utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_campaign=cheatsheet_afternoon&cid=newsletter%3Bemail%3Bcheatsheet_afternoon&utm_term=Cheat%20Sheet
http://www.thedailybeast.com/articles/2014/03/07/watch-rt-putin-s-tv-network-call-the-cops-on-me.html?utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_campaign=cheatsheet_afternoon&cid=newsletter%3Bemail%3Bcheatsheet_afternoon&utm_term=Cheat%20Sheet


| 3

RT  later challenged this image-building exerciseof the “man who is not afraid of Putin”  with
a denial that they called the cops, an “update” that the Daily Beast tacked on to their story.

“RT America did not contact the DC police at any point,” Anna Belkina said in a statement.
“The building’s security personnel called in the police after an intruder has been reported
inside the building. The police questioned Mr. Kirchick as part of the investigation of that
incident.”

Kirchick’s shouted out questions were there to call attention to himself, and score political
points,  and  not  to  challenge  the  networkthat  actually  offers  programs with  views  that  are
more diverse than on any US TV newschannel. It features programs with Tom Hartmann and
even Larry King, both of whom deny they have been censored.

As an occasional commentator on RT News myself, I can and have said the same. I am not
surprised that the networks I once worked for, ABC, CNN and CNBC never have me on,
 while BBC, RT, Press TV and Saudi TV, among others,feature my commentaries without
telling me what to say.

Kirchick is less bothered by what gets on RT than that it exists at all, and especially because
the network has built  an audience among Americans disgusted by how controlled and
manipulated most US media outlets are.

His real target are RT’s viewers who he bitterly denounces as a “species,” perhaps because
they are looking for information you never find on the Daily Beast or many of the outlets he
whores for as a self-styled “objective newsman.”

Listen to this: “RT has become the go-to network for a particular species of disillusioned
American, fed-up with what the “corporate media” is telling them about the world.”

 He  doesn’twaste  any  putdowns  eitherfrom an  arsenal  of  vituperative  broadsides  and
even—get this— denouncesRT employees as “slovenly.”

 He then rants on to share what may have been his Yale-bred elitism about his perception of
the people the network interviews that includes politicians and commentators of all stripes.

 “RT, both inits employment and viewership,” he writes,” seems to attract a particular type
of person. You know the man who writes political chain emails IN ALL CAPS or the bag lady
shouting on the street corner about the metal device the government has implanted in her
head? Under normal circumstances, no one would give them a television show. But these
are the people who appear on, and watch, RT.”

 Oh, really– another round of clichés to keep the truth from getting in the way of his
preconceived perceptions.

 Now, now,  feel better Mr. Kirchick,  time to take your medication,  before you melt down, or
stir up more hatred and animosity for people who lack your years of slimy experience as a
media warrior in the service of a neocon empire.

MR KIRCHICK?

Oh, you have more to say?



| 4

“For the past 9 years, RT has provided steady paychecks and frequent media
appearances  to  a  veritable  insane  asylum  of  the  great  unwashed  and
unemployable dredges of the American fringe.”

 Whew, I am glad he got that out of his system, until tomorrow, of course,  when he will find
another way of cursing without cursing,while showcasing superiority to those of us in that
other sub- human “species.”

Now, let me get back to my Rolling Stones record:

I’ll never be your beast of burden
I’ll never be your beast of burden
Never, never, never, never, never, never, never be

Also, by the way, do I need to say that I am not a Putin booster, my father was a veteran, I
have  pledged  allegiance  to  the  flag  many  times,  and  wrote  two  books  and  made  a  film
about media miscoverage of the Iraq War.  My critique was based, in part,  in my own
experience in network TV.

 News Dissector Danny Schechter edits Mediachannel.org and blogs at NewsDissector.net.
His  latest  book  is  Madiba  A  to  Z:  The  Many Faces  of  Nelson  Mandela.  Comments  to
dissector@mediachannel.org.

 

The original source of this article is Global Research
Copyright © Danny Schechter, Global Research, 2014

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Danny Schechter

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/danny-schechter
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/danny-schechter
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

